Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

start med unghest ?
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 08:33
Hejsa

jeg har købt fjordheste plag på 2½ år. han er rimelig tynd og ranglet så han mangler meget udvikling endnu.

da det er min første unghest vilæ jeg gerne lige høre andres mening om hvordan i gør/har gjordt.

hvornår mener i at man skal begynde på dte forskellige ? er det ok at longerere så ung en hest ? og hvor længe af gangen startede i op med ? (den har jo stort set ingen muskler nu) jeg kan vel godt gøre ham trensevant nu ? træne agility med ham ?

hvor meget træning (inkl gåture ved vej og alm opdragelse) mener i at en unghest kan modtage om dagen uden den bliver forvirret ?

det skal lige siges at den er ekstremt rolig og godmodog og allerede går meget pænt i tov og løfter pænt ben uden protest.

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

ingen longe til en 2 års
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 11:58
du kan gå lange ture med ham og have ham løs på en bane. Men du bør ikke longere en 2 års.

Tidligst en 3 års og ikke ret længe af gangen........

Trense, ja den kan du da godt lægge på nu men er der behov for den ? kan du ikke holde den i grime når den rolig som du selv skriver ?

Skån du hellere dens mund så længe du kan.

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

Trensen
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 15:47
Jeg har kun gode erfaringer med at give min unghest trensen på i en alder af 2½. Jeg gik ture i skoven og syntes det var uforsvarligt hvis jeg gik med ham i skoven, og han pluselig fik revet sig fri. Jeg syntes personligt at hesten er bedere/nemmere at styre når den har hovedtøj på.

Og så har den fået "lavet" mund til du skal begynde at ride på den. Du skal sevfølgelig ikke rive og flå iden..men jeg er sikker på at du godt ved hvad jeg mener!!!

Jeg gik ture med min 2½ hver anden dag ca. alt efte rhvad jeg gad. Startede med 20 min og kunne tilsidst gå 45 min til 1 time. Det var samtidigt meget hyggeligt at være sammen med hesten på en anden måde. Og jeg var forberedt på hvordan han ville reagere når jeg skulle starte med at ride i skoven. Det er rart at være forberedt på om man har en hest der reagere meget voldsomt på uforberedte/iforudsigelige ting og oplevelser.

Jeg startede med at longere min sådan for sjovt, 3 mdr inden jeg skulle tilride ham. Lod ham bare gå selv i skridt et par runder. Når hesten førts har lært at gå 5 eller flere runder i skridt, så kan du jo prøve et par runder i trav. Går det rimeligt smertefrit, ved du nok noglelunde om det er noget du skal bruge langtid på inden tilridningen.

Jeg har tilredet min da han var 3 år. Jeg red 2 mdr. 2 gange om ugen og longerede 1 gang. Derefter havde han fri i 2 mdr. Og rider ham nu i 4 mdr et par gange om ugen, for derefter at give ham fri hele vinteren.

Der er selvfølgelig mange måder at tilride og starte alt klargøring til tilridning. Lær af dine egne erfaringer og brug lidt sundfornuft, så tror jeg du kommer meget lang.

Du virker som et fornuftigt menneske, ved bare dette indlæg. Du skal ikke være bane for at overbelaste din unghest, for i de fleste tilfælde siger de selv fra når de ikke gider mere.

Bare husk at give den tid til at vokse.

Held og lykke fremover. Skriv lige et indlæg om hvordan det går med tilridningen når du når så langt. det kan jo være det hjælper mange i din situation.

:-Dmed venlig hilsen Natasja :-D

0
0
Svar på denne tråd

Jeg starter mine heste -
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 17:08
når de er 2½ år.
Det første stykke tid (meget forskelligt fra hest til hest, ½ til 2-3 mdr, alt efter hvor "rå" den er) træner jeg dem 3-4 gange i ugen. Hver træningslektion varer omkring 10 min. max. 15 min, og hvis det går godt en dag stopper jeg efter 5 min.
Jeg mener 15 min. er det absolut længste at ung hest må arbejdes koncentreret med på bane i starten. Det er klart hvis man går en tur med den, gør det ikke noget at det varer længere, for det trætter ikke hesten mentalt på samme måde som hvis man arbejder med den på en bane.
Det jeg træner først er helt basal lydighedstræning. Som stå stille, bak, vige og så bruger jeg meget bomme som jeg lægger på forskellige måder. Fx i en firkant eller et L. (jeg kan varmt anbefale bogen Træn din hest, af Natalie Penquitt, den beskriver disse ting meget godt)
Når hesten har fuldstændig fat i det hele går jeg videre med hovedtøjet og underlag. Jeg vænner den til at have underlaget på ryggen og at have hovedtøjet på. Når hesten har vænnet sig til biddet, dvs. ikke længere konstant tygger på det, sætter jeg tøjler i, og går ved siden af og får den til at reagere på tøglerne. Her begynder jeg også så småt at longere hesten nogle få omgange på hver volte.
Når hesten så gør det begynder jeg ligeså stille med sadlen (her er det helt klart bedst hvis man har en med til at hjælpe) og når hesten er helt fortrolig med sadlen begynder man ligeså stille at sætte sig op.
Det er meget svært at sætte tid og pauser på disse ting. Nogle heste har brug for mange pauser hvor de kan tænke over det de har lært, andre begynder at kede sig hvis de har pauser hele tide. Heste lærer også forskelligt, nogle lærer hurtigere end andre. Så det kan variere meget fra hest til hest hvor lang tid det tager. Men blot man er opmærksom på hvordan hesten reagere, vil man automastisk finde ud af hvilke behov den har.
Det vigtigste er bare når man har med ungheste at gøre: tålmodighed!

Håber du kan bruge det her til lidt inspiration..

Mvh Sara
0
0
Svar på denne tråd

Vent lidt endnu
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 12:22
Du bør lade ham gå og nyde sin ungdom lidt endnu, inden du begynder at tage ham i brug.

Fjordheste (og islændere) tilrider man først som 5 års, da disse racer er længere tid om at udvikle sig. Deres knogler, sener og led er slet ikke modne til belastningen før.

Men derfor kan du sagtens lege med ham og underholde ham, så han er i hænder fra start af.

Held og lykke med det :-)
0
0
Svar på denne tråd

hvad med at...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 18:27
køre ham til??

Lige så stille vænne ham til køreselen (eller evt. en longegjord med to opretstående ringe for oven) , også lade ham trække små ting.
Du kan tro de nyder det!!!
Samtidig vænner man også hest til bidet og tøjlerne!!!

(hvis det gøres korrekt)

Held og lykke

Mvh. Sandra

*** I only see one Star***
*** on the sky at night***
*** Fenja- en helt unik Haflinger***
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider