Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Kan i hjælpe mig???
Forfatter: 
Dato:  10-11-2003 19:27
Hej...
Jeg har et problem, for et lille års tid siden købte jeg en vandrøgtet ox araber, han var blevet sultet og hans hove var fuldstændig rådnet i strålen. På det tidspunkt red jeg også på min IIIér pony ( har været med til DM) og det har været et stort skridt at rykke op til en Iér pony, men det har ikke noget med sagen at gøre. Jeg har to problemer, det ene er at når jeg rider dressur, går det rigtig findt i skridt og i trav, han går til bidet og har en god fremaddrift, men når jeg sætter i galop tager han hovedt op, og hvis jeg bliver sur på stopper han op og stejler (nogen gange så han er ved at falde bagover) og så prøver han at slå hovedet tilbage i mig, jeg har prøvet mange forskellige ting fx. chambong, glidetøjler, martingal og så har jeg selvfølgelig også prøvet det at smække ham en hård med pisken, eller med sporende, men det er som om det bare gør ham mere temperementsfuld, og han stopper ikke, desuden så holder nogen af de ting jeg har prøvet ham ikke nede og det er uanset hvor træt han er så tager han ikke hovedet ned. Men som om det ikke er nok, så har jeg fået at vide at han i sine yngre dage har været en dygtig springpony, og jeg var så begyndtat springe lidt på ham og han er enormt dygtig, men han løber bare så stærkt, så da jeg en weekend skulle starte et stævne indendørs var han ved at vælte op til flere gange, jeg kan ikke forklarer hvad det er der sker men jeg har kontrol over ham til at starte med, men lige pludselig tage han styrringen, og så løber han, jeg har prøvet at sætte et pælhamsbid på ham og en del andre bid, men så kan han næsten ikke komme over forhindringen, og jeg ridder nu med et trensebid, siden stævnet har jeg desuden ikke villet springe i ridehus da jeg ikke føler at jeg kan magte det, og mest af alt er bange for at der skal ska ham noget... Jeg håber i kan give mig nogle råd eller måske ved hvad der kunne være grunden. Det sted hvor han stod før var det desuden en pige der vejede omkring 90 kg. som var ret hård ved ham, og jeg har tænkt meget over om det kunne være en grund til at han opfører sig på den måde.. da han stadig er påvirket at det med maden.
kærlig hilsen
michelle
0
0
Svar på denne tråd

Din første araber?
Forfatter: 
Dato:  10-11-2003 19:54
Jeg har på "den hårde måde" lært nogle ting om araberheste:

Hvis du bliver vred på en araber, mister du respekt.
Hvis du bliver hidsig, mister du tillid.
Hvis du slår den i vrede eller hidsighed, mister du mere respekt.
Hvis du spænder den ind, bliver den let klaustrofobisk - og utryg.
Et skarpere bid hjælper ikke på en hest (uanset race) der VIL frem.

Men tilgengæld...:

Hvis du viser din araber kærlighed, tillid og respekt, får du det samme igen.
Hvis du blidt, men bestemt, bestemmer, får den mere tillid og respekt.
Og så er en araber, efter min mening, den bedste hest man kan få.

Det, jeg VED kan hjælpe dig, er Parelli Natual Horsemanship. Du finder info her: http://www.parelli.dk
Det har hjulpet mig (og mange andre).

Hvis det IKKE er noget, du har lyst til/mod på, så kan du nøjes med at være rar ved din hest, og tale beroligende til ham.
Træn en masse derhjemme i at ride på en bane med sping på, hvor han IKKE skal springe, men slappe af... (Start med eet spring på banen...)
Hvis han spænder op og tænder af - så rid ham ind på en lille volte (10 meter) og bliv der, til han slapper af. Støt godt på udvendig, så han ikke vælter. Og sid pænt, naturligvis. Ret op og ikke foroverlænet, så han føler, han bliver drevet framad.
Rid altid med meeeget blide hænder og ryk ALDRIG hesten i munden...

Vent med at galloppere mere, til du har lidt bedre styr på i trav - det er altid godt... :-)

Når du så skal i gang med gallopen, så sørg for IKKE at ride ned af hele langsiden - så'en et araberdyr kan gasse pænt op på de 60 LANGE meter!!! Rid volter og vendinger, og tag ham ned i trav når han sapper af.

If I don't see you in the future - I'll see you in the pasture... ;-)

-99E

0
0
Svar på denne tråd

prøv lige igen
Forfatter: 
Dato:  10-11-2003 19:54
og så skriv det med mellemrum - tak :-)

den der smøre er komplet umulig at læse for os skeløjede skærmnørder :-P

June
0
0
Svar på denne tråd

June...værsgo
Forfatter: 
Dato:  10-11-2003 20:05
Hej...

Jeg har et problem, for et lille års tid siden købte jeg en vandrøgtet ox araber, han var blevet sultet og hans hove var fuldstændig rådnet i strålen.

På det tidspunkt red jeg også på min IIIér pony ( har været med til DM) og det har været et stort skridt at rykke op til en Iér pony, men det har ikke noget med sagen at gøre.

Jeg har to problemer, det ene er at når jeg rider dressur, går det rigtig findt i skridt og i trav, han går til bidet og har en god fremaddrift, men når jeg sætter i galop tager han hovedt op, og hvis jeg bliver sur på stopper han op og stejler (nogen gange så han er ved at falde bagover) og så prøver han at slå hovedet tilbage i mig.
Jeg har prøvet mange forskellige ting fx. chambong, glidetøjler, martingal og så har jeg selvfølgelig også prøvet det at smække ham en hård med pisken, eller med sporende, men det er som om det bare gør ham mere temperementsfuld, og han stopper ikked Desuden så holder nogen af de ting jeg har prøvet ham ikke nede, og det er uanset hvor træt han er, så tager han ikke hovedet ned.

Men som om det ikke er nok, så har jeg fået at vide at han i sine yngre dage har været en dygtig springpony, og jeg var så begyndt at springe lidt på ham og han er enormt dygtig, men han løber bare så stærkt.

Da jeg en weekend skulle starte et stævne indendørs var han ved at vælte op til flere gange, jeg kan ikke forklarer hvad det er der sker, men jeg har kontrol over ham til at starte med, men lige pludselig tage han styrringen, og så løber han.

jeg har prøvet at sætte et pælhamsbid på ham og en del andre bid, men så kan han næsten ikke komme over forhindringen, og jeg ridder nu med et trensebid.

Siden stævnet har jeg desuden ikke villet springe i ridehus da jeg ikke føler at jeg kan magte det, og mest af alt er bange for at der skal ske ham noget...

Jeg håber i kan give mig nogle råd eller måske ved hvad der kunne være grunden. Det sted hvor han stod før var det desuden en pige der vejede omkring 90 kg. som var ret hård ved ham, og jeg har tænkt meget over om det kunne være en grund til at han opfører sig på den måde.. da han stadig er påvirket at det med maden.

kærlig hilsen
michelle
Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Team Sedoj
0
0
Svar på denne tråd

Stop stop stop
Forfatter: 
Dato:  10-11-2003 20:10
Du er oppe og slås med din araber, og det bliver dig der taber i sidste omgang.

Få fat på dressuren. Rid masser af volter, slangegange osv i trav. Når du føler at du kan få hesten til at gøre alt for dig i de to gangarter, kan du gå videre med galloppen. Det går du såæedes. I et hjørne sætter du ham i gallop. Rider en volter og tager ned i trav. Så traver du og laver nogle øvelser indtil han slapper af igen. Sådan fortsatter du indtil du har styr på galoppen også. Derefter kan du så begynde at springe - og først derefter.

Araberen er en følsom hest, der hurtigt taber tillid og respekten for mennesker....Skriv gerne en mail , hvis du har brug for hjælp. Jeg vil meget gerne hjælpe dig.....

Du skal ikke opgive ham, men I skal finde rytmin sammen. Min første araber lærte mig at ride, og han var en drøngod hest. Han havde lidt af de samme nykker som din, så jeg tror at jeg kan hjælpe dig igennem problemet uden brug af vold. For det løser ingenting.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Team Sedoj
0
0
Svar på denne tråd

Tak Susanne :-)
Forfatter: 
Dato:  11-11-2003 09:58
Og jeg vil give dig helt ret.

Et lille skridt af gangen er fremgangsmåden.

Når du skal begynde at springe ham igen, og forbered dig på at det tager tid at vænne ham af med hans mistillid, så gør du det samme som Susanne foreslår med galoppen.

Læg et par bomme og et lille spring, og volte. Efter nogle gange med succes kan du lave gymnastikspring med flere små forhindringer efter hinanden, op til 5, evt. med bomme ind imellem så han lærer at lytte efter dine hjælpere og vente på dig, og samtidig have tilliden til at du ikke gør ham ondt.

Rigtig god arbejdslyst med ham

June
0
0
Svar på denne tråd

uhhaaa.....
Forfatter: 
Dato:  11-11-2003 11:59
ÅHMM.... den der med chambon - indspænding - pisk....nej tak du - det er overhovedet ikke løsningen.

Jeg ved det - jeg havde nemlig selv engang en araberblanding og brugte også nogle af de samme metoder som dig (i uvidenhed og dum teenagerhidsighed)

Det hjælper bare IKKE!!!!!

Tværtimod - som 99E skriver gør du bare problemet værre. Modtag noget kvalificeret undervisning hvor du lærer at ride dressur på en "blid" måde.. det var i sidste ende også det som hjalp mig dengang for længe siden.

Kunne jeg have gjort tingene om med min arabersnude, så havde jeg gjort det for jeg er ret overbevist om at hun kunne være kommet langt i både dressur og spring - jeg var bare for utålmodig og uvidende!

Camilla med heste-hunden

Der er friske billeder af hypsen
0
0
Svar på denne tråd

Hej, og tak...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2003 18:00
Hej...
tak for hjælpen, men nogen af jer har misforstået det lidt. Jeg har styr på ham i både skridt og trav, men når jeg sætter i galop begynder han, eller det gør han når jeg har redet en 2o m volte 2-3 gange, så er det som om han ikke gider mere og så er det han stopper. Og jeg ved godt at det lyder lidt hårdt det jeg skrev med pisken, men jeg har altid haft den holdning at hvis hesten skal havde et slag med pisken skal det være en hård og ikke 100 små, jeg syndes det er syndt for den hvis den skal havde mange små rap...
men tusind tak for hjælpen.
Nu ved jeg at jeg ikke skal ride med alle de ting på ham, men jeg står nu altid og hygger med ham både når vi sadler op og af, jeg får altid at vide at jeg er så langsom fordi jeg nemt kan stå og strigle ham i 1-2 timer... men tak igen jeg er meget glad for de gode råd.
michelle...
0
0
Svar på denne tråd

99E...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2003 18:59
Du skrev:

"Hvis du bliver vred på en araber, mister du respekt.
Hvis du bliver hidsig, mister du tillid.
Hvis du slår den i vrede eller hidsighed, mister du mere respekt.
Hvis du spænder den ind, bliver den let klaustrofobisk - og utryg.
Et skarpere bid hjælper ikke på en hest (uanset race) der VIL frem.

Men tilgengæld...:

Hvis du viser din araber kærlighed, tillid og respekt, får du det samme igen.
Hvis du blidt, men bestemt, bestemmer, får den mere tillid og respekt."

Det tror jeg sådan set gælder alle heste...

Sandra!
*** I only see one Star***
*** on the sky at night***
*** Fenja- en helt unik Haflinger***
0
0
Svar på denne tråd

hmm.. efter min mening..
Forfatter: 
Dato:  14-11-2003 11:54
Er jeg sikker på, at det er HELT forkert at spænde ham ind!!! Du siger, at han har været hos en dame på 90 kg.. Har du fået tjekket ryggen hvis han har været dårligt redet...?

Nå men det med at klappe ham en i røven... NEJ! det hjælper ikke!! (har en hest lidt alla din) På min hjælper det hvis du rider lidt for halvlange tøjler, og godt fremad og en hel masse volter! - Ikke for små men heller ikke for store.. Lav en hel masse forskelligt så han HELE tiden skal koncentrere sig om nået nyt, så glemmer han måske at løbe og stejle osv..

Og ROS ham så snart han bare viser antydning til at slappe af!

Mht. springningen er min hest NØJAGTIG som din! - LIVSfarlig i ridebanespring, men prøv en hackamore (blød) og rid med bløde hænder! Det hjalp på min hest både i springnig og i skoven! Nu kan jeg ride hende med et ekstra blødt gummibid...

Du er velkommen til at skrive til min mail eller ringe til mig hvis det er.... (telefonnummer over mail eller besked)

Maria..
0
0
Svar på denne tråd

Sandra G.
Forfatter: 
Dato:  21-11-2003 13:48
Ja, naturligvis gælder det alle hese - men det gælder araberen i særdeleshed, netop fordi den er så ekstremt sensitiv og ofte forholder sig til mennesker på en næsten... Ja, menneskelig måde.

If I don't see you in the future
- I'll see you in the pasture...
:-)

-99E

Hestebil sælges!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider