Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

abnormal hest?
Forfatter: 
Dato:  28-05-2003 00:35
Jeg går og tænker... *S* så skulle jeg lige se, om jeg kan høre nogle holdninger fra jer andre.

Jeg har min hest til salg. Han har haft en smule tendens til godt at ville ligge under lod, så jeg har arbejdet meget med at få ham samlet op og løftet fortil. Godt... jeg rider ham med god fremdrift fra sædet især og så små opstopninger lige tilbage mod mig selv på tøjlen. Han er ret selvkørende, så man behøver ikke drive meget for at få ham til at gå.... men jeg sidder med et fast tryk fra knæene faktisk konstant. Måske kommer det af at have redet unghest i mange år, jeg er blevet ret skrap til at hænge fast. Det er ikke sådan, at jeg klemmer ud af det hårde liv, men jeg har et fast knæslut... det er svært at forklare, men det er altså ikke noget, jeg bruger kræfter på... det er maximum contact with minimum effort. for hver tiende trin eller noget i den stil giver jeg et lille schenkeltryk og tager en lille opstopning... for at bringe bagbenene ind under ham og få ham til at hæve ryggen og nakken, når han bliver lidt lang og flad.

Jeg synes faktisk han er ret let at ride. Han er en stor hest, og man mærker tydeligt, at der er noget hest på tøjlen. Ikke sådan forstået, at han hænger der, det får han ikke lov til. Men giver man efter, så følger hans næse med frem, så han går hele tiden frem ad til bidet... hvilket så vidt jeg kan læse ud af teoribøgerne er korrekt. Man kan hele tiden mærke ham for enden af tøjlen, han går frem til den.

godt... nu har der så i anledning af at han er sat til salg, været tre heste-søgere oppe at ride ham. Jeg var ret overrasket, da nummer to og tre red, fordi han slet ikke var til biddet. Han gik med næsen højt og flot i sky og var lang og slasket. Jeg kunne godt se, at de to ryttere ikke havde ret meget "fat" fortil, sad med åbne hænder og tøjlen momentvis hængende i en bue.

Er han redet så han er umulig for andre at være på? for han går der åbenbart ikke af sig selv.

han blev virkelig lang og træls at se på, det var som om han prøvede at få mulen så langt ud, at der igen var støtte... men han var stadig vældigt styrbar, og de kunne uden problemer ride voltefigurer osv.

Hvad kan jeg gøre i de næste uger, for at han bliver nemmere for fremmede at være på... og måske lidt lettere for mindre rutinerede ryttere at have til bidet? kan man det? Han er en ret stor dreng, og han skal måske nok rides ret koncentreret ... men det er jo min måde at ride på, og jeg har nok aldrig tænkt så meget over det... jeg sidder som i en sofa i sadlen og hygger mig meget godt.

har i andre oplevet noget lignende? skal man bare ikke forvente, at man kan sætte sig op på en fremmed hest første gang og så ride den fuldt ud så fint som dens sædvanlige rytter, er det det, som er i vejen? er det bare lige et spørgsmål om at de nye ryttere skal finde "knapperne?"
0
0
Svar på denne tråd

he-he..........
Forfatter: 
Dato:  28-05-2003 07:43

Så skal du høre Sundancer fortælle om når hun sætter fremmede piloter på SIN hest, mig selv incl.

Der er ikke noget der hedder "bare"....... ;-D

Jeg var heldig at hendes hest ville trave 5 meter af gangen med mig :-D.

Privatheste bliver nok tit lidt sære idet de kun bliver redet af een rytter. Ryttere er jo nok temmelig forskellige, så måske du skulle lokke en anden rytter til at ride ham lidt ind imellem. Han er garanteret blevet skrupforvirret.

Mht. at de red med løs tøjle. Jeg var selv ude at prøve en islænder til salg og den var da også lydig, men jeg havde mindst 54 kg i hver hånd ! Jeg er vant til en meget lettere tøjlekontakt og nægtede at tage så hårdt fat som denne hest krævede (den var helt klart fejltilredet). Ikke at jeg siger at DIN er det ! :-).

En anden mulighed som jeg ikke ved om du har brugt er at give køber "en lektion" i hvordan hesten bedst rides ? Hvis du kan se at det ikke lige "svinger" så spørg køber om du skal komme med gode råd til hvordan hesten er vant til at blive redet.

Hov det blev da vist lidt langt ! Håber at du er med endnu ;-)

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

He he, en mors hest
Forfatter: 
Dato:  28-05-2003 08:33
Ja min hest har helt sikkert en underholdningsværdi :-)
Han er vant til at blive redet af mig.. og stort set kun mig.
Når andre kommer op på ham er han nærmest pinlig at være ejer af.
I vores tilfælde har det intet at gøre med rytteren erfaring eller dygtighed. Jeg har set ham gro fast til underlaget som et 300 år gammelt egetræ med ryttere der er væsentlig dygtigere end mig. Jeg har set ham afmontere en berider der blev for insisterende. Jeg har set ham lunte afsted med stor forsigtighed med flere helt uøvede ryttere.

Hvis jeg var dig, ville jeg forklare køberen at han er lidt mors-hest. Så ville jeg starte med at ride ham selv, så de kan se hvordan du rider ham, hvor meget du har fat og hvor meget du driver. Dernæst ville jeg lade dem prøve ham, forklare at de ikke skal forvente at han går lige så godt og at de skal være velkomne til at komme igen og prøve at ride ham flere gange.

mvh. Sundancer
Hestemassør under uddannelse
;-D Men who say it cannot be done, should not interrupt those doing it ;-D

0
0
Svar på denne tråd

Det hjalp mig
Forfatter: 
Dato:  28-05-2003 08:58
meget da jeg prøvede min hoppe at ejerens underviser var der, hun kom med gode råd.

Anden gang jeg prøvede hende fik jeg samtidig undervisning af underviseren, det var super !!

Kh MettH
0
0
Svar på denne tråd

Hvis jeg var køber...
Forfatter: 
Dato:  28-05-2003 13:00
...så ville jeg vælge at prøve din hest flere gange og ikke satse på at skulle være "verdens mester" med det samme.

Faktisk er jeg nok lidt "abnormal" køber, når jeg er ude og prøveride. det som jeg satser på er hvordan hesten føles at ride. Føles det godt og trygt, er den træg, er den en racer, en bombe eller????

Alt det der med samling er jo' kan jo' læres ;-)

Hvis jeg kan se at ejeren selv kan ride hesten på en fornuftig måde og det er en ridestil som ligner noget jeg selv "dyrker" så kan det jo' læres :-)

når man rider en fremmed/ny hest så skal man jo' også lige vænne sig til den og opbygge "teamet" .

-Trine SH.
0
0
Svar på denne tråd

til trine...
Forfatter: 
Dato:  28-05-2003 16:19
tak for ordene *LOL* jeg syntes det var lidt sært i det ene tilfælde. jeg red ham først, og han går nydeligt og stabilt til biddet, når jeg er på, og jeg sidder ret stille og støtter op og driver frem, som jeg mener det skal være. og så hopper køber på, rider i fem minutter og konstaterer så at hun "ikke er rutineret nok" til at ride ham. Men jeg tror da heller ikke, jeg lige ville kunne springe på nakken af enhver anden hest og ride den perfekt. Han er som sagt stadig styrbar og går pænt frem, dog uden at være til biddet... men han laver absolut ingen ulykker ....

bare det her var let!!
0
0
Svar på denne tråd

når jeg prøver nye heste
Forfatter: 
Dato:  28-05-2003 17:25
tager jeg aldrig ret meget fat. Det kan jeg simplethen ikke lide, når hesten ikke kender mig. Jeg tøffer bare lidt rundt og prøver om temparmenet passer.
Jeg er måske lidt "mærkelig", men hesten skal jo også lige vende sig til ´mig, så det nytter ikke noget at jeg bare giver mig til at hive og slide.

Jeg tror ikke du kan ride ham anderledes, for så bliver han da helt rundt på gulvet. Hvad med at spørge rytteren om du ikke må have lov til at undervise/vejlede hende lidt. Du kedner jo hesten.

Det ville jeg blive glad for hvis jeg skulle ud og prøve en hest
0
0
Svar på denne tråd

Jeg prøver om kemien passer mere end..
Forfatter: 
Dato:  30-05-2003 14:37
Hej

Det er det samme for mig når jeg en sjælden gang prøver hest .
Jeg mærker om han føles god for mig om der er " kemi " mellem os .Og det er svært at være verdensmester foran fremmede for de fleste af os lige med det samme !
Og dyret kender mig jo ikke .

Da jeg købte Min smukke ganger ville jeg ikke se ham med andre .
Det var mig ret ligemeget hvad han kunne med andre for i princippet kunne han jo alt.

Det vigtige for mig var hvordan han var i skoven , for det var jo der vi skulle ha´ glæde af hinanden .
Kunne jeg stole på ham , kunne han rides alene ?

Noget andet er at hvis jeg havde sat mig op og nu skulle vi samles osv. ja så var jeg kommet frygtelig til kort :-)

Hilsen Illum
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider