Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tilridning, har du erfaring ell???
Forfatter: 
Dato:  12-06-2003 20:58
Hejza

Jeg sidder og undrer mig lidt.....

Jeg følger Johannes tilridning af hingsten, som så mange andre, og min undring går på den "store" diskution der er.

Jeg arbejder selv med tilridning og klargøringer til div. kåringer og "forstår" måske bedre sproget.

Nu må i ikke tro jeg er en rygklapper til Johannes jeg er både for og imod nogle af de ting han siger, det er jeg ved alle beriddere/trænere.

Dog undrer det mig at så mange komenterer selve tilridningen, derfor kunne jeg godt tænke mig at vide:
Har du tilredet en hest/ pony? og hvis du har hvor mange?

Grunden til mine spørgsmål er ren nysgerrighed, for ofte er der mange der står på sidelinien og "fortæller" hvordan en tilridning bør foregå, og når det kommer til stykket tør de ikke selv gå igang med tilridningen.

Og derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvor mange der har erfaringer med at tilride heste og ponyer.Og her tænker jeg ikke bare ryttervant, men en hel tilridning så en anden kan sætte sig op og ride hesten sikkert.

Mvh

Christina
Hvis du ikke kan sige noget positivt, så hold hellere din mund >o<
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har....
Forfatter: 
Dato:  12-06-2003 23:07
Hejsa,

Jeg har tilredet mange hest igennem tiden...

Startede med at lærer en pony med at spring, den var tilredet, men der var ikke sprunget på den. da var jeg 15.

Ellers har jeg redet hest op fra hvor de var ryttervante, gode dressur/spring-heste. Dette gjorde jeg, da jeg gik på rideskole...

Den første hest jeg tilred helt fra bunden var min ejen hest, som jeg købte i 1995.

Og da jeg så flyttede til Aalborg med hesten, hvor hjalp jeg til på Finstrupgård, lærte jeg meget omkring tilridning af heste...

Men tal på hvor mange har jeg ikke, men en del, både rå, ryttervante og forkert redet heste...

pt. har jeg en ryttervant araber i ridning, som man vil kalde små vild, men det går da frem ad, og jeg kan nu stige op den uden den kaster sig... :-)

mvh,

Maria.

Leder efter min gamle pony, se min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Tilridning
Forfatter: 
Dato:  12-06-2003 23:11
Sidste år tilred jeg for første gang en hest. Jeg var på dette tidspunkt 17 år og har redet siden jeg var 10 år og haft hest siden jeg var 12 år. Jeg har udelukket kun redet på heste og aldrig rigtig været en ponyryttet selv da jeg gik på rideskole var min ynlingshest stor dv hoppe.
Jeg kendte hesten i forvejen, da det var min søsters. Hesten blev tilredet lidt sent, var næsten 5 år, en af grunden til dette var at min søster så mere på den, som en hyggehest og så var hesten ikke ret høj knap 160 og min søster er mere til heste over de 175 cm.

Nok om det, hvis man vil læse mere om det kan man kikke på min præsentation.

Da jeg fik Tazana som er hestens navn, kunne jeg ikke rense hove på hende, man kunne godt løfte hove i et kort øjeblik, men man måtte ikke holde dem.
Jeg startede ud med at lære hende at longere, kun med grime, senere med sadel og hovedtøj. Da det gik godt, begyndte jeg at gå ved siden af hende samtidig med at jeg styrede hende med tøjlerne, så hun lærte dens indvirkning. Derefter trænede jeg hende et par gange med køretøjler, hvor jeg fik hende at gå på en volte i skridt og trav, jeg sørgede altid for at have en blød hånd og give efter på tøjlen.

Det skal siges at jeg aldrig har brugt nogen former hjælpetøjler, som indspæningstøjler, glidertøjler og chambon og min hest kan gå i den fineste holdning, hvor hun sørger pænt dybt uden at gå bag lod, bruger de øverste halsmuskler og skummer godt på bidet. Trods det at hun har en kort hals og havde i starten meget underhals, den er nu væk så meget som sådan en nu kan komme. Så man skal ikke sige at en hest med forkert halsbygning ikke kan lærer at gå i holdning uden hjælp af diverse hjælpemidler.

Så gik jeg videre med at longere hende i 15-20 min hvor jeg derefter var oppe og ride i 10 min, så hun kunne vende sig til min vægt.
Så begyndte jeg at lærer hende tegnene til skridt, trav, stop og drej. Jeg begyndte først at lærer hende at galoppere, da hun gik stabilt på volten og til bidet i en begyndene holdning.

Derefter red jeg hende i skoven sammen med nogle andre rytter, først red vi bagved andre senere red vi forest, prima for at mærke hvor styrbar hun var nå vi red på andre steder end ridebanen. Jeg sørgede altid for at holde hende i en rolig trav og galop, men hun fik hurtig lov til en gang imellem at strække ud i en galop op at bakke, så hun var nem at stoppe. Vi red nok 7 gange sammen med andre heste, men gik så hurtig over til at ride alene og der har aldrig været nogen problemer med det.

Hun har nu været redet i ca. 9 måneder, hvis tager sommerpause og vinterpauserne væk og går på et la niveau, så jeg er meget tilfreds med hende.

Jeg vil lige tilføje at jeg kun har haft min mor som hjælp, for man skal aldrig være alene om tilridning af en hest. Jeg fik hjælp af min storesøster 2-3 gange om måned for at tjekke op, om jeg nu gjorde tingene rigtig og hvornår vi kunne gå videre med at lærer tazana nye ting. Jeg ringende også tit til min søster for at fortælle hvordan gik og hvis der havde været et problem, så kunne jeg spørge hende til råds, så vi stoppet problemet inden det udviklede sig.

Det er vigtig at altid at have en hjælper og en til at undervise og give råd, når man står for træning af en unghest. Da det er den grundridning man giver hesten der vil følge den resten af livet.

Der har kun været min søster oppe og ride på min hest og det har gået fint, en af grundene til at jeg ikke har ladet andre ride Tazana, er at dem jeg rider mest med har ikke forstået ordet at have en god blød og eftergivende hård, de er tit hård i tøjlen og låser den så den ikke er behageligt for hesten. Hvis jeg satte en af dem op på Tazan vil der ikke gå lang tid for min hest, vil prøve at undgå bidet, stikke af osv, hun er en hest med masser af selvtillid og staffer hurtig rytteren, hvis man ikke har en blød hård og godt sæde. Derfor vil jeg ikke have ødelagt min hest, ved at sætte disse ryttere op på hende, når hun går så fint og stabilt til bidet.

venlig hilsen

Majbritt
0
0
Svar på denne tråd

tilridning og kommentarer
Forfatter: 
Dato:  12-06-2003 23:52
Personligt har jeg tilredet mange heste. Arbejdede i Schweiz hvor vi bare fik sat en flok uregerlige krikker af og så havde vi bare at gøre dem klar til fremvisning og karaktergivning 6 måneder efter...

Af denne grund ser jeg mig i stand til at snakke om tilridning. Dog kan jeg så sige at jeg gør mange ting anderledes nu end dengang, men jeg har da også bibeholdt en del!

MEN jeg forstår din undren og mange gange tænker jeg også mit, når en 13-14 årig snakker om at de har tilredet flere heste osv..

-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd

Nogen få stykker
Forfatter: 
Dato:  13-06-2003 07:50
Jeg har selv forestået hele træningen fra at trække hesten til stævner med to heste.
Så har jeg gjort en ryttervant (rides i skridt og et par travtrin), gjort en klar til tilridning (longe, sadel etc) og så har jeg arbejdet for en træner i USA i 2 x 3 mdr hvor jeg har deltaget i tilridning af mange heste på forskellige "trin" i tilridningen.
Endelig rider jeg pt min 3-års der har fået to mdrs tilridning af en virkelig dygtig professionel. Hun er selvfølgelig "tilredet" men der er stadig et stykke til færdigtrænet ridehest.

Selv om jeg har været med til at tilride nogen stykker kender jeg mine begrænsninger og er nok blevet lidt mere forsigtig med alderen. Da min nuværende unghest er et talent og virkede til at være en følsom dame, valgte jeg at give hende en grunduddannelse hos en meget dygtig tilrider. Så kom hun så langt, fik en perfekt oplevelse og jeg fik ikke chancen for at gøre ubodelig skade i denne den vigtigste periode i træningen. Også delvis fordi min gamle hest døde for et par år siden og siden da har jeg kun redet meget begrænset. Så timingen er ikke 100% hvad den har været.
At "genoptræne" mig selv ved at ride en følsom 3-års til ville vist ikke være fair.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Tilrider min hest nu...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2003 10:48
Hejsa

Jeg har i mange år snart arbejdet med heste men selv tilridning har jeg kun erfaringer med inden for de sidste par år.

Jeg købte en islænder som jeg tilred og solgte, så købte jeg sidste år min nuværende hest Sanne som var 8 år og helt rå.

Oldenborghoppe på 170 cm, rå og med en cyste på den ene æggestok der gør at hun KUN producere hingstehormoner 8-)
Altså en rå hingst på 8 år.

Jeg har ikke så meget at sige til det end at jeg er den eneste der har redet hende og på 6 mdr. kan hun nu starte LC dressur og springer 120 cm.

Hun er stævneklar og har været med på dyrskuer.

Min største erfaring er nok det at arbejde med en hingst. Hun slår med forbenene og stejler når hun ser andre heste eller bliver sur på mig hvis jeg ber hende om noget.
Hun er en gang blevet disket til et springstævne pga. brunstige hopper på opvarmningsbanen stjal hendes opmærksomhed og hun så slet ikke ville springe.

Jeg mener selv jeg er i stand til at rådgive omkring tilridning, jeg roder mig aldrig ind i noget jeg ikke er 100 % sikker på.

Mvh Gitte

Læs mere om mig og Sanne her
0
0
Svar på denne tråd

har ikke deltaget i Johannes tråden
Forfatter: 
Dato:  13-06-2003 12:27
Men har også erfaring med tilridning af heste...

Jeg har redet 1 hest som havde mistet al tillid til mennesker ved en berider der i tilridningen (red den kun 1 par gange og gav så op) havde været alt for hård ved den... den bakkede og ville ikke gå fremad...
Jeg fik dens tillid og senere kunne andre også ride den.. dejlig hest!

Derefter tilred jeg en anden DV fra bunden af - hun er også idag ridehest hos andre....

Har redet en anden unghest - der var ridevant, men med et meget dårligt sind og halvfarlig...

Tilred min stedmors fjordhest - han rides af hende idag.

Har min egen hest på nu 5 år som jeg selv har haft siden 1½ år - har lavet alt arbejde med klargøring til tilridning selv... valgte dog at få min nuværende underviser til at hoppe op på ham 1. gang men var selv på hesten hele tiden 3.gang...

Hvorfor jeg har valgt at få hjælp til min nuværende hest, er fordi mit syn på tilridning helt har ændret sig.... derfor har jeg heller ikke deltaget i John. debatten...

Idag går jeg ikke ind for longering - og jeg synes ikke om at hesten på nogen måde tvinges ved tilridningen... min nuværende underviser hopper på hesten uden hjælper for at hesten modsat hvad John. siger netop skal have den fulde opmærksomhed på rytteren...den må ikke på noget tidspunkt glemme ham...

Det havde jeg ikke selv modet til at gøre - og overlod det til en mere kompetent person :-)

Camilla med heste-hunden

Der er friske billeder af hypsen
0
0
Svar på denne tråd

en hest og det
Forfatter: 
Dato:  13-06-2003 16:22
var mere end rigeligt. jeg er en af dem, som har det bedst med en tilredet hest. jeg lavede for mange fejl i mine unge dage til, at jeg vil udsætte en hest for det igen.

jeg har ikke efaringe og de evner, det kræver at lære fra sig på forsvarlig vis til et ungt dyr. men jeg har lavet så mange fejl, som jeg sidenhen har lært meget af. har ikke kun lært hvor mine grænser går med hensyn til evner.

men også til at indse, hvad andre kan gøre forkert, fordi jeg netop selv har oplevet så meget og gjort så mange fejl, som nu giver mig viden om, hvordan tingene bør forgå og hvad evner, man bør besidde for at have unghest.

MVH xanadue

P.S det har også givet meget at være herinde, fordi man får så mange reaktioner på sine indlæg. det giver så mange nye vinkler, som man kan lære noget af. de andres tråde giver hele tiden en noget nyt at tænke og overveje.

"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider