Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hest stopper op under ridning.
Forfatter: 
Dato:  05-02-2024 20:42
Hej. Jeg er en pige på 14 år der har redet i snart 5 år. Jeg købte min egen pony da jeg var 9 år gammel og han var min første hest det vil sige det er ham der har lært mig at ride. Efter et par år kom der et problem. Han er begyndt at stoppe op på ridebanen og vil ikke rokke sig ud af flækken. Det er ligegyldigt om jeg bruger schenkler, stemme eller pisk, han er fuldstændig ligeglad. Jeg blev ret frustreret da han gjorde det første gang, så jeg hoppede af, trak ham et stykke, hoppede på igen, men sjældent hjalp det. Det endte ud i at jeg ret tit hoppede af og stoppede træningen. Det kan jeg jo godt se nu der var vildt dumt for han har jo nok lært nu at han kan undgå arbejde på denne måde. Underligt nok er der ingenting når jeg sætter et spring op på græsplænen eller rider en tur. Da lytter han altid til mig. (jeg vil lige pointere jeg aldrig har haft en underviser jeg kunne spørge om råd)
Så hvis du har et råd til en desperat ung pige til en ulydig hest der stopper om vil jeg meget gerne høre dem!??
0
0
Svar på denne tråd
 
 Få en underviser...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2024 22:18
Prøv at tænk på, hvor mange predu bruger på hest om måneden?
En gennemsnitlig hesteejer i 2023 brugte vistnok 3200 kr, eller var det 3500 kr pr hest pr måned.

Det bedste råd er, find en underviser.
Få undervisning et par gange om måneden resten af dine dage.

Dernæst, heste aner ikke hvad der er "godt" for mennesker, og har intet begreb om "dårlig" og slet intet om "ond" adfærd.
Set med hesteøjne, så gør han bare det som virker.

Måske gør dressur ondt et sted i kroppen.
Måske forstår han ikke helt dine signaler.
Måske er han bare en hyggefætter, som synes at "stå stille lidt" er meget mere hyggeligt end detder sandkasse noget??

At gøre mere af det, som ikke virker, vil give mere af det resultat som du plejer. Dvs ingen effekt.
Mit bedste råd er en underviser.
Det næstbedste - tag stilling til om der er en årsag gør hesten det i specielle situationer mv? Kan de situationer give uvidenhed om hvad du ønsker, give ømhed osv?
Hvis du tror at han bare mener det er mega hyggeligt - så har jeg hørt om følgende anti-hygge trick:

Næste gang hesten stopper, så tænk "det er da okay, nu går du hvad du ønsker og mere til!"
Du beder ikke hesten om at gå frem.
Når hesten beder om at gå frem, så siger du 'vent, du bad om at stå, nu får du det du ønsker! "
Heste er ikke indrettet til at stå stille ret længe, han beder snart om at gå igen...
På et tidspunkt, hvor hesten hesten står stille beder du om fremad. Og han bliver glad for at få lov!
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider