Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

HJÆLP min hest kan IKKE springe!!!
Forfatter: 
Dato:  08-01-2016 11:56

Hej alle,

Jeg har en Tinker/Irich Cop på 1,69. Han er super klog og meget lærernem, jeg har trænet ham op fra næsten bunden i dressur og han er super god nu.

MEN MEN MEN, han er en meget klumset hest og derfor snupler han hele tiden - derfor vil jeg via springning lære ham at løfte sig selv.. Men hver gang vi springer kan han ikke løfte bagbenene over!!.. What to do????

(Har max sprunget 40 cm)

0
0
Svar på denne tråd

både det ene og det andet
Forfatter: 
Dato:  08-01-2016 13:36

Hej

Der kan jo være forskellige årsager til at din hest ikke kan springe. Nogle heste har et større talent end andre - og nogle gange har heste bare 'kolde' hove - altså ikke rigtig evnen til at få benene med sig og mærke, hvor en bom er.

Hvis din hest generelt har et problem med klodsethed - så kan det også skyldes andre ting end at den bare ikke er vant til at løfte fødderne. Den kan have fysiologiske problemer - i knæ og haser, der fx forhindrer at den kan 'lukke sammen' - og den kan have neurologiske problemer, som måske ikke er så mærkbare i den daglige træning, men som bliver tydelige, når den pludselig skal klare at hoppe på to ben.

Prøv at lægge mærke til, på hvilke ben den snubler - og om den faktisk snubler, eller benet ikke rigtig kommer med. Og så om der er bestemte situationer, det sker i. Kan den fx løfte benene over bomme på jorden uden at træde i dem?

MH Nana

3
0
Svar på denne tråd

Flere ting
Forfatter: 
Dato:  11-01-2016 11:45

Hej,

Du skriver, at din hest er en Irish Cob på 169 cm - det er jo en stor hest og sandsynligvis også ret kraftig. Det gør det til en tung hest, og så er det ikke sikkert, det er så let for ham at skulle lege ballerina og hans landinger kan være noget af en belastning. Hvad jeg mener er, at man nok skal være lidt forsigtig med at springe en sådan hest, idet den måske nok kan lære det - men er det sundt for den? Min gamle dyrlæge var dyrlæge for Irish Cob avlsforbundet, og han mener, at den type heste er disponeret for problemer med sener og led. En smule springning til husbehov kan nok gå, men pas på med at have ambitioner. For hestens skyld.

Når det så er sagt, vil det sikkert være muligt at gøre ham mere let på tå ved at træne ham over bomme i forskellige kombinationer, gå over presenninger o.s.v. i skridt og trav fra jorden eller i longe. Langsomt forlæns og baglæns over bomme kan også være en stor hjælp. Når du lader ham springe, så sørg for, at springene ser solide ud med kasser, tønder eller andet fyld under. Faste afstande, hjælpebomme, temposerier og lignende kan også hjælpe, men man skal være 100% sikker på afstandene - ellers kan man gøre mere skade end gavn.

Der findes særlige træningsformer, der forbedrer hestens koordinationsevne, som f.eks. Dual Aktivering. Måske kunne du tage med på et kursus i sådan noget.

God arbejdslyst.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige
Forfatter: 
Dato:  11-01-2016 13:32

Hej igen,

Jeg glemte et par ting:

- jeg har set flere næsten håbløse tilfælde blive ret gode til at springe (vi snakker fra enten at lægge hele banen ned eller sætte af og lande med alle 4 ben i håbløse afstande) ved god træning. Det kan - hvis man har nerver til det - være godt at træne på terrænforhindringer

- og så er der tit det problem med snublende heste, at deres beskæring er forkert med for lang tå. Prøv at få andre øjne på din beskæring

- og husk, at for at kunne balancere og se sig for, er det meget vigtigt, at du giver hesten nok tøjle. Rigtig mange glemmer dette, så tænk over det, når du træner på bomme og spring

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

tjaaaa
Forfatter: 
Dato:  17-01-2016 23:35

og så er der bare dem som ikke gider

har selv et styks oldenborghoppe. Er endelig ud af en pæn afstaming med både dressur og spring MB. hendes bror (min vallak), de har samme far og deres møder er helsøskende, springer alt. Men min dame... niks. og det samme er det med hendes helsøster.

0
0
Svar på denne tråd

lidt mere
Forfatter: 
Dato:  17-01-2016 23:39

men så igen.

man bør jo købe hest efter hvad det er man vil ride.køber jo hellere ikke en jysk til spring. der er jo bare nogle ting heste er bedre til via - og dermed også vil være mindre dygtige til noget andet. tænk på traveren. den er jo ingen dressurhest.

tingene skal jo helst hænge sammen

din hyp er jo ikke ligefrem avlet til at skulle springe. så brug ham til det han er bedst til, og vil du springe ja så må du finde en du kan låne.

2
0
Svar på denne tråd

Nogle heste...
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 18:24

....har bare ikke talent for spring. At der er tale om en Tinker kunne godt indikere at den ikke er så velegnet, hvorfor du bør finde en anden hest til springning.

En helt anden ting er at det faktisk kan være farligt at springe på en hest, der ikke har talent for springning, da risikoen for at den snubler og måske slår en kolbøtte er meget større end med en hest, der er velkoordineret, kapabel og forsigtig under springning. Jeg ville ihvertfald ikke turde springe på en hest, medmindre jeg først havde set den springe fornuftigt, enten løs eller med en anden rytter.

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
0
Svar på denne tråd

Tak for feedback
Forfatter: 
Dato:  24-01-2016 14:02

Hej alle sammen. Tusind tak for jeres feedback meget brugbart og jeg vil selfølgelig prøve noget af det ad.

anja n ?detvarkattens? jeg har redet i 14 år, så ved godt hvilken racer der er til hvad. Jeg skriver at jeg vil lære ham at løfte sig selv via springning. Dette er ikke ensbetydende med at han skal springe 6 dage om ugen..

Det ikke vigtigt for mig at han kan komme op og springe 130 - dog at han lære at bære sig selv på en sund måde. :)

Igen tak for alt feedback!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider