Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

HJÆLP! Hesten går på to spor
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 19:03
Hej,

Jeg har en 4-årig hoppe, som jeg har redet i ca. 9 måneder. Jeg har ikke oplevet det før, men i dag da jeg red i ridehallen, følte jeg heletiden at hun skød bagparten indenfor hovslaget (i skridt og trav), men KUN op ad langsiderne.

Jeg forsøgte at rette min opstilling, så jeg havde lige meget vægt i hver side af sadlen og følte at jeg sad lige, men hun blev ved med at gå på to spor. Det er ikke vildt overdrevet, men nok til at jeg kunne mærke det. Hun kigger også meget, når jeg fx skridter for lange tøjler - når vi skridter af eller holder en pustepause.

Kan det være rigtigt, at jeg konstant skal sidde og støtte op med indvendige ben? Eller rider jeg hende mon i det heletaget forkert?

Jeg har tænkt på, om det næste gang kunne være en idé at ride uden bøjler, for så er jeg da i hvert fald nødt til at sidde med ligevægt i sadlen for at holde balancen...? (Skal desuden have undervisning imorgen, men ville gerne høre nogle gode råd herindefra også.)

Mvh. Maria
0
0
Svar på denne tråd

Lidt mystisk..
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 21:26
..at du har været igang med at rette på mig over at Savannah går på to spor (i galop), uden at lægge mærke til at din egen osse gør det?

Nå, men vi må da håbe at Lise kan komme med noget fornuftigt i morgen. :-)

Hilsen Anne!
~ ..Med nyopdateret præsentation og STÆVNEBILLEDER ~

0
0
Svar på denne tråd

sørg for
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 22:21
at have skuldrene på hesten lige og rid inden for hovslaget, så hun ikke kan trykke sig op ad barrieren. Stil hende evt. en anelse udad, så hun får udvendig skulder lidt ind.

Med venlig hilsen
Mette

Holbæk Rideklub :-D :-D
0
0
Svar på denne tråd

Maria....
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 22:23

Går den på 2 spor både på venstre og på højre volte?

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd

Hej Maria,
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 22:43
Det er meget normalt med ungheste, at de støtter sig til barrieren.

Hvis de så ikke er lige bredt bygget fortil som bagtil - altså hvis hesten typisk er smallere fortil og vil støtte sig op af barrienren, vil den derfor gå skævt - på to spor.

Man skal sørge for at rette forparten ind efter bagparten, hvis det er tilfældet at hesten er smallere fortil end bagtil, sådan at forparten føres lidt væk fra barrieren.

Håber, du kan bruget det til noget.

mvh

Bente

stutterihoejly, som kan lide alle heste uanset race, ej raceren, størrelse og køn! (y)
0
0
Svar på denne tråd

Enig - ret forparten
Forfatter: 
Dato:  05-12-2003 09:03
Er helt enig i de andres indlæg, du skal rette udvendig skulder ind på plads og ikke forsøge at holde bagparten ude med indvendig ben.

Men det er rigtig træls, når man føler, bagparten er ved at overhale ;-)

Det er god træning altid at ride to meter inden for hovslaget, så kan du også altid mærke, når det går galt.

God fornøjelse
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Tak skal I have...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2003 09:27
Mange tak for jeres svar :0) Det havde slet ikke strejfet mig, at det er forparten, der skal rettes op, så det vil jeg da koncentrere mig om i stedet for.

Også en rigtig god idé at ride lidt indenfor hovslaget - det har jeg før brugt en smule... og ja, der er det lettere at mærke med det samme og få hende rettet ligeud.

Til Linda:

Ja, hun går på to spor på begge volter, men det er værst på højre volte, mener jeg. Det var dér, jeg skulle være mest efter hende i går.

Mvh. Maria

(i) Flotte billeder af Kascha på min præsentation her eller på min hp her (i)
0
0
Svar på denne tråd

Til Maria.
Forfatter: 
Dato:  05-12-2003 10:00
Leif er allerede kommet med et godt svar.

Jeg vil bare lige tilføje, at det er sværere for en ung hest at "holde balancen", når den bliver redet ligeud, det er derfor, at den må "støtte" sig til barrieren.
- Det er oftest lettere og mere stabilt for den unge hest at være bøjet ind mod midten i én eller anden grad, altså at blive redet på en volte. (Men det ved du nok i forvejen.)

Fortsat held og lykke med den.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd

Positivt!
Forfatter: 
Dato:  06-12-2003 14:43
Hej igen,

Nu synes jeg allerede, det går bedre. Jeg får hende hurtigere rettet op og hun går ikke så "skævt" mere. Jeg har brugt det der med at sørge for at holde forparten/skulderen på plads ifht. bagparten (i stedet for omvendt) og det virker (y)

Jeg fik jo desuden undervisning i går (fredag) og der fik jeg at vide, at jeg skulle tage lidt mere igennem på udvendig tøjle, så hesten ikke kommer til at kigge for meget ind mod mindte ned ad langsiderne. Så udover at hesten er ung og støtter sig lidt til barrieren, er problemet også mine hænder. -Jeg har åbenbart en anelse mere fat i indvendig tøjle end udvendig, uden jeg har bemærket det.

Så med lidt hjælp, skal det nok lykkedes mig at få rettet op på mine fejl :0) Jeg takker endnu en gang for jeres svar!

Mvh. Maria
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider