Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Ideer til undervisning for øvet
Forfatter: 
Dato:  14-04-2023 20:22
Hellooo hestenettet
Jeg er ridelærer for en elevskole, har for det meste para der ikke laver noget vildt end at skridte og trave nogle runder, nybegyndere med trækkere og let øvet
Har dog i 1 lektion om ugen nogle rutineret og øvet ryttere, mangler inspiration til hvordan jeg kan dygtiggøre disse piger endnu mere i dressur, da de ikke laver det samme som de andre hold jeg har.

Vil gerne vide om der er nogle der kan forklare mig nogle lidt sværere dressur øvelser.
Samt med hjælp til en af pigerne rider på hendes privat ung varmblods hest, hvor de (hest og pigen) bliver nemt frustret og gallop ikke lige er deres stærke side, er der nogle ideer fra jeres side der kan gavne både dressur og nogle øvelser/ andet til pigen med hendes privat hest?
Ved selv at for at hjælpe deres galop vil afsporing over bom måske hjælpe, men kender ikke andre fifs, og så longering selv.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Med fare for ......
Forfatter: 
Dato:  14-04-2023 22:22

... At lyde som en sur gammel kone, så er mit råd til dig at du siger nej til at undervise de øvede ryttere og hende med unghesten.

Hvis du selv skal have forklaret de sværere dressurøvelser (hvad mener du i øvrigt med det?)lyder du i mine ører ikke til at være kvalificeret til at undervise på det niveau, og derfor bør du takke nej til at undervise dem.

 

For at kunne undervise andre skal man selv have den teoretiske baggrund på plads og gerne den praktiske også. Gerne på et noget højere niveau end det niveau man underviser på.

 

Så hvis du gerne vil undervise er mit råd at du selv dygtiggører dig noget mere, både praktisk og teoretisk, inden du kaster dig ud i at undervise.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
1
Svar på denne tråd
 
 Svar til 1. Kommentar
Forfatter: 
Dato:  14-04-2023 22:28
Nej så har du ikke helt fanget den korrekt har mange års erfaring, dog ikke lige med ungheste og gallop problemer. Men mangler inspiration til mit hold der er øvet, med nogle sværer øvelser end blot volter, balance og det, teori. Og da de kun er mellem 16-17 så skal det jo ikke være højere end La program jeg er ude efter.
Og mener "beskrive" dem, for hvis folk kommer med brugbare kommentarer, vil jeg gerne forstå deres beskeder og foreslag. :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen så ...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2023 22:24

...Er der masser af øvelser, du kan lave med dine mere øvede ryttere, ud over volter. Parade, tilbagetrædning. Bagpartsvendinger/halvpirouetter i skridt. Sidebevægelser som schenkelvigninger og versader. Kontragalop. Altsammen øvelser man sagtens kan lave som 16-17 årig og som man også burde kunne lave på en rideskolehest. Bomridning er også velegnet.

 

Pigen med privathesten kan lave de samme øvelser, undtagen kontragalop.

Hvad er problemet med galoppen? Er det anspringet? Mangler den balance? Bukker den og render ad helvede til? Eller er rytteren ikke tryg ved at galoppere på en unghest? Ikke nemt at komme med løsningsforslag når man ikke kender problemet ...


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 selv på kursus??
Forfatter: 
Dato:  19-04-2023 15:25

Jeg vil nok foreslå, at du selv tager på kursus.

 

Øvet?

Første gang jeg havde rideundervisning, så red jeg i skridt, trav og galop og sprang.

Det gjorde alle RideÅges elever fra første gang.

 

Sidst Aslan havde besøg af børn, så var det en kollega med hans to sønner på 7 og 9.

Børnene havde aldrig rørt en hest før.

De lærte at give en hest godbidder, røre den på mulen.

Jeg sadlede op med hovedtøj og en lammeskindssadel.

 

Børnene skiftedes til at ride rundt på ham. De første par minutter med træktov i.

Den niårige galoperede rundt i cirkler om mig og hans far 20 minutter senere.

Aslan var tydeligt stolt, over at gøre børn glade og give dem gode oplevelser.

 

Jeg foreslår, at du køber Müellers Ridelære, selv får mere undervisning, så øvelser sidder i din egen krop, melder dig til et par kurser.

Og så nyder at du og dine elever sagtens kan få en meget stejlere læringskurve.

 

Jeg kan ikke give dig konkrete øvelser - men, jeg undres over at du forventer, at folk skal gå så langsomt fremad?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Må erklære...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2023 12:11

mig enig med Ibh - hvis man ikke selv har styr på det grundlæggende, bør man i min optik holde sig fra at undervise andre.

 

For at være en god underviser, skal man dels have en plan med udviklingen af den enkelte rytter/hest, og samtidig være i stand til at justere og tilpasse, hvis (når!) planen ikke holder - og det bliver man altså ikke, ved at få "forklaret nogle lidt sværere dressur øvelser" af tilfældige internet-skribenter, sorry...

 

Så få noget kvalificeret undervisning - det vil helt sikkert også give dig inspiration til, hvad du senere kan formidle til dine elever.

 

/Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider