Hej,
jeg har fuld forståelse for dit problem. Jeg har en 8 år gammel Tinker fyr, som står med en hoppe. Da jeg sidste år startede med at ride ham, kunne han max gå 200 m fra hende. Når han mistede synet af hende begyndte han at lave unøder og ikke ville gå osv.
Jeg begyndte dog at tvinge ham til at gå en tur på 700 meter, svare nok til 2 min gå tur, så han IKKE kunne se hende. Dette gjorde jeg gentagende gange hver gang jeg skridtede ham af - så han fik den oplevelse at at når han havde været væk fra hende i de to minutter, ville han komme tilbage og blive ved hende igen.
(Det skal lige siges jeg red MED hoppen og dens part når vi trænede, så på den måde var de sammen - men skridtede selv af de sidste 2 min).
Jeg roste ham hele vejen (ja man lyder som en idiot, men så husker den det med gode toner) og da han begyndte at vende sig til at han faktisk kom tilbage, gik jeg ca 5 min med ham. Så det var små skridt han vendte sig til.
Jeg rider selv 2-4 gange om ugen så det kan godt lade sig gøre selv om du ikke rider den hver dag.
HUSK HUSK HUSK: Du skal sidde på ryggen af hesten, da der er STOR forskel på om du sidder på den når i går ud end hvis i går sammen ved siden af hinanden.
Hesten vil, når du sidder på ryggen, føle sig mere utryk da den vil føle sig mere alene og ikke kan aflæse dine rolige bevægelser. Her skal den lære at aflæse dem selvom du sidder på ryggen.
Aldrig vend en hård tone mod den, hvis den reagere voldsomt på turen - dette skyldes kun usikkerhed og vil med tiden dæmpes!
- jeg plejede altid at sige "ja det fint, rolig nu, så kom så, ja det flot Adonis, kom så" og så give den et lille strøg på halsen. Hvor efter (hvis den ikke ville gå) jeg så ville prikke lidt til den.
RESULTAT: Kan ride hvor hen jeg vil ALENE!
Håber du kunne bruge noget af det