Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

afskub kontra bæring !
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 22:27
hejsa derude

hvad og hvordan er jeres mening/viden/teori omkring afskub og bæring!?

mvh bente

- rid klassisk og rid frederiksborg -
0
0
Svar på denne tråd

for at starte et sted
Forfatter: 
Dato:  25-11-2003 09:06
ja så må jeg jo lige provokere lidt for at få gang i diskussionen .. ;-)
jeg rider selv klassisk dressur (akademisk ridekunst 'efter' bent branderup), og er af den opfattelse, at afskub "er noget fanden har skabt" ..
bæring er sagens kerne, og det 'vi' stræber efter.
afskub er kun til for konkurrence- og kåringsdommere skyld.

hva siger i så til den ??

mvh bente
(som kun har redet klassisk i ca et år, så der må lige tages forbehold for ovenstående udsagn ikk ..)

0
0
Svar på denne tråd

Hænger sammen
Forfatter: 
Dato:  25-11-2003 09:36
Tja et hurtigt bud (har ikke tid til uddybning):

Min mening er, at det hænger sammen. Afskub alene vil give en hest, der "hænger" i luften - kadancerer, og det kan man korrekt ikke bruge til noget. Men jeg mener ikke man kan have bæring uden et vist afskub??

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

At bæringen
Forfatter: 
Dato:  25-11-2003 10:14
skal være basis for at hesten kan strække sig i de øgede gangarter.

En hest, der ikke træder ind under sig mangler kapaciteten til den øgede skridtlængde, hvor takten bibeholdes og tempoet øges.

Men afskub uden bæring kan ikke bruges til noget.

PJ

Why slowmo when you can Flymo - icelandic horses!
0
0
Svar på denne tråd

fanden skal have skyld for meget - men ikke afskub
Forfatter: 
Dato:  25-11-2003 20:26
Hej Bente,

Læs dine rideteoribøger igen! Min umiddelbare opfattelse er, at du må have læst dem, som en vis herre (ham, der har opfundet afskubbet??) læser Biblen. (Undskyld, det var ikke særlig høvisk.)

Som Lotte ganske rigtigt er inde på, bør afskub og bæring afbalanceres, så man kan kontrollere og benytte begge faktorer, alt efter hvilke øvelser, man ønsker at udføre.

Afskub er noget, naturen har skabt. Rytterens opgave er at skabe balance mellem det naturlige afskub og den kunstige bæring, han styrker hos ridehesten. Med "kunst" mener jeg ikke "kunstig" i negativ, afartet eller u-naturlig forstand, men snarere kunstig som et produkt af menneskets kultivering af hesten, så den netop tilpasses menneskets ønsker.

Mvh,
Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Branderup
Forfatter: 
Dato:  26-11-2003 08:47
sagde, da jeg for et års tid siden, da jeg var på kursus hos ham bl.a. at det slet ikke er så kæmpestor en fordel endda, at ride en af de barokke racer fordi de barokke racer er født med et stort talent for bæring og skal have udviklet afskubbet, mens varmbloden er født med et stort afskub og skal have udviklet evnen til bæring - og at det faktisk tager længst tid at udvikle afskubbet.

Derfor er jeg helt enig med Tanja i, at du må have misforstået noget. Man fokuserer godt nok på bæring FØR afskub, men man forsager ikke afskubbet - mens man i moderne konkurrencer fokuserer på afskub FØR bæring.

Men alting drejer sig om balance - en hest der går overdrevent hurtigt har stort afskub men ringe bæring og falder på forparten, men en hest der går overdrevent langsomt (en kendt fejl hos klassiske ryttere) behøver på den anden side ikke at vise hverken bæring eller afskub og kan være ligeså meget på forparten - det meget lave tempo er hesten først klar til, når den har opnået en relativt stor styrke - altså kommer bæringen ikke af, at man rider ekstremt langsomt.

0
0
Svar på denne tråd

hi hi hi
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 08:38
tak for reaktionerne !
som jeg nævnte tidligere, skrev jeg mit indlæg for at provokere nogle meninger frem, og ikke som udtryk for min persomlige mening, (men dog lidt i den retning.)
-og tak, jeg har læst i bent-biblen efterfølgende, og "har indset" at de to størrelser selvfølgelig hænger sammen ..
ja tak for det .. hestenettet er vel til for debat og for at blive klogere (y)

mvh bente

0
0
Svar på denne tråd

den alment anerkendte Bibel for ryttere....
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 21:35

Hej igen, Bente,

Når du har læst "bent-biblen", kan du evt. fordybe dig i ridekunstens "rigtige" bibel; eller ridekunstens hovedværk, om man vil, nemlig Guérinières "School of Horsemanship". Den fås kun på engelsk for tiden. -At tænke sig at "Biblen" kan være "udsolgt"! - Det var vist aldrig sket med kristendommens bibel!!

I et gammelt værk som Guérinières får du en endnu større betoning af samling og bærekraft, da værket er skrevet i en tid, hvor ridningen og den benyttede hestetype netop fokuserede på og muliggjorde meget samlet ridning. Så det lyder som om, du med din nuværende opfattelse af bæring/afskub-temaet vil finde det fornøjeligt at gå tilbage til den ældre ridelitteratur.

Mvh,
Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider