Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Et lille spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  05-11-2003 22:23
Skal en 4 års hest, der ikke er tilredet, kunne samle sig selv og gå til bidet i longe i galoppen uden hjælp af nogen art????

Håber på det rigtige svar

Knusser Thygesen.

vær' mod andre, som du ønsker at, de skal være mod dig
min nye hjemmeside er opdateret, se den her
http://www.bastiannord.ridesiden.dk/
0
0
Svar på denne tråd

hmmm..
Forfatter: 
Dato:  05-11-2003 23:16
Nej det da ved Gud den ikke skal kunne...Det mener jeg i hvert fald ikke. Hvis den ikke er redet, hvor skal den så få muskler/bæring til at bære sig selv/samle sig? Hvis den gør det af sig selv er det vel fint, hvis ikke det er fordi den måske er spændt?

Håber du kunne bruge det

Mvh. Katja
>o< Alt det, der irriterer os hos andre,
kan føre os til en forståelse af os selv
>o<
0
0
Svar på denne tråd

Uenig med castor
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 07:45
En hest uden smerter og/eller ubehag vil altid gå med korrekt bæring af sig selv.

Om den direkte samler sig selv vil jeg ikke sige, dog vil rundningen i ryggen fremkomme, og altså hermed en korrekt halsbue.
JeanetteE & hendes welsh
0
0
Svar på denne tråd

Lidt uenig med Jeanette
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 10:02
, da jeg ikke mener bæring og samling er det samme. Korrekt at hesten (ofte) har den rigtige bæring hvis den ellers er sund og rask,nogen mere end andre, men det kræver styrke og balance at bibeholde bæringen når hesten skal gå samlet. Samlet trav og galop forekommer først fra LA4 programmet, det må der vel være en grund til?

Mvh. Katja
>o<
0
0
Svar på denne tråd

Samling og bæring...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 10:38
Jeg er enig med Castor...

Du kan da ikke forvente at en så ung hest selv vil gå ind og samle sig i en longe uden nogen form for hjælpemidler.

Selv min hest som lige er fyldt 6 år kan ikke finde ud af det.

Dog har jeg læst at det er vigtigt ved longering at hesten selv søger frem og ned uden hjælpetøjler, men "come on" hvor mange heste gør lige det sådan uden videre. Det kræver de helt rigtige forhold for at hesten kan få ro og slappe af så den selv søger frem og ned.

Samling er jo sådan set også noget man "rider i hesten", dvs. fremaddrift kombineret med en antrukken lænd og evt. små anholdninger i tøjlen skal få hesten til at sætte sig med bagbenene og knejse i nakken så den får den flotte holdning vi ser hos Grand Prix-hestene (bare et eksempel)...

Mvh. Malene

Tjek min HP der er kommet nye billeder af hyppen...
0
0
Svar på denne tråd

Nu må i lige tage jer sammen.....
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 13:38
Først til Castor:

Hvor kommer alle dressurøvelserne fra?! - Hestens natur. Du spurgte om hvorfor der var en og anden øvelse der først kom i La4 (kan ikke lige huske hvilken) mit svar til det er simpel... Før det niveau har RYTTEREN ikke kapacitet til at RIDE dette frem i hesten... - Hesten kan sagtens selv. Har du nogen sinde studeret din hest på folden?? - tvivler siden dit udsagn, men her vil du kunne se både samlet trav, piaffe, pasage, sidebevægelser, tilbagetrædninger, hesten sidder ned, hesten stejler, samlet galop, changementer, galoppiruetter osv. Og hvorfor det?!- Fordi på folden er hesten fri.. Den er ikke forstyrret af stramme tøjler og ekstra vægt på ryggen...
Du kan sagtens få din hest til at gå samlet og med bæring i longen, men da selvfølgelig ikke hvis du altid har trænet med indspændinger og en stram longeline, for så har hesten ligesom vænnet sig til, at lægge sig mod longen og derved skævt, den bruger ikke ryggen optimalt, og det er i hvert fald ikke frivilligt... Måske er det blevet da det måske gjorde for ondt at protestere...

Men forklar lige årsagen til at de fleste La heste har et forkert knæk i nakken og top dressurhestene ikke har... - Det er såmen fordi tophestene ikke bliver taget i munden, de bliver ikke tvunget ned på samme måde (nogle af dem gør, men så kan det også ses! )
En hest der selv søger ned uden hjælpemidler og forbliver i perfekt bæring, er en hest i harmoni og som ikke er blevet forstyrret. En hest er et ligevægtsdyr!Husk på det..

Prøv at få en til at longere dig mens longen er rimelig stram(som de fleste longerer) og tving dig så til at kigge ned i jorden samtidig....- AVS gør det...og det er monster svært at holde balancen!

Hvor er dressurmusklerne på din egen hest???

Jeanette:

Jeg er enig i dit svar... (y)

Malene:

Tjae... du kan jo læse hvad jeg har skrevet til Castor..........

Jeg er godt nok glad for, at jeg ikke er hest i jeres hjem!!!

Maria. :-D

Håber det satte nogle tanker igang...........!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 13:48
at en hest skal have en vis balance og bæring inden der kommer rytter på, for kan den ikke bære sig selv, hvordan skal den så bære en rytter? Den skal ikke gå samlet det er unaturligt for krikken indtil den har muskler til at gå i balance med rytter.
du må aldrig se på din unghest, som du ser på en 6 års fx.
Jeg har brugt en glidetøjle i longeringen af ungheste, da jeg mener at der har de den nødvendige støtte samt frihed.
Tøjlen bindes fast i gjorden som normalt eller i siderne og køres op til der, hvor stigremmene sidder fast. Den skal være så stram/løs, at hesten ikke falder i den, men at den ikke falder alt for lang frem. Som oftest passer det med, at den skal bindes yderst i begge ender.
Indspændingstøjler, som de fleste bruger, er, efter min mening, alt for hårde mod en unghest. Den skal ledes på vej og ikke spændes ind!
0
0
Svar på denne tråd

Mit hjerte fryder sig.........
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 14:21
........når jeg læser Jeanettes og Jevas indlæg.

Hvor er det rart at se, at flere og flere bliver opmærksomme på dette.

Og jeg vil så her krydre jeres indlæg med et par frie citater:

"Rytteren skal aldrig forme hesten, rytteren stiller hesten en opgave og så former hesten sig selv for at kunne løse opgaven" Dag Nätterqvist

"I have a hard time controlling my rage, when I hear said, that a horse should be permanently pressed against the bit" Nuno Oliveira fra "Reflections on equestrian art"

BeritH

A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Maria.
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 15:57
Spørgsmålet var: SKAL en 4 års kunne samle sig selv i galoppen uden hjælp? Jeg mener stadig NEJ det SKAL den ikke kunne. Jeg mener stadig det er fint hvis den gør, men det er ikke et krav, og jeg mener ikke man skal tvinge den til det.Samling og bæring er IKKE det samme (men virker sammen) Min hest har bæring selvom jeg rider LA2 eller MB2, men er først samlet efter LA4. Læs dressurfordringerne.

Maria: Inden du begynder at vurdere hvorvidt vores heste har det godt eller ej, synes jeg du skal læse mit indlæg en gang til.

Ang dit spørgsmål hvorvidt LA heste har det rigtige eller forkerte knæk i nakken, må jeg lade glide hen i det uvisse. Måske fordi nogle ponyryttere ikke ved hvordan man gør det rigtigt.Jeg har ikke redet alle LA heste og kender ikke grunden til hvorfor nogle ryttere er bedre end andre. Jeg ved min egen hest går som den skal med den rigtige bæring og de rigtige muskler, og den er samlet når jeg ber den om det.

Jeg ved ikke om du har prøvet at ride hest, men jeg synes du selv skal prøve at tage dig sammen. Min hest på 4 år skal ihvert fald aldrig gå SAMLET galop i longen. Måske er det godt jeg ikke har hest hjemme hos dig.

Mvh. Katja
>o<
0
0
Svar på denne tråd

Nej det skal den ikke!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 21:31
Det er egentlig svaret, hvilket der vist også er engihed om. Men hvis hesten bliver arbejdet korrekt, vil den kunne - men ikke som 4-års - gå samlet i alle gangarter når den bliver longeret. En 4-års hest skal longeres med det formål, at bibringe den balance og styrke den til når rytteren skal ride den. Det er det eneste formål der er med longeringen, og det eneste en 4 års hest skal kunne - den er trods alt stadig kun et barn.

Mvh. Randi W.
0
0
Svar på denne tråd

Der er jo altså
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 07:40
Ingen som siger den skal!! Kun at den KAN!! Jeg hævder stadig at den korrekte bæring fremkommer ved en hest uden smerter eller ubehag, når der ingen rytter sidder på den!!

Samtidig lægges der vægt på mit indlæg om at den naturligvis, ikke direkte samler sig (hvor mange fanatikere overså lige det)!!??? Gør i det med vilje, så lad være at lægge mig ord i munden.

Men samling uden rytter er jo ikke, som jeg tror i definerer det det samme som samling med rytter. Når hesten bærer sig og samtidig samler sig selv uden rytter, er det et udtryk for ligevægt og balance. Spørgsmålet lyder på om en unghest skal kunne det, og ja det skal den altså kunne........Hvis den vel og mærket er sund og rask!!

Forstår en hest ikke at samle sig selv i gangarterne vil en rytter skulle sidde og samle den hele tiden, hvilket er fuldstændig ubalanceret og uholdbart i længden.

Hvordan definerer i som siger nej, en samling uden rytter?
I sammenligner det da forhåbentlig ikke med samlingen som fremkommer med en rytter på ryggen? Nej det kan i vel næsten ikke, for så læste i jo ikke spørgsmålet før i svarede vel?
JeanetteE & hendes welsh
0
0
Svar på denne tråd

Castor...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 11:22
Lad være med at blive sur.... - Det var et venligt ment indlæg! Min mening er bare som jeg først skrev!
Og sådan bliver den! Den laver jeg ikke om...

Nej en hest SKAL ikke gå samlet og med bæring i longen, men den kan, og hvis den er varmet godt op osv. så gør den det faktisk... (hvis den ikke er forstyrret)

Ja, mine heste har det meget hårdt :-D
Mishandling ikke at blive tvunget til alle ting :-D

Sorry hvis du så det som en led kritik det med din hest og musklerne...- det ville sikkert hjælpe med et gangbillede:0) Det var ikke ment som kritik bare et ledende spgm.

God weekend.

Maria..

0
0
Svar på denne tråd

sidste kommentar
Forfatter: 
Dato:  08-11-2003 22:50
Hej Maria, jeg tror egentligt vi alle er enige... Ja jeg tog det meget hårdt, det var også dumt, jeg ved jo hvordan det er herinde... ;-)

Hvis samling er det samme som balance og bæring, fint nok så siger jeg ja...Jeg har bare aldrig set en 4 års gå til biddet og være fuldstændig i balance, hvis den ikke har lært det endnu, så jeg siger vel stadig nej. Vi er forskellige, det er fint.

Mvh. Katja
>o<
0
0
Svar på denne tråd

forskelligt
Forfatter: 
Dato:  09-11-2003 03:16
Nej det skal en 4 års ikke kunne efter min mening.
Ganske rigtigt kan man studere hesten på fold og se de flotteste bæringer og indimellem også samliger.
Men gør den det i flere minutter i træk? nej.
De fleste ungheste der longeres uden indspænding, vil en del af tiden gå i harmonisk bæring og dressurkorrekt holdning, og en del af tiden vil de "slå fra" og ikke være i balance - ihvertfald i galop der er en vanskelig øvelse for en unghest at udføre på en volte rundt og rundt.
Dette er ihvertfald min erfaring.
Hvis den er longeret rigtig meget kan den vel lære at gå en stabil galop, jeg ved det ikke ,for jeg longerer ikke mere end højst nødvendigt :-)
0
0
Svar på denne tråd

hmn.. hippo
Forfatter: 
Dato:  10-11-2003 11:44
tjae... jeg har her i foråret hjulpet med tilridning af en 5 årig vallak som ALDRIG i hele sit liv var blevet spændt ind, og han gik stabilt til biddet i longen både i trav og galop.. - selvom han aldrig blev longeret mere end 10-20 min. ad gangen max. såe...

Men... tjae...til dels har du ret, men er stadig ikke HELT enig :-D - Det er også godt med forskellige meninger :-)

Maria
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider