Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hård i munden - uden bid?
Forfatter: 
Dato:  23-06-2003 11:09
Hejsa.

Jeg har en skovturshoppehoppe, som enten lægger sig meget tungt på biddet og er meget hård at drive frem, når jeg rider i skridt eller hiver hovedet op og er helt hård i munden i trav og galop. Hun kan faktisk være meget svær at holde i galop. Jeg ved godt, at jeg langt fra er nogen dygtig rytter, sikkert tung og bumpende. Rider oftest i let sæde i trav og galop for at spare os begge ubehaget, men synes ikke, jeg ellers har en hård hånd.
Fra jorden og i al omgang med hende, er hun utroligt lydhør og tillidsfuld, kan snakkes gennem det meste. Hvis jeg trækker hende i grime og træktov følger hun villigt med og standser når jeg gør, uden jeg behøve trække i grimen, men det øjeblik hun får trensen på, ryger hovedet op og hun trækker, hvis ikke det passer hende at stå stille. I grimen står hun stille for striglning og hovrensning, hvis hun får hovedtøj på, så går hun?
Trensen virker fint justeret, uden gnavesteder og biddet er almindeligt tykt 'blødt' bid.
Så læste jeg for nyligt, at heste med hård mund ikke er mindre følsomme i munden end andre, men har besluttet ikke at ville trækkes i munden, hvad jeg jo kan have forståelse for.
Umiddelbart har jeg lyst til at forsøge mig med et hovedtøj helt uden bid for at komme udenom 'tryk skaber modtryk', men hvad synes I? Er løsningen måske istedet mere dressur på en skovturshoppe? Mere træning til mig?

Gode ideer og erfaringer modtages med kyshånd!
0
0
Svar på denne tråd

Tandspidser......
Forfatter: 
Dato:  23-06-2003 11:17
...det kan også være at din hest har tandspidser, som har lavet sår i munden :-( Og så irriterer biddet hesten når du rider eller den bare har biddet i munden, og den prøver at undgå biddet ved at gøre det du nævner. Jeg syntes at du ska få undersøgt om hun har tandspidser før du fortsætter ridningen uden bid eller andet :) Det kan jo være det der irriterer hende :)
:-D Held og lykke med hende :-D

:-D En hest er ikke dårligere, fordi det er en pony :-D

("v")
´v´

<)"..(>
( (..))

(>"<)
o",)
( (,)

0
0
Svar på denne tråd

dressur....?
Forfatter: 
Dato:  24-06-2003 18:19
Umiddelbart lyder det som om hun ikke kan gå dressur?
Hvis det er korrekt opfattet, ville det hjælpe at ride noget dressur på hende, så du fik nogen flere hjælpemidler end tøjlen, at stoppe hende med(først og fremmest halve parader).
Hvis hesten stikker hovedet i vejret og ikke reagerer på halve parader og samling, kan enhver hest være meget svær at stoppe.
Dette fører nemt til at man som rytter kommer til at tage hårdt før hesten reagerer, og hesten mærker ubehag og kan begynde at reagere negativt på biddet.

Idéen med grimen er også fin nok, jeg ville foreslå at du startede med at lægge hovedtøj på hende, men beholde grimen indenunder, og så træne hende fra jorden i grimen som om hovedtøjet slet ikke var der.

Hvorvidt jeg ville anbefale at ride uden bid, ved jeg ikke, da det kommer meget an på hesten.
Umiddelbart ville jeg tro det var en bedre idé at gøre hende mere lydhør for hjælperne. :-)
0
0
Svar på denne tråd

undervisning
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 08:12
Hej
Hvis du har udlukket at det er sadlen eller tandspiser så er der nok ingen vej uden om lidt undervisning.

Nu skal hun jo nok ikke ud og vise sig stort på dressubanerne. Men lidt elmentær dressur for jer begge to vil nok hjælpe gevaldigt.
Hvis den kaster hovedet op og stivner sig, gør det den af en årsag. Denne årsag fjerner du ikke ved at fjerne biddet.
Hvor bor du henne af i landet? Du vil nok have gavn af at få en erfaren rytter ud og se jer ride. Vedkommende vil nok kunne se om det er et fysisk problem eller et rideproblem du har at gøre med.
Selv den bedste har brug for undervisning. Vi finder ellers på alt for mange sjove ting hvis vi rider alene hele tiden.
Mine tøjler bliver fx længere og længere når jeg ikke har en tilat råbe af mig engang imellem.

Knus LeneJ
0
0
Svar på denne tråd

tak og dimenti
Forfatter: 
Dato:  27-06-2003 22:11
Hej allesammen
- og tak for svarene! Jeg har fundet løsningen, det handler om rytteren, såmænd!
Pinligt, pinligt: lillesøster (irriterende dejligt dygtig rytter) har lige redet på damen et par dage og min tunge skovturshoppe forvandlede sig på få minutter til en fantastisk dressurhest, mens ejermanden her stod med underkæben en halv meter under hagen...
Nu har min søster lovet at give mig lidt undervisning i ny og næ, det skal nok komme os begge til gode. Hesten nød jo afvekslingen og at komme under en ordentlig rytter...:-)

Viki
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider