Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Urolig pony
Forfatter: 
Dato:  02-10-2022 09:30

Hej alle, jeg fik min pony hjem for blot 1 måned siden. Hun er den sødeste pony og gør ikke noget, vi er en stald på 5 heste og hun er blevet gode venner med de fleste af hestene. Men når vi skal sadle hende op inde på staldgangen står hun mega urolig når hun er der alene, hun går frem og tilbage og skraber i jorden, dog når vi tager en hest ind igen står hun roligere. Men når vi så rider afsted til ridehuset kan hun finde på op til flere gange at stoppe op og bakke helt vildt og tager hendes forben helt vildt op og skraber i jorden, hun stopper først når jeg hopper af og trækker hende... men inde på banen stopper hun aldrig og rider super flot rundt? Jeg aner ikke hvad det betyder om det er smerte, drilleri, separetionsangst eller andet? Hvis i har nogle ide så må i gerne skrive det😕

0
0
Svar på denne tråd
 
 Element af separationsangst
Forfatter: 
Dato:  02-10-2022 20:46
Ud fra din beskrivelse, så lyder det som element af separationsangst.

Kan du fx få en ven til at cykle ved siden af jer, når I skal I hal?

Jeg ville tage det stille og roligt, det skal nok blive bedre, når den er faldet til.
Heste har ikke et verbalt sprog, og hyp ved jo kun, at verden er vendt på hovedet...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tror du har fat i noget :)
Forfatter: 
Dato:  08-02-2023 12:04

Hej! :) Jeg synes det lyder til at du har gjort nogle gode observationer i forhold til hvornår problemet opstår! Netop når hun er alene, og at det bliver bedre når der er en anden hest tilstede :)
Samt at hun er roligere når du går ved siden af hende på vej til ridehuset, kontra hvis du rider.
- Så jeg ville se sådan på det, at hun er ny i dine rutiner, og måske lidt utryg ved det nye sted endnu. Du hjælper hende så godt, ved at gå ved siden af hende, for så kan hun aflæse dig, og se at du ved hvor i skal hen, og at intet er farligt :)/ støtte sig til dig.
Det er faktisk kun et plus, lige at gå med hesten inden vi sætter os op og rider. Hestens rygmuskler bliver nemlig en smule "bremset" i hvor meget bevægelse de har, så snart vi sidder i sadlen, og derfor er opvarmning uden rytter faktisk rigtig godt!:) - Så hvis ikke du har noget imod det, kunne du sagtens slå to fluer med ét smæk, ved at blive gående på jorden til ridehuset. 1. Bedre opvarmet hest og 2. En roligere og tryggere hest ;)

 

Hvis adfærden bliver større, eller viser sig i ridehuset og andre steder også, så ville jeg få et ekstra par øjne på, af en hestetræner som har viden i adfærdspsykologi og indlæring hos heste :) De er nemlig uddannet i, at se de helt små signaler heste giver os, som mange overser :)

 

Håber du kan bruge det til noget, og ellers er du velkommen til at skrive til mig! :)
Hilsen Sebrina
Uddannet Hestetræningskonsulent

 


- Livsglæde gennem heste

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-03-2023 10:50

Tillykke med din søde pony :)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider