Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Er det bare mig....
Forfatter: 
Dato:  07-03-2001 12:58
...eller hvad???

Jeg er begyndt at ride en DV-vallak på 6 år. Det er først fra december 2000 den er begyndt at blive redet "korrekt" og i og med at den er meget stor og stiv i nakken mener JEG jo at den vil have godt af at "lege springhest" i et stykke tid endnu. Her mener jeg blive redet dyb og lære at reagere for schenkler og vægt + at man gå fremad af sig selv! MEN beridderen bliver ved med at sige "rid den nu mere op fortil" - problemet opstår jo netop når den skal derop og gå (og ligne en G.P. hest!!!) med at den så spænder op, smider ryggen, ikke reagere fremad og så videre...Det skal lige pointeres at jeg IKKE rider den på forparten når jeg rider den dybt!

Hvem har ret???

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Re: Er det bare mig....
Forfatter: 
Dato:  07-03-2001 13:06
Hesten skal nok komme op i "G.P.", når den har muskler og balance til det. Du må ikke hive en hest op i den holdning for du kommer ingen steder med det. Hvis jeg være i dine sko ville jeg forsætte som for i tiden.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2001 13:26
Jah, uden at have set hesten er det selvfølgelig ikke nemt at danne sig en mening - men jeg ville ha' gjort nøjagtig det samme som dig (det ville jeg i øvrigt også være blevet rådet til af min underviser, er jeg ret sikker på). Du skal blot være sikker på, at du ikke rider den FOR dybt igen. Det skulle jo nødigt gå hen og blive en "rulle-kur", der kan overstrække og skade rygmuskulaturen.

God fornøjelse.

Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2001 14:30
læs engang artiklen der var i landsbladet hest, det er ikke sund for hesten at blive redet så dybt i længere tid.
"lege springhest" ??? ingen af vores springheste er redet dybt.

jytte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2001 17:02
eller ikke når jeg rider springning!!! De går i holdning!! Og det plejer de fleste springheste at gøre. Ihvert fald dem jeg kender
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2001 19:26
En unghest har godt af at blive redet i dybden, da overliniens muskultaur bliver styrket, Det gælder selvfølgelig kun når det gøres korrekt, hvor hesten, der i forvejen er samlet, får lov at søge frem og ned, uden at miste samling og bæring. Hesten skal til stadighed være mindst i ligevægt og absolut ikke på forparten.

En unghest må efter min mening ikke rides i høj samling...allerhøjest i middelsamling, indtil muskulaturen, smidigeden osv. er bygget op fra bunden.

Jeg synes du skal fortsætte som du er i gang med, og ikke følge pågældende beriders ord. Hvis berideren ikke kender til korrekt dybdearbejde, så kan han helller ikke sit håndværk til bunds. En 6-års er stadig meget ung, og bør bygges langsomt op..det lønner sig også senere.

venlig hilsen Liv
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-03-2001 20:07
Hej

Lige en skrækhistorie med at hive hesten op i en holdning den ikke har msuklerne til!

Min hest, som havde den mest lækre bevægelse, er nu efter en beriders undervisning helt nede og gå som en gris! Den berider jeg fik undervisning sagde konstant, rid den nu op fortil, saml den fortil, helt op så nakken er øverst!. Ikke noget med, husk at få ryggen med op, så kommer nakken også!

Nu har jeg skiftet underviser, og har fået bekræftet min mistabnke om at det er ødelæggende den undervisning jeg fik før.

At samle en hest op på den måde jeg forstår du skal efter beriderens mening, gør at hesten vænner sig til at gå med spænding i ryg og hals og nakke + ganascher. Dette gør min hest nu, og det er meget hårdt arbejde at få vændt ham til at slappe af.

Det jeg gør er at ride ham dyb et par gange om ugen. Og med dyb mener jeg ikek at rulle ham sammen, men at han strækekr sig frem og ned til biddet. han må endelig ikke gå ind og slippe, for så undreager han sig netop at bruge ryggen til at bære sig selv fremad.
De tre andre gange han bliver redet, der laver jeg mange anholdninger, hvor han går ind og giver efter, men samtidig driver jeg ham frem til biddet. Han holdes i lod, da det er der suget på biddet nemmest kommer, men det skyldes også at han bruger enhver lejlighed til at stikke hovedet helt op og vende rundt og kigge efter alt (MEGET vågen). Men jeg mener at først når hesten kan gå med ryggen oppe (og uden at blive træt i ryggen) kan man begynde at forlange samling i nakke og hals. Og da slet ikke hver dag, og kun i momenter i ridningen.!!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-03-2001 08:06
Hej Jytte!

Nu er det jo heller ikke fordi den render rundt med hovedet mellem forbenene!!! Den strækker sig frem og ned til biddet UDEN at hænge, lærer at gå lige og vige/bøje for schenklen + at gå frem af sig selv.

Jeg er også ked af det - men jeg har immervæk set en DEL topspringheste i forbindelse med mit arbejde og af dem er 9 ud af 10 blevet arbejdet i dybden i det daglige arbejde! Nu kan du jo så sige at bare fodi der er mange der gør det behøver det ikke være korrekt...

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-03-2001 11:02
nemlig, og du skulle læse den artikel som jeg omtaler, det skulle mange springryttere.
jytte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-03-2001 15:25
Hej Jytte!

Det er slet ikke fordi jeg tvivler på din viden - men jeg kan ved gud grød ikke se hvordan det kan skade en hest at blive redet i dybden eks.vis 3 dage i ugen!!! Sålænge den ikke falder på forparten så må det da kun kunne styrke dens overlinie og dermed få ryggen op på den?!

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-03-2001 00:25
Hej Trine,

Nu har jeg jo ikke set hesten, så mit svar vil selvfølgelig være behæftet med en vis usikkerhed, men umiddelbart så vil jeg da mene at du har helt ret.

Det at hesten smider ryggen, når du forsøger at løfte den fortil er da for mig at se netop tegn på at den ikke har en tilstrækkelig muskeansætning til at bære det.

Efter min mening er du absolut inde på noget af det rigtige, så fortsæt du bare med dybdearbejdet.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Re: trine
Forfatter: 
Dato:  13-03-2001 07:26
Du kan jo faktisk også ride dine heste som det passer dig, derfor skulle du nu alligevel læse den artikkel. det er jo din hest.

og min viden kan jo være ligemeget du vil jo bekræftes i det du gør og det vil jeg ikke.
jytte
0
0
Svar på denne tråd

Re: jytte
Forfatter: 
Dato:  13-03-2001 07:59
Hvilket nummer af landsbladet står den artikel i, jeg har ikke kunnet finde den

Hilsen
Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-03-2001 08:51
SORRY Jytte - men så længe du ikke engang kan læse hvad jeg skriver så.... Det er IKKE min hest - så havde jeg da fundet en anden beridder som jeg var mere enig med!

Desuden - du nævner ikke hverken nummer eller et kort resume af hvad der står i den famøse artikel - hvis du gjorde det så kunne vi tage en "snak" om emnet på DET grundlag istedet for den her måde!

Jeg er ikke ude på at få at vide at jeg er ihhhh, så dygtig fordi jeg mener at en hest skal styrke sin overlinie og bagpart gennem dybdearbejde 2-3 gange ugenligt - men jeg ville bare gerne vide om det var helt hen i vejret!

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-03-2001 09:20
Jeg svarede på det her emne under et forum hvor jeg normalt kun læser, fordi jeg ikke gider diskutere folks ridemetoder, jeg nævner artiklen fordi den havde meget realation til dit "Lege Springhest" som i dit indlæg for mig lyder som negativ ridning af springheste. og jeg har læst hvad du skrev, du rider den = dit ansvar om du så står som ejer eller ej. og nr. på bladet kan jeg ikke huske og din måde at svare på gør at jeg heller ikke vil finde det frem, fordi du egentlig er totalt ligegald hvad jeg svarer dig.
jytte
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider