Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvad med sikkerheden?
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 10:45
I forbindelse med, at der inden for relativt kort tid er sket to dødsulykker inden for ridesporten, som tilsyneladende grunder i at man mangler respekt for hesten har jeg gået og funderet over et par ting.

Ved ridestævner i spring og dressur har sikkerheden altid været i fokus. Man skal rimelig højt op i dressur-klasserne før man må skifte ridehjelmen ud med en hat; ridehjelm er obligatorisk i springning; flere og flere både børn og voksne bruger sikkerhedsvest, når de springer; det er i dag et krav at man til de større stævner / klasser har sikkerhedsbomholdere, som mindsker risikoen for skader og ulykker; der er lavet mange forskellige foranstaltninger for at forhindre, at man kan risikere at hænge fast i stigbøjlerne, hvis man falder af. Og omkring ridehjelme er der gjort meget for at hindre at de falder ned og brækker næssen på rytteren. Så langt så godt.

MEN...indenfor de sidste år er bl.a. westernridning og horsemanship blevet mere og mere populært -og al respekt for det. Men disse typer ridning er åbenbart ikke farlige...uanset hvor ung eller uerfaren rytteren eller hestene er eller om der er tale om barrel race eller pleasure (hvor der jo unægtelig må være en forskel på risikoen for ulykker). Hvorfor??? Jeg ved det ser "smart" ud med en cowboyhat på hovedet, men hvorfor har man ikke lavet nogle, der fungerer som ridehjelm eller kunne sættes udenpå ridehjelmen? Hvorfor ser man aldrig en sikkerhedsvest i barrel race eller nogle af de andre "vildere" westerndiscipliner? Hvorfor er der enkelte westernsadler, hvor stigebøjlen ikke falder af, hvis man hænger fast?

Og til sidste års Roskilde dyrskue i Det store hesteshow var der en mængde racer der alle havde været inde og præsentere sig selv, alle med ridehjelm. Pludselig kommer en horsemanshipper galoperende ind på sin hest i grime og uden sadel (og al respekt for det) men også uden ridehjælm...Hvorfor? Gør det hende til et dårligere hestemenneske, hvis hun tog en hjælm på? Selvom hun har et fantastisk tillidsforhold til sin hest, nok bedre end de fleste, kunne den da sagtens snuble i et hul, kunne den ikke?

Jeg er egentlig ligeglad med de enkelte personer. Hvis ikke de mener, de har noget hoved og passe på, så gerne for mig.

MEN HAR I TÆNKT PÅ EN TING? Som tilskuer til Det store hesteshow i roskilde eller westernstævnet, står der fx. en lille pige på 7 år, der har redet i et års tid. Hvad tænker hun, når hun ser en horsemanshipper komme galopperende ind i ringen uden ridehjelm, mens alle de andre har en på? Måske har hun fulgt lidt med i debatten, der kører i samfundet og tænker: Når bare jeg får et godt nok tillidsforhold til min hest og behandler den godt nok, er det ikke længere farligt at ride. Et halvt år efter får hun en pony og efter yderligere et halvt år tænker hun: "mig og min pony, vi er de bedste venner i hele verden, den passer på mig og jeg stoler på den, så jeg kan godt lade være med at bruge ridehjelm, det er jo ikke farligt længere..." Så glemmer hun alt hvad hun har set og hørt om sikkerhed, begynder og lege og gøre vovede ting, fx. at binde sig selv fast til hesten. Det går godt mange gange, indtil en dag, det går galt.....

Min historie var 110% fiktiv, men har I tænkt på hvad i "fortæller" små piger som hende her?

Jeg siger ikke ridesport er så meget farligere end så mange andre ting, men hesten er dog et stort dyr som (selv for en lille shetlandsponys vedkommende) vejer min. 200 kg. Og det er et levende, nervøst dyr, som kan reagere uventet, ligesom du og jeg eller hunden eller staldkatten kan. De to sidstnævnte er bare ikke store nok til at kunne gøre nogen skade af betydning, hvis de fx. kommer til at træde på et menneske. Men det kan en hest, ikke fordi den er ond, men fordi den er stor...

Dette er IKKE endnu en debat om dressur / western eller for eller imod horsemanship. Jeg kan blot ikke forstå, hvorfor man begynder at slække på sikkerheden, når den nu er tilgængelig. Selvom man er nok så dygtig og nok så meget på hestens præmisser.

Er jeg den eneste, der tænker sådan?

mange hilsner Lone MJ

0
0
Svar på denne tråd

Jeg rider altid med hjelm
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 11:23
Hej

Jeg rider også med ridehjelm altid. Jeg føler mig utryg uden. Jeg laver også horsemanship på min pony og er NÆSTEN 100% sikker på at min hest ikke vil smide mig af men jeg rider nu alligevel med ridehjelm.

Jeg har også haft brug for den en gang da jeg skulle ud at skridte på min pony, kun skridte. Det var lige udenfor gården hvor han stod opstaldet, men der var nogle farlige telte og så ville han ikke længere. Han lavede to fine "galoppiroetter" og så var det ellers i fuld galop hjem ad. Jeg red uden sadel så gæt hvad der skete med mig??!!!
ja, rigtig gættet jeg faldt af! Jeg ved ikke hvad der havde sket hvis jeg ikke havde ridehjelm på og vil heller ikke tænke på det!

Det var så min historie.

Hilsen Camilla

Behandl andre som du selv vil behandles
0
0
Svar på denne tråd

fuldstændig enig
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 13:06
Hej Lone MJ

Hej er 200 % ening, jeg har også tit tænkt på dette. Jeg kunne ikke have skrevet/beskrevet det bedre.

jg kander en pige der har haft sin pony i 1 år og hun rider også uden hjælm for musse er jo så sød den smider ingen af og jeg skal jo bare lige ride lidt, så kan der ikke nå at ske noget..
Øv for en dum udtalese

Mvh Nina
0
0
Svar på denne tråd

så er vi tilbage igen... igen ..igen..
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 13:31
Ja den her med ridehjelmen og sikkerheden ved ridehjelm er et evigt tilbagevendende spørgsmål... det har lige været diskuteret flere gang på "hyggesnakken" inden for den sidste uge.

ROLLEMODELLER????... ja jeg kan da godt se din undren og forstår så udemærket at du gerne så vi alle red som gode eksempler for (dine) børn, men et eller andet sted er det ikke min pligt at opføre mig som rollemodel for andres unger.
De forældre må selv sætte grænser og regler og de må selv foklare deres unger at jeg er hjernedød og ikke smart når jeg rider uden ridehjelm. Jeg har ikke bedt dem om at kigge på mig og synes jeg er smart!!!

Jeg rider ikke med hjelm eller med sikkerhedsvest og jeg rider da altid barrelrace og polebending til western stævnerne på min hest.
Ja det kan ske mig noget, men det tænker jeg ikke på lige nu. Jeg lever livet i fulde drag og hygger mig gevaldigt med min westernhat og tynde skjorte og falder jeg af.... ja så tager jeg det til den tid!! Lige nu lever jeg og hygger mig bravt!

-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd

Hvad er du dum??
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 14:09
Ja undskyld mig men er du sikker på du ikke er faldet af og har slået hovedet, siden du kan sige sådanne dumme ting.

"Lige nu lever jeg og hygger mig bravt!" og det kan du ikke gøre med hjelm på??

Mvh Nina

0
0
Svar på denne tråd

der er faktisk opfundet
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 15:15
en westernhat med kombineret hjelm, men den kan kun bestilles hjem fra USA. og er ikke godkendt af EU endnu.

jeg må bravt tilstå at selvom jeg dyrker horsemanship, så er hjelmen altså på. min mors og fars reprimander sidder solidt i mig.

vist har forældrene selv et ansvar, men jeg synes nu også at vi som ryttere har et ansvar for at give sporten et godt ry.
jeg har ikke noget imod at være rollemodel, alle vores plejebørn er blevet forment adgang til stalden (dengang jeg havde hest)hvis ikke ridehjelmen var på.

i dag render jeg altid rundt i stalden med ridehjelmen på hovedet. men så ved man hvor man har den og skal ikke bruge tid på at lede efter den, hvilket er nyttigt, når man som mig har en tendens til at forlægge sine ting.

men en ting er sikkert, vi skal også have sikkerheden ind i HMS. Gitte Naldal har eks. ikke lært at der findes noget som hedder en ridehjelm. johannes har heller ikke lært at have ridehjelm på, og det har Kyra for den sags skyld heller ikke. dog en positiv ting kan siges om johannes i denne sag, hans elever bære ridehjelm (vel er de to sidste ikke i HMS branchen, men de har også et ansvar, måske endda mere end os andre, fordi de har en dygtighed, som gør at folk ser op til dem og køber deres bog. derfor var det nok endnu vigtigere at de havde ridhjelm på).

dette emne vil dukke op igen og igen. alle som rider uden ridehjelm mangler i mine øjne ansvarlighed. hvis de går hen og mister livet eller bliver forvandlet til "grønsager", er det jo ikke kun dem det går udover, men også deres familie og venner.
min kæreste passer også sin diabetes, fordi han ved, hvor hårdt jeg ville tage det, hvis han fik nogle af de grimme men, som diabetes kan give. især nu hvor jeg læser til sygeplejerske, kan jeg se, hvor godt han passer den. det gør han fordi han tør vedkende sig sit ansvar, ikke kun over for mig, men også overfor hans familie og venner.

venlig hilsen xanadue"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

Rollemodeller........
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 15:43
Ja et eller andet sted vil jeg mene at det må være op til den enkelte rytter om hvor vidt de vi have hjelm på eller ej. Hvis jeg skal på tur låner jeg en ridehjelm af en af dem i stalden, men er jeg på bane rider jeg ikke med hjelm. Når jeg bliver spurgt om hvorfor jeg ikke har hjelm på kan jeg kun svare at jeg ikke ejer en og at det er dumt af mig ikke at få købt en, samtidig må jeg nok sige at hvis du kigger på mange rideskoler er der så mange af de unge som ikke har ridehjelm på. Berider og mange konkurence folk har heller ikke hjelm på ( under konkurencer har de ) Mange af de blade vi kan købe er der tit en rytter til hest på forsiden som ikke har hjelm på og jeg må nok erkende selvom det måske er lidt dobbelt moralsk at så er det ikke så smart at se på blade aviser eller lign. at mange kendte og anerkendte rytterer ikke har hjelm på.

Moralen i dette er der mange delte menninger om og hvor vidt det er en god indflydelse på børn eller ej tror jeg ikke at det er så ledt at komme dette problem til livs.........

Med mange venlige hilsner Heidi.....
0
0
Svar på denne tråd

tusinde tak for de søde ord...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 17:22
...men rent faktis bryder jeg mig ikke om at du kalder mig dum. Jeg sviner jo heller ikke dig, bare fordi du har en anden opfattelse end den jeg har... VEL??

Så rent faktisk mener jeg nok at jeg har ret til en undskyldning fra din side af... det var ikke ret pænt sagt!

Og nej, jeg er faktisk ikke faldet af en krikke de sidste 11 år! Og agter heller ikke at gøre det!

At jeg lever mit liv fuldt ud lige nu, føler jeg ikke at jeg kan med en hjelm på hovedet, der koger hjernen og alligevel ikke sidder ret godt og er vildt generende for udsynet!! Jeg føler ikke for at have den på og jeg mener nok at jeg har ret til at udgyde min mening når jeg bliver spurgt, uden at jeg skal svines til at dig... igen mange tak for dine belærende ord og dit yderst konstruktive indlæg! :-o

-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd

Forbilleder...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 18:06
Jeg synes også det er sært at folk ikke vil gøre sig den lille ulejlighed at bruge hjelm! -Der findes mange gode velventilerede letvægtshjelme på markedet, men selvfølgelig kan det være svært at blive opdaget som model når man har sådan en bør på hovedet :-P
Ja.... diplomatisk som jeg er, burde jeg sige nu, at det er jo folks egen sag.... Men nej... Det er det jo ikke alligevel....
Som andre har nævnt, tager børn virkelig forbilledernes vaner til sig... Jeg synes det er forkasteligt med alle de skråsikre ridelærere og senior-ryttere der rider barhovedede rundt!
Er man privat person, så lad gå. Men er man på nogen måde offentlig som fx til show eller som ansat eller underviser på en rideskole, så må man vise sig sit ansvar værdigt!

Mvh. Karen Thing(Svalebo´s Donna) :-D
0
0
Svar på denne tråd

Blahblahblahblahh....
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 18:35
Rollemodel?
Ikke jeg.
På trods af, at hesten er opstaldet på et større sted med rideskole - nej.
I øvrigt er der ikke enkelte westernsadler, hvor bøjlen ikke kan falde af - men det er muligt, der er enkelte hvor den KAN. Jeg skal ikke kunne sige det, jeg har aldrig set det. (Til gengæld har jeg hængt fast i en sikkerhedsbøjle + åben stigrem-lås...)

Men ja - kæresten og jeg rider pt. rundt uden "kysen". Ganske enkelt fordi det er det mest behagelige. Den nyindkøbte letvægtsridehjelm er, indrømmet, behageligere at have på end min gamle, tætte sikkerhedshjelm. Men i comfort overgåes den ikke af min hvide sommerhat i strå og med ventilationshuller. Hjelmen er indkøbt til når Mikkel skal op på unghesten - på den gamle rider han bareback & uden hjelm, så længe han er på ridebanen.

Om jeg rider uden hjelm er min og Mikkels sag. Ikke andres. Og jeg skal nok selv forklare vores evt. kommende børn, at ridehjelme er gode, og at det er dumt at ride uden... Det behøver jeg ikke DIG til hjælp til.

If I don't see you in the future - I'll see you in the pasture...

-99E

Læs mere om Natural MooseManShip HER!
0
0
Svar på denne tråd

Hvis sag ?!
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 19:50
- Okay, jeg starter lige med IKKE at gøre mig hellig. Jeg er en idiot til at huske ridehjelmen.

Men, alligevel er jeg enig i, at vi alle har et ansvar for sikkerheden i sporten. Og ligemeget hvordan vi vender og drejer det kan vi ikke undgå, at påvirke de yngre personer vi kommer i kontakt med.

Desuden er det så afgjort ikke kun jeres sag. Den dag det måske går galt, er det tilskuerne der skal skrabe den "faldne" op fra ridehusbunden og samfundet der skal betale for behandling og genoptræning.

Det er lidt ligesom med fartgrænser, alle tror sgu de selv kan styre hvor hurtigt det er sikkert at køre, alle har en holdning til at de der bliver slået ihjel i trafikken ofte selv er skyld i det grundet deres kørsel. Men - det er nok ikke nogen af dem der bliver slået ihjel, der er blevet det tidligere...

Ha' en hypper dag ;-)
Diane

Fremgang bygger ikke på de kundskaber du har, men på hvad du kan bruge dem til.

0
0
Svar på denne tråd

forbillede
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 19:52
Det der er værst er, at vi voksne/kendte ryttere, er børnes forbillede.

Hvad vi gør, er altid det rigtige...., eller er det? :-(

Husk altid at smile. Det får folk til at undre sig over, hvad du har gang i.

0
0
Svar på denne tråd

det er noget heeeelt andet!!
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 20:18
Det at køre for stærkt og at ride uden hjelm er for mig to meeeeget forskellige ting!!

Hvis man kører for stærkt, så udsætter man også andre mennesker for fare, i og med at man kan ramme dem med sin bil, hvis den bliver "ustyrlig"... derfor bør man ikke køre for stærkt. Det er ikke kun ens egen sag, men noget der meget meget hurtigt involvere andre menneskers liv. Jeg kan bestemme over mit eget, men kan under ingen omstændigheder sætte andres liv på spil!!

At man rider uden hjelm og falder af påvirker nok ikke andre end min familie og de er (som 99e også skriver) indforstået med min holdning om hjelmen.

At det er samfundet der skal betale min regning for genoptræning... ja, men jeg knokler fanme da også selv for at betale noget...
skal jeg så brokke mig over dem der tager på skiferie og bliver fløjet hjem med brækkede arme og ben og korsbånds og ledbånds-skader?? og får lange genoptræninger på hospitalerne?? Så skal de altså stå på ski med ben og arm-skinner i hærdet stål så de ikke brækker noget???

Helt ærligt, I passer jeres hoved og vi passer vores *gg*
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

forældrenes ansvar...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 20:26
Jeg mener helt og holdent at det er forældrenes ansvar at få børnene indprentet til at bruge hjelm. Vi kan ikke sætte vores lid til at andre mennesker skal være forbilleder for andre folks børn.

Det er forældrenes opgave at forklare børnene hvad ridehjelmen betyder for dem og hvorfor de har de grænser de her. Hvis man har opdraget sine børn ordentligt så vil de respektere det, ligesom jeg fx selv respekterede at mine forældre krævede jeg brugte ridehjelm det første år, dengang jeg fik hest (for 11 år siden) og nu til min unghest da han skulle tilrides.

Dertil er det så undervisernes opgave at sørge for at disse regler bliver overholdt! Om man så som underviser, rider med hjelm selv eller ej!!

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ikke vred... men dybt dybt skuffet!
Forfatter: 
Dato:  01-06-2003 20:45
Jeg forstår simpelthen ikke at I, miki og 99E kan sidde her og forsvare at ride uden hjelm! Okay, I rider ikke uden hjelm, fint jeg kender jer ikke, og jeres død I couldn't care less- jeres sag!
Men så lad dog disse indlæg gå hen over jeres uhjelmede hoveder, så de yngre og letpåvirkelige ryttere ikke får den opfattelse, at hjelmen er til grin, man ser åndsvag ud med den og den behøver kun på hvis det er på en unghest man skal op!

Okay, du vil ikke inddrage fartkørsel, men så må det at køre uden sele da være ytilnærmelsesvist det samme. Et par af mine venner kørte uden sele - ingen druk, ingen mobiler, ingen fartkørsel, men da de skulle (FULDT lovligt) overhale en bil en bil, overså de en anden. Den ene døde på stedet og den anden ligger nu i koma på 4. måned.
Den slags kommer bag på alle, hey, vi skulle bare lige... og så er det slut. Men unge kan jo ikke dø, vel? Vi er da udødelige!

Ja, sorry to wake you up, men sådan er det altså bare ikke.

Og igen, Miki, det er ikke for at løfte fingre overfor dig, og påmane dig den skide hjelm. Men kan du så ikke bare være ligeglad, istedet for at skulle favorisere det at ride uden?!?
0
0
Svar på denne tråd

hvorfor skal verden...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 00:31
...være anderledes for mig (os der rider uden hjelm) end for dig ( jer med hjelm)???

Hvorfor ikke bare lade emnet ligge som jeg har "bedt" om de sidste mange gange det her emne har været igennem hakke maskinen her??

Jeg er dødtræt af at jeg altid skal hakkes på pga den måde jeg vælger at ride på... hvorfor så ikke bare kalde det en aftale og så lader vi være med at tage emnet op igen og igen???

Ville der være så meget bevågenhed på emnet hvis I ikke snakkede om det hele tiden?? Jeg lader selv være med at lægge billeder op på nettet til offentlig skue, af den simple grund af at folk ikke skal komme med kommentare om den manglende hjelm. Jeg lægger dem ikke på "hyggesnakken" eller i andre fora, netop pga at der ikke skal være bevågenhed omkring det at jeg rider uden hjelm!! Hvem er det der hiver det frem hele tiden???

Det der er mest utroligt er at man ikke kan få lov til at ytre sin mening i en tråd uden at en eller anden skal ponkes i hovedet med store løftede pegefingre og have at vide at vi skal være "rollemodeller" for de yngre her på siden... Hvilken model er du så lige nu?? En model der viser dem at det er ok at overfuse andre mennesker fordi de har en anden mening end du selv??? Tænk over det!!

Desuden er jeg ked af at dine venner ikke er mere. Det var en tragisk historie, men hvad har det med mig at gøre?? Jeg har snakket med min familie og dem der vedrører mig omkring alt det her... de ved at jeg på nuværende tid elsker livet fuldt ud og de ved at hvis jeg går en dag, pga mine sære meninger og gøren, så er jeg gået med en taske fuld af lykkelige minder. Det betyder mere for dem end det at have mig i live. Sjovt nok er de ret uselviske!!

Og endnu engang... jeg favoritisere ikke at ride uden. Jeg fortæller hvordan jeg ser verdenen og mine indlæg her er mere et "lad nu emnet ligge, det ændre intet at snakke om det konstant" end det var "se her børn, vi er seje når vi rider uden hjelm"!!

Desværre er det bare nogle mennesker der elsker at vise hvor hellige de er og derved skal ponke os andre der lever knapt så helligt!! Og så kommer de ubehagelige indlæg med de løftede pegefingre fra sådan en som dig!! Føler mig som en hund der bliver skældt ud, men det var jo nok også din intention...

Du var ikke vred, men det er jeg godt nok nu.... ytringsfrihed er åbenbart ikke noget du tager alvorligt??

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Ok, diskussion..
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 00:46
Jeg synes det er en ok diskussion, og alle bør have ret til at have deres meninger. Også selvom disse meninger ikke hænger sammen med andres synspunkter.

At ville lukke munden på dem, der rider uden hjelm er ikke vejen frem. Det gør det snarere mere "spændende", for de yngre ryttere fordi det er forbudt !

Apropo ulykker, så er der ikke registreret dødsulykker ved at rytteren er blevet hængende i en stigbøjle og trukket efter hesten, men derimod, som i sikkert ved, flere dødsulykker, hvor rytteren har bundet sig sammen med hesten. Dette er ret foruroligende synes jeg...så måske burde sammenligningen gå på " at ride uden hjelm, kan være lige så farlig som at binde sig sammen med sin hest", istedet for sammenligninger med sikkerhedsbøjler og kørsel i bil...?

Jeg red altid uden hjelm som yngre, men efter et grimt styrt (gudskelov med hjelm på), rider jeg altid med den på.

Jeg er dog ikke blevet "hellig" af den grund. Om folk rider med hjelm eller ej, er helt og holdent deres egen sag. Det mener jeg ikke er min pligt at blande mig i. Jeg vil hellere bruge krudtet på dem, der ikke behandler hestene ordentlig...
0
0
Svar på denne tråd

det er dog utroligt
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 03:21
Som det dog koger herinde!
Jeg bruger også hjelm,og har derfor svært ved at forstå at andre tør lade være.
Lad os kræve at de 2-hjulede trafikanter tager deres hjelm af også,vi mangler organdonorer.
0
0
Svar på denne tråd

Altså, altså, altså.....
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 07:53
Vi kan jo nok rimelig nemt blive enig om at vi lever i et forholdsvis frit land...
Og man har lov til at have sin egen mening, og gøre hvad man vil så langt som loven tillader det.

Og nu er det en gang sådan at der ikke og forhåblig heller ikke kommer en lov om at man skal bære ridehjelm eller sikkerhedsvest.

Og der med er folk som 99E, Miki og jeg i vores utrolige gode ret til at ride uden hjelm, også uden at HN-dommerpanel skal stemple os som dumme og andre ting.

Hvad med at visse folk tog og fejet for deres egen dør, inden de himler om op hvad andre burte gøre eller ikke burte gøre.

Ja, jeg rider uden hjelm, og hvad så ??? min familie ved at jeg rider uden hjelm, og er lige glade, så hvorfor hulden kan i ikke også være det.

Er det et eller andet med at i er sure over at andre rider uden hjelm, hvis i ikke selv må eller hvad ???

Jeg forstår ikke hvor for dette emne skal debateres flere gange om ugen.

Sig mig tror i virkelig at jeg vil begynde at ride med hjelm, fordi der er en flok tøser/mennesker på HN der syndes at jeg skal ???

Jeg har ikke bedt om at være forbilledet for nogle, og agter ikke at begynde at ride med hjelm, fordi der muligvis står nogle tøser og kikker på, når jeg giver opvisning.

En ridehjelm hører sig ikke til på en westernrytter når der giver opvisning, cowboyhatten høre sig til på en westernrytter..... OG DET ER MIN MENING...

Og hvorfor jeg ikke rider med hjelm ??? jeg gider ikke og jeg har bestemt ikke tænkt mig at falde af, for havde jeg det red jeg slet ikke, og spar mig for jeres prækner om "hvis" og "hvis" - min røv var spis...

Mvh
Annette
Hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Lad det ligge..............
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 10:14
Ja ok nu er vi vist... endnu en gang.... kommet ud med vores meninger.... Så kan vi lade det ligge ENDNU EN GANG....
Ja... det var nok dumt at kommentere det igen når det allerede har været diskuteret så mange gange tidligere, men .... når man synes man selv har ret (som vi jo alle synes ;-) ) så kan det være svært ikke at buse ud med det når man møder synspunkter som er stik modsatte...

Mvh. Karen Thing(Svalebo´s Donna) :-D
0
0
Svar på denne tråd

beklager men
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 12:43
dette emne vil blive taget op igen og igen, mest fordi det er så centralt og fordi folk virkelig reagere på det. men vi er faktisk gået ud på en sidevej. meningen var at vi skulle have hjelmen ind i HMS og western verden. fordi det her bliver praktikseret til divers stævner, hvad det ikke gør til dressur og spring, da hjelmen her er påkrævet.

jeg spiller ikke hellig, men bruger ridehjelmen af sund fornuft, har dog kørt på knalert uden hjelm (hvor klogt var det lige?), men har ikke gentaget sucessen efter at jeg blev drønet ned af en bil, hvor mit venstre knæ stadig har noget af et ar. som jeg dog beholder som minde og fordi jeg ikke har nogen planer om at blive fotomodel ;-) (tænk at man bliver tilbudt plastikkirugi for den slags på statens regning !!).

jeg donker ikke nogen i hovedet, men kommer med mit synspunkt. hjelmen er vigtig. mine børn får ikke lov til at ride uden (dendag de kommer), det vil både min kommenede mand (dendag han frier) og jeg sørge for. desuden vil mine børn se, at jeg rider med ridehjelm og børn gør som reglt det, de ser deres forældre gøre og ikke det deres forældre siger. det kan jeg selv se udfra min nieces opførsel, samt refleksion over min egen barndom.

venlig hilsen xanadue...

"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

som jeg regnede med...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 13:51
...jeg fik et par hug...Men også mange positive tilbagemeldinger. Rart at høre, jeg ikke er den eneste med den mening.

Til jeres orientering har jeg ikke selv nogle børn, men har i flere omgange úndervist børn nogle timer om ugen på en rideskole og nogle få stykker privat. Og jeg er 27 år.

Når jeg siger rollemodeller mener jeg dels, når du rider rundt på din ridebane, hvis der er andre end dig selv, men i endnu højere grad hvis du befinder dig på et "offentligt" sted, hvis du fx. giver opvisning eller er til ridestævne. Og uanset hvad forældrene siger, så får børnene en dag deres egen mening om alting (ihvertfald når de nærmer sig teenagealderen). Og der skal alt vendes. Og i den alder tænker de overhovedet ikke på hvilken hest de sætter sig op på eller ved hvilke begrænsninger de har.

Til dem, der siger de ikke har i sinde at falde af: Hvordan vil i garantere at jeres hest ikke kan snuble eller glide? eller er det un min, der kan den slags ting? Rider i aldrig på ujævn bund fx.

Mange hilsner Lone
0
0
Svar på denne tråd

Ridehjelm.
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 14:33
Ligesom Xanadue siger vil dette emne blive taget igen og igen. Det vil det blive ved med. Den eneste grund til at emnet vil blive ved i en uendelighed er at mange dør på grund af at man ikke tænker sig om. Har aldrig hørt om at topryttere western ryttere what ever har tykkere hjerneskal end andre. Selvfølgelig har i lov til at ride uden hjelm (jer der gør), men hvorfor. Giv én GOD grund hvorfor man ikke skulle ride med hjelm.
Man nyder da ikke livet uden hjelm. Tværtimod.Når du først er røget af hesten fået hjerne skade osv hvor meget sjov er der så tilbage i livet. Okay en times ridning hver dag uden ridehjelm. Men hvor mange dage er hver dag. :-0
0
0
Svar på denne tråd

tjaee.........
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 14:40
Jeg rider uden hjelm når jeg rider dressur og nej, jeg har ingen undskyldning. Muligvis er det klogere at ride med hjelm, men sådan er det nu engang ikke for mig. Rider jeg tur eller springer har jeg hjelm på. Rider jeg en unghest har jeg som regel hjelm på, men som ved alt andet er der undtagelser.

For 3 år siden skridtede jeg en tur i skoven på min gamle pony (MED HJELM!). Vi skulle dog lige have en stille galop og i et sving mistede hun fodfæstet med det resultat at vi slog en kolbøtte og jeg brækkede en nakkehvirvel. Hjelmen havde INGEN betydning whatsoever der, sikkerhedsvest havde heller ikke hjulpet -det eneste der havde virket havde været et stålstativ omkring hele min rygsøjle så INTET kunne flytte sig. Og sådan kan man jo ikke ride, vel?
Jeg satte mig op på ponyen og red hjem på rideskolen, hvor jeg ringede efter min far.

Pointe? Ligemeget hvor meget man passer på kan det gå galt. Har du støvler med sikkerhedssnuder kan du stadig blive sparket i røven. Har du hjelm på kan du stadig brække nakken.

Hvor mange ulykker hører man om, hvor det er hovedet det er gået galt med fordi rytteren er røget af en tur? Ingen! Næ, ligegyldigt hvor mange forholdsregler man tager mht. sikkerhed, så er der kun 1 ting der virker -fornuftig omgang med hestene. Undertegnede skulle selv have tænkt på regnvejret aftenen før da jeg galoperede i skoven.

Der sker, reelt set, meget få "hovedulykker," så at tage hjelmen op til debat holder ikke. Almen fornuft og hesteomgang ville være bedre -og så respekt for hestene.
Om Ditte eller den 8-årige pige havde haft hjelm på ændrer intet -De brækkede begge ryg og nakke flere steder, havde indre kvæstelser osv. og en hjelm havde nok ikke gjort meget fra eller til.

Anna
0
0
Svar på denne tråd

mmmmmmm....
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 16:15
min mor har nu oplevet ikke så få "hovedetulykker", hun er sygeplejerske og har set flere ryttere med alvorlig hjernerystelse og det der kan følge med af hjerneødemer og måske udvikelse af en tumor.

så der sker hovedulykker, fordi folk ikke bruger hjelm, men det er ikke alle som bliver registret korrekt. sådan er det nu engang til tider i sundhedsvæsnet.

har selv oplevet for meget falden af, til at min hjelm bliver taget af. teenager har deres egen mening, men de kan også godt lytte til fornuft, det kunne jeg for min part ihvert fald godt. men det kommer selvfølgelig an på opdragelsen.

MVH xanadue

"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

Det der med hjelme
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 16:16

I forbindelse med den her tråd, så kom jeg også til at tænke på cykelhjelme.

Er den egentlig påbudt ved lov?

Og hvor mange af jer her i tråden cykler rent faktisk med cykelhjelm? ;D

Selv rider jeg med ridehjelm og forstår ikke dem der ikke gør, men det må jo så være deres sag.

Jeg håber bare ikke, at der skal en uheldig, ufrivillig afsidning til, for at de begynder at bruge en ridehjelm.

Tilsidst må jeg sige, at hvis I synes jeg lyder hellig, så er jeg det bestemt ikke, for jeg bruger ikke cykelhjelm, når jeg ellers cykler. ;D

Det kan så heller ikke helt sammenlignes med at sidde på ryggen af en hest, for dens reaktioner kan man jo ikke altid forudsige. Men risikoen på jernhesten er da tilstede. ;)

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Gode begrundelser findes der ikke...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 16:29
...for at ride uden hjelm. I hvert fald ikke, hvis man spørger folk, der kun mener, man bør sidde på hesten, hvis man har kysen på.
Min væsentligste begrundelse for at ride uden er, at risikoen for, at jeg falder af UDEN hjelm er mindre end for at det sker, den dag jeg besvimer af varme i en sort skumhat. Desuden er min reaktionsevne væsentligt bedre, hvis jeg IKKE har migræne af varme, end hvis jeg har - og SÅ meget køligere er en letvægtshjelm ikke end en traditionel.

Der er rigtigt mange farlige ting, "vi" gør, som ikke kan begrundes/forsvares rationelt, og at ride uden hjelm er kun een af dem. Blandt andre "dumme" ting, man kan dø af kan så nævnes:
-Hele konceptet med at sidde oven på 600 kg flugtdyr
-At drikke alkohol
-At ryge
-At køre bil
-At spise mad, vi ikke kender det nøjagtige indhold af (sprøjtemidler o.a. kemikalier, bl.a.)
-Ikke at dyrke nok motion
-At være overvægtig - eller det modsatte
-At drikke cola (Og ja - jeg NYDER det...!)
-Mobiltelefoner (stråling) og 'puterskærme

I alle de ovenstående tilfælde foretager vi en risikovurdering og vælger derfor forskellige "aktiviteter", som vi mener er sikre nok til os. Hvis der er enkelte aktiviteter, som vi gerne vil dyrke, men ikke finder tilstrækkeligt sikre, kan vi øge sikkerheden ved fx at tage sele på under bilkørsel eller ridehjelm på under ridning. Selen er påbudt ved lov, så den må vi "leve med" - men hjelmen er vores eget valg. Ligesom drinks'ne fredag aften i byen, smøgerne hver dag eller valget mellem økologiske eller ikke-økologiske grøntsager.
JEG har personligt fravalgt både cigaretter og alkohol - for jeg ser ingen umiddelbar grund til at dyrke de aktiviteter. Jeg har til gengæld tilvalgt ridning, og oven i købet uden hjelm, fordi de i min cost/benefit-analyse "giver mere". Jeg har ikke valgt heste/hjelmløs ridning I STEDET FOR at gå i byen og drikke/ryge hver weekend - der er ingen sammenhæng. Jeg har bare valgt det, JEG "helst vil dø af".
Men hvor tit ser I indlæg fra mig, hvor jeg prøver at tvinge alle HNs rygere til at holde op? Eller prøver at forbyde ved lov, at folk i Danmark må indtage alkohol i forskellige mængder? Har jeg nogensinde startet tråde for at få forbudt høj, larmende og efter min mening elendig dance/pop-musik?

Nej, vel?

Hvis jeg er et dårligt eksempel for Lille Lise, når jeg leger med min hest uden hat - hvad så, når Lille Lise er til sin Fætter Frederiks konfirmation og ser sine forældre og andre voksne drikke sig stangstive-og-på-rullende-pianoer? Lærer hun så ikke netop, at det er en acceptabel adfærd, og at sådan gør man, når man er voksen og sej?

Vil nogen VENLIGST forklare mig, hvorfor det er bedre end at jeg rider uden hjelm - og hvorfor min aktivitet skal forbydes ved lov, mens det er "en del af vores kultur" at være fulde & dumme?

-99E

0
0
Svar på denne tråd

Jeg giver Miki fuldstændig ret!!
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 20:15
Miki!
Du har fuldstændig ret i det du skriver!

Det er vores eget problem hvorvidt vi rider med eller uden hjælm... Og det kan godt være at vi er forbilleder for de yngre ryttere, men hvad så med de folk (beridere fx) som bruger ufine metoder i træningen af deres heste? Det er da langt værre, men der bliver sgu ikke skrevet nær så meget om det, som der gør om brug af ridehjælm...

Og det ér altså forældrene som skal lære deres børn at ride med ridehjælm... det er ikke os!

Og dén der med at de andre er med til at betale regningen hvis vi kommer til skade, ja den holder altså ikke vand... Vi er da også med til at betale for deres lægebesøg osv. Vi betaler alle skat, og så har vi alle lige meget ret til at "bruge fasciliteterne"!

Men vi skal måske indføre brugerbetaling ligesom i USA?

Jeg kan da godt forstå at det ville være det smarteste hvis alle red med hjælm, men det ér til syvende og sidst folks eget valg om de rider med hjælm eller ej...

Håber at der ikke er alt for mange som bliver sure nu... ?:-)

Vrinsk fra Lilar.

Nobody is perfect - I'm nobody ;-)

Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

Skriv en besked i min gæstebog - så bliver jeg glad :-)

0
0
Svar på denne tråd

Lidt forskelligt
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 22:29
ricko:
Jeg tror egentlig de fleste er ligeglad med om du rider med ridehjelm eller ej. Problemet, som der fremstilles i det øverste indlæg - og som du måske ikke har fået helt fat i - er, at yngre ryttere opfatter det som helt legitimt at ride uden ridehjelm når de ser ældre ryttere gøre det.
Når nu du tænker over dette "twist" af emnet, hvad siger du så til det? Det er ikke DIG PERSONLIGT der bliver angrebet her, det er bare vores forpligtelse over for de yngre ryttere der bliver det :-)

DEN er det altså svært at forsvare sig overfor!

99E:
Jeg synes altså du overdriver en del. Jeg tror ikke det er hørt at ryttere er besvimet fordi de havde en varm ridehjelm på. Du kan købe en med ventilationshuller, så lad være med at bruge DET som en undskyldning.
Jeg kan godt forstå at man føler sig "friere" uden hjelm, men så kan man jo lige så godt bare sige det. :-)

- miki -:
Du har fuldstændigt ret i, at forældre skal lære deres børn at ride med hjelm, og at det ikke er andres ansvar.
Problemet er, at der går "mode" i at ride uden hjelm når så mange gør det, og den dag ungen fylder 18 år, ja så ryger ridehjelmen af!
Det nytter heller ikke at forældre rider uden hjelm og siger til deres børn at DE skal!
For mig at se måtte denne "trend" med at ride uden riudehjelm gerne stoppe, det mener mange andre også, men det er åbenbart svært ;D

Ang. cykelhjelme, så synes jeg det er lidt anderledes. Børn cykler med cykelhjelme fordi man VED at børn skvatter oftere, og fordi børn ikke har samme overblik som voksne.
Selvfølgelig bør alle have cykelhjelme på når de cykler i trafik, for der er man ikke herre over hvad der kan ske.

Med heste er det anderledes. Selvom man som voksen har mere overblik er man altså ikke herre over hvad hesten kan blive bange for :-)

Men som oxalia siger, vi mangler organdonorer.
Ryttere der rider uden hjelm kan, som det mindste, tilmelde sig her Bliv donor!

Jeg er selv donor, for jeg har ikke råd til en sikkerhedsvest ;-)

Og før I farer i flindt, så tæl til 10. Og smil lidt :-) Og tag en kop kaffe! ;-)

Lise Rohden
zatogi@hotmail.com

| Ham har jeg part på - Teglgårdens Felur |

En æra er slut. Amager Rideskole lukker - for altid :{-(. Har du tidl. været rytter på ARS, så SKRIV til mig om dine oplevelser dernede.
Når vi ikke får mere af stedet i fremtiden er fortiden trods alt rar at have...
0
0
Svar på denne tråd

nej det har du ret i men....
Forfatter: 
Dato:  03-06-2003 00:22
...

du skriver:
Problemet er, at der går "mode" i at ride uden hjelm når så mange gør det, og den dag ungen fylder 18 år, ja så ryger ridehjelmen af!

Hvis man som forældre møder dette problem, så mener jeg ikke at man har gjort sit job ordentligt!!
Jeg er selv 24 og hvis mine forældre beordrede mig til at tage hjelm på, jamen så ville jeg sørme gøre det... ja jeg er over 18 og jeg kan bestemme selv, men hvis mine forældre direkte beder mig om noget, så gør jeg det sgu af ren og skær kærlighed til dem!! Og det samme med min bror.. sådan er vi opdraget. Med kærlighed og gensidig respekt. Dvs at vi gør alt for hinanden og hvis de følte så kraftigt for det, ja så ville jeg skam ride med den!

Det nytter heller ikke at forældre rider uden hjelm og siger til deres børn at DE skal!

Nej, det er dybt dobbeltmoralsk og det ville jeg aldrig bede mine børn om! Hvis jeg en dag får børn, så revurdere jeg hjelmen, da jeg jo så har nogle mennesker omkring mig, der ikke er indforstået med at jeg rider uden hjelm!!
De eventuelle børn er jo afhængige af mig og jeg kan ikke tillade mig at være så egoistisk at jeg udsætter mig selv for fare når der er folk der er afhængige af mig på den måde!
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Hej Lise....
Forfatter: 
Dato:  03-06-2003 08:12
Du skriver: >>Jeg tror egentlig de fleste er ligeglad med om du rider med ridehjelm eller ej.<<
Det kan meget nemt være mig der har misforstået det hele, men med "jeg-ved-ikke-hvor-mange" indlæg om ridning uden ridehjelm, virker det ikke just sådan.
Nu er jeg f.eks. ligeglad med at folk ryger, så derfor starter jeg ikke 2 nye indlæg om ugen med hvorfor folk ryger.....

Så skriver du: >>Problemet, som der fremstilles i det øverste indlæg - og som du måske ikke har fået helt fat i - er, at yngre ryttere opfatter det som helt legitimt at ride uden ridehjelm når de ser ældre ryttere gøre det.<<
IGEN... Det kan meget nemt være mig der har misforstået det hele, men det er ikke min pligt at hintre ynger rytter i ikke at opfatte det som helt legitimt at ride uden ridehjelm, for det er det i min verden, og når jeg giver opvisning er og bliver der uden ridehjelm.
Hvis det er så skrækkeligt må folk jo lade være med at hyre mig til at lave opvisninger. Det må da lige så meget være deres ansvar som mit ???
Og jeg skrev faktisk også i mit indlæg >>Jeg har ikke bedt om at være forbilledet for nogle, og agter ikke at begynde at ride med hjelm, fordi der muligvis står nogle tøser og kikker på, når jeg giver opvisning.<<

Du skriver: >>Når nu du tænker over dette "twist" af emnet, hvad siger du så til det? Det er ikke DIG PERSONLIGT der bliver angrebet her, det er bare vores forpligtelse over for de yngre ryttere der bliver det<<
Det kan nemt være at DU syndes at emnet er "twistet", MEN det syndes JEG ikke, OG JEG tager det personligt, da JEG laver en del opvisninger i westernridning, UDEN ridehjelm. DET ER IKKE MIN FORPLIGTELSE at vise yngre rytter at de skal ride men hjelm, DER ER MIN FORPLIGTELSE at vise westernridning, men hvad der til høre, og det er IKKE en ridehjelm.....

Hvad så når jeg galoper rundt uden hovedtøj, under sådan en opvisning, det kan da sikkert også sætte adskelige idder i hoved på yngre rytter, så skal det måske også forbyder ???

Hvad med at de voksne der omgåes disse yngre rytter fortæller hvorfor jeg rider uden hjelm ??? hvad med at fortælle dem at min hest ikke er bims i roen, og godt opdraget, ikke at jeg på nogen måde er så naiv at tro at folk imod ridning uden hjelm, finder det en grund, men det er det for mig, og sådan er det bare....

Og nej, jeg vil ikke tæl til 10, før jeg farer i flindt. Og smil lidt. Og tag en kop kaffe!
For det første hader jeg kaffe, og for det andet er jeg godt og grundig træt af at få hyldet ørene fulde om forpligterser og ansvar for unge rytter. Jeg giver da heller ikke andre ansvar for min søn, han er vores (min mand og mig) ansvar.

Annette
Hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

ridehjelm = respekt
Forfatter: 
Dato:  03-06-2003 15:21
I forbindelse med de to seneste dødsulykker er der flere der har udtalt noget i retning af at "børn i dag mangler respekt for hesten, fordi de ikke er opvokset på landet, som vores forældre er det og derfor ikke er klar over, at levende dyr kan reagere pludseligt og ikke er legetøj"

Ridehjelmen handler set fra mit synsunkt ikke kun om, hvorvidt man slår hovedet eller ej. Men også om at udtrykke for hestebørn, tilskuere, fodgængere m.v. at her er et stort levende dyr, som kan skade dig skrækkeligt, hvis den snitter dig med en hov eller løber ind i dig, træder på dig, vælter dig eller lignende.

Hesten er et langt mere følsomt og varsomt dyr end fx. din hund er, men den vejer også så meget mere, at det let går galt. Rigtig galt. Hvis man rider uden hjelm tror jeg, at børn og andre "glemmer" at dette dyr er så stort og vejer så meget som det gør. Rider man med hjelm bliver bevidst eller ubevidst mindet om det.

Mange hilsner Lone MJ
0
0
Svar på denne tråd

lige til - miki -
Forfatter: 
Dato:  03-06-2003 16:05
- miki -:
Mon ikke dine forældre gerne så at du rider med ridehjelm? ;-) Min mor er da i hvert fald ikke ligeglad, og hvis jeg ikke red med hjelm ville hun da blive ked af det :-)

Så selvom de ikke tvinger dig, mon så ikke de helst så du red MED?

Lise Rohden
zatogi@hotmail.com

| Ham har jeg part på - Teglgårdens Felur |

En æra er slut. Amager Rideskole lukker - for altid :{-(. Har du tidl. været rytter på ARS, så SKRIV til mig om dine oplevelser dernede.
Når vi ikke får mere af stedet i fremtiden er fortiden trods alt rar at have...
0
0
Svar på denne tråd

nej slet ikke...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2003 18:40
...mine forældre er jo på ingen måde ligeglad med mig, men om jeg rider med hjelm eller ej er ikke noget der rør dem. Og trust me... jeg skulle nok få det at vide hvis de var af en anden mening!!

Hun slog dog et slag for at jeg tilred min unghest med hjelm, da hun ikke stolede på den og hun mente at han var meget vild. så derfor tog jeg den på indtil jeg mente han var stabil og ikke "livsfarlig".

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Lise..Lise....
Forfatter: 
Dato:  03-06-2003 23:06

Jeg ÆÆlsker bare din måde at fremlægge tingene på :-D

Er iøvrigt organdonor, der bruger ridehjelm.

Livde :-P

Super DSP hingst sælges

Bedækning tilbydes ved samme hingst.
0
0
Svar på denne tråd

Donorkortet ligger i...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2003 10:47
...min tegnebog.

Lise: Jeg overdriver skam ikke. Grunden til, at man aldrig har hørt om folk, der er besvimet af varme pga hjelmen er, at jeg jo ikke har min på... ;-) Og den ER for varm til, at jeg kan ride med den uden gener, jeg mener er til fare for min omverden. Som temperaturerne er nu, er den eneste hovedbeklædning, jeg kan holde ud at have på under heste-leg min hvide sommerhat. Selv lyse kasketter er for varme og giver mig migræne - og hvordan tror du så, en sort hjelm er? (Selv en letvægter med udluftning...) "Frihedsfølelsen" med hhv. hat og letvægtshjelm er der ikke så stor forskel på - jeg er ret god til at støde ind i ting med hatteskyggen... Men der er temmelig stor forskel på, hvordan mit hovedes temperatur er...!

Jeg mener stadig, jeg er til langt mindre fare for trafik og andre mennesker, hvis jeg er klar i hovedet end hvis jeg er plaget af voldsom hovedpine og flimren for øjnene.

Og jeg har, som Ricko/Annette, INGEN skrupler ved at ride uden hjelm foran børn (heller ikke selvom det er rideskolens unger/yngre søskende og forældre).

(Mwahahahahahahhhh.... Samvittighedsløs slyngelyngel, det er mig! :-*)

-99E

0
0
Svar på denne tråd

en hest der er "bims" i hovedet...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2003 13:03
...er da ikke den eneste, der kan smide folk af. Selvom min hest sagtens kan være lidt "bims", som du kalder det især i trafik er mit mest dramatiske styrt foregået i skridtgang.

Det var tidligt forår. Jeg havde skridtet fredeligt på en brakmark, uden nogen antydning af "kuller" eller "nerver", og skulle ned på vejen ad en lille skrå kant, som jeg har gjort mange gange både før og efter. Enten var græsset meget glat eller også har der ligget en smule is til trods for, at det var middag og der ellers kun var nattefrost. Ihvertfald glider min hest, falder på siden og jeg havner mellem forbenene på hende. En anden, der var med på cykel siger, at hun nærmest kravlede væk for at undgå at ramme mig, men hun snittede mig dog alligevel I HOVEDET. Jeg slap med et blåt øje og en ødelagt ridehjelm, men jeg var dog glad for, at jeg havde haft hjelmen på. Ellers havde jeg måske ikke siddet her idag.

Og det er ikke fordimin hest er klodset. Igennem snart fem år har jeg kun den ene gang oplevet hende falde. Normalt står hun MEGET sikkert på benene.

kunne det ikke ske for en westernhest??? eller på en bane til barrelrace?

Mange hilsner Lone
0
0
Svar på denne tråd

Hej Lone.......
Forfatter: 
Dato:  04-06-2003 13:38
Mit svar til >>kunne det ikke ske for en westernhest??? eller på en bane til barrelrace?<<

For det første findes der andet ridning inden for westernridning end Barrelrace, og jeg vil med 100% garanti kunne sige at Ricko aldrig ville falde i en Barrelrace, for det rider vi ganske simpel ikke, men det hender dog at han "falder" over en pind i Trail, men der er aldrig sket andet end at han er vånget, og husket på at han skulle løfte føderne over rasten.....

For det andet kan jeg kun mindes at Ricko er gledent med mig en gang, han er aldrig falden, og nu er han tros alt 10 år, og jeg har altid haft ham...
Den ene gang var på en smattet ridebane i galop, men der skete ikke andet end jeg tog fat i hornet, tog foden ud af bøjlen og satte fra på jorden, og så var Ricko oppe og stå igen, og vi galoperet vidre som om intet var hendt.
Det eneste der skete ved det var et latterkrampe andfald hos træneren.

Men havde jeg reden rundt i et frimærke af en engelsksadel, så var jeg squ skvattet af....

Men til din oplysning, man sider faktisk rimelig godt fast i en westernsadel....

Og en anden oplysning, jeg er reg. donor.

Og en 3. oplysning, skulle det umulige ske, at jeg en dag skulle skvatte af, så rider jeg jo med spore, og grundet deres vægt, vil jeg altid være sikker på at lande på benene ;-).....

Og så var jeg lige ved at glemme et svar til dit spørgsmål... Næ, ikke min westernhest, den er fjelfri :-).

Men jeg bruger skam ridehjelm, når jeg omgår tossi kramper, og ridehjelmen har skam også redet mit liv, da en araber jeg var ved at longer flippet, og rendte mig ned og faldte over mig 2 gange og tråte mig på ridehjelmen, så den har en stor flænge.

Mvh
Annette
Hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Annette, du glemmer...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2003 14:27
...at din HAT kan redde dig fra et voldsomt stød op gennem kroppen, når du grundet sporernes vægt lander med fødderne først.
Som vi alle ved er alle ordentlige western/cowboyhatte forsynede med store skygger. Disse fungerer ved fald som faldskærm... ;-)
(Er det mon derfor, australske hatte ikke er tilladt til stævnerne? ?:-))

-99E

0
0
Svar på denne tråd

jo det kunne det!!
Forfatter: 
Dato:  04-06-2003 20:29
Og det er der INGEN af os der nægter... INGEN PÅ INTET TIDSPUNKT!!!!

Men jeg skriver igen... JEG TÆNKER IKKE PÅ DET!!!!
For hvis jeg konstant skulle se det farlige i at ride, så mener jeg ikke at jeg er god nok til at sidde på en hest. Man kan ikke dyrke en sport hvor man konstant er bange for at falde af eller slå sig ihjel!

Det er samme sang i igen og igen kommer med. Lad os nu slutte det her og konstatere at bare fordi i prædker og løfter pegefingre af os, så kommer i ingen vegne. Opdrag jeres egne børn og andet familie og lad os andre være i fred.

Og hvis vi så ellers holdt dette emne væk fra HN, så ville ingen opdage at vi rider uden hjelm!

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Interesant debat
Forfatter: 
Dato:  06-06-2003 11:10
Ja, det mene jeg. Der har været mange for og imod hjelm.

Jeg er selv tilhænger at hjelm. Den har flere gange beskyttet mig, når jeg har "forladt hesten i utide". Blandt de tøser som jeg voksede op med, var det virkelig dum-smart at ride uden, og det har jeg holdt ved.

Jeg kan virkelig godt lide de agumenter som er givet for og imod.

Selvføgelig er det folks egens sag, om de vil have hjelm på eller ej. De kan jo selv afgøre om deres hjerneceller er værd at passe på eller ej.

Jeg vil også give uden-hjelm-rytterne ret i, at det i bund og grund er forældrene ansvar. Når jeg får nogle børn, så det på med hjelmen. Eller er det ingen ridning.

Angående forbilleder, ja, så vil der være dårlige og gode. Vi kan ikke forhindre, at vores børn ikke oplever dårlige forbilleder, men vi han lære dem at sortere i dem. Vores børn bliver ikke narkomaner, af at se sådan nogle på fjernsynet. (Sat på spidsen).

Men jeg begriber ikke, at folk rider uden hjelm, for deres egen skyld, og deres familie. Men der er så meget jeg ikke begriber her i verden.

En af dem er rygning, også også har være oppe. Det koster en bondegård, mange rygere stikker virkelig af det, (jeg har dog mødt enkelte rygere som ikke gør, men der er langt i mellem dem), og sidst men ikke mindst, man kan dø af det. Men jeg forstår simpenhen ikke, at de (rygerne) kan gøre det mod deres familie, at øge risikoen for at dø. Tænk på al den smerte det påføre familien. (mistede selv min morfar til lungskræften). At se patienterne på lungeafdelingen, var ingen morsom oplevelse, og kan gøre mange til virkelige ikkerygere.

Det er selvfølgelig op til folk hvordan man vil leve livet. Det gælder om man vil ride uden hjelm, ryge, køre forstrækt, uden sikkerhedssele mv.

Så lev strækt og dø ung, vi mangler organer. (bare ikke min familie, for dem holder jeg nemlig af!)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan ikke forstå...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2003 14:15
...at enkelte er ved at gå op i røg af arrigskab over at jeg bragte dette emne op.

Dette forum er altså et forum, hvor man vil opleve en masse mennesker have en mening om de ting man gør. Der er også mange der er imod arabere til dressur, Hestetandplejere, dækkenmærker, longering m.v. Men jeg (og de fleste andre) kan altså godt foklare eller forsvare os i en kammertone uden at kalde hinanden dumme eller lignende. Også selvom det er 8. gang man forklarer sig.

Og til Ricko: jeg ved godt man sidder godt i en westernsaddel, jeg har snust til western og prøvet en westernsadel, selvom jeg er dressurrytter.
og hvad har sporene egentlig med denne debat at gøre???

Til Pretty Fancy:
"hvis man holdt dette emne væk fra HN, ville ingen opdage, vi red uden hjelm" -jeg har IKKE været forbi hyggesnakken først, men jeg opdagede det da alligevel. Og det er der da tilsyneladende også andre der har gjort...

Som jeg skrev i det første indlæg har denne debat overhovedet intet med ridestilen western at gøre, kun med det faktum, at man ser flere og flere uden hjelm (også børn) og at det bl.a. i westernridning er konsekvent, hvad det ikke er i dressurridningen, selvom der er nogle der gør det. Disse er ikke spor bedre, men man må i dressur bl.a. ikke ride til stævner uden stiv hovedbeklædning.

og så synes jeg det er tragisk, at der er sket 2 dødsulykker i ridesporten indenfor det sidste år. Og fra mit synspunkt har disse to ting en del med hinanden at gøre, uanset at en ridehjelm ikke havde hjulpet i disse to tilfælde. Deri kan man jo så være uening eller enig.

Mange hilsner og god pinse Lone MJ
0
0
Svar på denne tråd

Sporerne henviser til...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2003 14:23
...at jeg plejer at begrunde westernrytteres manglende hjelm med, at sporerne er tunge nok til, at vi altid lander med fødderne nederst - og at hatteskyggen er stor nok til at virke som faldskærm, så derfor lander vi altid blødt.

Jeg opponerer ikke imod at "folk" rider med hjelm, ej heller at de gerne ser, alle gør det.
Jeg opponerer imod at jeg skal påduttes andres angst for heste (der trods alt KUN er heste, og ikke løver) og for at falde af. Og mest af alt er jeg træt af at der tilsyneladende er nogen forældre, der ikke er i stand til at acceptere, at deres børn ligemeget hvad på eet eller andet tidspunkt VIL møde noget, der strider imod forældrenes værdier, opdragelse eller normer, og derfor vil have os alle til at rette ind efter hvordan disse forældre ønsker, deres børn skal opleve verden.

-99E

0
0
Svar på denne tråd

Den er helt gal....
Forfatter: 
Dato:  06-06-2003 14:52
Det er altså ikke kun ungeheste og heste med bims i bøtten der kan smide af. Jeg er ikke røget af en hest i 9 år indtil for et par måneder siden. Min gamle godmodige bund-reele konkurrence hest solg en kolbøtte i skoven over et spring og jeg fortsatte ud over hovedet og bankede knolden ind i det næste træ. Hvis jeg ikke havde haft min military styrthjælm på så havde jeg været en grøntsag i dag. Kort efter denne episode vippede min unghest mig af i ridehallen og jeg slog siden af hovedet ind i barrieren. Alt dette skete indenfor en måned og før havde jeg ikke haft et fald fra en hest i 9 år....Så man man kan ALDRIG sige plejer og den er jo godmodig og jeg rider kun dressur i hallen i dag. Selv den mest stabile hest kan snuble!

Personligt er jeg fuldstændig ligeglad hvad folk gør, jeg passer bare på mig selv.
0
0
Svar på denne tråd

21 årige...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2003 18:20

Krampe er såmænd gået amok med mig, det kostede 3 uger i sengen.
Jeg har også prøvet at blive placeret i barrieren m. hovedet først, godt hjelmen var på plads, da den flækkede hele vejen igennem så kun stoffet holdt den sammen.
Begge gange ville jeg under ingen omstændigheder, kunne have undgået at bide i græsset da hestene simpelthen SMED mig af i bedste rodeostil.

Super DSP hingst sælges

0
0
Svar på denne tråd

der er jo heller ingen der siger....
Forfatter: 
Dato:  06-06-2003 20:50
...at man er sikker på at man ikke falder af??

Og der er da ingen der har påstået at man kun kan falde af en unghest??
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Nææ.......................
Forfatter: 
Dato:  06-06-2003 22:19

Det påstår jeg skam heller ikke- bed bare mærke i, at der var en skrev, at hun kun havde hjelmen på, når hun red sin unghest.
så kom jeg jo til at tænke på at det ikke var unghestene der smed mig af - men de gamle hopper.

Super DSP hingst sælges

0
0
Svar på denne tråd

Kære Lone...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2003 22:39
Jeg tror næppe at nogle er ved at "gå op i røg af arrigskab" over at du bragte dette emne op, det er bare ved at være et ret diskoteret emne, som alitd ender på den samme måde = ikke enig.

Helt enig der er ikke stor enighed her inde, og netop derfor fatter jeg ikke det er så svært for nogle at forstå at min mening er at jeg ikke rider med hjelm.

Og så kunne jeg da godt tænke mig at vide hvor der står at i er dumme fordi at i rider med hjelm ???

Kender du ikke til ;-) ??? det var faktisk mendt i sjovt, men du har måske ikke humorisktisksans ??? for så må du da meget undskylde.

For mig at se har debatten jo alligevel et eller andet med western at gøre, netop fordi at vi i westernridning rider uden hjelm, store som små, min egen søn rider heller ikke med hjelm. Men sådan er western nu en gang indrettet, og det er ikke forbut at riden med hjelm inden for westernshows, det må man selv bestemme, men min mening er nu at når nu min hest er som den er så passer en cowboy hat nu bedre til.

Og det er da tragisk at der dør unge mennesker pga. en sport, men nu er ridning ikke den eneste sport hvor unge mennesker har mistet livet, og endligt generalt er det farligt at leve, og man dør af det, og sådan er det bare, synd, men ikke meget at gøre noget ved.

Og ja der kan ske alt muligt, og hvis og hvis min r.. var spids.

Men lidt har jeg nu gjort, jeg har sat en advarsel på min hjemmeside (www.tukaer.dk), og vil da for efter tiden når jeg bringer nogle billeder her på HN, også bringe den advarelse, hvis jeg husker det :-)

Mvh
Annette
Hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Ældre heste..
Forfatter: 
Dato:  06-06-2003 22:47
Hej Livde

Selvfølgelig er der ældre heste der kan gå amok, det er der hvis på intet tidspunkt påstået at de ikke kunne.

Jeg finder bare først min hjelm frem igen når jeg skal til at i gang med min unghest (med mindre jeg vil starte en langdistance, der slipper jeg jo ikke). For JEG VED at min hest ikke går amok, og jeg gider ikke forklare det, det kan ikke betale sig, i vil alligevel ikke forstå.
Men havde jeg den mindste trivl, om han kunne gå amok, så red jeg ham slet ikke, det tør jeg ikke, jeg er en stor kylling hvad det angår.

Mvh
Annette
Hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Ricko.............
Forfatter: 
Dato:  06-06-2003 23:52
Du behøver skam ikke forklare eller undskylde over mig, at du ikke benytter ridehjelm - er da fuldstændig ligeglad med hvorvidt folk rider med eller uden - bare jeg må beholde min på.

Som sagt kom jeg bare til at tænke på, at de gange jeg er blevet herpet af var det gamle heste.:-)

Super DSP hingst sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider