Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Vil ikke vente
Forfatter: 
Dato:  18-05-2003 12:09
Jeg har et problem med min nye hest, som jeg er ved at genoptræne efter en længere stilstandsperiode.

Problemet er, at hun i trav har alt for travlt og sponser afsted. Hun søger fint ned på tøjlen, men så snart jeg forsøger at sænke tempoet gennem halve parader, slår hun fra og går uroligt med hovedet.

Jeg tror en del af problemet er, at jeg ikke får hende drevet nok frem til tøjlen, så hun går mere stabilt, men det er jo ret svært, når hun styrter afsted.

Hjælp, hvordan får jeg hende til at vente, så det kan blive mig der bestemmer fremdriften.

Skal lige siges, at jeg får undervisning, men kunne godt lige tænke mig at høre jeres mening.

Mette - der nu er ejer af en "stor" hest ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Skridt
Forfatter: 
Dato:  18-05-2003 14:07
Da jeg sidste år skulle genoptræne min, skulle jeg skridte de første 6 uger. Det vil jeg også anbefale dig.

Tilbage til problemet, du sætter hende i trav, og hvis hun styrter af sted, så ned i skridt. Sæt hende igen i trav, og ned i skridt hvis hun løber. Gentag dette til hun lytter til dig.

Samtidig med at du rider en masse figurer efter hinanden, så hun får noget andet at koncenterer sig om.
0
0
Svar på denne tråd

Enig
Forfatter: 
Dato:  18-05-2003 14:27
Ja jeg ville have skrevet fuldstændig det samme som bonny.
Så snart hesten begynder at løbe for hurtigt, ned i skridt. Om I så skal skridte og trave i 1/4 volte-intervaller, så gør det ,det hjælper.
Varier det med forskellige figurer, og væn hesten til at den nårsomhelst, på din opfordring, skal tage ned i skridt, uanset om det er midt i en slangegang eller cirkelvolte mm.
Senere kan du så - istedet for at sætte ned i skridt, nøjes med at korte tempoet af i trav, og hesten vil have lært at lytte til dig.
0
0
Svar på denne tråd

Du kan også
Forfatter: 
Dato:  18-05-2003 18:25
gå den anden vej og istedet sige, at hun ikke skal få lov at sætte tempoet og derfor driver du hende først mere frem til tøjlen og når hun så er på tøjlen, kan du begynde at korte hende ind igen, på den måde, vil du "straffe" hende ved at give hende mere arbejde, når hun ikke hører efter.
At hun får lov at skridte hver gang hun løber, kan jo godt opfattes som en ros til hende, for hun får jo lov til at slippe for at lave noget.

Denne metode har virket rigtig fint for 2 ryttere jeg kender, som begge rider på nogle temmelige ivrige damer.

Men eftersom din hest er under genoptræning, ville jeg nok være påpasselig med hvormeget jeg bad den om at lave.

Mit råd er: Lyt til din underviser og spørg evt nogen andre hestekyndige, der kender din hest og dens situation om at hjælpe/vejlede dig.

Held og lykke
MetteS
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider