Sidste år tilred jeg for første gang en hest. Jeg var på dette tidspunkt 17 år og har redet siden jeg var 10 år og haft hest siden jeg var 12 år. Jeg har udelukket kun redet på heste og aldrig rigtig været en ponyryttet selv da jeg gik på rideskole var min ynlingshest stor dv hoppe.
Jeg kendte hesten i forvejen, da det var min søsters. Hesten blev tilredet lidt sent, var næsten 5 år, en af grunden til dette var at min søster så mere på den, som en hyggehest og så var hesten ikke ret høj knap 160 og min søster er mere til heste over de 175 cm.
Nok om det, hvis man vil læse mere om det kan man kikke på min præsentation.
Da jeg fik Tazana som er hestens navn, kunne jeg ikke rense hove på hende, man kunne godt løfte hove i et kort øjeblik, men man måtte ikke holde dem.
Jeg startede ud med at lære hende at longere, kun med grime, senere med sadel og hovedtøj. Da det gik godt, begyndte jeg at gå ved siden af hende samtidig med at jeg styrede hende med tøjlerne, så hun lærte dens indvirkning. Derefter trænede jeg hende et par gange med køretøjler, hvor jeg fik hende at gå på en volte i skridt og trav, jeg sørgede altid for at have en blød hånd og give efter på tøjlen.
Det skal siges at jeg aldrig har brugt nogen former hjælpetøjler, som indspæningstøjler, glidertøjler og chambon og min hest kan gå i den fineste holdning, hvor hun sørger pænt dybt uden at gå bag lod, bruger de øverste halsmuskler og skummer godt på bidet. Trods det at hun har en kort hals og havde i starten meget underhals, den er nu væk så meget som sådan en nu kan komme. Så man skal ikke sige at en hest med forkert halsbygning ikke kan lærer at gå i holdning uden hjælp af diverse hjælpemidler.
Så gik jeg videre med at longere hende i 15-20 min hvor jeg derefter var oppe og ride i 10 min, så hun kunne vende sig til min vægt.
Så begyndte jeg at lærer hende tegnene til skridt, trav, stop og drej. Jeg begyndte først at lærer hende at galoppere, da hun gik stabilt på volten og til bidet i en begyndene holdning.
Derefter red jeg hende i skoven sammen med nogle andre rytter, først red vi bagved andre senere red vi forest, prima for at mærke hvor styrbar hun var nå vi red på andre steder end ridebanen. Jeg sørgede altid for at holde hende i en rolig trav og galop, men hun fik hurtig lov til en gang imellem at strække ud i en galop op at bakke, så hun var nem at stoppe. Vi red nok 7 gange sammen med andre heste, men gik så hurtig over til at ride alene og der har aldrig været nogen problemer med det.
Hun har nu været redet i ca. 9 måneder, hvis tager sommerpause og vinterpauserne væk og går på et la niveau, så jeg er meget tilfreds med hende.
Jeg vil lige tilføje at jeg kun har haft min mor som hjælp, for man skal aldrig være alene om tilridning af en hest. Jeg fik hjælp af min storesøster 2-3 gange om måned for at tjekke op, om jeg nu gjorde tingene rigtig og hvornår vi kunne gå videre med at lærer tazana nye ting. Jeg ringende også tit til min søster for at fortælle hvordan gik og hvis der havde været et problem, så kunne jeg spørge hende til råds, så vi stoppet problemet inden det udviklede sig.
Det er vigtig at altid at have en hjælper og en til at undervise og give råd, når man står for træning af en unghest. Da det er den grundridning man giver hesten der vil følge den resten af livet.
Der har kun været min søster oppe og ride på min hest og det har gået fint, en af grundene til at jeg ikke har ladet andre ride Tazana, er at dem jeg rider mest med har ikke forstået ordet at have en god blød og eftergivende hård, de er tit hård i tøjlen og låser den så den ikke er behageligt for hesten. Hvis jeg satte en af dem op på Tazan vil der ikke gå lang tid for min hest, vil prøve at undgå bidet, stikke af osv, hun er en hest med masser af selvtillid og staffer hurtig rytteren, hvis man ikke har en blød hård og godt sæde. Derfor vil jeg ikke have ødelagt min hest, ved at sætte disse ryttere op på hende, når hun går så fint og stabilt til bidet.
venlig hilsen
Majbritt
|