Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Ugidelig pony... hvad stiller vi op?
Forfatter: 
Dato:  23-11-2020 10:34

Jeg har brug for lidt råd, så her kommer mit første indlæg

 

Hvad dælan stiller jeg op? Hvordan hjælper jeg bedst vores datter, med at få brudt den trælse spiral, som hun er havnet i?

 

Vi købte for et års tid siden en sød pony til vores datter med autisme på snart 11 år. Han var og er noget til den dovne side og jeg selv som gammel konkurrance rytter, ville aldrig have valgt ham til mig selv. Men pigebarnet var et stort smil og hun var tryg i hans selvskab og det var jeg egentlig også.

Hun kan ALT - næsten - med ham, hente ham fra folden, strigle, sadle op og bare stå og klo og nusse i flere timer. Han bliver aldrig utolmodig, heller ikke på dage hvor vores datter eks. kan have det svært og tingene tager lidt (MEGET) længere tid.

På alle måde det helt ritige match

 

Nu er der så gået et år og pigebarnet vil gerne lidt mere end "bare" at tuller rundt. Problemet er bare at det gider ponyen IKKE. Han stopper simpelthen op. Står stille og stiller sig helt afslappet. Så vores datter ellers side der med alle hendes talenter, men han rykker sig ikke ud af flækken.

Nogle vil hurtigt komme til den komklution, at han er schenkeldøv... Det er han ikke, han reagere fint, hvis jeg sidder på ham og jeg behøver næsten ikke klemme til ham -han reagere også fint på stemmen, når man er i sadlen.

 

Sååå... Hvad dælan stiller jeg op? Hvordan hjælper jeg bedst vores datter, med at få brudt den trælse spiral, som hun er havnet i?

 

Tak fordi du læste så langt og endnu mere tak for dine råd

 

Venligst

PonyMor til E

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hurtig tilføjelse...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2020 10:38

Ponyen fejler intet (er gennemtjekket), han har den rette foderplan, sadel og hovedtøj er tilpasset og så får han jænligt besøg af vores massør/kiropraktor.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor meget kan hun ride?
Forfatter: 
Dato:  24-11-2020 06:41
Min første tanke er - hvor meget kan pigen ride??

Hvis hesten kender signalerne - en rytter der kan "tale tydeligt" siger fremad, så svarer han jo fremme.
Men hyp er super motiveret for at hygge sig og tulle rundt - så vil den nok reagere med "betød dether fremad - signalerne er ikke klare og selvsikre - ahh, jeg prøver lige at stå her, mon ikke det går!"
Og set med hyggeponyøjne - selvfølgelig gik det da! Så - gentager succesen og står stille selvom utydelige signaler lyder lidt henad "kommando fremad".

Nu har I ponyen.
Næste trin er vel en matchende underviser, så hun kan lære at ride sin pony?
1
1
Svar på denne tråd
 
 svar til Doctor Who
Forfatter: 
Dato:  24-11-2020 12:16

Hej Doctor Who, tak fordi du tog dig tid til at svare.

 

Rytteren rider fornuftigt og rider normalt en LC2 til omkring 70% (aktuelle pony har hun dog kun redet LD på).

Hun undervises af en som ikke kun selv kan ride, men som også formår at formidle hvordan til den unge rytter på 10-11 år.

 

Spørgsmålet er stadig, hvordan kan den lille rytte få tyngde nok til at ponyen vil acceptere at følge rytteren - uden at der skal være tale om en "magt-kamp"?

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen magtkamp =ikke at debattere
Forfatter: 
Dato:  25-11-2020 22:02
Hvis man vil undgå magtkamp, så skal man give så klare signaler, at der ikke er noget at debattere.

Du kan det via teknik.
Hvis underviseren ikke har et kvikfix, havde jeg overvejet en dressurpisk.
Hellere et rap end "sparke maven ud" - hvis barnet kan håndtere pisk =hjælpemiddel.
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider