Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hest vil ikke alene på tur
Forfatter: 
Dato:  09-03-2016 21:48

Hej,

Jeg har en islandsk hoppe på nu 6 år, som absolut ikke vil alene på tur. Hun blev tilredet som 4 års og er ikke redet meget siden, dog er hun redet ca. 2-3 gange om ugen de sidste 3 mdr.

Hun er generelt nem at have med at gøre, men har sin egen mening om tingene - hun søger f.eks. meget mod udgangen af banen; der er dog ved at være styr på det.

Jeg har redet tur på hende to gange i år, hvor der har været en person til fods med. Der har ikke været nogen problemer, hun var SÅ sød og fuldstændig cool, selvom hun aldrig havde været i dette terræn før.

Sidste weekend tænkte jeg, at jeg ville prøve at ride ud på hende alene og nu blev adfærden helt anderledes. Jeg kom ikke engang 50 meter væk fra stalden før bæstet hvinede, bukkede, stejlede og lavede 180 graders vendinger. Jeg prøvede at kæmpe imod, men gav op, da jeg simpelthen blev så utryg.

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette problem?
Det virker til at det enten er en form for seperationsangst - uden dog at være angst, da hun bestemt hverken er bange eller utryg - eller unghestenykker (mentalt er hun stadig forholdsvis umoden)

R.I.P. Alexandra

0
0
Svar på denne tråd

Langsom start
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 09:44

Hej,

Prøv at gå en tur med hesten og sæt dig op, når det går hjemad. Hvis det går godt (nogle gange), så gå igen tur med hesten og sæt dig op lidt før det går hjemad. Hvis det går godt, så fortsæt på den måde. Naturligvis lidt ad gangen.

På den måde kan du snige dig til at lære hesten at blive redet alene på tur. Men om metoden virker godt nok til, at du også kan ride væk hjemmefra alene, ved jeg ikke - det afhænger af hesten. Du skriver, at den stadig er umoden, så måske skal den bare have tingene i små portioner, som den kan overskue...

Hvis det stadig giver problemer, skal du nok have kigget på tingene af en person på stedet. Find en hjælper/træner, du har tillid til.

Jeg håber, at du får mange dejlige terrænture på din hest!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-03-2016 07:43

træning af heste handler om at gøre noget til en vanesag- at hesten gentagende gange bliver præsenteret for en situation, som kan løses og er overskuelig, indtil hesten har tillid og tryghed nok til ikke ikke at stille sig skeptisk.

nogle heste er modige og nysgerrige af natur, nogle stædige og tilbageholdende. Under alle omstaændigheder skal en hest være lydig i enhver situation, men det kræver at den virkeligt mange gange bliver gjort klart, hvad der forlanges af den.

du skriver, at du rider måske 2-3 gange om ugen- det er godt nok ikke meget i forhold til at få " banket" en solid erfaring ind.

jeg har selv en hest som på 14ende år, er utroligt skeptisk ved en bestemt sten i skoven, til trods for at den har mødt den sten mange gange. din hest har været 2 gange på tur i sit liv og du beskriver den selv som værende en hest, som godt kan have egne meninger.

Så jeg ville starte med at ride hver dag, og så korte ture, hvor du som forslået f.eks trækker hesten ud og rider hjem. Det behøver ikke være længere end "rundt om hjørnet", men du skal på ingen måde ende en tur med at hesten er ulydig og derefter trækkes hjem.

Det lærer den jo også noget af..

tag en gulerod i lommen, så hesten kan lære at det er en rar ting at komme ud og så gentagelse, gentagelse og lidt mere gentagelse.

2
0
Svar på denne tråd

Havde samme problem!
Forfatter: 
Dato:  13-03-2016 17:38

Hej,

jeg har fuld forståelse for dit problem. Jeg har en 8 år gammel Tinker fyr, som står med en hoppe. Da jeg sidste år startede med at ride ham, kunne han max gå 200 m fra hende. Når han mistede synet af hende begyndte han at lave unøder og ikke ville gå osv.

Jeg begyndte dog at tvinge ham til at gå en tur på 700 meter, svare nok til 2 min gå tur, så han IKKE kunne se hende. Dette gjorde jeg gentagende gange hver gang jeg skridtede ham af - så han fik den oplevelse at at når han havde været væk fra hende i de to minutter, ville han komme tilbage og blive ved hende igen.

(Det skal lige siges jeg red MED hoppen og dens part når vi trænede, så på den måde var de sammen - men skridtede selv af de sidste 2 min).

Jeg roste ham hele vejen (ja man lyder som en idiot, men så husker den det med gode toner) og da han begyndte at vende sig til at han faktisk kom tilbage, gik jeg ca 5 min med ham. Så det var små skridt han vendte sig til.

Jeg rider selv 2-4 gange om ugen så det kan godt lade sig gøre selv om du ikke rider den hver dag.

HUSK HUSK HUSK: Du skal sidde på ryggen af hesten, da der er STOR forskel på om du sidder på den når i går ud end hvis i går sammen ved siden af hinanden.
Hesten vil, når du sidder på ryggen, føle sig mere utryk da den vil føle sig mere alene og ikke kan aflæse dine rolige bevægelser. Her skal den lære at aflæse dem selvom du sidder på ryggen.

Aldrig vend en hård tone mod den, hvis den reagere voldsomt på turen - dette skyldes kun usikkerhed og vil med tiden dæmpes!

- jeg plejede altid at sige "ja det fint, rolig nu, så kom så, ja det flot Adonis, kom så" og så give den et lille strøg på halsen. Hvor efter (hvis den ikke ville gå) jeg så ville prikke lidt til den.

RESULTAT: Kan ride hvor hen jeg vil ALENE!

Håber du kunne bruge noget af det :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider