Først til Castor:
Hvor kommer alle dressurøvelserne fra?! - Hestens natur. Du spurgte om hvorfor der var en og anden øvelse der først kom i La4 (kan ikke lige huske hvilken) mit svar til det er simpel... Før det niveau har RYTTEREN ikke kapacitet til at RIDE dette frem i hesten... - Hesten kan sagtens selv. Har du nogen sinde studeret din hest på folden?? - tvivler siden dit udsagn, men her vil du kunne se både samlet trav, piaffe, pasage, sidebevægelser, tilbagetrædninger, hesten sidder ned, hesten stejler, samlet galop, changementer, galoppiruetter osv. Og hvorfor det?!- Fordi på folden er hesten fri.. Den er ikke forstyrret af stramme tøjler og ekstra vægt på ryggen...
Du kan sagtens få din hest til at gå samlet og med bæring i longen, men da selvfølgelig ikke hvis du altid har trænet med indspændinger og en stram longeline, for så har hesten ligesom vænnet sig til, at lægge sig mod longen og derved skævt, den bruger ikke ryggen optimalt, og det er i hvert fald ikke frivilligt... Måske er det blevet da det måske gjorde for ondt at protestere...
Men forklar lige årsagen til at de fleste La heste har et forkert knæk i nakken og top dressurhestene ikke har... - Det er såmen fordi tophestene ikke bliver taget i munden, de bliver ikke tvunget ned på samme måde (nogle af dem gør, men så kan det også ses! )
En hest der selv søger ned uden hjælpemidler og forbliver i perfekt bæring, er en hest i harmoni og som ikke er blevet forstyrret. En hest er et ligevægtsdyr!Husk på det..
Prøv at få en til at longere dig mens longen er rimelig stram(som de fleste longerer) og tving dig så til at kigge ned i jorden samtidig....- AVS gør det...og det er monster svært at holde balancen!
Hvor er dressurmusklerne på din egen hest???
Jeanette:
Jeg er enig i dit svar...
Malene:
Tjae... du kan jo læse hvad jeg har skrevet til Castor..........
Jeg er godt nok glad for, at jeg ikke er hest i jeres hjem!!!
Maria.
Håber det satte nogle tanker igang...........!