|
|
| nedsidning kontra ny sadel!! |
|
|
Hej!!
Jeg er så heldig at jeg fornylig har fået ny dressursadel til min kære hest, en prestige hippos som jeg umiddelbart føler jeg sidder kanon i, men...jeg har bare et STORT problem der irritere mig til hudløshed...Jeg kan ikke lave nedsidning i sadlen, hvilket jeg ellers ikke normalt har haft problemer med, men efter jeg har fået ny sadel, som passer hesten perfekt( en sadelmager der fandt den til mig), har min hest fået MEGET mere rygsving og mere gangart og han er nem at få til at søge frem og ned, men grundet min frustration over ikke at kunne lave nedsidning i sadlen har gjort at det bliver mere surt og irritabelt at ride/træne dressur og min hest er derfor blevet knap så samarbejdsvillig da den kan mærke der er noget galt.
Jo i letridning må jeg sige det går pænt godt, men syraks jeg sætter mig ned i sadlen spænder min hest op fordi jeg bumper løs som en sæk kartofler på den, og det synes jeg selvfølgelig er synd for hesten og så er den træning egentlig ødelagt for mig resten af dagen.
Jeg vil derfor spørge jer til råds herinde om i har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for at jeg kan komme ned på min hest igen, da jeg savner meget at kunne indvirke ordentligt med mit sæde.
håber at høre fra jer!!
MVH Sandra og Giorgio Marni
Faber est suae quisque fortunae. Enhver er sin egen lykkes smed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej |
|
|
Hvilken sadel er det? Det er jo kun godt, den har fået mere gang, men kan godt se, det er et problem.. Giver den nok støtte?
Jeg har en sikkerhedsvest til salg, str. s.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læn dig let bagover |
|
|
Hej Taffi15
Jeg havde også problemmer i starten, da jeg fik ny hest og dermed også en anden saddel. Rider i Kieffer Action. Den er en del højere bagtil, som dem jeg ellers har redet i og jeg lænede mig lidt mere bagover til jeg fandt balancen og kom på den måde ordentligt ned at sidde.
Du kan ride letridning til hesten får en flydende gang og så sætte dig ned med en længere tøjle, så du ikke sidder og hiver den i munden grundet de urolige hænder.
Sid ned et par skridt og lav så letridning igen for så at sætte dig lidt ned igen.
Husk at du skal gøre dine ben lange, så du ikke trækker knæene op og dermed smides ud af sadlen.
Hilsen
Britta
Heste er flokdyr og rytteren er lederen Strategos CornerPivgrillen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden bøjler |
|
|
Du kunne ride uden bøjler et stykke tid, så kan du ikke komme andet end ned og sidde på hesten. Jeg gjorde det på en hest der var meget stor for mig at ride og det hjalp.
Vh Sanne
Vinderen er den flittige, ærgerrige og stædige. Vinderen er den som kæmper videre trods modgang og som kan bruge nederlaget og tage ved lære af det. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| det er en.... |
|
|
Prestige hippos, det er en italiensk sadel som koster 1190 euro hvilket svarer til næsten 9000 kr, og jeg har altså købt den som helt ny så den skal jo også først rides til.
SG_MARCANT: jeg tror meget gerne på at det har noget at gøre med at hesten har fået meget mere frihed i ryggen end den havde før, jeg vil arbejde stærkt på sagen og prøve nogle af jeres gode råd.
Tusind tak for de gode råd
Dette er så den model jeg har købt...Prestige Hippos.
MVH Sandra og Giorgio MarniFaber est suae quisque fortunae. Enhver er sin egen lykkes smed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender sadlen |
| Forfatter:  |
Lotte_Rafinell |
| Dato:  |
12-05-2003 15:28 |
|
Hej Sandra
Jeg har også netop købt en Prestige Hippos Dressage og er uendeligt glad for den. Det brede saddelkammer giver virkeligt hesten mere ryg-frihed og dermed større bevægelser. Jeg kan især mærke det i schenkelvigninger.
Jeg kan ikke give dig et bedre råd end Britta allerede har givet dig.
Jeg har det problem med min saddel, at den er helt vildt glat! Er din også det? Det er nok lige det skind, der er brugt til min saddel, men det er ret træls - det mindste uforventede hop til siden og jeg sidder helt ude på nakken af hesten. Det er dog allerede blevet bedre, så måske skal den bare "slides til".
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gi'r dig fuldstændig ret.. |
|
|
Sadlen er utrolig glat og den suger sadelfedt som jeg ved ikke hvad og har også problemer nogle gange i letridning med at holde mine ben i ro hvilket ellers heller aldrig har været et problem...så det kan godt være sadlen bare skal slides noget mere op 
Dejligt at der er andre end mig der kender til denne sadel, kender ellers ingen der kender sadlen el. har hørt om dem.
MVH Sandra og Giorgio MarniFaber est suae quisque fortunae. Enhver er sin egen lykkes smed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mavebøjninger |
JulieTaylor |
12-05-2003 15:43 |
|
HVad med at lave nogle mavebøjninger, så du får dig et rigtigt vaskebræt
Efter jeg er begyndt at træne mine mavemuskler har jeg meget nemmere ved at sidde ned i trav. Jeg plejede ellers altid at kunne mærke hver eneste lille bump helt op i hjernen, men nu absorberes det meste i mit mellemgulv, og jeg får ikke længere tømmermænd efter dressurundervisningen.
Venlig hilsen
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, som springsaddel |
Lotte_Rafinell |
12-05-2003 15:45 |
|
Som springsaddel skulle sadlen være meget kendt også her i Danmark, men ikke så meget dressursadlen.
Jeg fik at vide, at flere forhandlere har opgivet at handle med det italienske firma fordi de ikke overholdt leveringstidspunkter (eller sagde melle 3 uger og 9 mdr. - hvad man så kan bruge det til?). Måske er det derfor, at sadlen ikke er så kendt.
Jeg var så heldig, at min genbo - som er beridder - har en sådan saddel (ca. 2 år gammel, og slet ikke glat), som han bruger på næsten alle heste han rider (lige fra heste på 184 til 1-ponyer), så jeg kunne låne hans et par dage.
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe.... |
|
|
Det har jeg nu aldrig tænkt på, men det lyder som en meget god ide, det vil jeg benytte mig af...tusind tak for rådet Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg købte... |
|
|
Min sadel i Tyskland ved en lille rideudstyrsforhandler ved navn Duus. vi kørte over til Tyskland med min hest en lørdag formiddag for at prøve sadler i hans ridehus, vi prøvede flere andre sadler men det var lige netop denne model der lagde sig som en drøm på Giorgio og følte også selv at jeg sad rigtig godt.
Det at de danske forhandlere har opgivet at handle med Prestige har jeg aldrig hørt el. tænkt over, men ved nærmere eftertanke...hvor mange steder her i Danmark KAN man købe Prestige sadler?
Duus han havde mere end en af de sadler liggende og jeg må indrømme jeg aldrig har oplevet så stor en forandring ved en hest ved bare at skifte sadel, men det er en kanon følelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ny sadel |
|
|
Et godt råd mod en glat ny sadel er godt med Passier Læderbalsam på hele overfladen. Så vil din bagdel og ben næsten blive suget fast !
Min sadel er nu 3 mdr. gammel og den får stadig en tur ind imellem. Når den er knapt så ny, så går jeg over til kun at bruge sadelsæbe.
Jeg fik rådet fra Heri og det virker.
KatrineH Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kan nemt løse problemet! |
Johannes Sørensen |
13-05-2003 12:25 |
|
Træk en fugtig klud hen over grundsæddet, inden du sætter dig i sadlen. Og vent lidt med sadelfedt; det er unødvendigt for en ny sadel og gør kun problemet større.
Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Balsam |
|
|
På mine 2 sidste nye sadler indenfor 8 mdr. har det virket 100 % med læderbalsam, men det skal være en god en som Passier's. Du glider ikke en milimeter.
Og problemet blev ikke større med mine 2 sadler med tiden, tværtom kunne den undværes efter 2-3 mdr.
KatrineH Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha.... |
|
|
Flere gode tips 
Hvad skulle jeg dog gøre uden heste-nettet 
Tusind tak for alle de gode råd...som jeg vil afprøve med tiden...specielt i min læseferie som starter på onsdag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror du ikke det er fordi |
HeidiZ(Putin) |
13-05-2003 20:43 |
|
den er glat? Jeg har næsten også lige købt ny sadel (Stübben Avalon), og den var også vildt glat, og er det stadig en smule. Jeg er begyndt at smører den med Passiers læderbalsam (fedt), bare et godt tykt lag på, og det er altså noget som hjælper vil jeg sige.
Der er også nogen som siger, at sadelsæbe skulle være godt, men det har jeg ikke afprøvet.
Eller så prøv at forhør dig i din rideudstyrsforretning. Prøv evt. at spørg efter noget som hedder 'Guter Sitz', smør den lidt med det ved støvlekanten samt i sædet, og du sidder altså noget bedre. Men pas på - man kan blive afhængig
Held og lykke med det!! Med venlig hilsen HeidiZ(Putin) *** Når du står i lort op til begge ører så hold munden lukket HJEMMESIDE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|