Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Gjorde krampe....
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 12:46
Kan i måske hjælpe mig lidt?? Min vallak har tendens til at få gjorde krampe.. Jeg spænder aldrig gjorden mere end et hul i hverside, for ellers sætter han sig ned.. Men er der måske nogle der har erfaringer med at få min heste kramper væk? Han har ikke altid haft gjorde krampe. og har altid været forsigtig når jeg har spændt gjorden..

Stine
0
0
Svar på denne tråd

hej igen..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 12:48
Jeg mente at jeg altid har været forsigtig når jeg har spændt gjorden.. ikke hesten:)
0
0
Svar på denne tråd

Gå imellem spændingerne
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 13:37
Hejsa

Jeg spænder min gjord i starten så den kun lige hænger fast og man kan få en knyttet næve under gjorden. Så spænder jeg to huller mere og så går jeg og det skal være absolut med det samme, ellers kan hun begynde at "småsveje".
Når jeg så kommer ind i hallen/på banen spænder jeg et hul, går lidt og spænder så igen. osv. Det har gjort at jeg ikke længere har et gjordkrampeproblem og det er så også noget jeg kommer til at bruge resten af hestens ridetid.

Har sadlen rykket sig når jeg kommer ind i hallen lægger jeg den om og strater så forfra. Beregn ca. 2-5 min på at spænde efter uanset om sadlen skal lægges om eller ej. Efterhånden kan tiden så evt. nedsættes.

Hilsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)
Strategos Corner
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 13:38
Hvor gammel er din hest?
Har du haft ham længe?

/ heidi
0
0
Svar på denne tråd

Min hest
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 14:09
har størst problemer om vinteren, fordi den står mere på stald.
Jeg har en teori om at bugmusklerne bliver mere følsomme og kolde når hesten ikke rører sig.
Jeg lægger sadel og trense på på flg måde:
- Sadlen lægges på uden at spænde gjorden.
- Trense lægges på
- Hesten er nu løs (den ved den kan komme væk hvis den skulle gå i krampe) Det at den ved at den kan komme væk, er ofte nok i sig selv....
- Jeg spænder gjorden et enkelt hul, og går herefter med det samme op i ridehallen.
- Her spænder jeg lidt mere, trækker rundt og spænder herefter igen.

Efter at have skiftet til denne metode, har jeg ingen problemer med krampe!
Hilsen Mette
0
0
Svar på denne tråd

elastik gjord
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 14:24
hey

undre mig over at der ikke er noget der har nævt en elastik gjord... vi bruger en gjord hvor der er elastik i den ene ende lige der hvor spænderne sidder fast.. det gør at gjorden ikke virker så stram...
:-D
0
0
Svar på denne tråd

Elastikgjord
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 14:34
Jamen det bruger jeg skam også, og har faktisk altid gjort....

Mette
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 19:17
jeg har haft ham i 7 år. Og problemet har heller ikke altid været sådan. Jeg har æodt på fornemmelsen af dette problem er fordi han stod på en rideskole hvor der var meget stress på. han stod i spiltov på det tidspunkt.. og der blev tit råbt på ham. ikke mig selvfølgelig men ham som havde stalden..

Han vil heller ikke stå i spiltov længere.. der går han osse bagover..

Jeg har to sadler, hvor han kan passe dem begge.. Men på den ene sadel er der en dressur gjord og den anden en almindelig gjord. og det er den gjord, det er værst med..

Jeg bruger faktisk den samme måde som jer andre med at kun spænde gjorden i et hul også efter noget tid spænder den igen.. sådan lidt efter lidt som i selv nævner..

Men tænkte på om man måske kunne massere det væk eller noget.. for kramperne har ikke altid været der.

Stine
0
0
Svar på denne tråd

massage inden stramning af gjord.
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 19:44
Hej Stine.
Jeg foreslå dig at du får masseret din hest inden du spænder gjorden. Der ligger 5 lag muskler der hvor gjorden skal spændes, og tit og ofte er det ømme muskler som udgør gjordkrampe. Altså spændinger.
Hvis du har mulighed for det økonomisk, så få en hestemassør ud til dig som giver din hest en grundbehandling. Og han/hun kan så give dig nogen øvelser til hverdagen, så du selv kan holde det vedlige.
Jeg har selv prøvet at have en hest, som havde en mild form for gjordkrampe. Engang imellem kan hun godt vise ømhed, men det kan tit være det psykiske i det, at hun ikke har glemt hvordan det var. Jeg vil anbefalde dig massere, inden du spænder gjorden.
Mvh. Lotte.
"Danske Oldenborg heste kan og vil"Scooter købes.
0
0
Svar på denne tråd

Okay mange tak..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 20:07
Det lyder som en god ide.. men hvad koster sådan en massør? har ikke vildt mange penge til den slags.. Men det lyder som en god ide..

Stine
0
0
Svar på denne tråd

Stine.
Forfatter: 
Dato:  25-11-2003 13:59
Hej Stine

Jeg har en araber med gjordkrampe, men gennem positive tilkendegivelser og en masse forskellige gjorde er min konklusion følgende:

Brug gjord med elastik og gerne en med neopren (Jeg har flere forskellige på "lager", hvis du får brug for en brugt gjord)

...Og brug rigelig med tid når du spænder gjorden! Et hul af gangen og så en lille godbid + "Hvor er du dygtig!!". og sådan fortsætter du.

Min araber har nu kun en snert af gjordkrampe tilbage efter et års træning --og hun både lagde sig og fór ivejret da jeg købte hende.

Held og lykke Chesto
0
0
Svar på denne tråd

Gjordkrampe
Forfatter: 
Dato:  26-11-2003 09:40
Hvis din hest ike altid har haft gjordkrampe, så tror jeg ikke det er en massør, men en kiropraktor du skal have fat i.

Hvis hesten ruller sig på fx. en sten kan den få en skævhed i mankepartiet og det kan forårsage gjordkrampe. Har selv prøvet det på en dejlig hoppe vi havde engang, det forsvandt sporløst da hun fik rettet torntappene.
0
0
Svar på denne tråd

hvis den har haft det længe,
Forfatter: 
Dato:  26-11-2003 11:22
vil jeg i første omgang få en dyrlæge til at scanne den igennem for det, som Charlotte skriver om. Hvis der ikke er noget at se, vil jeg foretrække kiopraktor eller massør.
Hvad en hestemassør koster, er lidt forskelligt. Det er ikke alle af dem som køre med de samme priser.
Men det skulle ikke undre mig, at der var en eller flere som høre til det område du bor i.
Jeg giver eks. 375 kr. for en grundbehandling som varer ca. 1½ time. Og en efterfølgende behandling, koster 325 kr.
Der er også nogen som tager mindre for det, men man skal jo tænke på at det også koster lidt i kørsel, afhængrig hvor langt de skal køre osv. Der er nogen som giver tilbud på at inden for en radius af 30 km, koster det ingenting i kørsel. Deruover koster det et beløb.
Men Stine; det kan godt betale sig i længden at give det for det. Hellere det, end hesten stadig har problemer.
Mvh. Lotte.
"Danske Oldenborg heste kan og vil"Scooter købes.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider