Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Nedsidning/letridning
Forfatter: 
Dato:  18-10-2003 11:40
Hej !

Er der noget galt i at ride meget letridning, hvis hesten er ustabil fortil, ikke har så god balance og mangler muskler i bagparten og rytteren desuden sidder meget uroligt med både hænder og ben ved nedsidning, både pga. manglende træning men også pga hestens ustabilitet fortil ? Er det mig der er forkert på den ? "Ødelægger" jeg noget ved at ride meget letridning ?
0
0
Svar på denne tråd

letridning
Forfatter: 
Dato:  18-10-2003 12:17
hejsa,

Du gør ret i at ride letridning. Det er ikke nær så hårdt for hesten, som nedsidning og specielt hvis du ikke kan side ordentligt på den. Du skal bare sørge for at din holdning er korrekt i letridningen, dvs ret ryg, hænderne over manken og ikke noget med at læne dig fremad.

Det vil nok også være en god ide at longere hesten, så den lærer at holde sin egen balance. Det bedste vil være at få noget undervisning, så du får hjælp til at ride hesten i form.

mvh

Marie
0
0
Svar på denne tråd

Letridning..
Forfatter: 
Dato:  18-10-2003 13:08
.. jeg har lige læst på en HMS-netside, at letridning faktisk ikke aflaster hesten - kun rytteren.. Ved nedsidning fordeler man vægten over hele "sædet", hvorimod vægten, ved letridning, er koncentreret der hvor stigremmene sidder fast ..
Jeg har også altid troet at letridningen skåner hesten, men kan faktisk også godt se logikken i det her..

Hvad siger I andre?

:-) Malu og tøserne :-)

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer helt....
Forfatter: 
Dato:  18-10-2003 13:11
...an på hvor god man er til nedsidning.

Hvis rytteren bare sidder og bumper i sadlen og slet ikke kan følge hestens bevægelser er letridning meget mere skånsom for hesten.

Tina & Badullen

Mødre er engle under oplæring

0
0
Svar på denne tråd

letridning skåner rytteren
Forfatter: 
Dato:  18-10-2003 14:00
Jeg er helt enig!*GG* - i at letridning skåner rytteren, således at hesten forskånes for en rytter i ubalance, og kan bevæge sig mere frit uden at blive bumpet osv. i ryggen.
Så jeg synes bare du skal ride letridning så længe du føler det som du gør ligenu. Det skader ikke hesten, bare du skifter diagonal jævnligt.
Du kan ikke samle og skole den som du ville kunne i nedsidning, men det kan du under ingen omstændigheder alligevel før du kan sidde ned på den uden at kæmpe så hårdt for det.
Mit råd vil være, rid letridning, og øv kun nedsidning i så korte intervaller at du kan koncentrere dig om det uden at blive træt. :-)
0
0
Svar på denne tråd

ja hos os
Forfatter: 
Dato:  18-10-2003 17:58
lærer vi ikke letridning før vi kan sidde ned på hesten! det synes jeg er logik :-) jeg er selv glad for at kunne sidde ned, for ganti bryder sig ikke om letridning og jeg vil gerne sidde ned på ham, så jeg bedre kan koncentrere mig :-)

mit råd vil være: få en til at longere dig i nedsidning, rid uden stigbøjler, og slap så godt af :-) så skal det nok komme...det er det hos mig som har redet letridning i 5 år på en pony.. kunne 100% ikke andet på en pony på 110 cm...

Lykken er: at give Ganti sin fine blå grime på

>o< >o<

Hjælp hestene på Rømø Ranch HER

Gantis superhp (y) mit FS1 program
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider