Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hvorfor skøvler min hest??
Forfatter: 
Dato:  14-02-2001 14:58
nogen kloge hovder der kan fortælle mig, hvad årsagen kan værer til en hest tit snupler når man rider??
Ditte
0
0
Svar på denne tråd

Re: hvorfor skøvler min hest??
Forfatter: 
Dato:  14-02-2001 15:09
Måske støtter du ham ikke ordentligt fortil?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-02-2001 15:09
Hvorfor er nogle folk mere klodset end andre????
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-02-2001 15:16
Der kan være mange grunde - her et par forslag:

Går hesten på forparten? Så har den jo for megen vægt fortil og snubler lettere.

Keder hesten sig?

Er den optaget af noget andet og glemmer at se sig for?

Er den kun vant til at gå på plan bund (ridebane) og er nu på ujævn bund?

Passer dens sadel? Hvis den har ondt, så tænker den måske mere på det.

Har den ondt i ryg / ben / hals?

Trænger den til smed? Nogle langtåede heste snubler fordi de simpenthen ikke løfter benene højt nok.

-- der er nok sprøgsmål - nu gælder det blot om at finde det rigtige, så har du svaret

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-02-2001 15:35
Hej!

Lige en tilføjelse til Jans udmærkede indlæg. Hvis du bruger en "pandekage-smed", altså en smed, der lægger skoene ligesom man gør på travheste, med lang tå og nul dragter, så vil hesten også snuble - uanset om den lige er skoet.

Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-02-2001 15:45
Min erfaring er at det er når hesten er uopmærksom. Den går simpelthen og sover.
Det hjælper at veksle i tempo. Og det plejer at være unge heste der gør det.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-02-2001 17:18
Snubler en hest/pony ikke også lettere hvis de er trætte???
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-02-2001 18:24
til jan

Hvordan ved jeg, at hesten gå på forparten??
hvordan ved jeg om sadlen passer og om den har undt??

Ditte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-02-2001 13:02

Hej

Min Tritla snublede meget i en periode. Det viste sig at hun havde en seneskade i højre forben. Hver gang benet blev for belastet (ved nedtrædning i feks. huller i vejen) valgte hun at "snuble", så hun fik lagt vægten over på det modsatte forben.

Nu senen er ok snubler hun ikke.

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-02-2001 08:40
Dette er nok et par af de sværeste spørgsmål du stiller.

Man skal lære at se om hesten går på forparten, og personligt synes jeg det er lidt svært at beskrive uden at kunne vise det på en hest. Men jeg så for nylig en en meget god beskrivelse: Se på hesten og fjern i tanken hestens ben - når den så falder ned, er det så mulen som rammer jorden først? Så er den (meget) på forparten.

Men på mange heste er det faktisk ikke nok, for der skal man faktisk se om hestens bagben er inde under kroppen, eller om de hænger bagud. Faktisk er det lettest at lære når man kan sammenligene 2 heste, hvor den ene er på bagparten og den anden er på forparten. - Og når man ser til stævner, så er der mange som aldrig har lært at se forskellen.

Om sadlen ligger ordentligt er efterhånden en hel videnskab. Man skal se hvor det dybeste punkt er. Sadlen skal ligge på puderne, så midten ikke rører ved hesten, især foran skal man kunne få en 3-4 fingre ind også når gjorden er spændt. Trykket fra puderne skal være jævnt fordelt og der må ikke være buler i puderne - når gjorden er let så må der ikke være (for megen) forskel i trykket hele vejen ned.

Foran skal der være plads til hestens skulderblad ikke bliver generet af sadlen - også når forbenet er tilbage (dvs. når man rider, så skal man hele vejen ned kunne få fingrene lidt ind, uden at de bliver klemt). Øverst skal sadlens vinkel passe til hestens "vinkel", hvis vinklen er for ligge så klemmer sadlen bag mankebenet - er den for stor så hviler den på rygsøjlen. Og så er den lige også en 3-5 andre ting, som skal passe - og så har jeg nok glemt noget. Jeg foretrækker at overlade den slags til de professionelle: sadelmagerne. Dersværre så er de tit også uenige om sadlen ligger ordentligt.

Den bedste måde er nok at lægge mærke til om hesten ændrer adfærd - bliver sur - når den skal have sadlen på. Men heste vænner sig også til at gå med en dårlig sadel så man skal faktisk være meget lydhør for at fange signalet.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-02-2001 11:57
En hest der går på forparten er min erfaring også en hest der går og hænger på biddet og/eller går hårdt ud på biddet. Et andet udtryk kan også anvendes er at den ikke bærer sig selv. Kan du placere din hest fortil som du vil går den i en god selvbalance og bærer derved sig selv.
Blot en tilføjelse!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-03-2001 20:34
Hej Ditte...

Jeg havde selv ret store problemer med min hest. Hun snublede tit under vores rideture. Et par gange fik hun overbalance og styrtede. Det er ikke særligt smart, i værste fald risikerer rytteren jo at få hesten ned over sig, og selv om hun kun er en kat. I, så kan du godt mærke hende. Vi holder stadig den uofficielle rekort i styrt (uden for springbanen).
Det bekymrede mig meget, specielt fordi jeg mistede tilliden til hendes evne til at blive på benene og blev anspændt, hvilket bare gjorde ondt værre. Jeg prøvede ligesom dig at spørge andre til råds uden større held. De mest almindelige svar var var "klodsethed", en foreslog mig at træne hesten over cavalettis og travbomme (hvilket jeg også har gjort...), en anden mente simpelthen, at hesten bare "var sådan" og jeg derfor måtte lære at leve med hendes "klodsethed."

Sidenhen har jeg så fundet årsagen til hendes problemer, (senere bekræftet af smed og dyrlæge...) min hest er tyndsålet og derfor meget "øm". En lille sten kunne således gøre meget ondt. I dag er min lille hoppe skoet på alle 4 ben det meste af året.
Dertil kom, at jeg placerede sadlen alt for langt fremme. Jeg var vant til at ride "stor" hest, og viste slet ikke, hvad jeg skulle stille op med min ponys meget korte ryg. Resultatet blev, at jeg lagde sadlen helt ude på skulderen (det så jo "rigtigt" ud. Et par af de andre nævner bl.a. hvordan du skal placere sadlen.)
Derudover havde jeg tendens til at ryge fremad, når hesten snublede eller var usikker. På den måde smadrede jeg totalt dens ligevægt / balance, som i forvejen var forstyrret af sadlen og min placering.
Det er en forholdsvis ung hest, som har brug for, at rytteren kan "hjælpe" den med at holde balancen (bevare ligevægten, ikke forskyde den.)

Jeg håber, du måske kan bruge min historie. Måske er et par sko og en god portion omtanke "nok"?

Mette.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider