Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Vil ikke ind fra folden
Forfatter: 
Dato:  22-12-2015 13:05

Hej alle!

Her i dag opstod der et problem med den vallak, som jeg ridder og passer.
Han er 6 år, ikke særlig trænet når det kommer til ridning.

Jeg har redet, trænet og passet ham i et halvt år, og det er kun mig der står for ham, og der har i denne periode ALDRIG været problmer med at få ham ind, nogen gange har jeg maksimalt skulle trække lidt mere i torvet end andre gange, men han har altid gået pænt og gået med ind

Da jeg i dag går ned på folden for at hente ham, går han mig pænt i møde, jeg sætter torvet i grimen og vi går - hvorefter han pludselig vender den anden vej, og trækker torvet ud af mine hænder og løber!

Dette bruger vi så den næste halve time med - jeg fanger ham, trækker ham lidt, han vender om og løber.
Jeg prøver forskellige ting af: Rose ham når han går med, skælder ud og råber af ham når han trækker væk, prøver at holde fast, hiver igen, rusker i torvet, sætter torvet om næsen på ham, alt... Og jeg ender med samme resultat!

Jeg prøver også på bare at trække ham i grimen, og her prøver han at nappe ud efter den hånd jeg holder grimen med, men følger ellers fint med, indtil han igen vender om og løber... Jeg prøver at stå i mod, daske ham på bringen og på siden af halsen, hive i grimen, men han er altså stærk!

Jeg kan sagten fange ham, og han står helt stille, hænger en smule med hovedet. Da jeg prøvede at trække ham i grimen begyndte han at skære tænder - en adfærd han aldrig før har udvist, men som en af de andre heste i stalden dog hyppigt har gjort. Forsøgte også at stå og nusse ham, snakke med ham og det hele, min far kom også ud for at hjælpe, men vi var nødsaget til at give op.
Endte med at gå stor tudende derfra, for sådan har han ALDRIG gjort før, og jeg ANER ikke hvad jeg skal gøre! Prøvede alt, også godbidder.

Har I dog alligevel en idé til noget jeg ikke har prøvet? Eller været ude for det samme? Frygter at han "lærer" at han kan undgå at komme ind hver gang fra nu af.

0
0
Svar på denne tråd

Underligt
Forfatter: 
Dato:  22-12-2015 13:15

Kan den måske have slået sig, så et træk i grimen gør ondt?

Hvis ikke ville jeg nok prøve med en hingstekæde, hvis intet andet virker. Inden forsøg med kæde, så måske give ham trense på og trække ham ind med bid på.

0
1
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-12-2015 13:24

Det kunne da godt tænkes, jeg tjekkede ikke efter sår fra grimen, men han synes generelt at det er noget møg når jeg ligger pres i grimen. Det må jeg lige se efter i morgen!

Hingstekæde er da også et forsøg værd, desværre kan jeg ikke forsøge med bid og trense, for han er noget svær at få lagt hovedtøj på, så tror ikke jeg kan få held med at give ham den på på folden :)!

0
0
Svar på denne tråd

Men hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  22-12-2015 13:56

Hej,

Har hesten fået uheldig oplevelse på vej ind fra fold? Jeg tænker på, om den har fået stød, slået sig, blevet forskrækket eller noget andet, der kan være årsag til dens opførsel? Eller har den fået en ny nabo i boksen, der stresser den? Har du problemet, når den skal væk fra sine venner ude og ind alene, eller er det når den skal ind til de andre, at problemet opstår? Er der andre stressårsager? Det kunne f.eks. være fyrværkeri, der har skræmt den, før du kom.

Jeg tænker, at det er vigtigt at finde en årsag og derudfra finde den rette træning af hesten, så den bliver let at håndtere igen.

F.eks. kan jeg sige, at min egen hest som regel også gerne vil "fanges" og med ind fra fold, men jeg har lagt mærke til, at når der har været en skade under opsejling (og før andre tegn blev synlige), så vil hun ikke så gerne fanges - som for at sige til mig, at det der med ridning ikke er så god en ide lige nu... Og hvis der har været jagt i nærheden, kan hun blive meget ophidset og er slet ikke sig selv (rolig og nem) - uden at jeg lige med det samme kan finde årsagen.

Held og lykke med projektet!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
1
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-12-2015 14:36

Hej Jette!

Der har ikke været nogle ting, der har lagt op til at kunne stresse ham - selv når der førhen har været meget uro på eller uden for folden, har der aldrig været problemer med at få ham ind, så har han bare gået lidt uroligt og trippende ved min side.

Men det er da en idé det med hensyn til skade, tænkte nemlig om der måske var noget med hans tænder siden han pludselig begyndte at skære dem sammen?

0
0
Svar på denne tråd

Nakken
Forfatter: 
Dato:  22-12-2015 23:23

Jeg tænker at smerter i nakken også kunne være et bud. Der trykker grimen jo, når vi trækker i den.

0
1
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-12-2015 23:29

Når en hest begynder at lægge hovedet på skrå og skære tænder eller mundklappe, betyder det: Du må ikke gøre mig ondt jeg er lille eller noget i den retning. Især føl gør det til andre heste for at fortælle at de underkaster sig .

Heste kan godt gøre det som overspringshandling. Han har højst sandsynligt kommet i en konflikthandling hvis du er blevet sur på ham og han ikke kunne følge dig af en eller anden årsag, men egentlig gerne ville prøve at gøre det rigtige. Jeg tror altså at dømme ud fra din beskrivelse at han har oplevet et eller andet på folden eller inde i stalden så han ikke var tryg ved at gå med ind.

Jeg er ening med Jette Forrest, at der måske er sket noget på folden eller han ikke vil ind og trænes fordi... et eller andet han ikke synes er sjovt. Du kan også kigge på om træningen er positivt for ham, om det kunne være årsagen.

Forslag:

Jeg går ud fra at du mest er hos hesten når du skal ride på ham og derfor burde du observere hans adfærd på fold og i stald, og se om der er nogle ændringer i hans miljø. Hvis han feks kommer senere ud og så tidligt ind, vil han måske helst være mere ude.

Du kan give ham en trense eller rebgrime på inden du trækker ham ind næste gang (heste må ikke gå med rebgrimer på folden, de er kun til træning da de ikke knækker), for du har ret i at der ikke skal mange gange til med at stikke af før det kan blive en dårlig vane. Bliv ved med at rose og tilbyd belønning for at gå med, man kommer længst med positiv forstærkning, men man skal heller ikke lade sig tromle ned.

Jeg havde engang en hest der havde fået stød ved leddet imens jeg var på hospitalet i fødsel. Da jeg kom et par dage efter for at kigge til hestene selvom jeg havde passer på, så kunne de ikke få hende ind. Det vidste sig at hun havde fået stød ved leddet pga vand nedefra

Jeg og en anden var 3 timer om at få hende ud af folden. Det var så synd får hun ville så gerne ind men turde ikke pga støddet.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-12-2015 23:41

Var inde på din profil og jeg var ikke klar over at det var en rideskolehest , så havde mine råd nok lydt anderledes.

Jeg håber virkelig at det er en god rideskole du lærer fra, for jeg har desværre set meget uvidenhed omkring heste på rideskoler, men det er forhåbenligt ikke alle steder det er sådan.

Er du sikker på om han ikke bliver brugt i undervisning??

Jeg tror hesten har haft oplevelser med andre, eller at han ikke synes det er sjovt at gå til ridning.

Men fortsæt med positiv forstærkning, så gør du hvad du kan for at han har det godt.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-12-2015 15:46

Hej igen!

Charlotte: Tak for dit lange svar! Jeg har vist ikke fået opdateret min profil længe, for det er ikke en rideskole hest, men en privat hest! :)

Jeg var ude hos ham i dag igen, og prøvede først at trække ham, med samme resultat som i går. Jeg fik fanget ham igen og stod og nussede ham og snakkede med ham, og tjekkede ham også for sår og ømheder, og kunne ikke finde nogle - heller ikke ved grimen

Efter at have nusset med ham begyndte jeg at trække med ham igen, og han begyndte at "blive stor" og MEGET hingstet! Afskar mig vejen, sparkede ud efter mig med forbenene, og angreb mig!

Jeg tog torvet af ham og viftede ham væk, jeg kan ikke vinde sådan en kamp

Tog istedet hans kæreste (De er i alt 4 heste på folden, Viktor og 3 hopper!), og trak hende en del af vejen, hvor han fulgte efter, og tilsidst kom de sidste to løbende, så lod dem løbe hen på den forreste fold hvor leddet er, og lukkede af til den bagerste fold hvor de gik.

Da jeg fangede ham ind igen var der intet, og han gik fint ind. Han var helt sig selv uden for folden, på banen og det hele, ingen problemer! Men da jeg skulle have ham på fold igen så stod han igen og gjorde sig til og blev hingstet da vi stod foran leddet, men fik ham igennem uden der skete mere.

En af dem der har hest derude, kom med en teori, jeg synes lyder meget plausibel:

Der har førhen stået en haflinger hoppe opstaldet også, der har jagtet Viktor og hans pige, ikke at haflingeren var lederen i flokken, hun tyraniserede dem bare. Men for over en måned siden blev hun flyttet, og måske er Viktor nu begyndt at tænke, at nu kan han få en højere rang i flokken, så han begynder at dominere de andre heste - og os mennesker!

Kunne det være en mulig grundt? Havde ikke overvejet at flytningen af haflinger hoppen kunne have indflydelse der først kunne ses nu...!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-12-2015 23:02

Ja, jeg tror du har fat i hvad der er årsagen, at haflingerhoppen ikke længere er der til at bestemme, så nu har han fået en højere rang og vil helst være hos damerne , og det var en god måde du løste det på. Jeg ville have gjort det samme, nemlig at så tag hopperne ind så følger han efter. Det er meget nemmere at lære ham at i følges ad alle sammen, når nu han lige skal finde ud af at det er ok at du tager ham ind selvom han jo skal passe på hopperne.

Du kan evt prøve at vænne ham til at når du har trukket ham ud eller ind af leddet så får han en godbid når han står pænt(hvis han ikke er typen der bliver pågående af håndfodring), så kryds fingre for at han glemmer at puste sig op.

Jeg ville, selvom han ikke har gjort det udover foldsituationen, være meget opmærksom på at han ikke træder ind i dit "rum" , dvs den afstand du synes han skal have til dig skal han respektere. Hvis han går ind i det skal han bakkes tilbage til der hvor din grænse er. Det er en rigtig god øvelse så han ikke bliver i tvivl om hvem der bestemmer.

Forsøg så vidt muligt at gøre det til noget positivt at komme ind fra fold, feks der venter en spand foder i boksen eller henne ved staldgangen og lign. Det er for at forbygge at han bliver yderligere rebelsk. Kan ikke garantere at han ikke bliver det, men bliv ved med at gå med hopperne og undgå at kæmpe med ham. Det kan sagtens gå i sig selv igen.

En sidste ting, det du gjorde med at vifte ham væk var helt rigtigt, han må ikke lave udfald imod dig så jag ham væk med tovet gerne så han løber et godt stykke væk. Det skal selvfølgelig ikke blive en opfordrig til leg eller kamp for ham, så du skal mene det når du gør det.

Venlig hilsen Charlotte

Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-12-2015 23:19

Glemte at skrive at det med at bakke ham ud af dit rum hvis han går ind i det , var til når du har ham feks på staldgang eller når du træner ham. Det var så du ikke starter med det på folden, for det er nok bedst at vente med det til han kender øvelsen.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-12-2015 17:34

Hej Charlotte!
Super brugbare råd, især med at han skal respektere mit rum! Det fik jeg brug for i dag i longen - og det virkede bare perfekt :)!

Sætter stor pris på dine råd, tusind tak! Nu har jeg lidt tiltro til, hvad jeg skal gøre fremadrettet

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-12-2015 22:09

Jeg ville træne en masse frem og tilbage. Det er et af basisredskaberne i min "værktøjskasse" og det første, jeg lavet før jeg sætter mig op på en fremmed hest. Jeg skal lige tjekke, at knapperne er installeret rigtigt.

I starten bruger jeg pres/træk fra træktovet + kropssprog + lyd, men hurtigt virker det kun at bruge krop og lyd. Jeg bruger en kysselyd til frem og et "tssst" til tilbage. Når hesten bliver rigtig skarp på at gå frem og tilbage kan man skifte virkelig hurtigt mellem frem og tilbage og det bliver lidt en leg - men det er også virkelig effektivt at tage frem fra værktøjskassen og aflede hestens opmærksomhed med det, hvis den puster sig op, bliver urolig eller andet. I dit tilfælde ville jeg derfor finde det frem når hesten blev lidt for smart på vej ind fra fold. Så får den lige lidt andet at koncentrere sig om.

1
0
Svar på denne tråd

Dårlig adfærd
Forfatter: 
Dato:  09-01-2016 21:43

Min den unge har haft perioder, hvor det var nødvendigt at hente hende på folden i trense, hjelm og en lang dressurpisk. Det var da hun yndede at stejle op af mig derude.

Hun er en høj fjordhest, som både fysisk og psykisk er meget stærk. Det er den type hest, som lynhurtigt tillægger sig uvaner - og som aldrig må få held med at tage styringen. Den skal aldrig opleve, at dårlig adfærd betaler sig.

Man har ikke ret mange chancer med sådan en hest, og i dit tilfælde ville jeg nok søge noget hjælp til at få brudt adfærden, da den allerede er eskaleret og er blevet væsentlig farligere for dig.

I mit tilfælde har jeg flere gange været der, hvor jeg har måttet revurdere, om jeg fortsat kunne og ville arbejde med min hest. Det har været altafgørende for mig, at mit navn stod på ejercertifikatet - og at jeg hele tiden har villet hesten, som har rigtigt mange kvaliteter, som har kunnet opveje dens ticks.

Havde det ikke været min hest, ville jeg ikke være fortsat. For halvanden år siden smed den mig så eftertrykkeligt af, at jeg efter en måned stadig var påvirket af det (ryggen fik et kraftigt slag i faldet, trods det, at jeg bar en vest).

Hvis jeg var dig, ville jeg seriøst overveje, om hesten er risikoen værd. Er den det, så få noget hjælp, så det ikke ender galt.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-01-2016 19:30

Hej.

Glad for at du kunne bruge dem. Håber at det stadig går fremad for jer

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider