Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Versader - hvornår?
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 09:55
Hvornår i ridningen må man begynde at lægge versader ind?

Jeg tænker på hvornår i ridelektionen? Kan man bruge det allerede når hesten er skridtet varm i ca 10 min og så lægge nogle versader ind?

Og har de anden effekt end smidiggørende?

Hvad er forskellen på versade og traversade? Og der er vist også noget der hedder kontraversade eller...?

♥Tina & Badullen♥ 

Mødre er engle under oplæring

0
0
Svar på denne tråd

tja der er vel ingen regler!!!
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 10:10
Som regel rider jeg først versader når hesten er travet godt varm.

Nogen gange sniger jeg også et par ind i skridt, forlanger dog så mindre bøjning....

Så egentlig synes jeg man kan ligge dem ind lige meget hvor, bare man husker at tage hensyn til hvor varm hesten er vs. hvor meget bøjning man forlanger.

Versade hedder på engelsk shoulder in, mens traversade hedder haunches in (bagparten ind) hvilket jo meget godt illustrerer forskellen.

Så er der så renversaden som jeg går ud fra er det samme som det du kalder kontraversade. Jeg tror desværre ikke jeg kan give en god forklaring lige nu... min hjerne er stadig noget mandag morgen sløv!!!

Så vidt jeg husker er det dog med bagparten på hovslaget/sporet og så hesten kigger i bevægelsesretningen... (en slags modsat traversade) mener hesten skal gå på fire spor!!

Hilsen Matilde

0
0
Svar på denne tråd

Samlende øvelse
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 12:45
Versader (i alle former) er samlende øvelser, og kan derfor først lægges ind efter hesten er varmet ordentligt op. Derimod er schenkelvigninger løsgørende og kan bruges tidligere i ridelektionen.

Du kan sagtens som opvarmning stille hesten til begge sider - ved at stille skal kun halsen være bøjet og du skal lige kunne se indvendige øje på hesten, ikke mere.

Versade:
På langside er hesten bøjet om dit indvendige ben, forparten inde for hovslaget. Hesten ser ikke i rideretningen.

Kontraversade og renversade:
Modsat ovenstående. På langsiden rundes hesten om dit udvendige ben (som derved bliver det indvendige i forhold til hesten). Bagparten flyttes inden for hovslaget og hesten ser ikke i bevægelsesretningen.

Traversade:
På diagonal (skrådt igennem) - modsat schenkelvigning. Hesten skal se og være bøjet i rideretningen, forparten forrest (logik, hva'?).

Hvor de to første øvelser er forholdsvis lette at lave "rimeligt" - så er traversaden sværere, for fungere hjælperne ikke 100% falder det HELT fra hinanden og ingen kan se, hvad man forsøger at lave ;-)

Håber det hjælp
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Hvad med traversade`?
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 13:16
hvornår skal man starte den.

Min er 5 år og har prøvet at ride travers på langsiden i skridt, og det går rigtigt godt. :-) men hvornår kan jeg begynde i trav???
Eller rettere sagt hvornår kan man tillade sig at påbegynde på det?

Hilsen marlene

Endelig nye billeder af willie på min præsentation. Så tag et kig ind på min præsentation, og skriv en lille hilsen i min GB. Tak! :-)

Vinder af krikkepokalen 2003
0
0
Svar på denne tråd

Malene
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 16:47
Mener du traversade eller travers? Jeg tror umiddelbart, du mener traversade, eksempel:
hvis du rider på venstre volte, så runder du hesten om dit højre ben, så hesten kigger ud mod barrieren - korrekt?

Så vidt jeg ved, er versade og traversade nogle af de første øvelser, man rider på unge heste. Jeg tror sagtens du kan gå igang i trav - gode øvelser til at lære hesten at lystre schenklerne. Det er nok nemmest at starte med traversade, da hesten har mere støtte i barrieren. Når det fungerer på langsiden kan du også sagtens lave traversader på 20 m volter, det er en god øvelse til at få udvendig skulder sporet på plads.

Lotte

PS Til alle som har svært ved at skelne mellem de forskellige øvelser her. Tænk på hesten set oppe fra. Ved versade, traversade og kontra-/renversade skal hesten rundes som en banan (altså fra hale til mule). For at kende forskel, så skal man tænke på om bevægelsen er mod spidsen på bananen eller rundingen.
0
0
Svar på denne tråd

det løsgør
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 17:28
Versade, trevers og renvers er alle tre øvelser som varmer hesten op. Derfor er det ren opvarmning og løsgørenhed, og derfor er der ingen regler for hvornår du kan starte med det. At skridte i 10-15 min. varmer ikke hestens muskler op.
Det bedste for din hest er, hvis du laver øvelserne fra jorden af. På den måde kommer du ikke til at give nogle forkerte signaler.
Når din hest kan lave dem i skridt, går du bare videre med traven. Så længe det er bagparten som bære (altså så længe du ikke samler hesten med tøjlen) så tager den ikke skade - den gør det jo selv !

Held og lykke.

-Ditte
0
0
Svar på denne tråd

Lige en..
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 17:40
..rettesle at Lotte:
Traversade kan foregå på to måder.

Rider man ad en langside hedder der traversade.
Det er en 3 "sporede" bevægelse, som er svær for hesten at udføre, hvis grundridningen ikke helt er på plads;-)

Rider man på diagonalen el. andet sideførende, hedder her sidetraversade.
Det er en i nu sværer øvelse, da hesten ikke har barrieren at "støtte" sig op ad.
Ellers lyder det meget fornuftig:-)
Julehilsner Marie
God jul:-)
0
0
Svar på denne tråd

prøvede i dag
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 17:50
på willie.. han er godt nok så lærenem, prøvede en sidetraversade og det gjorde han bare pænt og elegant selvfølgelig ikke helt perfekt, men han vidste hvad jeg mente, og han prøvede virkelig.... havde en til at hjælpe mig så var ikke alene om det.

Men tak for svaret.. :-)

Hilsen marlene

Endelig nye billeder af willie på min præsentation. Så tag et kig ind på min præsentation, og skriv en lille hilsen i min GB. Tak! :-)

Vinder af krikkepokalen 2003
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 17:55
Tak for alle svar og forklaringer :-)

Jeg vil begynde at tage renversader ind i opvarmningen til at starte med.

♥Tina & Badullen♥ 

Mødre er engle under oplæring

0
0
Svar på denne tråd

Ditte og Marie B
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 18:19
Ditte:
Versaderne (i alle nævnte afskygninger) bruges jo netop til at lære hesten schenklerne at kende, men i lige så stor grad til at få hesten til at træde længere ind under sig (indvendige bagben længere ind under tyngdepunktet). Derfor mener jeg øvelserne er samlende - og det laver man først efter opvarmning. Jeg vil gerne høre dine kommentarer.

Marie B:
Mener du, at en sidetraversade er det samme som jeg kalder en travers? I så fald er jeg ikke enig i, at en sidetraversade (diagonalt) og en traversade (på langsiden er det samme.
I første eksempel bevæger hesten sig mod dit udvendige ben (på vestre volte, bøjning om dit højre ben og bevæger sig fremad med dit venstre ben "forrest"). I en traversade (eller hvad det nu hedder) på diagonal fra højre mod venstre er hesten bøjet om dit venstre ben og bevæger sig også til venstre altså med dit indvendige/venstre ben forrest.
Håber du kan finde hoved og hale - vil gerne høre om vi taler om det samme. (Efter min mening vil en traversade på diagonalen minde meget om en shenkelvigning, bare med bøjning frem for stilning i halsen).

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

til Lotte
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 18:34
Hvem siger at versade bruges til at lære hesten dine schenkler at kende? Versade laves med dit sæde (din vægt) en halvparade (ved at kibbe lidt i lænen) og tøjlen på halsen. Hvis man altså gør det korrekt! Det er korrekt at man kan tage schenklen i brug som støtte, men det er ikke meningen. Ridningen kommer fra dit sæde. Schenklen er 2. sidste løsning!
Jeg er enig med dig i, at øvelserne er samlede, men det er jo netop dét der varmer hesten op. Jeg nævnte i min tidligere tråd, at det er en god idé at lave øvelserne fra jorden. Det er det specielt i opvarmningen, fordi du så ikke presser din hest til at gøre noget den ikke "er klar til".

0
0
Svar på denne tråd

OK Ditte
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 18:44
Jeg tror, vi er enige. Jeg er bare en af de hersens dovne ryttere, der ikke helt har taget ideen med arbejde fra jorden til sig. Men jeg forstår dig og giver dig ret. På hesten vil jeg dog aldrig lave samlende øvelser før musklerne er varmet op.

Omkring schenklerne skrev jeg kommentaren som opfølgning på mit oprindelig råd til TinaU, fordi jeg mener, at øvelsen bliver brugt under tilridning for at lære hesten at flytte sig for schenklerne - men det skal vel erstattes af vægt/sæde senere, som du beskriver. Indrømmer gerne, jeg er ikke erfaring i tilridning af heste, måske er der noget jeg har fået galt i halsen.

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Til Lotte
Forfatter: 
Dato:  09-12-2003 15:03
Ahh.. Skulle lige vende og dreje det ind i mit lille hoved;-)
Nej mener ikke selv at traversade og sidetraversade
er det sammen.
Har jeg kommet til at skrive det, som om det er det??
Hvis ik er sikkert bare mig det har kludret lidt i navnene:-)
Mange Julehilsner Marie
0
0
Svar på denne tråd

Tak Marie
Forfatter: 
Dato:  09-12-2003 16:07
Ok, Marie - der er så bare en øvelse mere (sidetraversade) som jeg ikke kendte. Men ja, det er lidt svært at finde hoved og hale på det, især når man skal beskrive det.

Jeg havde engang en ridelære, som tog en longepisk mellem benene, som skulle forestille hesten. Så løb hun ellers rundt i ridehuset og viste de forskellige øvelser ved at bøje pisken - meget underholdende, men det var en god hjælp.

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

god ide!!
Forfatter: 
Dato:  09-12-2003 17:29
Humm.. Kan det ikke vente med sidetraversaden??
Ellers går tænkeren da helt ned;0)
God ide det ned loncepisken, ville lige foreslå min ridelære det, så kan hun oz få noget motion:0)
Hygge hejsa!!
0
0
Svar på denne tråd

Versade samler...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2003 22:54
...af netop dén grund at hesten "tvinges" (det ligger i øvelsen) til at træde bagparten bedre under sig.

Samling må ikke forlanges af en hest med KOLDE muskler - jeg ville sagtens turde lægge den ind efter lidt skridten i gang, en omgang i trav på løs tøjle og lidt stillen og bøjninger i skridt. Så burde der være plads til lidt lette versader i skridten.
Dette naturligvis hvis man er een af dem, der IKKE dressurtræner hesten fra jorden.

JEG foretrak personligt, da jeg red dressur på ponyen, at starte timen på ovenstående måde og få versader ind så hurtigt som muligt, fordi det fik hende til at falde til ro, slappe af og begynde at TÆNKE PÅ DRESSUR i stedet for megethurtiggalloppåridebanen...

Man skal dog være opmærksom på, hvis man rider versader i skridt, at man holder fremaddrift og takt.

If I don't see you in the future
- I'll see you in the pasture...
:-)

-99E

Hestebil sælges!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider