Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Vender om og løber hjem på tur
Forfatter: 
Dato:  05-12-2015 19:34

Hej HN

Jeg købte i sommers en super sød hoppe, udelukkende købt til hygge-brug. Hun faldt lynhurtigt til, og vi har redet mange super hyggelige ture, uden der har været noget som helst. Der har aldrig været problemer, hverken når vi red ud med andre eller alene. Indtil for en måneds tid siden hvor jeg og en anden fra stalden ville skridte en tur uden sadel. Turen går helt fint indtil vi er cirka 300 m fra stalden på tilbagevejen, hvor hun pludselig løber afsted i fuld galop. Jeg bliver siddende, og kæmper alt hvad jeg kan for at stoppe hende, men hun ignorerer mig fuldstændig og stopper først da vi er tilbage i stalden. Der er så intet de efterfølgende par gange, og tænker hun nok bare var blevet forskrækket over noget. Et par uger efter rider jeg og en anden fra stalden så ud, og da vi når 3-4 km væk nægter hun at gå fremad og er helt umulig. Jeg hopper af og trækker et stykke, og hopper så op igen, men så snart jeg er oppe vender hun sig og løber afsted, og den anden hest følger naturligvis med. Efter 1-2 km får jeg hende endelig stoppet, fordi der kommer et skarpt sving, men jeg tør slet ikke tænke på hvad der var sket, hvis der var kommet en bil eller lign! Vi skridter så resten af vejen tilbage, men jeg er virkelig nødt til at holde fast i hende, for at hun ikke løber afsted igen. Da jeg så forsøgte at ride ud alene i går nægtede hun at gå mere end 10 meter ud af indkørslen, jeg kunne absolut intet gøre, så jeg endte med at måtte trække en tur med hende i stedet!

Det er virkelig frustrerende når vi intet ridehus har, og kun en lille smattet ridebane... Har i nogen forslag til, hvad der skyldes at hun gøre dette, og hvad jeg kan gøre ved det? :-(

Det blev godt nok lidt længere end jeg havde regnet med!

0
0
Svar på denne tråd

Den var svær
Forfatter: 
Dato:  07-12-2015 09:42

Hej,

Det er godt nok en uheldig situation du er havnet i. Det er meget farligt med sådan en adfærd, og jeg ved ikke, om jeg kan hjælpe. Ellers er der i hvert fald kompetente adfærdseksperter herinde, der kan hjælpe!

Hvis det var mig, ville jeg nok stoppe med rideturene indtil videre. Jeg ville træne på bane (hvis det er muligt) i et stykke tid, for at forfine mine signaler og hestens respons, så jeg kunne blive mere sikker på, at hesten i hvert fald derhjemme er under hjælperne. Det ville jeg supplere med trækketure, så hesten stadig kommer ud, mens du (forhåbentlig) har mere styr på hesten fra jorden. Du kunne jo evt. træne med en Dually-grime eller trense på, alt efter, hvad du synes er sikrest.

Efter et antal gode ture ud, ville jeg prøve igen fra ryggen med en god, rolig og stabil førerhest (sådan en, der ikke løber med, hvis din finder på at løbe). Læg dig (næsten) lige i rumpen på førerhesten og BLIV DER. Så er der grænser for, hvad din hest kan slippe afsted med. Du kunne evt. også vælge at få en hjælper med på jorden, der kan have snor på din hest, hvis det kan lade sig gøre eller hvis du ikke kan finde en førerhest.

Bliv ved sådan, indtil du er 100% sikker på din hest igen, før du igen prøver at ride ud alene.

Bortset fra træning, kunne du også se på, om der er andre faktorer, der udløser din hests uheldige adfærd. Det kunne være foder (for meget krudt? For lidt fiber? For lidt magnesium?), utryghed (nu har hesten lært dig at kende og du har måske ikke vist den de lederegenskaber, den synes at have brug for), smerter (check beskæring/beslag, sadel, bid, dækken o.s.v.) eller stress (har den det godt med foldkammeraterne m.m.?).

Jeg håber i hvert fald, at du får løst problemet, så I igen kan nyde dejlige rideture.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

ud af det blå
Forfatter: 
Dato:  21-12-2015 10:52

Heste reagere sjældent "ud af det blå". Ofte er der en masse advasler længe inden selve udbrudet kommer. Jo længere man venter og overser de mindre ting jo værre/større bliver det sidste udbrud.

Jeg har et link her med en der viser hvad han gør med en urolig hest. Og hvilke trin han vil have på plads, før han tager den ud af kravlegården. Han har også lavet en masse andre gode videoer, som du måske bedre kan relatere til. Håber du finder ud af noget.

www.youtube.com/ watch?v=NXI6wv1kBrc&li...7xIVItcmAO

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider