|
|
| Sindsyg i hovedet!? |
| Forfatter:  |
Darky |
| Dato:  |
02-12-2003 18:57 |
|
Jaah..
Overskrift!?
Det siger alt..
Min hest er begyndt at stejle/springe usynelige spring, og så bare FARER afsted..
Og jeg har på fornemmelsen at jeg måske ryger en tur på skadestuen eller hende til dyrlægen..
Nogle der har gode råd!?
Håber...
|~DaRKy~||~Ho Ho Ho~| ~|Nu er det jul igen|~ ~|Der hvor JHÆnderne blir' fuld igen|~ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
jeg ville mene den har ondt et eller andet sted.
Det var nok smart at få hende tjekket af en dyrlæge.
punktum- punktum-komma-streg.
der findes ingen dumme mennesker !!! De er bare uintiligente.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tja... |
|
|
hvad siger din træner?
JEg er nu tilbøjelig til at give jytte ret, heste tænker jo ikke ligesom mennesker, de tænker jo ikke at nu skal de rigtig være dumme og stive en elelr anden dag, eller at nu skal de bare lige kyle rytteren af. De fleste reaktioner, der opstår pludseligt, kommer af smerte eller anden ubehag.
Har hun gjort det før? begyndte det ligepludselig en dag?
Line og Tempo
Den hvide hest i parken er måske bare en zebra der har synkroniseret sig med hegnet.
-Subjektivitet er at aflæse et solur med en lommelygte -Faber est suae ciscuae fortunae
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enten eller |
|
|
enten er der noget galt med hesten eller så er der med rytteren.
ved du at den ikke har ondt,har du fået det tjekket??
har du det er der noget galt med jeres ridning!
hvordan rider du hende til hverdag,havd bruger du hende til??
er i kommet ind i en ond cirkel!
det lyder sådan,du har jo erklæret hende sinsyg i hovedet og med den indstilling når du ikke videre!
du må skrive noget mere for at man kan hjælpe dig og svare dig,men først skal du ændre indstilling over for din hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemer |
|
|
Hej
Jeg kunne godt tænke mig at få at vide hvad du fodrer med og hvor meget.Hvor meget er den på fold dagligt?
Det kan jo også være et foder relateret problem.
Hilsen Yankee
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mere info! |
|
|
Jeg kunne nu godt tænke mig at vide hvordan den er når den gør det...
Hviner den lidt inden den bukker/springer og har den ørene fremme eller tilbage? Ser den ond ud eller er den glad?
Min lille frans derhjemme kan også godt lave det nummer, men så farer han afsted med buk og hop samtidig med at han prutter vildt og uhæmmet og hviner tilmed... det er rent pjat og bare lige et afløb for noget indestænkt energi.
Der er så mange muligheder og vi kan ikke bedømme hvad der er galt uden at have set hesten eller du beskriver det mere nøje.
Dertil kunne jeg godt tænke mig at vide hvor meget den får i foder og hvor tit du rider den og hvad du rider på den.
-miki-Læs mere om hestene og mig her hvor der står alt om stævner, reaultater, billeder og hvad vi ellers laver af spændende udflugter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rygsmerter |
|
|
min hoppe har gjort akkurat det samme - jeg er lige kommet hjem i dag fra hestekiropraktor/dyrlæge Tove Due, der har sat hendes nakke, lænd og hofte på plads. Hun havde rygsmerter.... øv hvor synd...
godt jeg fik det tjekket... pyha..
Jeg troede også i starten, at det var for hun lige skulle prøve mig af?!? - men besluttede mig for at få ovennævnte dyrlæge til at kigge på hende...
Men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at der er noget galt med din - det kunne måske være et eller andet der klemmer hende??
Held og lykke med at finde en løsning til at få hende til at slappe af igen
. mange hilsner
Rikke
Den, der opfatter fremtiden som modvind, går i den forkerte retning
Der er nye billeder af mine sorte perler - se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Camilla |
|
|
Hej Camilla
Som jeg har sagt til dig før har Gina tandspidser, jeg har set der sidder en i den første tandrække.....hun spilder enormt meget foder når hun spise...så måske det er det
Vh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænderne |
|
|
Hej
Hvis hendes tænder ikke er i orden bliver hun jo både dum i munden,og får meget - meget ondt i ryggen.
Så få tjekket hendes tænder meget hurtigt.
Hilsen Yankee
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen.. |
|
|
det er jo også så nemt 11 år gammel at stille en diagnose "Sindsyg"?? Måske var det bedre at få noget hjælp, hvad du åbenbart også er blevet tilbudt. !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tænkte mere |
|
|
da jeg læste hendes præs. at hun måske ikke var moden nok til at stille sådan en diagnose.
Få nu tjekket hesten igennem, det er det første man bør gøre! Det bliver ikke mere behageligt for dig at hesten måske har en lidelse. Eller få en rutineret rytter til at se dig ride og modtag hjælp på den opfordring. Men husk at vold løser ingen problemer!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vicky og Jytte |
|
|
Nu synes jeg ikke man skal bedømme nogens ridefærdigheder på deres alder.
Hun rider sin hest, har et problem og kommer til os og spørger. At man så som 11 årig ikke lige har alle ordene i sin magt og et andet sprog end os andre, skal vi ikke lægge hende til byrde for!
Jytte, du har ret. Hun skal have sin hest undersøgt og hun skal ikke selv være dommer over om den bare er fræk eller om den har ondt. Den skal tjekkes! Men den sidste bemærkning her er altså trist. Kan godt forstå du er irriteret, men hvad får hun ud af dit indlæg andet end at hun højst sandsynelig bliver stædig og netop ikke får den tjekket??
Og Vicky... nævner hun vold nogensteder? Det er vel klart for alle at man ikke skal bruge vold overfor heste??
Og til Darky: Få en rutineret rytter til at hjælpe dig. Kan se at der allerede er en der gerne vil hjælpe, hvorfor har du ikke taget imod det tilbud? Det er da et fantastisk tilbud når der er en der ved hvorfor din hest reagere som den gør! Den har jo nok ondt!
-miki-Læs mere om hestene og mig her hvor der står alt om stævner, reaultater, billeder og hvad vi ellers laver af spændende udflugter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prette fancy |
|
|
hun vil jo ikke hjælpes, hun skriver jo selv de IKKE har ondt, hvor ved hun det fra ??, hun har jo ikke haft dyrlæge, og folk som kender hende har åbenbart gjort opmærksom på at hesten nok har tandspisser.
og jeg ved godt dette er en diskution af en person, men nå man skriver for at hjælpe, så nytter det ikke noget at folk bare spiller smart og alvidende, de beder jo selv om hjælp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ork, Jytte |
|
|
... det sker såmænd hele tiden - især hvis du med dit svar uforvarende kommer til at pirke til en dårlig samvittighed, eller hvis din mening afviger væsentligt fra det, den spørgende havde regnet med/ønsket at høre.
Jeg er blevet kaldt mange "sjove" ting - men det tager jeg nu med ophøjet ro. Kan den spørgende ikke bruge min mening til noget, så er der måske andre der kan. Der skal (som regel) mere til at hidse mig op. Det her ER jo trods alt "bare" et net-forum *ss*.
Hilsen Sif
ALU-kasse til hestetransport søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sif... |
|
|
tja det er ikke let at være en halv gammel kone, som ikke kan acceptere at folk ikke fortæller sandheden, om man kan lide den eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jytte.. |
|
|
Næh - det er i det hele taget ikke altid let at være en halvgammel kone....
Gudsketak og lov for tesen om "det grå guld" (om den virker i praksis eller ej, er i den forbindelse irrelevant).
Hilsen Sif
ALU-kasse til hestetransport søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| onskabsfuld...? |
|
|
Du skriver vat din hest, bare gør det for at irretere.. Her vil jeg IKKE give dig ret!!! Jeg mener ikke at en hest overhovedet er i stand til at stå og udtænke planer om hvordan, den kan genere dig mest muligt! Sådan tænker en hest simpelthen ikke!
Hestens reaktioner er ofte en reaktion af vores ridemåde! Fejlen ligger oftest ikke hos hesten, men hos rytteren! Forstå mig ret... jeg har jo ikke set dig ride, så jeg kan ikke sige du rider hverken godt eller dårligt!
Min hest løb også fra mig, hver gang jeg ville have ham til at lave noget. Af refleks hev jeg i tøjlerne, hvorefter han bare mosede endnu mere igennem! jeg syntes han var dum, og han kun gjorde det fordi han ikke gad lave noget.
Jeg har nu fået ny ridelærer, som lærer mig at ride med sædet, og pludslig blev alt meget lettere! Nu kan han bremses ved bare at spænde de nederste mavemuskler lidt, forudsat af at jeg ikke 'piller' ham for meget i munden!
Så mit råd er, hvis din hest ikke har ondt(!), at du skal få en masse vundervisning, kun der kan du lærer ham at lade være med at være ulydig!
mvh Gry
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommunikation? |
Julie J. |
03-12-2003 15:35 |
|
Heste kan ikke snakke, de kan kun uddybe sig ved hjælp af kropssprog og kommunikation. Måske skulle du prøve at læse din hest's tydlige kropssprog.
"Jeg har ondt"?
"Hjælp mig"?
"Hold dig væk"?
"Jeg kan ikke lide dig"?
En hest kan ikke tænke på samme måde som mennesker, den kan IKKE tænke at den vil irritere dig, derfor bliver du nød til at se på nogen andre valgmuligheder, den første - har hesten ondt?
Hesten viser tydelige tegn, måske ryggen? Hvis den stejler o.s.v. og vil have dig af dens ryg, kan det altså være ryggen. Sadelen. Din opstilling.
Det er svært, men du må ikke starffe den. Det må du altså ikke.
Jeg ville straks ringe til en massør, eller kiropraktos hvis du er til de mere alternative behandlingsformer!? En dyrlæge vil alligevel bare stille en eller anden diagnose og du skal lade hesten stå i 3 uger. En massør kan gå ind og massere, og kan starks finde ud af om hesten er øm, og i samme behandling kan han/hun massere evt. ømheder væk. Flere behandlinger kan anbefales. Mine heste får massage 1 gang om måneden, det både afstresser ( hvis hesten i forvejen er hidsig m.m. ) og gør godt fopr hestens vedkommende. Det sidder gang i blodcirkulationen, og gør hesten glad!
En klar anbefaling.
Tandspidser kan også være en mulighed. Få dem tjekker af en dyrlæge, og evt. raspet selvom der kun er få spidser.
Evt. undervisning så du ved hvad du skal gøre i sådanne siturationer.
Håber for dig og hesten at du vælger dne rette vej, og ikke går til at starffe den. Det vil det kun blive værre af. det er dig der er lederen, og dig der må sørge for at din hest har det godt, og som sagt vælge den rigtige vej for hesten, for dne kan ikke selv fortælle hvad der er i vejen.
Held & Lykke.
P.s. Massage kan anbefales uanset hvad, blot for afstresning, af en sådan hest med stort temperament.
~Hilsner fra Julie~- Hyg jer JHN-mennesker!Mail
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt svar fra hende som ikke ANER noget hva!? |
Darky |
03-12-2003 16:30 |
|
Line_Tempo:
Går ikke til undervisning.. -mer..
Hun begyndte rent faktisk her i lørdags
berit& lukas:
ved du at den ikke har ondt,har du fået det tjekket??:
Nej men hun gør det kun, for at få lov at løbe..
Nej overhovedet ikke
hvordan rider du hende til hverdag,havd bruger du hende til??
Rider hende forskelligt.. Altså skov, gug, osv.
Men rider hende kun med tyyyykt 3 delt..
Overvejer at få et HELT tyndt 3 delt..
er i kommet ind i en ond cirkel!
Tror jeg.. Tror hun er hingstegal el. noed..
Yankee:
Hun får da 6 kg om dagen, da hun er MEGET tynd..
Før jeg købte hende, havde hun stået på en mark, 1 ÅR uden foder, KUN det græs der er..
Derfor siger dyrlægen, at hun har MEGET svært ved at tage på..
pretty fancy:
Den er glad, og gør det normalt på strakte græs stykker..
Bare en marke..
Jeg rider hende 6 gange om ugen..
Foder står ovenover^^
Jytte Hansen:
Hmm.. Som om mine forældre er rige!?
Min far har en blodprop, og min mor lige fyret!
SÅÅÅEH!
Det er også let så ikke!?
Jeg er altså ikke helt uafaren..
Sååeh!  *FORNÆRMET*
Vicky02:
Hvornrå f*nden har jeg nævnt ordet VOLD!?
pretty fancy:
Er IKKE blevet tilbud hjælp!
Rikke har aldrig TILBUDT at hjælpe mig med det problem..
Tak for dine kommentare
Jytte Hansen:
Har jo nok fundet ud af det, men hvem f*nden har tilbudt mig hjælp hva!?
Gry:
Undervisning!? Let når man ingen penge har i huset!
Vi er ved at finde ud af noget undervisning!
Julie J.:
Har ikke ligefram skrevet at den stejler..
Den springer usynelige spring, hvorefter jeg OVERHOVEDET ikke har styr over den, og hvor den bare FARER afsted som det passer den...
Hun TUMLER ind i andre heste og er SÅ ligeglad med dem..
Igår knalede vi ind i op til flere heste...
TROEDE jeg fik nogle ordenlige svar..
Har da også fået nogle..
Men andre HAGGER mig ned, som om jeg ikke ANER en skid om heste..
Altså i har aldrig set mig..
Aldrig set mig ride..
I kan ikke udtale jer om noget i ikke ved..
Tror bare jeg holder med at lave indlæg HER for man bliver jo BARE HAGGET ned, bare fordi jeg er 11 år!? -og hvad så!?
Måske er jeg ikke ligeså GAMLE som jer, men jeg kan da finde ud af at ride..
Blev faktisk meget skuffet over dette indlæg.. -og MEGET ked..
Det var jo ikke meningen jeg skulle hagges sådan på!
VOLD!? Jeg bruger ikke vold..
Altså.. Gider slet ikke at diskutere det..
Holder mig for at lave indlæg i DETTE forum!
I hagger jo bare en ned.. -ikke ment til alle..
Bare fra MIN side..
|~DaRKy~||~Ho Ho Ho~| ~|Nu er det jul igen|~ ~|Der hvor JHÆnderne blir' fuld igen|~ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen |
|
|
ser du nu kommer der noget frem om fodringen,selvom hun er tynd og skal fedes op er 6 kg meget for en pony.
hvad foder er det helt nøjagtigt at ponyen får at spise,kan du skrive det dejalteret?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har ikke skrevet at |
|
|
du udøvede vold, jeg nævnte det kun for at gøre opmærksom på det ikke hjælper, hvis en skulle råde dig til det!!!
Ikke andet!!!!! Men tak for ordet fanden!!! Det hjælper så dejligt, når man prøver at give et råd! Jeg får vildt meget løst til at hjælpe en anden gang 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Over frisk |
|
|
Hej
Jeg spurgte om hvor meget foder du gav.
Fordi det kan jo godt være at din hest får meget - meget mere end den kan tåle.
Selv om en hest skal fedes op, skal det foregå over lang tid.
Hvis din hest får for mange fe kan den godt blive meget vild og ustyrlig.
Dens nyre bliver belastet voldsomt og kan nemt få nyreslag.
Det var jo kun for at hjælpe dig. For jeg har meget ondt af din hest, hvis du ikke kan tolke dens signaler.
Hilsen Yankee.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har ikke hakket |
|
|
synts jeg selv. Men når en ung pige skriver ret hårdt at hendes hest er sindsyg, så må jeg så også tænke på,´at du ikke har overvejet situationen ordentligt! Når du ikke har spurgt nogen om hjælp, som kender dig, så ville jeg mene det er ret umodent!
Desuden syntes jeg det er umodent at skrive tilbage at du egentlig ikke vil have vores hjælp
Der var noget du skrev:
Nej overhovedet ikke
Altså i har aldrig set mig..
Aldrig set mig ride..
I kan ikke udtale jer om noget i ikke ved..
Hvorfor spørge om hjælp når du selv mener at vi ikke kan rådgive dig? -Og du ikke selv vil overveje om du evt. laver en fejl?? Hvad er det præcis du vil have vi skulle svare på??
Sorry, jeg har taget den hårde tone på, men jeg yntes efter gennemlæsning nr.2 at du måske skulle overveje dine ord mere før du skriver!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Darky dog |
Lisette |
03-12-2003 17:11 |
|
hvor ser du nogen der hakker på dig? Jeg ser kun velmenende spørgsmål og råd. Vær ikke for hurtig til at antage ting, det er ikke sikkert indlægget er skrevet i den mening du opfatter det som  . Jeg tror ikke der er nogen der har skrevet deres indlæg for at hakke på dig.
Nå men jeg vil lige komme med et par ting ang. din pony. 6 kg foder er alt for meget til en pony der ikke laver hårdt arbejde. Giv den i stedet hø/wrap ad libitum og noget godt olie og 1-2 kg foder, så skal den nok tage på. At den har svært ved at tage på fordi den har stået på en græsmark i et år, er meget usansynligt. Den skal bare have det rigtige foder. Prøv med ovenstående, så er jeg sikker på den vil tage på!!
Alt det overskudsenergi den får fra de 6 kg foder, skal den jo ud med på en eller anden måde, f.eks. ved de rejehop du beskriver  .
Ændrer foderplanen, og rid som du plejer så er jeg sikker på dine problemer snart vil høre fortiden til.
Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hør nu her |
|
|
Hej
Camilla er en god og bevidst rytter, hun ved hvad hun har med at gøre, men hesten prøver at tage magten. Jeg har nu aftalt med Camilla at jeg skal prøve at ride hendes hest lidt i dressuren og se om ikke det hjælper....
Camilla er god til at variere Ginas ridning...Skov, spring og grundridning...
Gina er IKKE en pony men en stooooor hoppe på 170 vil jeg skyde på...
Vh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var da... |
|
|
...det mest modbydelige svar til mennesker der prøver at hjælpe, du burde sq skamme dig!!!
Som andre også har været inde på før: Heste bliver ikke "bare dumme". Der er en årsag...smerte, rytteren, udstyr der ligger forkert....
Jeg skal virkelig moderere mig for ikke at komme med en ordenlig svada til dig - men så vidt jeg husker fra tidligere indlæg fra dig, så VIL du ikke hjælpes!!
Hvad er så idéen med at spørge til råds? Det kunne jeg godt tænke mig at du svarer på.
Rikke Lhesteterapeuten.dk"At turde er at miste sig selv for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid" Søren KierkegaardSe de nye billeder i min præs fra mit seneste fotojob
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fint Rikke |
Lotte_Rafinell |
03-12-2003 18:18 |
|
Dejligt Rikke, at du vil hjælpe hende.
Darky:
Ud fra det du skriver, lyder det faktisk heller ikke for mig som om du ved meget omkring hestens pleje:
* du bliver oplyst, at hesten har tandspidser
* du afviser klart, at hesten har smerter (hvordan ved du det? du skriver bare, at du VED at den gør det for at få lov at løbe - kan du læse hestetanker?)
* når du bliver spurgt omkring foder, svarer du blot 6 kg. - men hvad? hvis man sætter sig lidt ind i fodring af heste, så ved man at det har ret stor betydning for hestens opførsel og trivsel, hvilket foder den får
Jeg kan sagtens forstå, at man må undværre undervisning i perioder, hvis ikke pengene er der.
Held og lykke med det
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hey Lotte |
|
|
Hej Lotte
Hoppen får halv havre og halv byg. den får roget ala rakett som tilskudsfoder...det er noget i pilleformat fra møllerens  (ved det har hest samme sted)
Vh Rikke
Det er fordelt over 2 måltider
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil gerne |
Louise E |
03-12-2003 18:33 |
|
stå ved at jeg er led!
For det første....jo, man kan godt til dels bedømme en rytters færdigheder og kendskab til heste ud fra deres alder. Ingen (!) 11-årige ved nok om heste til selv at tage ansvaret for dem og bedømme hvorvidt de har ondt i ryggen, tandspidser, er dumme eller noget helt tredie. Det har selv voksne ryttere indimellem svært ved.
Alle dine indlæg og din præsentation bærer præg af at du rent ud sagt er en lille hejre, der tænker mere på at føre sig frem med sensationshistorier om andre end at arbejde med dine egne åbenlyse fejl.
Det er helt rigtigt at det enten er hesten eller rytteren, det er galt med og jeg kan da godt være tilbøjelig til at tro, det er rytteren; ikke fordi du er hård eller ikke kan ride, men ingen (igen et !) 11-årige kan og bør ride en hoppe på 170 i stg. Fuldstændig vanvittigt!
Jeg er sådan set ligeglad med din familiære situation; hvis det er din hest er det dit ansvar at hun bliver undersøgt så du får elimineret alle fysiske skavanker, der kan være inden du beskylder hesten for at være sindssyg. Har du ingen penge må du sælge hesten...
Der er nok nogle der vil synes jeg igen er frygtelig ond, men med de ting du kan skrive kan du vist godt tåle en verbal røvfuld uden at få andet end krokodilletårer frem.
Der har ikke været ret mange særligt negative svar på dit indlæg, men du skal partout tage alting personligt og dreje det, så det virker som hån. Som en hjælp behøver du så ikke fortolke det her indlæg, for det er absolut ikke venligt ment. Det er altså ikke sådan at de her fora er lavet for at normale mennesker skal svare hjælpende på indlæg for så at blive tvunget til at trække deres udsagn tilbage for at tilfredsstille dig.
Din opførsel er under al kritik; selv for en 11 årig, der stadig har meget at lære og det tør jeg sådan set godt fortælle dig...og stå ved det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Rikke |
Lotte_Rafinell |
03-12-2003 18:37 |
|
Tak for dit svar Rikke.
For mig at høre lyder foderet jo OK. 3 kg. pr. måltid er en del, men ikke urimeligt. Der er jo teorier om, at byg kan give hævede ben og smerte, og at havre forbrændes så hurtigt, at nogle bliver meget livlige af det. Men er der ikke ændret herpå, så skyldtes den pludslige ændring i opførsel nok ikke foderet.
Jeg holder stadig på, at den skal have ordnet tænder. Ud over at den ikke får fuld udnyttelse af foderet og at den med tandspidser kan bide sig selv i kinden, så kan upassede tænder give smerter i nakke, hals og ryg.
Pas på dig selv, når du rider hoppen - vi vil ikke læse om ulykker her på HN.
Lotte
PS
Hvis hoppen skal fodres op ville jeg nok, som andre har sagt bruge olie, evt. majs og wraphø.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan ikke |
|
|
fodre en hest ordentligt op hvis den har tandspidser. Så kan man give den nok så meget. -Den kan ikke udnytte foderet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vicky02.... |
|
|
Hej Vicky
Der er jeg ikke helt enig med dig....Min hoppe har tandspidser, men er i fol så hun må vente med at få dem fjernet da jeg ikke vil udsætte hende og følse for bedøvelse...
Jeg kan se hele have i den første afføring hun laver men ellers ikke....
Hun har ikke tabt sig tværtimod....Noget af fodret kan ikke udnyttes..det kan vi hurtigt blive enige om  men helt enige bliver vi ikke...
Min hoppe er blevet tjekket for at se om hun har ondt og om hun havde sår i munden men nej
Hun spiser gulerødder og roer med velbehag....
Hun får først ondt når biddet kommer i munden derfor rider jeg ikke før hun har folet og fået ordnet sine tænder
Vh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så undre jeg |
|
|
mig bare over hvorfor man så har dyrlæge til at raspe tænder hvert år? Jeg har altid lært at det er fordi hesten ikke kan udnytte foderet ordentligt, hvis den ikke har et lige tandsæt?!
Jeg fjernede tandspidser på min hoppe da hun var i fol uden problemer! Hvorfor gør du ikke det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Vicky02 |
|
|
Hej Tine
Jeg tør ikke...er nok lidt af en kylling...Men ja det er rigtigt at udnyttelsen af fodret ikke udnyttes korrekt...men en stor del af den bliver dog udnyttet...har hvertfald ikke problemer med at holde huld på min hoppe
Vh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder ... |
|
|
Hej igen
Jeg tænkte lige, hesten får vel også hø.
Regnede lidt på det og fandt ud af hvis den får 6 kg havre/byg 4kg hø af midel kvalitet+ 300 gram raket så får den faktisk 2,12 fe for meget pr dag.
Hvis den får 6 kg hø af middel kvalitet giver det
3,20 fe for meget pr dag.
Har beregnet hesten til at veje 600kg en times ridning pr dag.
Overskuds energien skal jo ud ,så det kan godt være derfor den reagerer som den gør.
Hilsen Yankee.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke.... |
|
|
Det passer altså ikke, at tandspidser kun giver problemer, når hesten får et bid i munden.
Det kommer helt an på, hvordan og hvor de sidder.
Hvis de f.eks. sidder på ydersiden af kindtænderne, kan de forårsage sår og ridser i kinderne, også selvom hesten ikke har bid i munden.
Selvfølgelig kan de være så små, at de ikke umiddelbart giver nævneværdige SYNLIGE problemer for/på hesten. Men tandspidser har det med at vokse og "forværre" hinanden.
Er tandspidserne bittesmå, kan hesten ind imellem selv slide dem væk, hvis den går uden grime og uden trense, da den så har mulighed for at bruge hele sin naturlige slidflade på tænderne.
Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yankee og Linda |
|
|
Hej Yankeeee
Nej de får kun hø hvis ejeren gør det og det sker sjældent...
Dog giver jeg min egen hver dag
LINDA--> Jeg vil ikke ride hende, måske er jeg pyldret?? så sig det gerne, kan godt tåle sandheden....Har opdaget en på den øverste tandrække på den sidste tand. den er nok omk 2 millimeter.... Men det er somom at når jeg rider hende vil hun ikke lystre og drejer hovedet mod den side tandspidsen er så hun laver tøjlen slap....
Ret mig gerne hvis i mener der er noget forkert....
Håber i forstår hvad jeg mener!
Vh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke. |
|
|
Jeg synes, at det er godt, at du ikke rider hesten, hvis du har indtryk af, at den tandspids generer hende.
- Den måde, du beskriver hestens reaktion på, lyder for mig meget som om, at tandspidsen generer hende.
Hilsen Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis jeg var dig... |
wsg |
03-12-2003 20:15 |
|
så ville jeg skifte noget af kornet ud med lucerne og give noget olie i maden.
Er der blevet lavet en ordentlig foderplan? Med udregning af FE osv.?
Det er nemmere at fodre en hest op med fedende foder end energigivende foder; jeg havde stor glæde af at fodre med lucerne og olie, da min hest trængte gevaldigt til at tage på. Mange er også glade for majs som opfedende foder.
Hvis hesten er glad, når den hopper rundt, så ville jeg træne noget mere grundridning med hesten OGSÅ i skoven. Og så ville jeg holde mig langt væk fra åbne græsmarker og dets lige, indtil du har "magten" fuldstændigt; som du selv er inde på, så kan det ende meget galt.
Jeg ville dog også få ordnet tænderne, hvis den virkelig har tandspidser; jeg har ikke set den og kan ikke bedømme det:-)
Det er en hård kamp, men hvis du vinder, så har du også langt mere glæde af hesten og når jeg siger kamp, så mener jeg uden brug af vold, men det ved du jo godt, at man ikke bruger i hestes selskab:-) Rart at høre forresten:-)
Held og lykke med hesten.
MVH
Wivian.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej darky |
|
|
hejsa
det er godt nok træls med din pony.
jeg syndes der er mange herinde der barer siger,så snart man har problemer med sin hest.så har den ondt i ryggen o.v.s. (er der gået mode i det.??)og det er jo nemt barer at sige.
men jeg vil sige til dig darky. har du prøvet at longerer den?? inden du rider på den,og gør den det også der.??
men ellers kan du også prøve at lave ander ting med den,lav eks mange skridt øvelser, parader ja alt hva du lige kan finde på. sådan at du tvinger hende til at hun skal lytte til dig.
du kunne også prøve at skifte dit bid ud med et muffebid,min hest var også meget irerreteret over bidet, (der red jeg med 3-delt bid) så skiftede jeg til et muffebid .og der blev han merer samarbejds villig. det kunne måske også værer det der gør hende umulig.
HILSEN LOUISE pøj pøj med hende. ka ikke lige huske om det var en hoppe. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor får i det fra |
|
|
Hej
Camillas/darkys hest er IKKE en pony men en stor hoppe på omk. 170
vh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg syntes ikke man |
|
|
skal have dyrlægeud som det første, men at man skal finde en rutineret rytter og se en an. Finder personen ikke noget, så kalder man på en dyrlæge! Det er ikke en mode, det er respekt for hesten. Jeg nægter at tro på, at et dyr pludselig ændre personlighed uden der er en grund!
Når jeg mener en rutineret rytter mener jeg ikke en der rider LB, LA, men en der har mange års erfaring med heste. -En berider eller avler. Jeg syntes det er uforsvarligt at en 11 årig pige står med det ansvar alene, da man sagtens kan være en udmærket rytter, men man har ikke meget erfaring!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Vicky 02 |
|
|
Gir dig ret i at det vil være det bedste at hun først får hjælp af en der har mere erfaring med heste.
Så det kan udelukkes at hesten har ondt.Det tager jo ikke mange minutter at mærke en hest efter hvis man kender det.
En korekt afbanceret foderplan vil nok også være på sin plads.
En lidt ældre rytter til at hjælpe, måske lige ride hesten igennem for hende ville nok også kunne hjælpe.
Evt tjecket tænder ( en del hovsmede gør det også)
Hilsen Yankee
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øøøhh? |
|
|
Yankee, du skriver: "Det tager jo ikke mange minutter at mærke efter hvis man kender det." - Det læser jeg som, at dét du mener er, at det kun tager et par minutter at finde ud af om hesten har ondt!
Gid det var så vel! I den virkelige (ride-)verden har det desværre gang på gang vist sig, at ryttere - selv de rigtigt gode - har redet rundt i månedsvis på heste, der har haft ondt det ene og/ eller det andet sted, men hvor det så er blevet tolket som "stivhed", "utrænethed", "manglende muskelstyrke", "hesten er naturligt bedre i sin ene side end i den anden side" og endda som decideret "uvillighed" eller "prøven grænser af".
Og så har man omsider til sidst fundet ud af, at der rent faktisk var enten et skævt eller et fastgroet rygradsled, en flækket tand, en begyndende spat, balleforskydning med tilhørende sene-problematikker eller én af de ufatteligt mange andre gener, som rent faktisk gør ondt på hesten.
Jeg fristes til at spørge, HVOR ondt det skal gøre på en hest, før dens rytter vil tro på, at den rent faktisk har ondt???
Hilsen Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linda... |
|
|
Hvis man kender sin hest tager det ikke lang tid at tjecke den.
Hvis min mand siger at en af hestene går på en line når han træner den, så tjecker vi da musklerne for ømheder med det samme. Vi sætter ind med massage og varme hvis der er et sted de ømmer sig.Benene bliver også tjecket efter hver træning,for ømheder og varme.
Vi gør brug af hestemasør. Vi bruger også Lise Koustrup
en dyrlæge fra Århus der giver akupunktur,hun har et samarbejde med Kirsten Mathiesen fra Hestens Helse, hvor vi får natur medicin fra.
Vi har den holdning at når man nu en gang vil have heste, må man også passe dem på bedste vis.
En ting er sikkert en hest skal ikke gå rundt og have ondt.Så må man altså gøre noget.
Vores hestemasør fortalt sidst at der var forfærdelig mange ride heste som havde meget ondt i ryggen.
Efter 3-4 behandlinger var der allerde tydelig bedring på hestene.Hvorfor gør mange ryttere ikke noget ved det inden det bliver så slemt?
Hilsen Yankee
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yankee... |
|
|
Ja, det er også det, jeg spørger mig selv om igen og igen.
Og som man kan se f.eks. her på HN, så ser det ud til, at virkeligt mange ryttere meget hurtigt VÆLGER den "nemme " løsning, det er at kalde sin hest for "fræk", "grænseafsøgende" o.l., uden at have ordentlig rygdækning for eller viden om, hvorvidt hesten rent faktisk har ondt.
Hilsen Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alt for mange... |
|
|
...heste går rundt med smerter - især i ryggen - af større eller mindre grad, og det er utrolig hvor "trofaste" heste er, at de ikke brokker sig mere end de gør.
Jeg tror heller ikke det er et modefænomen. Jeg vil snarer mene det er godt vi har fået øjnene op for problemet, for det har altid været der.
Flere og flere dyrlæger kasserer også heste ved salgundersøgelse hvis de har store rygsmerter. Kender til en pony på Vestsjælland der ikke kan sælges fordi alle dyrlæger kasserer den. Super lækker og smuk pony! Da den var 5 gik den LA-klasser...og havde en smadret ryg. Godt at dyrlægerne er opmærksomme på det, men absolut skidt for ponyen.
Så i Landsbladet Hest for et par numre siden et billede af en hest der, pga tandspidser, havde store betændte sår i mundhulen samt gamle ar fra sår. Denne hest gik M-niveau og ejeren kunne ikke mærke noget på den!!!
Hvor ville jeg have det dårligt hvis jeg fandt ud af min hest havde gået rundt i en sådan smertehelvede...man kan jo kun håbe at ejeren af denne hest blev klogere af opdagelsen.
Mange ryttere kunne lære meget af at prøve at sætte sig i hestens sted...prøv at tænk over havd man forlanger af den, og overfør det på én selv.
Hvordan vil man selv have det med store tandspidser, en dårlig tilpasset sadel, træning man ikke har muskler til o.s.v., o.s.v.
Mvh...
Rikke Lhesteterapeuten.dk"At turde er at miste sig selv for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid" Søren KierkegaardSe de nye billeder i min præs fra mit seneste fotojob
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm Darky. (Rikke Thomsen) |
Susanne K |
04-12-2003 12:45 |
|
Det er dog utroligt så populært,det er blevet at kalde sin hest sindsyg,men der er faktisk ikke ret mange heste der får stillet den diagnose af en dyrlæge.
Men en nem løsning er det jo,istedet for at indrømme at man måske ikke forstår sin hest,der kan være mange grunde til at en hest pludselig begynder at opfører sig anderledes.
Den kan være øm et eller andet sted på kroppen,og det går ikke ind under sygdommen sindsyge.
Uanset hvad du siger,syntes jeg du skulle få tjekket din hest af en dyrlæge og hvis han ikke finder nogen fejl,burde du måske overveje at bestille en kiropraktor,de finder mange gange nogle ting,som man ikke havde regnet med
Rikke Thomsen.
Der er ingen undskyldning for ikke at få de tandspidser fjernet,heste med spidser får ikke det optimale ud af deres foder.
Susanne.
"Det er ikke den erfarne træner,der kan få en hest til at optræde,det er den erfarne træner,der kan få en hest til at ønske at gøre det."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sindssyg hest |
|
|
hvis en hest VIRKELIGT bliver konstateret sindssyg, kan det være på grund af en hjernebyld. -har set sådan en pony engang, og den blev de nødt til at aflive.
Såeh Darky, jeg tror du skal passe på med at konstatere og diagnocere og lade dyrlægen om det. Du vil vel ikke have hesten skudt? - det gør de med sindssyge heste.
Derudover mener jeg, det er totalt ansvarsløst at lade en lille pige ride rundt på sådan et stort skrummel - især, hvis den skaber sig!
Og... når harmekontakten nu er åbnet... Hvordan kan du tage ansvaret for en hest, I ikke har råd til? man kan altså ikke holde hest på det basis, at den ikke må blive syg eller skal have ordnet tænder - for (surprise surprise) de BLIVER syge, og de SKAL have ordnet tænder.
Håber på det bedste for din (stakkels) hest - ønsker for den til jul, at den må få evnen til at tale, og forklare dig, hvad der er i vejen.
Maria
Når hovedskaller er hule, så vides det vidt omkring. Det vanskeligste at skjule, er åbentbart ingenting. (Piet Hein) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ben there done that........ |
Trine Jensen |
04-12-2003 16:04 |
|
Helloo
Har selv været hele møllen igennem....Havde en dejlig vallak, der da han var 7 år, begyndte at bukke, stejle og løbe af med mig, jeg kunne få ham til stoppe bukkeriet ved at drive ham voldsomt frem men til sidst stejlede han, temmelig højt, hver gang jeg lagde benene til ham eller ville dreje ham.
Jeg troede han havde ondt og fik en dyrlæde til at checke hans ryg, ben og mund. han fandt ingenting og jeg fik smertestillende pulver jeg skulle give ham i en uge og så ride ham imens.
Min hest blev ved med at stejle og lave numre trods smertestillende (dyrlægen sagde han ikke havde ondt)...og jeg indrømmer at jeg var hunderæd for at sætte mig op på ham.
Min ellers dygtige ridelærer ville til sidst ikke ride ham da han flere gange var tæt på at gå bag over.
Så...overså dyrlægen noget, var han skør eller var det bare mig, der ikke forstod at sætte mig i respekt, så han simpelthen tog røven på mig? (undskyld sproget)
jeg ved det ikke
Held og lykke fremover med din hoppe... håber det kommer til at gå
Trine 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TAG JER DOG SAMMEN!!!!!!!!!!!! |
|
|
GrR!!!
Selvom Camilla er 11 år så rider hun hesten som MAN SKAL!! Hun er fandme lige så høj som mig og det kan ikke betale sig at hun fik en POny, så hun FIK EN HEST!!!!!!
Jeg har selv været oppe på Hesten og dens mærkelige spring er BESTEMT ikke RART... Men hesten HAR ikke ondt nogen steder.. Den Jorre bare afsted fordi den vil have magten og den har for meget energi!!!
Hmm.. Hver gang ens hest opføre sig underlig kommer svaret altid: " DEN HAR OND I RYKKEN" TAG JER SAMMEN!!! IKKE alle heste fejler noget med rykken og hesten går den KUN når man er i naturen og når den skal springe!!!!!
Og jo en 11 årrig kan sQ godt tage ansvaret!!!
|~♥Mule KyS Fra Sabina♥~| |~♥En Lykkelig Tinker og Haflinger ejer♥~| |~♥Tommy som kom på 1. pladsen som Årtes JHN Hest♥~|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvem har... |
|
|
...egentlig konstateret den ikke har ondt i ryggen??
Det kunne jeg godt tænke mig at vide.
Mvh...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke L!!! |
|
|
Prøv og læs indlægene Igennem!!!
80% siger det er noget med ryggen!!!!
Jeg kender hesten og VED det bare er fordi hun er Overfrisk og vil have magten!!!!
|~♥Mule KyS Fra Sabina♥~| |~♥En Lykkelig Tinker og Haflinger ejer♥~| |~♥Tommy som kom på 1. pladsen som Årtes JHN Hest♥~|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmm |
|
|
det er egentlig ufatteligt hvor meget teenager og børn ved idag??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jytte!!! |
|
|
Tror du bare Hvad DU vil! Du kender og har ikke set hesten!! Rikke Thomsen red den i dag og sagde det sammen!!!
Bare fordi NOGLE heste Døjer med Ryggen og gør noget Ligenede BEHØVER Alle heste IKKE døje med det samme!!!!
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu vil jeg lige |
|
|
Hej
Jeg har lært af min kiropraktor hvor man rører hesten for at se om den er øm i ryggen, ikke at jeg kan afgøre det præcis, men jeg kan da vejlede. Dette er ikke tilfældet med Gina...Jeg har nu observeret hende idag...det hun gør er...
Når hun bliver redet hen mod et spring og bliver redet for "korte" tøjler (forstå mig ikke forkert) hopper hun nærmest op på bagbenene og strækker halsen så Camilla mister grebet om Gina kan så når hun lander jorre afsted for lange tøjler!!!!
Jeg hoppede op på hesten idag og man skal virkelig være bevidst med hvad man gør...Jeg underviste camilla lidt, og hesten stoppede *weeee* nu ved vi hvordan vi takler problemet.
Grunden til at hun gør det er fordi hun ved hvordan hun får magten over Camilla....Hoppene er ikke spor behagelige og hun gør det når man mindst forventer det
Håber dette indlæg giver mening
Vh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh, suk og støn! |
|
|
Til TinKeRLoVer (eller hvordan pokker du nu staver det):
Skal vi nu til IGEN at retfærdiggøre, at 30 års hesteerfaring på én eller anden måde GODT kan være mere vægtig og vidende end den erfaring, som 2-3 års hesteerfaring hos en 11-årig rytter formentligt er???
Og jo, en 11-års rytter kan sagtens have en pæn portion erfaring.
Men kære TiNkeRlOVer (eller hvordan det nu staves), vil du ikke godt være sød at give mig en rigtig god begrundelse for, hvorfor Camilla så overhovedet behøver spørge om noget som helst her på HN, hvis hun som du skriver:"....rider hesten som MAN SKAL."?
Dine udgydninger om, at vi skal tage os sammen og lignenede, læser jeg som en absolut loyalitet overfor din veninde, og det skal du da ikke klandres for, men loyalitet skal altså ikke køres helt derud, hvor det går ud over andre....og her går det altså ud over hesten! Og det er ikke OK!!!
Og kan du ikke føre dig frem med et bare nogenlunde velbegrundet forsvar eller med en bare nogenlunde velfunderet og velbegrundet kritik (jeg beklager de "fine" udtryk, - jeg ER klar over din alder), så er JEG personligt af den mening, at du bør holde lidt igen med dine temmeligt useriøse indlæg på HN.
Det er muligt, at jeg lige nu går HN's moderatorer i bedene nu eller måske endda selv overtræder nogle af moderationsreglerne, men jeg HAR altså MEGET svært ved at udholde disse ofte meget umodne indlæg som TiNKerLOvers (eller hvordan det nu staves) i en ellers ganske seriøs debat!
Gad vide, om der er andre, der har det som mig?
Hilsen Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linda!!! |
|
|
Hun ville måske gerne vide om der var nogle der kunne hjælpe hende med hvordan men fik den til og stoppe med disse "luftspring" Vi er jo trosalt inde under Træning Ikke?
M.h.t Useriøse indlæg? Undskyld mig men hvad hentyder du til?
Det er F..... da KLART jeg bliver GAL over det første folk skriver" Det er ryggen" Helt Ærligt!!!! Der var enda nogle der efter et have læst indlægene igennem stadig ikke fattede det var en HEST!!!
Undskyld mig men hvis man ønsker og deltage i en debat må man for pokker da lige læse tingene igennem!!!
Og Det kan godt være jeg rasede ud, men kan bare ikke tage folk der tror de ved det hele selv om de aldrig har set hesten!!!
Om du så finder mine indlæg useriøse er op til dig!!! Jeg har min grund til og skrive det jeg skriver!!!
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tInKerLOver (eller hvordan... |
|
|
...det nu staves)
Jo. Du har fuldstændigt ret:
VI ER TRODS ALT INDE UNDER "TRÆNING".
Og TRÆNING indebærer netop, at man rider/træner sin hest med skyldig hensyntagen til, at hesten MAGTER at deltage i de aktiviteter, som man som rytter har i sinde at udføre.
Det indebærer altså IKKE(!!!), at hesten med f...'s vold og magt bare "har-at-gøre-som-rytteren-lige-nu-har-lyst-til-fordi-den-skide-hest-bare-skal-tage-og-gøre-hvad-der-bliver-sagt-til-den".
Hvis hesten af én eller anden grund ikke vil opfylde rytterns ønsker (og årsagen er extremt sjældent en diagnose som f.eks. "sindssyge"), så er det RYTTERENS FORBANDEDE PLIGT AT FINDE UD AF PRÆCIST HVORFOR HESTEN HAR ET PROBLEM MED AT KUNNE VÆRE MED!!!
Og vil man ikke det, og vælger man hellere at være så hamrende naiv og uerfaren at tro, at hesten bare er sindssyg, udspekuleret, fræk eller-hvad-ved-jeg, så har man som rytter i mine øjne et problem, der går ud på dette:
Hvorfor pokker vælger man så at have med heste at gøre, hvis man helst tiltror dem at være så lede, udspekulerede og ondskabsfulde - for ikke at sige sindssyge???? Det kan da kun være fordi man så selv har et problem...eller hvad?
Og lige en sidste bemærkning...hvad i alverden gør det, om det er en hest eller en pony, hvis holdningen til den er, at den er "sindssyg"? Behandlingen af den er jo lige gal!
Dog kan jeg da sagtens være enig med flere af skribenter ovenfor i, at det forekommer ret hovedløst, at en 11-årig rider rundt på en hest på 170 i stang, især når den har et voldsomt problem, der gør, at den går i luften.
Hilsen Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Seniornettet |
PJ |
05-12-2003 00:01 |
|
Nu er det man pludselig husker de gode grunde til at seniornettet blev oprettet...
Tror bare jeg smutter en tur derind - der er i det mindste ikke ubehagelige småtøser, der i hvertfald aldrig kunne være skyld i at hesten havde ondt eller opførte sig mærkeligt...
Ja, ja - alle de dumme sindsyge heste der findes, som bare planlægger at gøre onde ting med deres ejere....
Det er måske et komplot...en hemmelig loge a la Gary Larson, hvor ponyer...nåeh, nej...heste, mødes for at planlægge at overtage verdensherredømmet...
PJ
Why slowmo when you can Flymo - icelandic horses!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lindaKW |
|
|
jeg tilslutter mig helt dine indlæg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linda!!!!!!! |
|
|
Træning: Diskutér eller få et godt råd omkring ridning, kørsel, opdragelse, horsemanship eller andre former for træning med hestefolket!!!
Jo Det gør meget folk siger det er en pony, for når folk her inde ikke har ved det er en hest begynder de med og sige hun over fodre den!!!
Hun Har ALDRIG Brugt vold til den!! Hun roser den tværdigmod når den går noget godt!!
M.h.t hun er 11 år... Det ville sQda være TÅBELIGT at hun købte en pony nu hvor hun er 174 og ville blive højere!!!
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PJ :o) |
Camilla (Felur) |
05-12-2003 08:01 |
|
Det er måske et komplot...en hemmelig loge a la Gary Larson, hvor ponyer...nåeh, nej...heste, mødes for at planlægge at overtage verdensherredømmet...
PJ
Dét forklarer det mystiske abonnement på min BetalingsService!
*Råber*
FEEELUUUUR!
Bakker i øvrigt LindaKW op - jeg var også selv "verdensmester" i den alder: vidste alt og gjorde alt rigtigt. Det er efterhånden som årerne går, at man finder ud af, hvor lidt man egentligt ved 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tINKEr-lOVEr... |
|
|
Jeg vil da give dig helt ret i, at dette forum, "Træning", er et forum, som kan være ganske usædvanligt godt til:
Diskutér eller et godt råd omkring ridning, kørsel, opdragelse horsemanship eller andre former for træning.
- Det er jo dét, som HN selv har formuleret som formålet med forummet.
Jeg er så bare i tvivl om, hvorvidt DU har helt har forståelsen af, hvad det betyder, når jeg sådan lige læser dine indlæg igennem.
For god ordens skyld vil jeg derfor kort beskrive, hvordan jeg selv forstår "at diskutere" og "at få et godt råd":
1) At diskutere: at udveksle meninger og viden om et emne. Man kaster ikke med mudder, når man diskuterer.
2) At modtage et godt råd: at man efter egen forespørgsel er åben og lyttende til andres hjælpende oplysninger. Man har naturligvis lov til at fravælge de forskellige råd, men hvis man kun vil høre ét slags svar, har man pligt til i forvejen at melde det ud.
Hilsen Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig LindaKW |
Lotte_Rafinell |
05-12-2003 09:28 |
|
Er helt enig i LindaKW's fortolkning og til TinkeR-LoverR, lad mig forklare hvorfor:
For det første, er det først efter det af de sidste indlæg, at jeg blev klar over at problemet opstod på springbanen - hvordan skal vi hjælpe, hvis ikke vi får problemet beskrevet?
Du skriver (ligesom Darky) at du VED at hesten ikke har ondt, og at den bare vil løbe - på intet tidspunkt får vi noget argument, der understøtter denne viden.
Du skriver selv at hesten "bare har for meget energi" - det bliver fulgt op af velmenende råd omkring foder, hvor flere antyder at hesten får for mange FE. Disse råd vil ingen af jer så meget som kommenterer - "for hun rider hesten som man skal"!
Der er intet i dit eller Darky's indlæg, der er argumenteret med andet end "det ved jeg bare"! (Rikke Thomsen er dog en del mere fornuftig at "tale" med, hun beskriver problemet, overvejer foderproblemet og forsøger selv at tjekke ryggen).
Med den holdning, TinkeR-LoveR og Darky, er der jo ingen grund til at spørge om hjælp.
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læs mit indlæg ordenligt... |
|
|
Det jeg spurgte om var hvem der havde konstateret at hendes hest ikke har ondt i ryggen...som du påstår den ikke har.
Er det bare noget i mener, eller har der væert en kompetent person (læs: faglært) ude og konstatere det.
For er det en idé I bare har, så giver jeg ikke noget for udsagnet.
Mvh...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linda... |
|
|
Lige mine ord...*S*
Mvh...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linda... |
|
|
...jeg bakker også helt op om dine indlæg...
Mvh...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du nu... |
|
|
...prøver at falde lidt ned på jorden og LÆSE folks indlæg, fremfor at tyde dem som du har lyst til, så skriver folk ikke at det ER ryggen, men at den KAN VÆRE det er den det er galt med - og helt ærligt. Når man hører om en stor hoppe der springer rundt med hovedet i vejret (og ryggen nede, som det automatisk fører til)med en lille rytter, er det meget nærliggende at tro at noget er hevet ad led i ryggen eller at fibrene i musklerne kan være beskadiget.
Ikke for at virke nedladende. Men I beder om råd og voksne mennesker - som alt andet lige HAR mere erfaring end jer - giver jer det. Hvorfor ikke lytte? Det vil da være forfærdeligt at være 11 år gammel og tro man ikke kan lære mere!!! Det kan godt være I ikke kan drage konklutioner (gætte jer frem til) om en hests tilstand ud fra en beskrivelse af den adfærd der bliver fortalt om, men ved I hvad...det lærer man med erfaring og med alderen!!!
Iøvrigt, så beder I om at få et råd ud fra en beskrivelse af hestens adfærd, så det med at vi ikke kan vide ting når ikke vi har set hesten, hvorfor så spørge i det hele taget hvis I har den mening??
Selvom mange af os er 30-40 år gamle, så lærer vi stadigt...det gør man hele livet, heldigvis.
I er altså selv ude om den modstand I møder herinde...
Det som jeg også tror der gør folk gale (mig selv incl.) er at man har ansvaret for 3 heste og ikke har økonomien eller modenheden til det. Det syntes jeg er fuldstændig forrykt. Hvad ville I sige til om jeres forældre sagde: Ærgeligt at du har ondt i tænderne, for vi har ikke råd til at du skal til tandlægen...eller: Ærgeligt du er sulten, men vi har ingen penge....nu ved jeg godt at det er sjældent det sker, men prøv at forestille jer det. Hvor fedt vil I syntes det var? Det er nøjagtig det samme der sker for disse heste!!! Ja, jeg ved godt at de bliver fodret...men det var 2 eksempler.
Hvor er forældrene iøvrigt henne i dette her? Aldrig ville jeg lade min 11-årige pige ride rundt på en stor hest hun ikke kan magte, det kan man faktisk blive slået ihjel af!!!
Jeg håber I bliver klogere - med alderen
Mvh...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. tandspidser... |
|
|
Der hvor min hest står er det pålagt alle ejerne at deres heste skal efterses til det faste årlige tandeftersyn der er i stalden.
Vi hyrer vores dyrlæge på timebasis, da det er billigst i denne situation, alle heste bliver gået efter, og de der skal raspes bliver raspet.
Så er der så en hest som min der skal have det gjort hvert ½ år, men det sørger jeg så selv for at få bestilt tid til.
Jeg syntes det er en rigtig god idé med det faste tandeftersyn, det går vi jo også selv til...
Mvh...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Juniernet.... |
Susanne K |
05-12-2003 11:40 |
|
Kan kun sige at jeg er enig med Linda KW,Rikke L og de andre med samme holdning.
Men nu sidder jeg og undrer mig over hvorfor der ikke bliver lavet et juniornet til de små poder,så de kan side der og hakke på hinanden,når de alligevel ikke vil høre på den lidt ældre generation,med lidt flere års erfaring?????
Hygge herfra.
"Det er ikke den erfarne træner,der kan få en hest til at optræde,det er den erfarne træner,der kan få en hest til at ønske at gøre det."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susanne |
|
|
Det er der også*S*
B-) "I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"- Dean Koontz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ups sorry...... |
Susanne K |
05-12-2003 12:01 |
|
Det havde jeg overset,jeg må indrømme det er ikke der jeg sidder og skriver mest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor ikke |
|
|
Hej
Problemet er fundet så hvorfor ikke slutte???
Vh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld mig |
Sanne & Liva |
05-12-2003 18:41 |
|
Men ja den har for meget emnergi og det er højest sandsynligt fordi at den ikke kommer nok på fold ! Det lyder som om at I har hest på Annebergvej ???
Kender til forholdene der og jeg kan kun sige at det er et godt sted for rytteren, men ikke for hesten !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| desuden..... |
Sanne & Liva |
05-12-2003 18:42 |
|
Så SKAL en hest altså have hø !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forkert ridning |
|
|
Ingen af os er født som en en Bent branderup eller en Lars Petersen.
Vi laver alle fejl og os gammle tanter herinde har nået at lave og opleve mange.
Det er derfor vi er hurtigt ude med smerterne.
Alt for mange af os har oplevet at heste der var blevet erklæreret dumme, dominante, frække, osv senere har fået diagnostiseret en skade (tandspidser, rygproblemer, spat,.....)
Hvis en hest af en eller anden grund begynder at bukke og stejle for sjov så har det en årsag. En hest er gennem behagsyg så vis den siger fra har den en grund.
Om det så er at den ikke stoler på dig som leder(derme ikke sagt at den ikke holder af dig), eller at den føler sig presset til noget den eneligt ikke gider(spring??), eller om den kommer for lidt på fold(4 timer daglig min.), eller den får noget forkert at spise, passer sadlen...
Det er din hellige opgave at finde ud af.
Og alt det skal afklares først inden man bare sætter den bedre rytter op der rider den til lydighed.
Du skal bruge en dyrlæge til det. Speciel hvis den hest har konstateret tandspiser så er det under al kritik at du ikke har fået det ordnet endnu. 11år eller ej, har du hesten har du ansvaret for den.
Og lade den ride rundt med tandspiser om du ikke aner hvordan ser ud længere inde i munden er ond.
du må have fat i en dyrlæge med speciale i tænder eller en hestetandlæge.
Du vil vel heller ikke få din praktiserende læge til at ordne dine tænder ,vel?
Når jeg ser dine ridebilleder er der et billede der slår mig. Spring har jeg ikke en dyt forstand på men det ene dressurbillede går din hest dybt bag lod og dermed også på forparten.
Det er anstrængede for hesten og slider hårdt på den.
Du skriver selv stolt at den kan bøje, men en bøjning i nakken kommer bagfra og ikke fra at trække hovedet ned mellem benene på en hest,
det er nemlig lige der rygproblemer kan opstå.
Du ligger selv ud i en hård tone, så jeg har ikke pakket mit svar ind i smukke ord.
Det er absolut ingen skam i at ens hest har fået ondt et sted eller man reagerer på at man har et rideproblem man skal have hjælp til.
Men din indstilling at krampen fejler ikke noget fordi det har så og så mange teenager fortalt dig, den holder ikke vand!
Selvom bukkeriet er udlydighed skal den stadigvæk have en dyrlæge til de tænder og du må få noget undervisning, evt bare engang om måneden. Det skylder du din hest når du ikke kun rider skovture men springer så højt på den.
Billederne på din præs stråler med at du elsker din hest, det er ingen af os i tvil om, hun er også en køn en. Men du bliver nød til at erkende at vi rytter tit er skyld i vores hest´s problemer.
Hilsen LeneJ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sanne: |
|
|
Hvor får du Annebergvej fra??
Har arbejdet i stalden deroppe, og Damen kom på fold hver dag*S* Selvfølgelig ikke ensbetydende med at alle hestene gjorde det*S*
LeneJ: Godt sagt*S*
B-) "I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"- Dean Koontz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Darky.... |
|
|
Jeg beklager meget, men jeg forstår simpelthen ikke hvad det er, du svarer på.
- Og jeg HAR helt ærligt og virkeligt siddet og kørt teksterne/indlæggene op og ned og prøvet at finde ét eller andet sted, som dine svar kunne matche til.
Det er desværre overhovedet ikke lykkedes mig, så gider du at skrive ét indlæg til, hvor du så også skriver de sætninger, som du svarer på?
På forhånd tak.
Hilsen Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Resten af svarene |
Darky |
07-12-2003 11:35 |
|
Rikke Thomsen:
Tak rikke... Og din måde har VIRKELIGT hjulpet!
Rikke L:
Har ALDRIG skrevet her! STYR DIG!
Er så FUCKING træt af at blive regnet som en lille hjælpeløs møg tøs, på 11 år, som ikke engang kan styre en pony.. HAR DOG EN HEST!
Lotte_Rafinell:
Har fået rikke til at kigge på den.. Hun SIGER at det kun er for at irretere!
wsg:
Endelig en som tar det okay..
Nej dyrlægen nævner selv hun sku ha 6 kg..
En berider har lige sagt den sku have 12 kg! MEN glem det... Det giver jeg hende ALDRIG i foder..
louise L :
Det er da en hest meen...
Jeg longere hende, og hun er en engel... Faktisk doven i longetov.. Ligeså snart jeg hopper op, skal der bare GO' i!
Louise E:
Hmm.. Ikke MIG som har bedømt det! RIKKE HAR HJULPET MIG!
HMRF! Jeg kan SAGTENS ride hende.. Er sqda selv 174 cm høj...!!!!
millemus:
Har ALDRIG sagt jeg ikk har råd til tandspidserne og sårn.. Men UNDERVISNING! Hvaa... Kan du bare ikke læse eller hvad?
Jytte Hansen:
Ja og det er VI GLADE FOR!
LindaKW:
Sabina HAR ret! Sååeh!
Syntes bare du skal lukke din store k*ft jeg er godt nok 11 år! MEN JEG ER FANME 174 CM HØJ! Nu lukker du bare! Du ved ikke hvordan jeg rider...
URGH! DET her kan pisse mig TOTALT af!
Rikke L:
Rikke thomsen?! Sååeh!
Kan du ikke være ligeglad!? Hvor FANDEN nævner jeg at den ikke kan få respet tænder osv!? SIGER VI IKKE HAR RÅD TIL UNDERVISNING! SÅ FAT DET DOG!
Sanne & Liva:
GLEM DET! ANNEBERGVEJ!? Nej! Aldrig i livet! ALDRIG!
Syntes det sted er SÅ dårligt!
Vi har på en lille hyggelig gård, i gug!?
Altså...
Hun har stået på "med gården" til annebergvej.. Men DEN er bedre (altså ikke annebergvej)
Sååeh...
Hmm...
ORK! Er faktisk træt af det her...
Det ER konstateret at hun ikke har ondt i rygge.. -Af rikke thomsen..
Syntes bare i skal holde mund...
JEG ER 11 ÅR!? Altså det er ikke ensbetydende med jeg ikke engang kan ride let ridning, og sidder med hænderne helt oppe i "himlen"..
Jeg er træt af at blive kaldt lille, 11 årig dum tøs..
Altså er 174 cm høj.. Ligesom Sabina aka TinkeR-LoveR! Altså!
Syntes bare i skal lukke jeres kæft med det barnlige pis, med at jeg er 11 år og ikke ved en SKID!
Jeg HAR spurgt om hjælp og fik det..
Jeg VED noget om rygproblemer..
Har selv haft 2 andre med rygproblemer.. -Jeg er da ikke helt uerfaren hva!?
Begge blev aflivet..
Den ene var også EXTREMT tynd, men kunne ikke lide majs...
Sidder faktisk med tårer i øjnene, og mindes de 2..
Syntes også lige jeg skal nævne, at jeg ALDRIG(!!!!!) -ALDRIG- har sagt vi ikke har råd til "tandlæge" og sårn.. -Men UNDERVISNING!
Dette problem ER overstået..
Sååeh..
Lige nu sidder jeg og skriver med Rikke.. Og hun skal hjælpe mig idag, med at prøve a få det problem væk...
I må svine mig til! I MÅ GØRER HVAD I VIL!
Men er SÅ ligeglade med jeres åndsvage ord!
Lige en tak til Sabina for støtten..
Og til Rikke for hjælpen
Tak skal i ha!
Ellers go jul...
Nånå...
ByyE ByyE...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OK Darky |
Lotte_Rafinell |
07-12-2003 13:22 |
|
Jeg forstår heller ikke alle dine svar - og bliver unægtelig irriteret over din bedrevidende og noget nedladende måde at skrive på, men...
DET GLÆDER MIG OPRIGTIG FOR DIG OG DIN HEST, HVIS I HAR FUNDET EN LØSNING
Lotte
PS Et reelt spørgsmål fra en abselut ikke-springrytter: Jeg var inde på din præsentation - de springbilleder hvor du(?) springer på Gina(?) i en rød bluse, hvorfor holder du i selve springet hænderne helt nede ved sadlen? For mig at se, ser det ud til at hesten har tøjlefrihed nok til at springe, men efter landingen må du da have alt for lange tøjler?? Spørger ene og alene af uvidenhed, håber at blive klogere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OK, Darky. |
|
|
Jeg vil hermed gøre dig opmærksom på, at jeg har indsendt en klage til moderationen over dit fuldstændige uacceptable sprogbrug.
Det kan og vil jeg simpelthen IKKE finde mig i, heller ikke selvom du kun er 11 år!!!
Der er generelt blevet skrevet i pæne vendinger til dig, og du har i mine øjne ikke formået til gengæld at fremvise nogen som helst form for skriftlig venlighed.
Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LindaKW |
|
|
...havde samme tanke, men nu har du jo gjort det.
Jeg kan ikke forstå hvorfor du bliver så fornærmet Darky.
Vi prøver at hjælpe dig med forskellige løsningsmodeller og du sabler os ned - det er OS der burde være forurettede...
mvh...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Højde på rytter = god ridning????? |
|
|
Jeg faldt over denne sætning fra Darky:
HMRF! Jeg kan SAGTENS ride hende.. Er sqda selv 174 cm høj...!!!
Nu er jeg selv kun 160 høj, dvs jeg kan ikke ride?? Mine to stakkels heste *suk* de må finde sig i at have en dårlig rytter i fremtiden..
Og stakkels de små ponyer, selvom de vinder DM i både spring, dressur osv. så kan deres ryttere ik ride.. Hvad skal der ikke blive af verden?? (stakkels dværge!!)
Any way, spøj til side, jeg glæder mig til at hører foresættelsen på den... dette indlæg.
Har hun prøvet at arbejde med hesten fra jorden? (bare nysgerrig, har ikke læst alle indlæggene, så bær over med mig, hvis det allerede er blevet spurgt om).
Knus fra Vinnie_M(Som har fået opdateret sin præsentation med billeder og tekst den 8. november 2003.)*** Kvinder med hjerne, kører biler med stjerne...!! *** Citat: Min ridelærers kone når hun kommer kørende i hendes mercedes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| he he Vinnie |
|
|
Åhr jeg er 178 cm, så må dælme være god!!
Det er tydligt at Darky selv mener hun har svaret. Hvorfor hun ligger et spørgmål ind på denne side, er mig en gåde. Hun tager ikke imod gode råd, men sværter alle til. Hun bruger kraftudtryk og er egentlig ikke særlig pæn i sin mund.
Nej, her er ikke brug for hjælp! At HESTEN er sindsyg i hovedet er jo blot en konstaring og ikke mere end det. Hun stiller ej spørgsmål ved det.
Jeg kunne godt tænke mig en forklaring på et ordentlig sprog, om hvorfor hun ønskede råd til hendes problem??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan kun |
Emmara |
07-12-2003 19:15 |
|
sige, efter at have læst næsten det hele...Jeg fatter ikke i gider spilde krudt på den pige...hun er jo selv så dygtig, har et fantastisk sprog, er 11 år, så hun har slet ikke brug for jeres råd.
Til gengæld har jeg høstet meget af jeres erfaring, og det vil jeg sige tak for, men jeg er heller ikke så dygtig, selv om jeg er en gammel kone.
Hilsen Emmara. 
Baronen ***ALLE ØNSKES EN GLÆDELIG JUL*** 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ARGH Darky. |
Susanne K |
07-12-2003 19:16 |
|
Vil give Linda og Rikke L ret.
Men jeg fatter ikke en meter af hvorfor du Darky,bliver så ophidset,folk har svaret pænt på dit spørgsmål og svarer ud fra deres egne erfaringer.
Som i det her tilfælde er en del flere år,end du har på bagen.
Du skulle skamme dig og have en i din RØV,aldrig har jeg mødt så uforskammet en person.
Det her er en side hvor man både får ris og ros,og kan man ikke tåle lugten i bageriet,er det ikke her man skal stille spørgsmål.
Og til sidst,syntes jeg du skal kigge godt på min signatur neden under,der er noget om det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor har de dog |
|
|
Hvor har de unge i dagens danmark dog et vidunderligt sprogbrug...
Det eneste jeg vil kommentere i indlæget ( da jeg indrømmer at jeg ingen viden har om rygsmerter osv trods 10 års ridning ( og er 180 cm høj  ) er : hvorfor taler du ikke lidt pænere nu hvor ingen sviner dig til?
Alle der vil hjælpe dig ( ja de prøver i hvirkeligheden at hjælpe ) svare med pæne sætninger, og vejleder dig ( ikke sviner din viden til ) ang foder og tænder.
Hvorfor ikke bare svare pænt, evt fortælle pænt at du har fundet en evt løsning og ikke skal bruge mere hjælp.
For mig svare du som om du i hvirkeligheden er lidt træt af svarene fordi det ikke var det du havde regnet med.
Jeg ved godt at Rikke thomsen er dygtigere og ældre(?), men som hun selv indrømmer ( til trods for dig som ved alt) så ved hun ikke alt om smerter i ryggen, men kun har lært nogle steder af en massør. Kunne det tænkes at hesten måske har mere en de måske ti muskler Rikke evt kender til ( ikke for at genere dig Rikke, syntes det er dejligt du vil hjælpe hende )
Jeg syntes at hvis den fortsætter så få fat i en dyrelæge, men hhar i 100 % fundet løsningen, så er det jo bare dejligt, og så kan vi alle være glade.
Og læg nu mærke til....selv om jeg ikke syntes du svare i en pæn tone, og ikke mener du overvejer og modtager den hjælp du selv spurgte om. Så er der ikke skrevet et negativt indlæg her.
Kun et veltalende indlæg til dig, mn spørgsmål som absolut ikke er angribende, men spørgende og lidt hjælpende...
Rikke ( som ikke forstår hvor de unge lære deres sprog fra ? )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Darky! |
|
|
Du har skrevet for at få hjælp - vil jeg antage. Men når du kun forklarer problemet MEGET kort, er det klart at de forslag du får til at hjælpe også bliver lidt skud i tågen - nogen af dem hjælper måske, nogen gør ikke fordi det er ting hesten er undersøgt for.
Men uanset hvad - når du beder om hjælp bestemmer du SELV hvor gode de svar du får bliver. Hvis du grundigt forklarer problemet - og hvornår det opstår - så har folk en ærlig chance for at give dig bedre svar.
At du så bliver mopset over at få svar du ikek mener at du kan bruge er en ting - en helt anden er st du - lige som alle andre - SKAL overholde de fælles adfærdsregler vi har herinde.
Det betyder bl.a. at du skal overholde "kammertonen" - altså er sætninger som Syntes bare i skal lukke jeres kæft med det barnlige pis, med at jeg er 11 år og ikke ved en SKID! FULDSTÆNDIGT uacceptable.
Jeg har modtaget indtil flere klager over din opførsel i denne tråd, så jeg vil godt bede dig om at tænke lidt mere over hvordan du i fremtiden tiltaler andre herinde.
Din seriøsitet skal selvfølgelig ikke bedømmes ud fra din alder - men i et forum hvor al kommunikation er på skrift BLIVER du "bedømt" ud fra hvad du skriver og hvordan.
med venlig hilsen
Lisbeth
(Moderator)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *HøH*... |
|
|
Det var da ubegribligt!!!
Ville selv hisse mig lige så meget op hvis folk blev med med og køre i ryggen og at hun er 11!!!
HVis i ikke tror på det IKKE er ryggen så kom dog og se hesten!!! Hesten kan ride en hel time dressur UDEN og gøre det!!
Hesten gør det kun når vi er på en åben marke eller når den skal springe!!! Når hun rider dressur er der ingen ting...
Hmm.. Hvordan ville i have det hvis alle muglige skrev: "DET ER RYGGEN" Du er IKKE GAMMEL nok til og tage ansvar!! osv..
Det var faktisk mig der forslog at hun skulle søge hjælp under dette forum.. Men er jeg er simpelhen ked af jeg gjorde det!! At Folk virklig kan skrive sådan noget og så tror det er "Hjælp" Nogle er jer har virklig skrevet ordenligt, men andre af jer brude SKAMME JER!!
Nok er Camilla's sprog ikke pænt, men tænk hvis det var jer selv der stod i samme siutation??? Og folk skrev sådan noget til jer?? Jeg ville da selv "Spasse" ud...
Hm.. Hmm.. Og det med og melde Camilla til det der... HøH.. Hun kunne da også melde jer for det i skirver så??... HøH!!
Sorry men skulle lige af med det!!!
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen hør nu her... |
|
|
Hvis folk nu vik hele historien at vide. Sådan som jeg har læst spørgsmålet gør hesten det hele tiden, og ikke kun på åbne vidder.
Det er lidt svært at svare på det spørgsmål uden at komme ind på område som ryggen, tænder osv...
Så om ikke andet har man da fundet ud af at folk gerne vil hjælpe. Det er jo ikke det, der er problemet. Det der er problemet her, er at historien ikke er fortalt fuldt ud...
Denne historie kan sidesættes med spørsmål som f.eks. Min hest vil ikke galoppere, hvad skal jeg gøre ? Der kommer mange råd, personen bliver sur og fortæller til sidst: jamen den har fan.... aldrig lært at galloppere. eller min hoppe vil ikke bedækkes, hvad skal jeg gøre ? Igen mange råd, personen fare i flindt, og fortæller at den har hormonforstyrrelse og kommer ikke i brunst.
Hvis man øsnker gode råd, som man kan bruge i den angivne situation, bør man altså fortælle hele historien, da folk jo kan læse tanker igennem computeren, og det er sjældent at folk kender historien bag det hele...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Respectfully |
AG PALADINI |
08-12-2003 08:50 |
|
you have a tough job............Feliz Navidad, Ariel
.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, det er kun på springbanen? |
Lotte_Rafinell |
08-12-2003 09:31 |
|
Ja, der kom jo så endnu en oplysning, som var ret væsentlig! Måske er det meningen at vi skal være synske - så vi via krystalkuglen, som jo står her ved siden af skærmen skulle se, hvad problemet er, hvordan hesten opfører sig osv...
Til TinkeR-LoveR: der bruges andre muskler ved springning end i dressur (i hvert fald så længe man ikke i dressur magter at ride fuld samling osv.).
Til Darky: Vil du ikke svare mig på det spørgsmål jeg skrev den 7.12.03 kl. 12.33?
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tosset springhest |
|
|
Da min hest var en ung rideskolehest var der nogle år hvor den ikke måtte komme ind i ridehuset hvis holdet skulle springe fordi den spassede total ud men nu er den snart 29 år og har aldrig haft en sygedag den var bare kåd(sindsyg men alligevel købte jeg hesten da rideskolen lukkede så det var nok ikke ment så slemt).Ikke at alle ikke har ondt iryggen men jeg synes efterhånden også at det er lidt irriterne at høre på hver gang at der er en der spørger om noget kunne der ikke bare vare sådan et standart svar der kom automatisk :check tænder ryg osv så behøver alle ikke at skrive det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lotte... |
|
|
Den gør det også i natueren!!
Camilla skulle have forklaret det bedre det er jeg enig i...
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gud fader i skuret |
Lisette |
08-12-2003 10:51 |
|
Nu er du altså gået over stregen darky  . Folk svarer dig pænt, for at HJÆLPE dig, også får de sådan en gang sublimt øregangsgas i hovedet. Ja du skulle ærligt talt skamme dig. Jeg håber moderatorerne sletter dit indlæg og giver dig en KRAFTIG advarsel  .
Og desuden tværer du også selv rundt i at du "kun" er 11 år, jamen du er åbenbart gammel nok til at svine folk til på det groveste, enda folk som prøver at hjælpe, FY!!!! Det er sådan nogen som dig der er med til at give "11-årige" et dårligt ry, med dit særdeles grimme og upassende sprogbrug.
Håber det bedste for din hest, og at du er en bedre rytter end forfatter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til jeanett |
|
|
Ja men man skal altid være på den sikre side.
man kan altid sige, ej den er bare fræk og dum. men hvis den ændre sig fra den ene dag til den anden så kan der jo være noget galt, og så kan jeg godt forstå at hestene bliver så "sindsyge".
Hvis hesten er tjekket og dyrlægen har konstateret at hesten er 100% rask, så kan man begynde og anklage hesten for at være fræk..
Men man skal passe på man ikke dømmer hesten som sindsyg for hurtigt, før man har tjekket om der er noget i vejen, det er deres eneste mulighed for at sige fra på. så dette signal må man aldrig inogrere.
Til Darky:
Gør som det passer dig med din hest.
Hvorfor laver du sådan et indlæg når du alligevel ikke tar imod hjælp?`det er da ingen til, de prøver bare at hjælpe dig og din hest, så i kan få nogle gode stunder sammen..
De prøver jo ikke og fortælle dig at du ikke kan finde ud af at have hest osv. men som 11 året der har haft med hest i gøre i måske 6 år i forholds til en på 30 år der har haft med heste at gøre i 20 år.
Så LYT OG LÆR.
Hilsen marlene
Endelig nye billeder af willie på min præsentation. Så tag et kig ind på min præsentation, og skriv en lille hilsen i min GB. Tak! Vinder af krikkepokalen 2003
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har man kendt magen... |
|
|
Ja, så gider man da godt nok heller ikke at hjælpe.
Jeg læste indlægget, og ville gerne hjælpe "Darky" med hendes hest.
Da jeg har oplevet noget lignende med min egen hest, regnede jeg med at det ville være "nemt".
Desuden vælger jeg at svare hende privat via besked da svaret nok ville drukne her i al "snakken"
Jeg skriver et langt "velformuleret" , detaljeret og hjælpsomt brev.
Ja, jeg kommenterer lige hendes alder og nævner i parentes at jeg IKKE dømmer hende der ud fra.
Og skriver og forklarer derefter hele forløbet med min hest og løsningen - samt kommer med "input" til hendes hest og afhjælpning af problemet.
Men hvad får man som svar!?!?!!??
Skæld ud for at jeg skriver "hun kun er 11 år" og at problemet altså ER løst.
Jamen tak for kaffe da.
Som sagt nævnte jeg alderen men dømte ikke der ud fra.
Men okey, sådanne personer gider man da også hjælpe så!?
Tak for kaffe - intet mere fra mig nu!
Venlig Hilsen ChristinaSe tegninger her, over 100 forskellige!Mine tegningerPsst! Min præsentation er *opdateret* med spritnye billeder d. 13/10
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er det jeg ikke forstår... |
Me2 |
08-12-2003 16:03 |
|
Hvorfor man, og det lige gyldigt hvor gammel man er, starter en debat uden at kunne tåle modstand.
Havde man nu udtrykt sig pænt hele vejen igennem, så kunne visse(Mange) svar i denne tråd have været en hel del anderledes, jeg tænker bare på at man farer op som en trold af en æske fordi nogle mener at det kunne være ryggen, tænderne mm...
Ingen herinde har svaret dig(Darky) fordi de mener noget ondt med det, tværtimod kun for at hjælpe dig og din hest med et problem..
Så må du så tage svarene op til overvejelse og prøve nogle af de løsninger folk kommer med, nu kan jeg forstå at Rikke Thomsen har hjulpet dig, og det er blevet bedre, det er kun godt men i mellemtiden har du bare lige blæst lidt mere på bålet herinde, og på den måde hidset folk op.
Tænk over det til næste gang du stiller et spørgsmål, for vi skal jo ikke sidde og tænke på om du nu kan tåle det vi svarer, men håbe at det vi svarer måske kan hjælpe dig.
Sanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Darky: En ide... |
|
|
.. og ikke kritik af hvem der skriver hvad, hvor pænt og hvorfor!!
Jeg synes ærlig talt at denne tråd er kommet helt væk fra emnet (hvilket skyldes flere parter) og derfor vil jeg da gerne komme med en ide til hvordan du kan afhjælpe din hests "temperament".
Der har været mange rodede beskrivelser af problemet, så hvis jeg har misforstået eller overset noget, så må I lige bære over med mig
Når de fysiske problemer nu er udelukket, ku det så ikke tænkes at det måske er et spørgsmål om at din hest ikke er helt klar over hvem der er lederen - og dermed også accepterer at det er dig som bedst ved hvornår det er tid til flugt osv.? Hvis det kan være problemet, så prøv noget HMS, evt. bare at arbejde lidt fra jorden med den f.eks. longere som det tidligere er blevet foreslået, evt. med et LILLE spring et sted på volten. Du kan evt. også prøve at løsspringe den, hvis du har mulighed for det. Hendes adfærd overfor dig fra jorden kan sige meget om det er fordi hun bare er møj-dominerende overfor dig. Desværre får nogle heste tilsjusket sig for meget magt lige så stille med tiden uden at man egentlig rigtig mærker noget til det, og så pludselig BANG!! så går det store cirkus løs!
Godt at du har prøvet at få en anden til at prøve at ride hende, men husk nu at det er DIG hun skal lystre, ellers hjælper det jo ikke noget.
Hvis du almindeligvis rider med pisk (og går ind for brugen af den), så kan du evt. prøve at klappe hende 1 ordenlig en når hun gør det næste gang - det kan hjælpe, at de får at vide hvem der bestemmer en gang imellem. Selvfølgelig skal du kun gøre det én gang, men det er trods alt et kæmpe dyr du har med at gøre, og det går altså bare ikke hvis hun tager styringen.
Held og lykke!
VH Sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til tinker lover |
|
|
Hvor kan du vide fra hesten ikke har ondt?
Hvorfor ikke prøve at få en dyrlæge ud for en sikkerheds skyld, kan dette skade? hvis hesten ikkke fejler noget, er det jo dejligt, og så kan man se på problemet med andre øjne, men hvad nu hvis den har ondt, så det sq da syndt og fortsætte med at ride på den, altså efter min mening.
Så prøv og få en yrlæge ud... det vil jeg mene er den bedste løsning.
Hilsen marlene
Endelig nye billeder af willie på min præsentation. Så tag et kig ind på min præsentation, og skriv en lille hilsen i min GB. Tak! Vinder af krikkepokalen 2003
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nyt ang. darky... |
|
|
Jeg har mailet med Darky og har lovet hende - på betingelse af at hun lytter - at komme ud et par gange, uden betaling, og hjælpe hende lidt på rette spor med kommunikationen med hendes hest.
Så nu er der både jeg og den anden Rikke til at hjælpe...
Jeg håber det kan hjælpe hende lidt.
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt at høre |
Lotte_Rafinell |
09-12-2003 16:21 |
|
Dejligt at høre Rikke L - håber vi får en opfølgning, der siger "nu er alt OK".
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke L |
|
|
Også et skulderklap fra mig.
Det syntes jeg er flot at du har tilbudt.
Hilsen Yankee.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rigtig godt. |
|
|
Et flot tilbud af Rikke L til Darky!
Håber, at I finder ud af, hvordan Darky og hendes hest sammen kan komme godt videre.
Håber, at vi måske får lidt at vide sidenhen?
Hilsen Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej RikkeL |
Q-Lover |
10-12-2003 09:42 |
|
Hermed kender vi dit svar til den tråd på hyggesnakken "om man ville hjælpe andre" - det vil du, fuld respekt herfra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skal nok skrive... |
|
|
...om hvordan det går. det bliver ikke før efter nytår, for jeg har så travlt i øjeblikket...
Glæder mig faktisk til udfordringen *S*
Mvh...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|