Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tilridning...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2003 22:59
Laia, som er en næsten uforædlet oldenborg hoppe, der lige er fyldt fire, er jeg begyndt at ride på.
Hun er ikke særligt følsom for mine schenkler og fremaddrivende hjælpere (Sæde og pisk. Undtaget er min stemme).
Er der nogen, der har et foreslag til, hvordan jeg gør hende mere lydhør overfor disse vigtige hjælpere?
Hun er på et tidligt stadie i sin uddannelse, og jeg mener ikke, hun er klar til sidebevægelser o.lign.
Vil sporer være en del af løsningen? Eller vil det være en uhensigtsmæssig genvej?
0
0
Svar på denne tråd

Redet til ????
Forfatter: 
Dato:  31-05-2003 23:13

Er hesten gjort ryttervant i forvejen eller er det dét du er i gang med ?

Uanset hvad så er det galt.

En hest er IKKE ufølsom, enten kender den ikke hjælperne eller også vælger den at ignorere dem.

Jeg tror det første.

Få en erfaren tilrider/berider til at hjælpe dig i gang og glem ALT om sporer.

Du er nødt til at komme med flere eksakte oplysninger om hestens træningstilstand hvis du ønsker mere præcis hjælp.

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

hm... Flere oplysninger.
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 18:35
Hun er redet ca 15 gange, og er ryttervant... hun reagerer fint på tøjlen, og forstår godt schenklen som fremaddrivende hjælper. Man kan også godt stille hende lidt for schenklen, rette hende af og bøje hende sådan nogenlunde, men der skal meget kraftige hjælpere til... Også set i forhold til, at det er tidligt i hendes uddannelse. Hun er meget sej at ride for de hjælpere, hvis man kan kalde det det...
Jeg har skam også tænkt mig at få undervisning på hende lidt længere henne i forløbet!
Jeg synes du er enormt hurtig til at dømme, hvorvidt jeg kan klare at lære hesten de simpleste ting!!
Jeg HAR erfaring fra tilridning af andre heste.
Jeg er slet ikke enig i, at alle heste er lige følsomme for diverse hjælpere... Jeg har fx haft en hest, der lavede schenkelvigninger for en fjerlet hjælper. Og som havde det meget svært med at vænne sig til sporer, da det blev tid til at begynde at starte stævner.
0
0
Svar på denne tråd

For hurtig........
Forfatter: 
Dato:  02-06-2003 22:25

Jeg mener ikke at hesten har forstået de fremaddrivende hjælpere ellers ville du ikke have de problemer !

Min unghest var skam også "langsomt-gående" og "træg" i starten, men jeg gav hende et lille hurtigt klem med schenklerne, samtidigt med at jeg gav verbal kommando.

Reagerede hun ikke for dette lille tryk, så gav jeg hende et dap med pisken lige bag schenklen. Samtidigt havde jeg ikke meget fat i tøjlen, hun skulle ikke være i tvivl om hvad jeg ville og hun skulle have "plads" til at komme frem. Når hun så reagerede (måske lidt for kraftigt), så fik hun MASSER af verbal ros.

Hun bliver til stadighed mere og mere følsom for schenklen og er nu HELT selvgående både i skridt og trav, så jeg må jo gøre et eller andet rigtigt.

Prøv ovenstående, jeg tror at du glemmer at mindske trykket fra schenklen + rose når hesten går frem som du ønsker.

I min verden kommer fremdrift førend at hesten kan stilles mm. under rytter.

Læs evt. Kyra's ABC, den er guld.

Jeg er iøvrigt lige startet med at "omskole" en 12 års islænder som aldrig har lært betydningen af schenklen (utroligt nok).

Det gør jeg på samme måde som en unghest der ikke kender schenklen overhovedet.

Foreløbig ser det ud til at virke...

Held og lykke med det og meld endelig tilbage.

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider