Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Genoptræning samtidig med tilridning
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 13:24

Hej kære HN

Jeg har en dejlig hoppe på 5 år, som jeg gerne vil til at tilride (igen).

Hun er forsøgt tilredet sidste forår og blev ryttervant i skridt, trav og galop uden problemer - dog uden at være ordentlig styrbar.

Efter 14 dages kontinuerlig ridning, blev hun pludseligt stok halt og derfor indlagt på Højgaard, hvor vi fik at vide at hun havde fået en skade på menisken.

Det blev ikke bedre af en behandling med binyrebarkhormon og vi fik derfor ordre på at holde en lang pause. Nu er der gået omkring 9 måneder siden diagnosen og hun har været haltfri på fold det seneste halve år.

Nu vil jeg jo gerne have hende igang igen, men hun må ikke longeres før hun har opbygget noget muskelmasse. Jeg har ikke redet siden hun blev skadet og selv dengang var jeg rusten, så er lidt bekymret for at skulle tilride uden longering først.

Ville det være bedst at sende hende i tilridning hos en professionel som kan tilride hende uden longering?

Eller er der nogle måder hvorpå jeg kan styrke hende, så hun kan holde til longering inden opsidning?

Nu med Sarona <3

R.I.P Ninus :'(

0
0
Svar på denne tråd

Det kan du sagtens
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 13:48

Hej,

Du kan sagtens træne hesten op uden longering, før du sætter dig op. Du kan dels arbejde med dressur fra jorden - versader, traversader, stilling og bøjning i skridt og (langsom) trav, parade, tilbagetrædning o.s.v. Alt dette er med til at gøre hesten både stærk, smidig og lydig. Samtidig har du den fordel, at du kan se, hvordan hesten bruger sig og korrigere den, hvis den bevæger sig på en uhensigtsmæssig måde, for at skåne den og undgå nye problemer.

Desuden kan du træne over bomme for at øve koordinationsevnerne. Jeg holder meget af at træne over kombinationer af bløde bomme, hvor der ikke sker nogen skade på hesten, hvis den træder på en bom ved en fejl. Pricipperne i "Dual Aktivering" eller "Proprio træning" er rigtigt gode for både hestens krop og hjerne. Prøv at google det.

Du kan jo også gå ture med hesten, hvis du har mulighed for det. Ture i let trafik og varieret terræn er ligeledes med til at styrke både krop og hjerne.

God arbejdslyst!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd

Genoptræning
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 15:36

Kan så absolut anbefale gåture ud på fast underlag som genoptræning og til muskelopbyning.

Min unghest har jeg gået og gået og atter gået med i 7 måneder pga. gaffelbåndsskade. Han har virkelig bygget muskler på i perioden. Faktisk har han sat så mange muskler i perioden at han voksede ud af sin sadel. Sadlen blev ellers tilpasset i starten af juni, hvor han fik stillet diagnosen. Jeg var dengang lige ved at ringe sadlen hjem fra sadelmager, da jeg forventede at han ville miste den nyopbyggede muskelmasse dengang. Blev heldigvis ikke et problem. Jeg brugte også sadlen undervejs, da jeg kunne skridte hesten for hånd eller under rytter. De fleste ture er dog gået for hånd.

Vi startede med 20-30 min skridt i 5 uger og byggede så op til en time skridt med 10 min lagt på hver uge. Virkelig effektiv træning og ingen longering nødvendigt.

Hvis du er bekymret for at sidde op på hesten, uden at longere først, så overvej evt. at gå en god tur med den og sæt dig så op og rid en lille smule. Så bør det værste krudt være brugt. Sådan en unghest, der skal ud og bruge både krop og hoved på en gåtur, den bliver hurtigt træt. Min gør i hvert fald :)

2
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 12:15

Mange, mange gåtur på hård bund, udvides med bakker og varieret terræn, evt. Intervaller af trav hvis du selv er i form... (Eller bliver du i god form... )

Løslongering kunne måske være en mulighed, da har den jo hele banen til at løbe på og skal ikke ind på en mindre volte.

Sælges:

2 års vallak e. BH Zack

1 års hoppe e. BH Zatchmo

Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

ProPrio-træning
Forfatter: 
Dato:  04-03-2016 09:58

Kan anbefales til genoptræning. Dyrlæge Heidi Nielsen har en gruppe på Facebook hvor du kan finde mere info. Men det handler om at styrke hestens balance gennem sanserne, så du får en stærk og holdbar hest. Det er en form for fysioterapi, hvor du bruger bløde madrasser og bomme, og der ved styrker proprioception sansen. Det er ikke voldsomt, og hestene er normalt glade for at arbejde på den måde, og du får den bygget op inden du skal på ryggen af den. Som en anden skriver - søg på google - du kan få de første tre kapitler af Heidis bog ved at melde dig på hendes mail info.

Lil Chief No White

Far: Satchmo Design

Mor: Great Shawnee Pine

Født d. 21 maj, 2008

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider