|
|
| Hanne og Mette!!! |
| Forfatter:  |
camilla reib |
| Dato:  |
13-02-2001 18:48 |
|
Læs venligst mit svar til jer under til/ opridning af heste og ponyer!!! MVH Camilla!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hanne og Mette!!! |
Hanne og mette |
13-02-2001 20:16 |
|
Til Camilla!!
Egentlig ville vi vel bare forberede dig på, at man ikke kan forlange de samme priser som en berider. At man efter 3 heste ikke har den erfaring der skal til. Dem der tilrider kommer ud for lidt af hvert og det er fandme surt når man er nød til at opgive en hest, eller når man pludselig står med hest som man bare ikke kan komme ind på livet af. Få noget erfaring inden du vover dig ud til at tage penge for det og lyde vså professionel som du gør.
Hilsen Hanne og Mette!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hanne og Mette!!! |
Tina MJ |
14-02-2001 08:28 |
|
Camillas priser ligner nu ikke beriderpriser (og det skal de heller ikke). Mange beridere tager 500 kr. i timen!
Uden at ville udtale mig om Camillas evner, da jeg ikke kender hende eller hendes arbejde så synes jeg prisen er rimelig nok. Hvis man vil og kan undervise bliver man altså nødt til at tave en rimelig timepris for det.
Jeg underviser også selv, selvom jeg ikke er berider, men jeg kan godt finde på at sige fra overfor heste, jeg ikke har erfaring til. Men så længe rytterne er glade for undervisningen og hestene bliver bedre så kan jeg ikke se, der er noget i vejen med at undervise - og jeg har selvfølgelig sat mig grundigt ind i den klassiske rideteori og ved derfor mere om rideteori end mange beridere har gjort sig den ulejlighed at lære sig - de har for travlt med at starte MB på deres kunders heste efter at have redet dem med glidetøjle i 2 måneder - og jeg har fx. hørt beridere sige, at rytteren ikke skal TÆNKE over sin ridning men bare ride - jeg prøver netop at lære folk, at man skal TÆNKE HELE TIDEN når man tillader sig at befinde sig på ryggen af et dyr som ikke er sat i verden for at hente rosetter og hæder og ære hjem til sin ejer.
Mange (MEN IKKE ALLE) beridere underviser i voldsbetonet ridning, hvor det er de hurtige resultater og ikke hestens ve og vel der tæller - derfor er der brug for undervisere som vil lære folk at ride deres heste mindre voldsomt og at dømme efter antallet af elever jeg har, så er behovet stort - og var jeg ikke god nok ville folk jo nok holde op med at betale - 100 kr. i timen er billigt, det er faktisk ca. hvad kassedamen hos den omtalte købmand får i timen, og det kræver godt nok mindre viden og indføling at sidde der, end det gør at stå i regn, kulde og sne og undervise!
Jeg ved selvfølgelig godt, at ikke alle beridere er som jeg har beskrevet, men der findes desværre for mange, som kun er ude efter hurtige resultater som de lader hesten betale prisen for, og det må vi med samvittighed overfor hesten forsøge at lave om på!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hanne |
Hanne!! |
24-02-2001 08:12 |
|
Hej Tina!
Det kan godt ske, at der er nogle få beridere, der er som du har beskrevet, men største delen skulle gerne kunne undervise også. Nogel beridere kan komme op på at bruge 8-9 år på deres uddannelse fordi mange er i stalden et eller to år inden de finder en læreplads og så skal så måske gå et år om. Jeg tror nok og håber, at de fleste beridere ved hvad de gør og forlanger af hesten.
Hilsen Hanne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
24-02-2001 11:37 |
|
Nå, jeg tror nu nok en stor procentdel af beriderne går efter de hurtige resultater og penge på hestens bekostning. Det er da godt, at dem jeg underviser (på hestens præmisser) selv kan bestemme, om de vil have undervisning eller ej, jeg kan trods alt ikke tvinge dem.
Der FINDES selvfølgelig nogle ordentlige beridere, men har man ikke hesten på et ridecenter med tilknyttet berider kan det være svært, fordi beriderne ofte først vil tage eleverne når de allerede rider middelsvær, og slet ikke gider, hvis hesten er besværlig med mindre man sætter den i fuld træning, og jeg sætter i hvert fald ikke MIN hest i fuld træning hos en berider, jeg ikke stoler 100% på, og dem kender jeg desværre ingen af, men der findes sikkert nogen rundt omkring, bare de dog ville komme frem så man kunne se dem.
Gå ud på ethvert stort ridecenter og se, hvad der foregår med og uden beriderens tilstedeværelse: Råben og skrigen og kæmpen fra både heste og ryttere. Ryttere der rider på halte heste, ryttere med chambon og glidetøjle, selvom de ikke har en gnist forstand på ridning osv. osv. osv. osv. Det ses alle vegne og BEHØVER ikke være beriderens skyld, men en ansvarlig berider BURDE gøre noget ved forholdene, men det gør de jo ikke, de har alt for travlt med at komme til stævner.
Jeg kan godt høre, at du er ude på, at alle ikke-beridere skal holde op med at undervise, men vi er altså nogen, som vil have det anderledes end hvad de praktiserer, uanset hvor meget du har imod det! Og siden vi har elever, så er det sikkert fordi vi ikke er de eneste. Der er simpelt hen så megen meningsløs voldelig opførsel overfor heste i det her land, at nogen må gøre noget, og det prøver vi på selvom det ikke er populært hos en, der er "gift" med en berider.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Hanne |
25-02-2001 00:26 |
|
Jeg arbejder tilfædigvis i en salgsstald med 23 heste, hvor der er en berider tilknyttet stedet og hun behandler hestene ordentligt. Hendes tvillingesøster behandler hesten ordentligt berideren på den nærmeste store rideskole behandler hestene ordentligt. Altså største delen af de beridere der komme hos os er okay. Selvfølgelig er der nogle stykker ind imellem, men som du siger til mig...jeg kan godt høre på dig.......så kan jeg også høre på dig, hvor meget du hader beridere. Prøv at respektere dem for det de gør. Nogle kan du da godt give den kolde skulder, men lad det ikke gå ud over andre. Jeg er også fløjtende lige glad med, om du underviser eller ej. Jeg synes bare nogle af de priser der bliver nævnt er for vilde, men det jeg reagerede mest voldsomt på var hende, der ville tilride heste efter hun har tilredet tre heste ialt. Selvom jeg til sommer har tilbragt et år på at tilride heste vil jeg aldrig drømme om, at tage heste i tilridning. Det er nok også den erfaring jeg har fået der siger mig, at man ikke bare skal springe ud i det. Jeg har altås mødt mange forskellige heste. Og mange af dem var ikke for folk uden ekstrem erfaring. Det er altså et levende, selvstændigt og dødstærkt dyr vi har med at gøre. Jeg mener bare, at folk bør lade det, at komme på dem for første gang, til professionnelle. Og efter tre heste bør man ikke være parat til det ansvar at tilride en hest. Gør man en ting forkert kan det gå galt for hesten resten af dens liv. Nogle er mere følsomme end andre. Og dette her ekstreme dyr husker, alt hvad der har været ubehagligt for den til dens død. Jeg anbefaler bare, at folk bør tænke sig lidt om og ikke gå ud og sige....."Hey, jeg har lige tilridet den 5. hest og det gik bare skide godt." Så er der bare det, at på den 6. heste ryger sadlen ned om maven på den fordi den havde gjordkrampe og stormer af sted i frygt for sadlen. Da så sadlen med evt. bøjlerne på falder ned panikker den fuldstændig. De næste 2 måneder kan du bruge på at få sadel på den og en panikslagen hest er altså til fare for både sig selv, og tilstedeværenede mennesker. Det er et stærkt og meget følsomt dyr vi ikke kan holde eller få til at slappe hvis denne hest har besluttet sig for at slippe af med, hvad der nu er på dens ryg.
Okay dette blev en lang forklaring, men jeg håber, at du/I kan se lidt af min pointe. I kan undervise alt det i vil, men tænk jer for gudsskyld om. Det er ikke det samme at tilride en unghest, der måske har gået i løsdrift 4 år af sit liv uden at have set ret mange mennesker og så ride en MB eller LA, what ever. Det er bare ikke det samme og jeg tror nok vi alle ved hvad der er farligst....så for gudsskyld overlad tilridningen til professionnelle.
Hilsen Hanne!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|