Hej,
Det er godt nok en uheldig situation du er havnet i. Det er meget farligt med sådan en adfærd, og jeg ved ikke, om jeg kan hjælpe. Ellers er der i hvert fald kompetente adfærdseksperter herinde, der kan hjælpe!
Hvis det var mig, ville jeg nok stoppe med rideturene indtil videre. Jeg ville træne på bane (hvis det er muligt) i et stykke tid, for at forfine mine signaler og hestens respons, så jeg kunne blive mere sikker på, at hesten i hvert fald derhjemme er under hjælperne. Det ville jeg supplere med trækketure, så hesten stadig kommer ud, mens du (forhåbentlig) har mere styr på hesten fra jorden. Du kunne jo evt. træne med en Dually-grime eller trense på, alt efter, hvad du synes er sikrest.
Efter et antal gode ture ud, ville jeg prøve igen fra ryggen med en god, rolig og stabil førerhest (sådan en, der ikke løber med, hvis din finder på at løbe). Læg dig (næsten) lige i rumpen på førerhesten og BLIV DER. Så er der grænser for, hvad din hest kan slippe afsted med. Du kunne evt. også vælge at få en hjælper med på jorden, der kan have snor på din hest, hvis det kan lade sig gøre eller hvis du ikke kan finde en førerhest.
Bliv ved sådan, indtil du er 100% sikker på din hest igen, før du igen prøver at ride ud alene.
Bortset fra træning, kunne du også se på, om der er andre faktorer, der udløser din hests uheldige adfærd. Det kunne være foder (for meget krudt? For lidt fiber? For lidt magnesium?), utryghed (nu har hesten lært dig at kende og du har måske ikke vist den de lederegenskaber, den synes at have brug for), smerter (check beskæring/beslag, sadel, bid, dækken o.s.v.) eller stress (har den det godt med foldkammeraterne m.m.?).
Jeg håber i hvert fald, at du får løst problemet, så I igen kan nyde dejlige rideture.
MVH
Jette