Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ude på tur
Forfatter: 
Dato:  13-10-2003 16:01

Jeg har lige siddet og læst en masse gamle indlæg vedr. "en tur i naturen for første gang".
Det skal jeg også til - hesten er nytilredet, altså kun lige ryttervant og styrbar - stopper og drejer o.k, men stadigvæk noget usikker på situationen.
Vi skal lidt videre i programmet, og jeg tænkte en tur i naturen kan være en god ting.
Vi skal have følgeskab af en god hesteven som der nærmest kan lande en svæveflyver på ryggen af, og alligevel ikke hopper en meter. Så det er jo godt.
Hesten min - er ikke den "varme" type, men er enormt usikker på mange ting p g a hun ikke har været så meget i hænder. Den lille tur vi havde på marken indtil videre, resulterede i et sandt rodeoshow - måske fordi hun følte at vennen kom for langt væk ikke mere en 3-4 meter, så hun småtravede, jeg bremsede og hun bukkede.
Hvis jeg falder af - so what - men jeg er hundeangst for at hun løber ad pommern til. Hvis jeg først ligger på jorden kan jeg ikke holde hende, hun har stadigvæk tendens til at bruge flugten når der er noget hun ikke kan magte mentalt. Vi bor ud til en meget trafikeret hovedvej, og jeg frygter at hun panikker og løber den vej ind over.

Så mit spørgsmål er:
1) tror i hun bliver hos "vennen"?
2) løber hjem og ind på folden hvis jeg lader leddene stå åbne?
3) kan finde hjem - når hun ikke længere kan se "hjemme"

Jeg kan mærke en vis modvilje mod at forlade det derhjemme, og ønsket om at blive hos ham "vennen" som to modsatte poler, et valg for hende mellem pest eller kolera.

Jeg ville følge mig mere tryg hvis jeg vidste hvad sansynligheden er - bare hun ikke panikker ud på vejen.

Jeg ved mange af de gode råd tidligere har været - PRØV - men så sej er jeg altså ikke.

Håber I kan komme med gode råd
0
0
Svar på denne tråd

Jeg skal ikke..
Forfatter: 
Dato:  13-10-2003 22:18
...gøre mig klog på ungheste i naturen.

Men jeg har også for nylig vænnet min til at ride tur alene (tidligere elevhest = ikke vant til at ride alene), og jeg skal love dig for at han udemærket godt vidste hvilken vej hjem lå i -uanset hvor langt vi var redet ud.
Jeg er temmelig sikker på, at din ogs¨å vil løbe hjemad hvis hun løb.

Jeg har ihvertfald aldrig hørt om en hest, der stak af den modsatte vej. Hvorimod jeg flere gange har oplevet heste komme stormende hjem uden ryttere 8-)

Det er vel det de vil -hjem igen til det de kender. Så mon ikke hun nok skulle finde hjem hvis uheldet var ude.

Vh. Ida
0
0
Svar på denne tråd

Hun løber hjem
Forfatter: 
Dato:  14-10-2003 10:51
Hun løber helt sikkert hjem, hvis hun løber. En skræmt hest søger altid hjem, hvis den har mulighed for det, og da heste har en udmærket stedsans skal hun nok finde hjem selvom hun kun har gået turen på vejen ud!
Mvh, Pajken
0
0
Svar på denne tråd

Træk evt. i starten
Forfatter: 
Dato:  14-10-2003 13:02
Hej.
Du kunne evt. trække hesten i starten, til den havde vænnet sig til at komme hjemmefra.
Situationen hvor du bremser og hun bukker vil således ikke opstå. Det er ofte man har lidt mere styr på en unghest fra jorden, når den ikke er helt "styrbar".

Men jeg skal ikke spille smart. Er selv i gang med at tilride min hoppe, og da vores "følgeven" forlod og så vi blot skulle ride op ad grusvejen selv, bukkede hun og smed mig af. Jeg skulle helt klart være hoppet af selv og trukket hende de sidste 200 m.
Men hun løb hjemad, stoppede dog efter 20m og ventede på mig!

God fornøjelse!

Lene
0
0
Svar på denne tråd

Hvis bremsen virker...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2003 14:51
...er du da rimelig sikker, men gør den ikke synes jeg du skal gøre hesten lidt mere sikker i forståelsen af signalerne. Det var jeg da i hvert fald temmelig glad for da min unghests "ven" bare stak af en kold vinterdag i høj sne. Men hvis det er en rolig ven din hest har så vil jeg sige at ens hest bliver mere sikker og cool af en stille og rolig tur ud. I kan jo øve det med at stoppe en gang imellem uden at den anden nødvendigvis stopper -bare i skridt... bare for at gøre det lidt klart at du har noget at sige :-)
0
0
Svar på denne tråd

rangorden
Forfatter: 
Dato:  14-10-2003 19:36
Hvis den anden hest har en højere rang end den nytilredne er det en kæmpefordel, da den så vil være meget mere åben for at stole på dens signaler.
Det vil også i så fald være mere sandsynligt at den bliver ved denne hest i stedet for at løbe hjem .
Dog vil risikoen for at den spæner hjem altid være tilstede.
Jeg ville under ingen omstændigheder ride ud på vejene på sådan en hest før den var styrbar og troværdig ude på sin egen mark.
Så hvis det var mig , ville jeg ride lidt mere ude på den mark før jeg ville gå videre med det. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Tak for besvarelserne
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 12:07
Tusind tak for alle besvarelserne.

Vi prøver at ride lidt mere rundt på marken,inden vi fortager det helt store skridt ud i naturen. Der kan hun da se hjemme.
Og så har jeg - jubii - fået ( overtalt ) min mand til at lave en 20x40 ridebane hvor jeg kan lave mange flere øvelser - chekke respons på disse og få hende gjort mere styrbar.
Vi har allerede gravet ud - så nu skal vi have smidt bund på - lavet indhegning - og jordvold omkring.

Jeg tror også det er nødvendigt for mig - via alm. træning på bane - at vise hende at jeg også har noget at skulle have sagt, også fra ryggen, så hun ikke læner sig lige så meget op ad hendes ven. Det har jeg også gerne ville fra starten af tilridningen, men det er lidt sværere uden bane.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider