En god underviser er gud! Ej, men tæt på i hvert fald. Mine har gjort underværker! Især min seneste underviser udøvede mirkaler både for min hest og jeg. Det er svært at hjælpe over net, da det er meget en følingssag, men da du spørger, hvad man umiddelbart selv ville gøre, kan jeg godt give et bud.
En 6 års hest med så kort ridning, ville jeg i hvert fald passe på ikke at overbelaste m. for meget ridning. HUSK man kan aldrig ride en hest træt, så den ikke vil løbe. Jeg ville evt. fjerne uoverflødig energi fra dens foder, (min egen unghest får f.eks. ikke foder med havre, hvilket også hjalp på min gamle hest, da han var yngre). Ellers så husk ALTID at tjekke igennem m. tænder, sadeltilpasning, bid, dyrlæge, kiroprakter og fys. Først dér kan man rigtigt gå igang 
En hest, der er redet så kort forstår selvfølgelig ikke alle signaler, og det vigtigste er at være meget klar i sin træning og at få fremyndet noget arbejdsglæde.
Jeg ville sørge for at lægge sådan en hest dyb, og så ride den langsomt. Lære den at blive blød i siderne, kunne bære sig selv, (HUSK ikke i stort tempo eller meget langsomt og med kæmpe benløft, for det kan de ikke endnu. Langsomt og så "liste", men stadig så de arbejder under dig). Især en hest med gode bagfutter behøves ikke at rides en masse frem for at fungerer. Den skal være fremme ved dig, men samtidigt ikke løbe eller gå i højt tempo. Kan huske engang, jeg var til klinik, hvor der blev redet på en gudesmuk KÆMPEstortgående hest, og underviseren fortalt pigen, at hun skulle ride "uden at vise, hvad den kunne". Altså tænk ikke på gangen, bare liste, tænk ikke på holdning og alt det @!#$, man får at vide hele tiden. Det KOMMER! Men ikke med det samme 
Tror alle unghest har en periode som den, du beskriver. Umiddelbart lyder det IKKE nødvendigvis som misforståelse af signaler, men derimod som om, den synes, det er hammersvært!
Tænk over, at når du beder den stoppe, jamen så skal den jo bære sig lidt mere end i højt tempo. Balancen og styrken mangler jo meget endnu, og det skal nok komme.
ALLE heste sætter farten op, ved anholdende hjælp, hvis de har svært ved at samle sig, finde takten, eller bare føler, de kan løbe fra det, (husk heste er flugtdyr!
). Så hjælp den, ret den, og gør det igen og igen. Gør dine signaler klare, og så den ikke KAN misforstå dem. Vis den, at det er rart at gå langsomt.
Husk at de store benløft, stævneholdning o.l. nok skal komme!
Men der kræver en masse forarbejde, og det at hesten lære at finde ro i sig selv, finde ro i samarbejdet, og samtidigt lære at bære sin egen krop. Den kender jo slet ikke grundtempoet endnu 
Jeg havde redet min unghest ret meget, som du beskriver i sin tid. Da jeg skiftede underviser for tredje gang, pillede hun ALT fra hinande, og det eneste vi lavede var volte, og så versader og travers på skift, lang hals, langsomme skridt. Går den som en agerhøne, så lad den gå sådan! Det er ligegyldigt
Bare den går langsomt. Finder I først ro og bæring i det langsomme, så vent og se. En dag kan du ride til, og så sidder løft, trav og hele pisset i skabet 
Min hest var desværre handikappet pga. et bagben, hvor senen var skåret halvt over. Derfor havde han svært ved at holde sammen på sin krop, da benet gerne smuttede + det gik op i lænden. Men det lykkedes ved at styrketræne ham til selv at finde ud af sin egen krop.
Held og lykke. Håber noget af det her giver mening