Hej! Jeg synes det lyder til at du har gjort nogle gode observationer i forhold til hvornår problemet opstår! Netop når hun er alene, og at det bliver bedre når der er en anden hest tilstede
Samt at hun er roligere når du går ved siden af hende på vej til ridehuset, kontra hvis du rider.
- Så jeg ville se sådan på det, at hun er ny i dine rutiner, og måske lidt utryg ved det nye sted endnu. Du hjælper hende så godt, ved at gå ved siden af hende, for så kan hun aflæse dig, og se at du ved hvor i skal hen, og at intet er farligt / støtte sig til dig.
Det er faktisk kun et plus, lige at gå med hesten inden vi sætter os op og rider. Hestens rygmuskler bliver nemlig en smule "bremset" i hvor meget bevægelse de har, så snart vi sidder i sadlen, og derfor er opvarmning uden rytter faktisk rigtig godt!:) - Så hvis ikke du har noget imod det, kunne du sagtens slå to fluer med ét smæk, ved at blive gående på jorden til ridehuset. 1. Bedre opvarmet hest og 2. En roligere og tryggere hest
Hvis adfærden bliver større, eller viser sig i ridehuset og andre steder også, så ville jeg få et ekstra par øjne på, af en hestetræner som har viden i adfærdspsykologi og indlæring hos heste De er nemlig uddannet i, at se de helt små signaler heste giver os, som mange overser
Håber du kan bruge det til noget, og ellers er du velkommen til at skrive til mig!
Hilsen Sebrina
Uddannet Hestetræningskonsulent