|
|
| dressur på tur |
| Forfatter:  |
Snulvin |
| Dato:  |
09-12-2003 18:40 |
|
jeg kom til at tænge på hvor mange af jer der riddre dressur dvs. hesten i holdning og ind under sig på tur?
jeg kom til at snakke om det med min underviser fordi han sys det er en rigtig god ide så man vender hesten til at man godt kan lave noget seriøst uden for den firkentede bane.
jeg har altid selv gjort det og min hest elsker når vi er på stranden (som kun er 10 min skridt fra stalden)
der nede ridder jeg dressur nogen gange faktisk ret seriøst dressur hvis der sefølig ikke er en masse mennesker som jeg kommer i vejen for.
ture i skoven kan også sagtens forgå samlet når vitraver på ride stierne
nogen gange er der sefølig os ture hvor vi virkelig bare laller,vi elsker da også begge to en go lang skridt tur for lange løse tøjler det skal ikke være nogen hemlighed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg gjorde det ikke førhen |
Sanne & Liva |
09-12-2003 18:43 |
|
men efter at jeg er begyndt at ride Ami, så har jeg fundet ud af at det er en genial ide.
Han har nemlig meget nemt til at kede sig grænseløst på banen og derfor tager vi noglegange lidt dressur påp turen -men som du siger så hygger vi også bare noglegange
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores pligt...:-) |
|
|
Hej Trine!
Super interessant emne!!
Personligt er jeg af den holdning, at man har pligt til at ride sin hest i samling (eller for helt lang tøjle) altid, eller i hvert fald forsøge... det gælder også på tur. Hvert skridt hesten tager med ryggen ned og hovedet op er desværre mere eller mindre nedbrydende.
Nu er jeg altså også en stor dressurnørd  og selv de dage hvor jeg rider tur (ca. hver anden gang) er mit mål at hyppen skal give efter. D.v.s. at jeg kan ride på en løftet ryg i et roligt tempo med sytråde i hånden. Jeg laver masser af versader, treversader, piruetter og en volte når der er plads og behov. Jeg er startet på piaff og fri trav på tur, fordi der synes jeg at jeg får en del drift foræret.
Selvfølgelig er der dage hvor en af os ikke lige kan få det til at fungere (p.g.a. det en eller andet). Så gør jeg det at jeg spænder ham af i dybden i skridt til jeg får et stort prust fra ham og så slipper jeg tøjlerne helt og lader ham skridte (man skal kende sin begrænsning). Sådan har jeg også nogen gange brug for at ride... have fred til at tænke.
Ja, det var så min mening...
KB.
Ps: Er det ikke også bare federe at sidde på sin hest i en kort galop for en let tøjle, end at sidde og måske småkæmpe med den hele tiden? For mig er det der nydelsen ved ridning kommer ind i billedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lærte det på den hårde måde.... |
|
|
Da jeg på 3 måneders skridtgenoptræning i skoven lige så pænt havde redet Medoc ind i et " nu går jeg snart baglæns af mangel på fremaddrift ", og så lige fået ham godt i gang med at gå pas i skridten.
Efter dressurundervisningen er begyndt har jeg fået en masse gode råd af min underviser til skovturene.
Fremaddrift, fremadfrift og fremaddrift. Gå til biddet i trav og galop, samt selvfølgelig blive til biddet i overgangene. Skridte for lange tøjler med god fremaddrift. Og så øver vi også lidt schenkelvigninger i skridten - vi er nemlig ikke kommet så langt i dressuren
Og det er i den grad lækkert at sidde på en hest, som du kun lige har en let kontakt til i biddet, og som suger og skummer på biddet. At det kun er momentvis endnu - tja det kommer vel med træningen
MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er |
DitteHoej |
09-12-2003 22:42 |
|
meget naturligt for mig at min hest samler sig under mig. Selvom man rider tur (hvilket jeg ofte gør), så sidder jeg der jo trods alt stadig, og min vægt og position i sadlen gør at min hest træder ind under sig og samles.
Det er også en god konsentrationsøvelse synes jeg. En af mine heste er meget "flyvsk" - hun skal nå at se det hele (!) - og det er god træning for hende at lave nogle forskellige øvelser på tur.
Men det er nu også lækkert bare at stå i let sæde, og så mærke hesten galopere og arbejde under mig! Rigtig strække ud!
-Ditte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ja ja |
annemette |
09-12-2003 22:48 |
|
jeg vil bare sige....
jeg rider dressur i naturen næsten hver dag da jeg ikke har den store mulighed til ridebane/ridehus om vinteren.....og det går ganske fint.....
m.v.h anne-mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan jeg godt...? |
|
|
vi har ikke noget ridehus eller ridebane, men en stor skov.
Jeg vil gerne starte stævner her til næste år, men kan kun komme i ridehus ca en gang om ugen.. (rider la1)
Tror I så jeg kan stille op når jeg kun har trænet dressur i skoven, eller er det et plus.?
Hilsen marlene
Endelig nye billeder af willie på min præsentation. Så tag et kig ind på min præsentation, og skriv en lille hilsen i min GB. Tak! Vinder af krikkepokalen 2003
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er da.... |
|
|
.....noget fis efter min mening´, når jeg rider i skoven så rider jeg i skoven.
Jeg kan selvfølig godt se at hvis man altid er i skoven er det nok en meget god ide at samle den engang i mellem, men jeg er altså af den mening at der SKAL være plads til tant og fjas, med hesten også.....det skal sku ikke altid være så seiøst!!
Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
MARIA PEDERSEN |
10-12-2003 09:20 |
|
Hmm..
Når jeg rider i skoven prøver jeg at samle min pony så meget jeg kan..
Men som Rikke siger, så skal der være plads til lidt "lal" en gang i mellem..
Jeg sørger lige så meget for at hun går samlet, som at hun får lov til at få en fri galop og strække sig..
Men vi er jo mange forskellige ryttere med mange forskellige holdninger.. Og heldigvis for det..
Jule-knus fra Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan kun være enig |
|
|
Når jeg rider på tur, så rider jeg på tur.
Rider jeg med andre så bruger jeg tilbagelagte schenkler for at de andre kan følge med. så fremdrift er for mig ikke et problem. Vi skridter som regel også kun når vi er flere, som for størsteparten rider med lange tøjler.
Turene er ren hygge og der skal være plads til at nyde udsigten og vinden i ansigtet.
Har også haft en måned hvor det kun var skridt, hvorefter vi så måtte indlægge lidt trav og galop i løbet af den næste, så stubmarkerne er i år kun blevet brugt til at skyde genveje i skridt.
Har ikke de store muligheder for at hesten kan trave og galopere, da der kan komme biler på de små markveje, som svinger en del og man kan derfor ikke se om der kommer noget.
Hilsen
Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på tur.... |
|
|
Jeg ser en tur i det fri som en slags fridag fra dressuren. Derfor syns jeg ikke man skal begynde at ride hesten i samling osv på tur. Desuden er der så mange "spændende" ting for hesten at kigge på når man er på tur, at det faktisk er uhensigtsmæssigt at begynde at forsøge at samle en meget nysgerrig hest.
Jeg tror spørgsmålet er blevet misforstået. For mange rider alm dressur i skov og på mark da de ikke har en bane, men jeg taler altså her om når man rider tur....
altså ikke træner dressur!
mvh. Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi leger |
bonny |
10-12-2003 14:47 |
|
når vi er i skoven. Det skal være sjovt. Det er både min pony og jeg helt enige om.
Vi har en slags overenskomst. Når vi er på banen så bestemmer jeg 110 %. men når vi er i skoven er det mere 50/50. Han skal synes det er sjovt.
Når vi tager en galop, så tager han gerne hovedet ned mellem benene og svinger det fra side til side, og så kommer rumpen op i et lille bukkespring, ikke for at smide mig af, men for at fortælle, hvor har vi det sjovt. Og det hele foregår for en hel løs tøjle.
Men tilgengæld glæder det mig, når jeg kan mærke at han bruger det som jeg har lært ham i dressuren. Den anden dag vi var i skoven, min mand og jeg, vi komme i frisk grav gemmen skoven. Jeg red nedsidning (han er så nem at side på), så kunne jeg mærke hvordan han legede med hans gang. Han øgede skridt længden og kortede ind, uden at ændre tempoet.
Da jeg så kom til undervisning, spurgte min ridelære om jeg havde øvet mig i weekenden, for det rigtig godt, næ. vi havde bare været ude og ponyfræse.Og det eneste der var sket, var at jeg havde fået en glad pony med hjem, og hans samarbejdsvillighed var forøget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det afhænger vel også |
Louise E |
10-12-2003 16:41 |
|
af hesten. Hvis jeg red en del på bane og havde en velredet hest ville jeg også være mere tilbøjelig til at dangdere den, når jeg var i naturen og bare lade hesten gå for en løs tøjle.
Nu har jeg desværre (hesten er lækker, det er ikke ham, der er noget galt med) en islænder, der ikke har været redet dressur på og som har en vilje lidt over middel, så ham er jeg nødt til at lægge noget dressur på under skovturene også, så han lærer at acceptere biddet, stoppe øjeblikkeligt og samarbejde med rytteren istedet for at mose afsted som han tidligere har lært.
Der er 3 km til ridebanen, så det er ikke hver dag -eller hver uge for den sags skyld- at jeg kommer på en decideret ridebane selvom jeg burde. Men det hjælper altså også selvom dressur mest foregår på turene; min er allerede meget mere blød (mindre hård  ) og fornuftig end han var, da jeg købte ham.
Skulle jeg starte stævne ville jeg dog helt sikkert sætte pris på at kunne ride på en bane, da det er dressurridning på en helt anden måde. Du kan jo ikke lige bøje hesten af på en volte hvor som helst i naturen; der kunne jo være en nysået mark eller en lastbil læsset med roer dér, hvor du planlagde volten....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| korrekt holdning |
|
|
skulle jo meget gerne komme af sig selv hvis man rider og træner hesten korrekt..... det er jo sådan set bare hestens naturlige balance vi forsøger at fremelske i dressuren og derfor bør dette jo være bedst for hesten.
Mon mange herinde i ordet dressur tænker på stramme tøjler osv (som man jo desværre ofte ser) og derfor tager afstand fra dette... ergo at hesten skal "slappe af"????
Camilla med heste-hunden
Der er friske billeder af hypsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes |
DitteHoej |
10-12-2003 17:03 |
|
bestemt ikke det er noget fis at lave dressur på tur! Jeg har selv ridebane, og bruger den ofte, men bare 10 min. versade, trevers osv. hver dag, øger din hests velvære. Det forstærker blodomløbet. Og smidiggør. Men det er da klart, det kræver selvfølgelig at det fungere. Skoven eller landevejen, er jo ikke lige det bedste sted at lære sin hest øvelserne.
Jeg siger på ingen måder, at jeg laver seriøs dressur hele turen igennem - det gør jeg heller ikke på banen - for det gider mine heste ikke! (Og heller ikke jeg selv), men jeg synes det er vigtigt alligevel at holde mine heste sunde og glade.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
DitteHoej |
10-12-2003 17:08 |
|
Camilla: Jeg tror desværre du har ret.
(jvf. min tråd i emnet chambon!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det da ikke sjovt? |
|
|
Sikke mange der skriver at der skal være plads til sjov, plads til lal, ikke så seriøst o.s.v. Men helt ærligt... bare fordi hesten går samlet, afspændt og for let tøjle betyder det altså ikke at det ikke er sjovt og afvekslende. Netop når jeg hjælper min hest med at hvelve og bære sig, så bliver han glad og stolt af sig selv... som en hingst. Det er der vores fælles rideglæde kommer frem, og det er på ingen måde en sur pligt. Hvis så der er ting som han lige synes er interessante, så får han bare hele tøjlen "kylet" i hovedet, så jeg ikke forstyre ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes |
DitteHoej |
10-12-2003 19:25 |
|
at klassisk dressur er skønt!
Men jeg kan sagtens gi mine heste lov til "bare" at skridte en tur eller lignende uden jeg stiller nogle krav til dem. Klassisk dressur kræver koncentration fra både hest og rytter, og nogle dage, skal vi bare koble fra!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kommer an på så meget. |
|
|
Jeg stiler efter at hesten går i holdning både under trav og galop, mens den i skridt altid får lov til at gå og slappe af (nu rider jeg jo western, så det er ikke så stift igen)
Mine skovture er aldrig så seriøse som banen, da jeg ikke vil kræve for meget af dem i skoven. Det er jo et fristed for dem, såvel for mig, så det er kun det grundlæggende der skal være på plads. Dvs holdningen og ryggen på plads! Men så er det heller ikke længere.
Jeg bruger tit skoven som en afslapning, hvor hesten efter 15 super koncentrerede minutter i ridehuset får lov til at strække ud og slappe af!
Men det er jo individuelt hvad man bruger skoven til. jeg tilred min hest i skoven og det gav pote. Nogle lærer hesten dressur i skoven og det holder, fordi hesten giver så meget mere af sig selv i skoven end på banen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|