Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

1½ plag - tilkørsel/aktivering
Forfatter: 
Dato:  04-11-2003 09:24
Jeg gik igår rundt og hyggede med min 1½ års plag oppe i hallen. Det sidste stykke tid har vi arbejdet med at trave for hånden hvor jeg snakker meget til ham. Det har han lært til hudløshed og det er begyndt at kede ham. Det skal lige siges at han er ret intelligent og lærenem. Jeg ville så lige så småt se om han kunne gå for liner. Til min store overraskelse kun han efter en halv time føres pænt rundt på banen i grime og 2 longeliner :) Så er det jeg tænker - er det for tidligt at gå igang med sådanne ting? Han nyder at lære og vil meget gerne være med. Men er det for seriøst for en lille baby som ham? Men på den anden side travheste er jo køreklar når de er 2.

Hvad mener i?

Helle
Smuk... smukkere..... Solli!
0
0
Svar på denne tråd

hm...min mening
Forfatter: 
Dato:  04-11-2003 09:33
er at det måske er lidt for tidligt, men igen der er jo stor forskel på de unges hestes udvikling. Jeg kan kun sammenligne med min egen 1,5 årige, som er meget langsom udviklet og er meget barn endnu. Men jeg vil nok foreslå at vente 1/2 års tid endnu ... :-D
Ha en dejlig dag ;-D
0
0
Svar på denne tråd

baby-hed hehe
Forfatter: 
Dato:  04-11-2003 09:43
Ja, Solli er nu nok lidt atypisk hvad det angår. han har aldrig været sp babyagtig... han er meget afbalanceret af så ung en hest at være.

Helle
0
0
Svar på denne tråd

da min var ung
Forfatter: 
Dato:  04-11-2003 09:59
Hej Helle

Jeg synes faktisk ikke der er for tidligt - hvis du gør det som en leg og selvfølgelig ikke mere end 5-10 min. engang imellem. Min unghest har skam også prøvet mangt og meget siden jeg købte ham som 1½ år. Jeg lagde en sadel f.eks. en Wintec sadel på ham et par enkelte gange bare for at lade ham tulle lidt rundt med den. Jeg har også gået lidt rundt med ham i køreliner (uden bid).

Min synes ligesom din at nye udfordringer er spændende og han er også meget lærevillig.

Ud over disse ting har jeg brugt Claus Ferdinand Hempflings øvelser.. vi har øvet meget i "fri" tilstand istedet for at bruge longe. Jeg har gået utrolig mange ture.. leget med presenninger, lavet aguility... gået imellem bomme i L form - både forlængs og baglæns... you name it...

Jeg tror at alt dette arbejde har gjort at da vi begyndte tilridningen var hesten fuldstændig ligeglad.. han accepterede bare en rytter som en ny og spændende leg. Derudover er han også generelt en meget trofast og nem hest (selvom han har sin egen bøllefacon) og jeg kan tage ham med overalt... han har allerede set det meste..

Camilla med heste-hunden

Der er friske billeder af hypsen
0
0
Svar på denne tråd

Tilkøring
Forfatter: 
Dato:  04-11-2003 10:37
Hvis unghesten er veludviklet kan du sagtens begynde at gå med den for lange liner.
Vi går med dem rundt på marken bla ind mellem træerne.
Vi presser dem aldrig til noget de ikke kan kapere.
De er ved at være klar til at komme i vogn, når de har gået stabilt ca 2 - 3 km for lange tøjler, i et stykke tid.
De første gange de er i vogn får de en slårem over ryggen. Så de ikke kan få benet over vognstangen, hvis de pludselig bliver bange for vognen.
Derefter gåes der med lange tøjler og vogn. Hjælper går ved skulder med løs trækline sat fast i næsebåndet.
Når de er stabile for vognen bliver de kørt i let trav, aldrig hurtigt.
Der køres ikke i de perioder hesten vokser.
Den har brug for lidt pause for at kapere det hele.
Når hesten så er ca 3 1/2 til 4 år lægges sadel på og for det meste kan hesten rides med det samme.
Min datter smed sadel på en af vores i går.
Satte sig op og red 3 km på banen med hende. Hesten gik som den havde haft rytter på altid.
Så jeg da ønske dig held med forsøget.
hilsen Yankee.

0
0
Svar på denne tråd

tilkørsel
Forfatter: 
Dato:  04-11-2003 10:53
nu regner jeg ikke med at køre ham til før han er 3, nok også ældre da han skal være primært ridehest. MEn jeg tror det er godt et lege for linerne så vi får lidt nemmere ved tøjlehjælpen når den tid kommer. Men det kan da godt være at når han er 2½ eller noget i den stil at vi så ligger en sele på... hvem ved. Men der er altså ikke noget problem i at lade ham gå i grime for lange liner af og til?

Helle
0
0
Svar på denne tråd

Så længe han har det sjovt
Forfatter: 
Dato:  05-11-2003 15:55
Nej, det synes jeg da ikke, hvis hesten har det godt og så længe du ikke kører ham med bid og det hele, det synes jeg er for tidligt. Hvis du bare "tømmekører" ham i grimen og det bare er en gang imellem, så er det ikke meget anderledes end at føre ham i grime og træktov, synes jeg. Der er jo ikke noget der belaster ham på den måde, og det er da altid godt med afveksling. Bare sæt pris på at du har en lærevillig og glad plag og sørg for at tage alting i små doser, for en unghest kan pludselig blive træt og ked.

Gotlandsrusset er Sveriges oprindelige pony. En rigtig børneven med stor personlighed Se den danske avlsforenings hjemmeside her:
http://www.gotlandsruss.dk
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider