|
|
| fræk hest? RÅD SØGES! |
| Forfatter:  |
Anita |
| Dato:  |
20-05-2003 20:00 |
|
Hej alle I (forhåbelig) hjælpsomme hestefolk...
Bare mig igen...
Loke (min ellers så skønne hest) er blevet enorm fræk.. han har ændret sind total..
Han var den skønneste, tynde, hest... men nu har vi fået ordnet hans tænder, og han er heldigvis begyndt at tage på... Men han har fået en enorm masse energi..
- Først begyndte han at opføre sig som en vild hest, der ikke havde været redet før- han stak fra mig, sparkede, stejlede osv
- For det andet ville han ikke med mig ind fra folden.. Jeg ved godt det var skønt at komme på græsfold, og de ander heste ville helst heller ikke med ind, men de begyndte ikke at stejle, sparke og galopere med mig, når jeg tog et tov på dem...
- og for det tredje er han nu begyndt ikke at vil stå og blive striglet... Han gider ikke stå stille, og gør sådan set alt for at komme ned til de ander..
Problemet med ham er, at hvis jeg tager nogle af de 6-4 kg korn fra ham, begynder han at tabe sig igen.. han fik i starten 6 kg.. men vi har nu sat det ned til 4.. han går hele dagen på græsfold+han får brød+korn..
Kunne det ikke godt tænkes at det er hans korn (havre+byg), som giver ham alt den energi, og at det er derfor han er blevet så vild..?
Er der nogen af jer, som har prøvet noget lignende...? Ville der være noget andet korn, som ikke ville få ham til at tabe sig, men knap have Så meget energi??
Jeg er lidt på herrens mark, fordi jeg skal have ham (DV'er på 5-snart 6 år, 163 stg.. og meget voldsom når han bliver umulig) på efterskole til næste skoleår.. så vil gerne have ham "afrettet" inden..
Tror selv, at han har fundet ud af at han først kunne slippe fra mig på folden- derfor blev han ved med det.
Han ved at jeg ikke stiller mig "op mod" ham når han stejler foran mig og når han begynder at sparke (fordi så har han nogle meget løse bagben).. - derfor kan han slippe fra mig på den måde... men hvordan får jeg ham til at lade hver med at "prøve mig af" hele tiden??
Håber virkelig på lidt hjælp.... fordi vil ikke gerne være at for voldsom/"ond" mod ham.. men det er jo vigtigt han ved hvem der bestemmer...!
knuss Anita...
Hvis I vil må I meget gerne sende et par råd til mig på mail, så jeg har dem til "evig tid".. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havre |
|
|
Det lyder som en voldsom hest.
For det første vil jeg sige. Byg = fedt og Havre = energi. Prøv at ta' noget af havret væk og erstat med byg.
Og så ellers ville jeg få en voksen til at hjælpe mig med opdragelsen, hans unoder lyder farlige. Et kort råd, men jeg håber du kan bruge det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jaahhh... |
Anita |
20-05-2003 20:41 |
|
... han bliver nemlig ret voldsom, når han begynder på det der... derfor skal han gerne stoppes inden det bliver en vane..!
Men 1000 tak for rådet, vil lige prøve at snakke med hende, som køber foderet.. det kunne være hun kunne ændre det !
Jeg har en til at hjælp mig, det er hende der ejer stedet hvor han står.. Men hun kan jo ikke så meget mere end det jeg selv skal, kun give mig lidt råd.. For det er jo mig han skal have respekt for.. så det er mig, der skal "gøre" de "farlige" ting, når han er dum... men rådene hjælper også.. de er bare lidt voldsomme..
men tak tak!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg syntes du skulle prøve |
|
|
Hej !
Ja je gtror også at det er havren som gir din hest så meget energi. Men nu når din hest er så "fræk" så syntes jeg at du skulle prøve at træne horsmanship med den, så finder den hurtigt ud af hvem der bestemmer. Jeg har selv haft det der prolem med min fjordhest, også lærte jeg horsmanship og det har hjulpet, men han prøver mig da af nogle gange, men de skal bare vide de kære dyr hvem der bestemmer, for de er jo MEGET store. Også syntes jeg at du skal skære noget mere ned på haveren og se om han måske ikke kan få noget andet foder nu hvor han har så meget energi, men rider du slet ikke på den ? Den kunne jo være at den faldt noget til ro hvis man ga den en hård omgang på ridebanen. Men jeg håber at jeg har givet dig nogle råd som du kunne bruge
Mange kærlige hilsner Jannie og Ringo  Ringo er bare den Sødeste og dejligeste hest på denne jord. Tjek også lige min præs. og se min fjordhest, som er så dejlig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo da.. |
Anita |
20-05-2003 21:17 |
|
.. jeg rider ham 6 gange om ugen... og det er næsten en time hver gang... i hvert fald sådan han kommer til at svede..! men banen er Så splattet, at jeg ikke kan galopere på den i øjeblikket... Så det bliver bare en masse trav!
Hvis jeg ikke red ham ville han blive VILDT ustyrlig...
Han er også meget svær at få til at gå i holdning og slappe lidt af.. fordi når jeg "forlanger" for meget, "sætter" han sig på tværs og kan finde på at løbe frem og tilbage med mig..-Crazy!
Jeg har så gjort det i øjeblikket at jeg er lidt ligeglad med holdning osv... bare han får mig på ryggen, og gør som jeg vil-uden jeg stiller for mange krav- så er jeg glad... for han får på den måde rendt en masse energi af!
tak tak...igen !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved ikke om...... |
livde |
20-05-2003 21:23 |
|
man helt kan samligne det, men har lige været næsten det samme igennem med ny hoppe. Dog gjorde hun ikke noget for at være fræk, men manglede erfaring med at være i hænder.
Jeg gjorde det, at jeg ignorede det dårlige, og belønnede det gode. F.eks. kunne hun op til flere gange når jeg trak med hende, stejle og rive sig løs. så gik jeg bare stille og rolig hen og tog hende igen(ikke jagte)ignorede episoden og trak videre. Gik hun så pænt et par skridt roste jeg og gav en godbid. Rev hun sig løs igen, det samme hen og have fat igen stille og rolig.
Sådan blev jeg ved til hun overgav sig for den dag, og gik pænt med.
Idag går hun bare pænt med, uden alt mulig vrøvl.
Livde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er enig |
|
|
med de andre, når de siger det er foderet.
Så meget havre vil gøre enhver hest kulret, uanset om den så var 20 år og havde gået M-dressur ville den blive ustyrlig.
Jeg ville istedet for at give den mere byg, som mange heste hurtigt bliver trætte af, da det har en lidt speciel smag, ville jeg give den majskerner. Det bruger vi, der hvor jeg har min hest stående. Der har vi et par tilfælde, der lyder ligesom din hest.
Majskernerne skal bare ligge i blød i en spand vand en dags tid. De kan sagtens holde sig i flere dage i vandet. Hvis de ikke bliver langt i blød, vil de være meget hårde at tygge og svære for hesten at fordøje.
Held og lykke med det.
MetteS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| livde |
Anita |
20-05-2003 22:05 |
|
ja... det kunne jeg også godt... men det er bare det når han ikke vil med ind, river han sig løs og render forvildet rundt på folden med de ander heste...
Det gør det heller ikke beder at hen ene hoppe rer hestegal med ham, så hun vil ikke have han kommer ud.. Grr..
men jeg har heller ikke så meget problemer med at trække ham ned mere, fordi der gjorde jeg det, jeg lagde et hovedtøj på ham, og så havde jeg beder fat, når han ville vende om...
og derudover er jeg begyndt at gå ud og give alle (4) hestene lidt brød inden jeg kommer og henter ham... fordi så gør han absolut ingen indvendinger når han skal ind..
Men nu er det altså det med at stå stille, når jeg strigler... (det skal lige siges jeg IKKE tager lang tid om at strigle/sadle ham op- ca. 5-10 min. for ellers keder han sig allerede )
Prøver lige at snakke lidt med Tove ang. foderet...! tror det vil hjælpe! Tik-tak!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brødet |
|
|
Ja, jeg ville faktisk "tage brødet fra munden på ham". I hvert fald hvis det er hvidt brød! Giv ham nogle gulderødder i stedet fx..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan ikke - |
Johannes Sørensen |
21-05-2003 08:22 |
|
- `fodre´ sig ud af problemerne!
Du skriver, at din hest har været tynd, men at den nu har taget på. Så er det da klart, at den har fået en bunke energi/muskler, som den kan - og gerne vil - bruge til alle mulige ting.
Du bliver nødt til at `fortælle´ hesten, at du ikke bryder dig om, at den opfører sig, som den gør. Du skal ikke `råbe og skrige´ ad den, men gennem venlig bestemthed stå fast på dine principper; og lad for alt i verden være med at lade den mærke, at dne kan gøre dig forskrækket, for så har du tabt på forhånd.
Hvad foderet angår, SÅ ER BYG IKKE HESTEFODER. Det har jeg skrevet en tråd om før, men skal gerne nævne, at heste der får byg har i større eller mindre grad ondt i koderne (og kan meget ofte være hævede af byggen). Tager man byggen fra dem, vil de ofte i vild jubel over, at det ikke mere gør ondt, opføre sig helt spedalske. MEN DENNE PLUDSELIGE ENERGIUDLADNING KOMMER IKKE FRA HAVREN. Havre giver ikke psykisk energi, kun fysisk.
Men uanset hvad, så kan du, som jeg skriver indledningsvis, ikke fodre dig ud af problemerne!
Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kender det godt |
|
|
jeg er helt enig med johannes.
har set det prøvet det.
tynd/mager hest ind i stalden alverdens bedste foder produkter masser af kærlighed og ømhed for den stakkels hest som slet ikke har haft det godt og er så udhungret.
hesten tager på og problemerne melder sig,for sørme om jeg ikke har glemt at tage hensyn til mig selv og glemmer helt at der skal være en gensidig respekt for hinanden=problemer når hesten igen er på toppen
og så kan man ellers begynde forfra med at opbygge den gensidige respekt
hilsen berit at sætte sin ven på prøve er det samme som gerne at ville af med ham. G.E.Lessing
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vel er |
pajken |
21-05-2003 09:14 |
|
det da så, foderet der gør den så voldsom og fuld af energi! Som der er skrevet af flere andre, så prøv at give den majs eller byg i stedet for havre. Eller sæt den lidt ned i foder, den skal nok tage på alligevel, det går bare lidt langsommere, men det er da bedre end at du ikke kan styre den. Du kan også give den op til 3 dl olie i foderet for at fede den op (begynd med 1 dl og trap op til 3 dl om dagen).
Jeg har oplevet nøjagtig det samme med min hest her i foråret, da de kom på græs, han fik så meget energi at han fandt på alt muligt pjat, som han aldrig har gjort før. Da jeg satte ham lidt ned i foder, blev han igen som han plejer at være.
Mvh,
Pajken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som udgangspunkt skal |
|
|
alle heste sættes ned i foder når de kommer på godt græs,ellers varer det jo ikke længe førend man har en øltønde på tændstikker.
men man skal ikke sætte den ned i foder fordi at den bliver frisk og umedgørlig.
det kan jo ikke hjælpe at man skærer en hest ned i fodret hvis den i forvejen har tendens til ikke at kunne holde huld,men man kan skærer ned i fodret de dage den ikke skal arbejde.
hilsen berit at sætte sin ven på prøve er det samme som gerne at ville af med ham. G.E.Lessing
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| johannes... |
sophia |
21-05-2003 10:01 |
|
Nu bliver jeg nysgerrig, hvorfor er byg IKKE godt for heste?? Jeg fodrer mine med havre/byg og vitaminer...Hvis man skal erstatte byggen i foderet, hvad kan man så give dem??
Anita, jeg har haft det samme problem, med min meget store hest  Han har dog aldrig stejlet overfor mig, men tror helt bestemt du giver din for meget foder, og så må du simpelthen IKKE blive bange for ham, så tager han magten. Bliv ved med at vise at du altså bestemmer, det er hårdt arbejde -hele tiden at "diskutere" med sin hest-nærmest som at have et barn at opdrage, men du bliver du nødt til det, for at vise ham at du er boss.
Held og Lykke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig |
|
|
Med Johannes denne gang.
Da jeg læste dit indlæg var det fuldstændig som at læse om mig selv og min egen hoppe !! Hun startede med at være sådan for 4 uger siden. Og det var immervæk samtidigt med at hun gik NED i kraftfoder og mere på græs.
Det er slet og ret et opdragelsesproblem !!
Han vil gerne bestemme selv.
Jeg har selv måttet bide i det sure æble og konstatere at jeg ikke har været konsekvent og bestemt nok. Svært når hesten tidligere har været en engel og man ikke har haft lignende problemer i over 20 år med heste.
Vi er dog på rette vej igen, men jeg har måttet gå 2 skridt tilbage i træningen. Hun kan nu igen stå stille ved en bom og vi er så småt begyndt at arbejde fra jorden samt en smule ridning. Men jeg sætter mig ikke op førend hun arbejder villigt fra jorden.
Kan jeg ikke håndtere min hest fra jorden (hente den ind fra fold uden problemer), så sætter jeg mig dæleme ikke op på kræet. Dén lektie lærte jeg i påsken hvor jeg satte mig op alligevel og endte nedenunder hesten med diverse blå mærker + en skræk i livet til følge. Og jeg slap billigt.
Pas på dig selv og få hjælp af erfarne som kan stå ved sidelinien og korrigere din måde at håndtere hesten på !!
Jeg måtte selv søge erfaren hjælp til at se hvor min håndtering ikke var korrekt nok.
Tit er det bare små ting der skal ændres på - det var det i mit tilfælde.
KatrineH Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også enig her |
|
|
Utroligt at det kunne lade sig gøre,men jeg er faktisk også enig med Johannes denne gang....
Helt klart rolig men konsekvent omgang med hende.. men hvis du selv synes at det er for stor en mundfuld i starten sker der jo ikke noget ved at få en ældre rytter til at hjælpe (netop en der ikke bliver bange når hesten laver ballade) så kan du jo langsomt lure og tage ved lære, og kan så tilsidst selv overtage helt.
Det er ikke særlig rart når man "hænger" i trækketorvet efter en dum krikke der bukken render a h... til ude på folden og det kan også være farligt, så pas nu godt på dig selv.
For flere år siden skulle jeg trække med en plag - jeg havde lidt for langt tov og kendte ikke hesten - pludselig satte den afsted op mod en anden hest og lossede samtidig bagud da den var nået foran mig.. jeg nåede lige at få hånden op foran ansigtet, og hesten ramte min hånd og gudskelov ikke mit hovede, men det var tæt på og har givet mig en grundig forskrækkelse.
Camilla med heste-hunden Der er friske billeder af hypsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brug max.. |
phe |
21-05-2003 14:44 |
|
10 -15 % byg af hesten fulde foderration (inkl ALT også hø) - det er den tommelfingerregel jeg har lært og som jeg bruger :0). Så skulle man kunne undgå problemer med benene, nogle heste vil dog reagerer alligevel så må man bare fodre med noget andet end byg.
Hvad denne hest angår så synes jeg også at foderrationen lyder noget voldsom, det er bedre at fodre langsomt op, så undgå du også nogle af disse voldsomme energiudladninger. Evt kan du erstatte en FE havre med 3 dl olie, olie forbrændes anderledes (energien frigives langsommere) end korn, og det gør at man stadig kan fodre hesten op uden alt for meget "overskudskrudt."
Men generelt tror jeg, at jeg havde sat hesten drastisk ned i foder, så længe den er så overenergisk, især fordi den jo også spiser græs hele dagen. Jeg ville til en start nok halvere rationen (fra 4-6 kg ned til 2,5 - 3 kg alt efter arbejdsmængde), og så begynde at tildele olie (start langsomt op - hesten skal lige vænne sig til smagen, 3 dl olie modsvarer ca 1,2 kg havre, så FE mæssigt vil den stadig få næsten samme mængde), og sæt ham så LANGSOMT op i foder igen, indtil han er på det ønskede "energiniveau" - han skal nok tage på her hen over sommeren!
Eller kan jeg kun tilslutte mig de "opdragelsesmæssige" betragtninger du allerede har fået fra Johannes mfl.
MVH P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Der står at hesten bliver fodret med havre og byg...
Får den intet tilskud..?
Med Venlig Hilsen Scarface "Life is what happens to you while you're busy making other plans" -John Lennon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjern endelig byggen |
|
|
Byg er ikke hestefoder....jo måske for nogle, men ikke hvis man vil sin ven det bedste.
Hvis du har svært ved at holde din hest pæn, så snak evt. med din dyrlæge som sikkert anbefaler en god Müsli bl. jeg havde selv et problem med en hoppe der efter foling blev ekstrem tynd. jeg begyndte efetr dyrlægens anvisning at fodre med St. Hippolyt natur Müsli....og tak skæbne det hjalp. Efter 1 1/2 måneds forbrug af den var hun tæt på sin normale vægt.
Samtidig giver denne müsli ikke mere energi, end det der i forvejen er naturlig for lige netop DIN hest.
Uopdragenhed er en ganske anden sag, her er tale om et "Chef" spørgsmål og du et p.t ikke Chef her.
Træning i det daglige hvor DU bestemmer tempoet og ikke mindst retningen er ekstrem vigtig.
I min stald behøver man ikke være skør...men det hjælper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak tak |
Anita |
21-05-2003 20:34 |
|
Så er jeg hjemme fra hesten igen...
Han stod ordentlig da vi striglede, men inden... ja, det var et problem..!
Jeg skulle tage dem alle ind i dag, og her de sidste par dage har loke vendt røven til os, når vi vil have dem ind...
Alle de ander heste var inde- men nej, loke ville ikke med ind.. og så begyndte min stædighed at tage fat--> JEG vil ikke hente ham, han kan komme når han vil ind, derfor brugte vi en time på at han stod ude midt på ridebanen med røven til mig, mens jeg stod oppe ved hegnet...-SPASSER hest! men til sidst blev jeg nød til at tage fat i grimen og trække ham ind..! øv øv.. men har på fornemmelsen at ingen af os "vandt" denne gagn.. men nu må vi se i morgen..!
Tilsidst da vi havde redet, trænede jeg lidt med, at han skulle følge mig- uden snor- og stoppe når jeg gjorde.. og det gik også fint (Tålmodighed-tålmodighed..) 
Men efter det var han verdens sødeste hest- som han plejede at være!
- Så er han skøn...
Men opdragelsen- den skal der bygges videre på! Så starter vi forfra... Det er bare med at klø på!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hmm... |
Anita |
22-05-2003 18:10 |
|
jaeehh... det har du ret i.. men det så ikke ud til han var speciel tilfreds med det, og han stod også lige ved hegnet, så det var bare lige at tage hans hoved op og tage hegnet fra...
Er lige kommet oppe fra ham igen... og @!#$- hvor var han bare skøn... der var slet ikke noget..
Sådan skal han bare være- ALTID!
Håber han fortsætter det.. men tror desværre bare det var vejret, som gjorde ham lidt "sløv" i dag..
Anita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ONDT af byg??? Johannes? |
|
|
Hvad underbygger du det med, at hesten direkte får ONDT af at få byg??
Jeg har selv oplevet heste der fik hævede koder i forskellig grad af byggen, og mener heller ikke at det bør indgå som en større del af foderet. Men derfra og til at mene at de får ondt er der alligevel langt.
Min egen Monty, fik let hævede koder hvis han fik mere end 10% af sin kraftfoderration i byg - så jeg fjernede naturligvis byggen helt. Jeg mærkede INGEN forskel rent adfærdsmæssigt, gangmæssigt eller på anden måde. Hos en enkelt anden hest har jeg set følsomhed for byg i endnu højere grad, men hendes reaktion var også at benene var hævede om morgenen, og faldt efter 30 minutter på fold. Hun fik også frataget al byg, hævelsen forsvandt og hesten opførte sig som altid. Hun var i øvrigt en hoppe der nok vidste at fortælle hvis hun havde nogen form for ubehag!
Men det er jo så kun 2 eksempler, så jeg vil da gerne vide hvordan det skulle kunne skulle give hestene smerter.
Jeg har også mødt et par heste der blev fodret hovedsageligt på byg (+ selvfølgelig vitamintilskud og masser af grovfoder) - de virkede alle sunde og særdeles veltilpas.
Det forbløffer mig også - hvis heste får smerter af bug - at en foderkonsulent ikke nævner det når hun direkte bliver adspurgt om brug af byg til hestefoder.
http://www.hesteraadgivningen.dk/articles/showfaq.asp?FaqID=139
http://www.hesteraadgivningen.dk/articles/showfaq.asp?FaqID=31
Ud over nævnte artikel, har hun ikke sagt det mindste til at der indgår en beskeden del byg i Baloos foderplan. £isbeth & Baloo
RIGTIGE RYTTERE..... rider den hest der passer dem bedst og accepterer andres ret til at vælge anderledes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhh... hvad nu? |
|
|
Nu har jeg ikke blandet mig i den her tråd før - og har ikke set efter om der skulle være en "efterfølger", men jeg kan se at Loke nu er til salg - hvorfor? Er det bare gået jævnt ned ad bakke efter den her tråd?
Indlæg skrevet ud fra denne annonce.
Mvh. Lotte_L
Vi nægter ofte at acceptere en ide, udelukkende fordi det tonefald, hvormed den udtrykkes, ikke tiltaler os. - Friedrich Nietzsche -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Masser af hø |
|
|
Hej
Er hesten svær at holde huld på så skal den have alt det hø den gider spise.
Det er langsomt omsætteligt og gør at den omsætter sit andet foder bedre. Er det ikke nok, så vil det være en god ide at give den olie i sin mad.
Hesten skal have ca. 5 FE (alt incl. også halm) i vedligeholdelsesfoder og ca. en FE mere ved almindeligt arbejde. Bliver den redet hårdt skal den have 11/2-2 FE mere end vedligeholdelsesfoderet.
Det ekstra foder skal helst gives lige efter hesten har arbejdet, så den kan fylde depotterne op igen.
Kommer den dog på græs efter endt ridning burde den selv tage det nødvendige, hvis der altså er nok gods i græsset.
Havre har en FE på 0,82 og ved ikke hvad byg har.
Hilsen
Britta
Heste er flokdyr og rytteren er lederen Strategos CornerPivgrillen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Byg............. |
|
|
Synes jeg kan huske noget om at 1 kg byg = 1 FE.
Mvh. Lotte_L
Vi nægter ofte at acceptere en ide, udelukkende fordi det tonefald, hvormed den udtrykkes, ikke tiltaler os. - Friedrich Nietzsche -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|