Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Op af bakke..
Forfatter: 
Dato:  24-05-2003 14:39
Jeg har en rigtig dejlig hest, med god udstråling og gang over middel (i hvert fald i følge et par beridere). Hun har meget naturligt ved at gå til biddet, og er utrolig øvelses stærk. Selv med mig på ryggen kan hun faktisk gå helt godt, hvilket er ret flot klaret af hesten! Hesten er redet ca. 1 år (den er 6 år), og går La2 på distriktsplan (hun kan også lidt svære øvelser). Jeg har dog et problem med hende. I trav går hun helt suværent med hovedet og træder godt igennem, med super rymte. Hun er i trav blevet helt fantastisk at sidde på. I galoppen har jeg tilgengæld problemer med hun gerne vil falde lidt på næsen, hun bliver for lang, og tager for meget fat i biddet. I skridt er hun også svære at få op på samme niveau som i traven....
Hvordan får jeg hende redet mere samlet, og op af bakke i galoppen?? Hun har en temlig stor galop, kan det have noget at sige?? Det er jo lidt surt, hvis vi kun kan trave, og ryger et niveau ned når vi sætter i skridt eller galop...
Håber nogen kan give nogen gode råd :)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde samme problem
Forfatter: 
Dato:  24-05-2003 16:01
med min gamle hest. Han travede også helt fantastisk, vi har fået 8 for en middeltrav i la1, tilgengæld kunne jeg dårligt kortne den i galoppen samtidig med at vi begoldte energi og spring i galoppen.

Jeg red en masse kontragalop. Oftest red jeg bare store 8-taller så den ene volte var i retvent og den anden var i kontra. Husk at træne begge kontra'er.

Endvidere fik jeg anbefalet på et kursus med Jan M. Christensen at ride mange langsider med 2-4 10 m. volter hvor jeg virkelig kunne få ham ind under sig.

Det er sej ridning og man skal tage sig selv i nakken for ikke at ride for længe i traven. Husk mange skridtpause i galoparbejdet så I ikke køre surt i det.

Det hjalp mig at min underviser i en 14 dage red min et par gange om ungen så hun virkelig fik arbejdet meed galoppen.

Held og lykke med det.

Hilsen Bettina :-D
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil ikke give råd
Forfatter: 
Dato:  24-05-2003 23:39
for dem har jeg ingen af, men bare sige, at sådan har mange heste det.. Også uden rytter.. Så tag det ikke personligt *S* Og du har du også fået lidt råd allerede :)
0
0
Svar på denne tråd

Uden rytter...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2003 13:33
Lone: hun har nu en suværen og meget stor galop uden rytter, så tror temlig meget på det er hende (=mig) på ryggen der laver fejlen...
0
0
Svar på denne tråd

omvendt problem
Forfatter: 
Dato:  25-05-2003 13:54
Mit problem er omvendt. Jeg har en 5 års som flere gange er blevet bedømt til skuer, med særdeles god bevægelse.

Han har en suveræn skridt, meget lang og jordvindende. Her skal jeg passe på når jeg samler ham lidt, så hans takt ikke bliver for "passet" I den forbindelse har jeg jo så også læst at for de "store dressurryttere" er en det bedre at hesten har en taktfast skridt end at den er stor - da det netop kan være et problem at samle skridten på en stort-skridtende hest.

Galoppen! Mums! Helt fra føl af har han "sat sig" i galoppen og rejst sig fortil. Det er specielt det dommerne til skuerne har bemærket sig. Det har han bevaret under rytter.

Traven, hans svageste gangart, er uden den store bæring og kan være noget ilende. Indundergriben er so-so, men takten er god.
Hesten har en lang hals og vil gerne putte sig lidt og tager ikke så meget støtte på biddet. Det arbejder vi på og jeg håber at det er løsningen på vores travproblem.

Da han var i ridning ved en bedre rytter, kunne hun rejse ham lidt mere fortil i traven og han travede med større indundergriben og bæring.

Nogen der har erfaringer og træningstips til mit travproblem?

Mvh Tina, desværre uden Turpin

Til Dick Turpin
"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

En smule hjælp måske
Forfatter: 
Dato:  25-05-2003 18:47
Jeg kan komme med lidt tips, som måske kan hjælpe. Min egen putter sig selv, og jeg skal hele tiden huske mig selv på, at SLIPPE tøjlen så hun SELV holder sit hoved.
I galop på volter, går hun nogen gange ekstremt meget ned med hovedet, men ikke på langsiderne.

Det eneste jeg lige ved man kan gøre, er først og fremmest at have hesten fremme under sig - rid godt frem til tøjlen. Og ved heste der er lidt længere fremme i uddannelsen, er samling det bedste - få hesten ind og sætte sig bagtil, så den kan rejse sig bedre fortil.

Bedste opskrift er vel nok at prøve sig frem.

Hilsner Thrine

Har du snakket med din hest i dag?

"Man bliver ikke en bedre rytter, før man har erkendt sine fejl, og kan lære af dem" (i) (i)
0
0
Svar på denne tråd

Da jeg fik Putin..
Forfatter: 
Dato:  25-05-2003 19:11
havde han ikke for 5 øre galop, som du jo har set. Den var meget flad, der var ikke noget som helst spring i den, det har vi fået lavet om på. Han har fået en rigtig lækker galop, som vel er svarende til et 7 tal, måske et 8 tal. Blevet meget mere fyldig - blev faktisk helt stolt da jeg så den på video idag :-). Nu har jeg set Manjas galop, og det er rigtigt, der er meget spring i den. Hendes og Putin er faktisk næsten på samme 'spring'-niveau, hvis du forstår :-) Måske Manjas er lidt mere fyldig, kan ikke helt huske det :-)

For at ride en ordentlig galop på Putin, laver jeg mange halve-parader, eller tempovekslinger. Hesten skal hele tiden vide, at du er der, ikke noget med at ride på bølgen, hvis det lige går godt et par skridt. Ned og sid når du laver anspringet, tag lige igennem på hende (kort hende), samtidig med, at du stramme lænden an Så du også korter bagi. Når du så har fundet en form, hvor du først og fremmest kan sidde pænt, så læg lidt mere på -kort ind igen- og læg så på igen. Så hesten ikke bare selv løber, men så alle tingene er velovervejet og det er rytteren som bestemmer farten. Den vil gøre hende mere følsom for hjælperne.

Nogen ville måske råde dig til, at ride 'vildt'. Altså med vildt meget fart, men det synes jeg ikke du skal. For så kommer du ud af takt, og det vil Manja også. Og så i stedet for at putte sig, vil hun nok bare slå fra, og blive frustret. Kravl ned på et niveau hvor i begge kan være med, og huske på: ROM BLEV IKKE BYGGET PÅ ÉN DAG! Og det gør hverken Din eller Manjas ridning ej heller. Giv det den tid det tager, og du vil se resultater :-)

Håber ikke jeg lyder for hård - men altså, jeg har selv været i en periode, hvor tingene ikke kunne gå stærkt nok, men det går altså ikke, når man arbejder med dyr. Det tager tid - så gør dig selv, og hesten en tjenste TAG DEN TID!!

Men Rikke, hvornår har du selv set dig på video?? Nogen gange kan man godt føle, at man sidder helt af h... til, men så er det faktisk ikke så slemt alligevel. Been there!

Held og lykke ;-D
Med venlig hilsen HeidiZ(Putin)
Når du står i lort op til begge ører så hold munden lukket ;-)
HJEMMESIDE
0
0
Svar på denne tråd

Rigtigt Heidi.
Forfatter: 
Dato:  25-05-2003 19:35
Jeg kan kun give Heidi ret.
Du kan også gøre en anden ting; lægge pisken på bagparten, så hver gang du kan mærke at hun møder dig ved at springe an i galoppen og blive der, så slipper du med pisken.
Du skal nok regne med at hun bliver øm i musklerne mellem forbenene og under maven. Men det er fordi hun får lov til at arbejde med musklerne.
Mvh. Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil" B-)
0
0
Svar på denne tråd

prøv at træne hesten i at
Forfatter: 
Dato:  25-05-2003 20:02
Prøv at korte tempoet ned så hesten lærer at "vente" på dig, for så at øge lidt igen. bare ikke alt for meget da det vil provokere hesten til at ligge vægten yderligere på forparten.
det kan også være at hesten mangler balancen til at kunne klare det og så er der jo ikke andet for end at arbejde på det..
Held og lykke! ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider