Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min hest Stejler
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 12:35
Hej Igen...
Jeg blir nød til at ha hjælp med det her...
Når jeg er ude at gå tud (i skoven, med træktov og grime) VIL hun bestemme hvad vi skal, og hun er normalt den blideste pony man kan ønske sig, det er en islænder, og hun er ikke tilredet endnu, hun skal tilrides i næste måned.. Det hjælper ikke at jeg bare giver hende et ordenligt hak med snoren(som berideren sagde jeg skulle), for så stejler hun endnu mere og løber afsted med mig.. det går bare ikk.. er der nogen der har et godt råd?

HJÆLP

1000 KnuuS oG KraaM

ThoKKaDiS eJeR, LiiSe!!
0
0
Svar på denne tråd

Gå ikke for langt væk
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 12:56
Først skal du træne med hesten på et sted, hvor den er rolig. Giv den meget ros, når den går pænt og ryk så lidt som muligt i den.

Gradvist lægger du turene længere og længere væk hjemmefra, så vidt som overhovedet muligt, skal du vende om INDEN hesten stejler, så den får en god oplevelse.

Kunsten er ikke at kende en metode, der giver hesten smerte nok til at den går pænt, men at forstå hvorfor hesten reagerer som den gør - i dette tilfælde formentlig fordi den er utryg ved at gå hjemmefra alene, og det skal ikke løses ved ryk i tovet, og som du allerede har opdaget, så hjælper det heller ikke.

Du kan også tage en anden hest med, gå samme tur nogle gange, og så gå den kendte tur med hesten, så den hele tiden er tryg ved, hvad der sker.

Hvis hesten er sød at gå med hjemme, så vil jeg næsten vædde på, at den er utryg når den stejler og løber.
0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 14:04
Gør som TinaMj skriver, men giv den et bid på, det gør det muligt at holde den, hvis den alligevel forsøger at løbe. Du eller hesten kan jo komme til skade, hvis den løber fra dig !
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil nu foretrække
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 14:12
Jeg ville hellere bruge en træningsgrime eller en kapsun som "sikkerhedsslips" - det gør jeg med min egen plag (der har haft samme tendenser) når vi færdes på gader og stræder for selvfølgelig er det vigtigt, at hesten ikke river sig løs på offentlig vej.
0
0
Svar på denne tråd

lær hende
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 14:35
at det ikke er farligt i "den store stygge skov"
Som Tina MJ skriver, træn med hende. Og hvis hun stopper op pludseligt, så prøv at tale med hende og berolige/ae hende og se om det hjælper- det gør det på min unge, når han bliver bange.
men først og fremmest skal hun have tilliden til dig og omvendt-så tror jeg sagtens I kan gå nogle gode ture. -Du skriver hun skal tilrides i næste måned, hvis jeg var dig ville jeg nok vente lidt, indtil du kan trække en tur med hende uden hun stejler og bliver forfærdelig bange....
Held og lykke med det (y) :-P
0
0
Svar på denne tråd

Hjælp fra en anden
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 14:58
Jeg tror ikke, den er nervøs. Jeg tror, den er fræk. Min fuldblodshest lavede samme nummer, når han var frisk, og jeg blev ret bange for at gå med den. Det var fuldstændig ligegyldigt, om den havde grime eller hovedtøj på, og den ene gang jeg rykkede til (i grimen, ikke i biddet!), rev han sig løs og løb sin vej. Da den så også rev sig løs fra min ridelærer, holdt jeg op med at gå med den.

Så var der en af de andre hesteejere, der sagde, at han kunne da sagtens gå med den. Han tog den ind i ridehuset og lavede en lille smule horsemanship på den. Her må det være på sin plads at sige, at jeg overhovedet ikke interesserer mig for de metoder, men jeg blev godt nok omvendt. Ikke fordi jeg er begyndt at træne efter metoderne nu, men vi laver af og til det lille nummer for lige at (gen)etablere, hvem der bestemmer.

Desværre kan jeg ikke forklare det her på HN, da man skal se, hvad der sker med hesten for at forstå det. Mit råd til dig er derfor: Få en, der har forstand på den slags til at hjælpe dig. En, som har erfaring med den slags. Hvadenten det er horsemanship eller traditionel opdragelse. Og når du nu ved, at det ikke hjælper på hende at give hende et hak med træktovet, så lad være med at bede berideren om hjælp. No offense intended, men nogle af dem er ret hårde ved hestene. Jeg ved selvfølgelig ikke, om hun/han er en af dem.

Få også personen til at forklare dig, hvad de gør, evt undervise dig i at trække med din hest. Det er vigtigt, hun genvinder respekten for dig, for ellers tager hun magten. Hvis hun lærer, at det er dig, der bestemmer, stoler hun også på dig.

Nok med al min snak. Det korte af det lange er: Få en til at hjælpe dig; du skal ikke stå alene med problemet, og du skal have styr på hende nu, inden det bliver værre.

Hilsen Kiiri
*Viden er stolt over at have lært så meget*
*Visdom er ydmyg over ikke at vide mere*
0
0
Svar på denne tråd

Kiiri ja og nej
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 15:37
Kiiri, hvis hesten er "fræk" (dvs. hvis den har lært sig at få en eller anden fordel af at té sig, som fx. at kunne løbe hen og æde græs eller lign. eller ikke har forstået trækkerens signaler) så er det typisk kendetegnende, at hesten er svær at trække med ALLE steder og vil ofte opføre sig på en uønsket måde i andre situationer.

Men nu skriver Liise (hvad ER der med de i'er?) jo, at hesten i alle andre situationer er nem at have med at gøre, og hvis den er let at trække og alt muligt andet hjemme, men bliver svær, når den kommer lidt hjemmefra, så kan jeg garantere, at det er situationen, at komme hjemmefra, der er problemet og det er så dén situation, man skal arbejde på.

Løsningen vil derfor være at lære hesten at blive trukket i det hele taget, hvis den altid er "fræk" og at blive trukket væk hjemmefra, hvis det kun er i den situation at den er bange. Det er en stor fejl altid at betragte heste som frække når de ikke gør, som vi ønsker. I 99% af tilfældene er der en anden forklaring som angst, spænding, flokinstinkt, dårlig signalgivning fra mennesket eller lignende.
0
0
Svar på denne tråd

HmM OkaaY.. Tak
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 22:38
Tak skal i ha...
alle samn..
Det med de i´er er ingenting, bare at der var en der hed Lise...
Jeg blev ret forskrækket den dag hun gjorde det første gang.. Hun er den blideste pony man kan få normalt.. sparker ikk eller noed... er tryk ved de fleste, vrinsker når man kommer.. og såå videre...
tak skal i ha.,
KnuuS oG KraaM

ThoKkaDiS eJeR, LiiSe!!
0
0
Svar på denne tråd

Gitte naldal...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2003 17:22
´s bog er rigtig god der står masser af øvelser (horsemanship) som du kan træne så den ved det er DIG der bestemmer!!!
Bogen hedder: "Fra rytter til Hest"

MVH. CJS
0
0
Svar på denne tråd

OkaaY Tak for alle rådene
Forfatter: 
Dato:  26-06-2003 22:02
det gik meget bedre idag...
Jeg kan faktisk hænge helt oppe på hende nu..
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider