Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stejlene hest
Forfatter: 
Dato:  14-10-2015 16:57

Kære HF mennesker,

Jeg står med dette problem med, at jeg har fået en part som stejler.

Hvad har i af erfaringer med det?

Fakta:

Efter en voksepause efter tilridning er vi begyndt at ride min part op igen. Allerede første gang jeg satte mig op på hesten stejlede den og bukkede til jeg var faldet af. Jeg har haft folk til at hjælpe mig i longe når jeg rider, men så snart af jeg rider lidt frem af går hesten op (stejler) i stedet for at gå frem og ned. Hesten kommer altid i longe før jeg rider ham, hvor jeg efter sætter mig op. Jeg prøver altid at være så positiv under ridning og rider aldrig mere end 20 min, da han ikke skal blive træt af at blive redet, i så ung en alder.

Nogle dage er der ingenting, hvor den næste dag tager helved ved ham. Jeg har prøvet at have andre ryttere op på ham, hvor han bare gøre det samme.

"Hesten er redet prof. Som 3 års, og har aldrig haft problemer med at gå frem af før"

Jeg havde en massør op og tjekke ham for ikke så lang tid siden, hvor han kun var lidt spændt i venstre side. Men massøren mente ikke det burde være en årsag på så voldsom adfærd.

Hvad tror i at årsagen er til at han stejler? Har læst og hørt så mange forskellige meninger, men kan ikke komme frem til en teori der passer til netop min hest. Nogle der kan hjælpe?

MVH en rytter der gerne vil have hjælp.

0
0
Svar på denne tråd

Kun et spørgsmål....
Forfatter: 
Dato:  15-10-2015 11:36

hvorfor i alverden vil du dog sætte liv og lemmer på spil, i forsøget på at ride en hest, der ikke engang er din egen, og dermed ikke dit ansvar..?

Der kan være alt muligt galt med hesten, fysisk såvel som mentalt, men det er dæleme da noget ejer bør søge at få afklaret, dels for hestens skyld, men ikke mindst af hensyn til de mennesker, vedkommende udsætter for risiko.

Dorte

4
0
Svar på denne tråd

Find en anden
Forfatter: 
Dato:  15-10-2015 13:29

Hej,

Uha, jeg synes også det lyder risikabelt. Jeg har set/oplevet heste stejle i mange sammenhænge. Det kan nemt gå galt. Det gjorde det for en bekendt (med en ung hest, som havde stejlet en smule men som pludselig stejlede højt op og mistede balancen), som heldigvis slap godt fra det, og en anden gang gik det galt for mig selv (en veninde havde købt ny hest og anede ikke, at den ville stejle. Det gjorde den så med mig og gik med fuldt overlæg bagover (det viste sig, at det havde den lært sig at gøre på galopbanen, når den ikke ville i startboks). Heldigvis skete der ikke alt for meget med mig (nogle sting og lidt gips) men den fortsatte adfærden bagefter i longe uden rytter og longe og blev aldrig "kureret"). Siden da er jeg gået i en meget stor bue uden om heste, der har tendens til at stejle. Så hellere bukkespring!

Jeg kan kun anbefale dig at finde en part, der ikke har den slags farlig adfærd. Det er ikke din egen hest, og jeg synes, at det er hesteejeren, der bør tage hånd om at hjælpe sin hest over denne adfærd, hvis det overhovedet er muligt (inkl. at finde en årsag).

Pas godt på dig selv!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

3
0
Svar på denne tråd

Stejler
Forfatter: 
Dato:  16-10-2015 13:11

Har du prøvet en kiropraktor, den kan jo være faldet på folden eller lagt fast i boksen og selv kommet fri, vi havde en der for mange år siden, inden det var ind at bruge kiropraktor, han faldt i stalden og vred forbene den enne vej bagbene den anden vej, han kom aldrig til at gå igen, han stejlede vær gang han skulle gå fremad.

Så det jeg mener er at den kan være kommet til skade uden at I har set det.

0
0
Svar på denne tråd

Nogle heste...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2015 21:27

...har bare et dårligt temperament, desværre. Og det kommer tit til udtryk når man begynder at forlange lidt mere af hesten eller bare efter den er kommet til kræfter efter tilridning og evt. vokseværk. De heste hører hjemme hos professionelle ryttere, hvis deres talent rækker og ellers på grillen.

Det kunne godt lyde som om at du er rendt ind i sådan en hest. Mit råd til dig er kort og godt: drop den hest inden du kommer galt afsted. Om den fejler noget (hvilket den næppe gør) er underordnet. Det er dig og din sikkerhed det handler om!

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
3
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  17-10-2015 23:21

Hvad siger ejer?? Hvad siger dyrlægen?? Er sadlen checket? Hvorfor frem og ned?? Er det ikke nok med frem lige nu?? Hvorfor 20 minutter?? Du skriver det er en ung hest. Måske den protesterer når den bliver træt mentalt?? Hvorfor ikke bare 3 minutter, hvis den gør det godt?? Og så øge til 5 minutter og 8 minutter osv??

Har både du og ejer en god forsikring??

VH Pernille

There are easier things in life than finding a good man... like nailing jello to a tree, for instance.

Livet er for kort til at undgå Pernille

2
0
Svar på denne tråd

Min erfaring.....
Forfatter: 
Dato:  18-10-2015 10:34

Min erfaring med både ungheste og alm voksne rideheste er, at laver de "ballade", stejler, bukker, løber løbsk, tvære rytteren af, løber folk ned når de skal trækkes med ect KUN skyldes to muligheder.

Enten har hesten ondt, eller også håndteres den forkert af mennesker.

Nogle heste er så mere eller mindre sensitive - dvs nogle heste finder sig i megen smerte og ubehag uden at gøre noget. Mere sensitive heste siger fra, selv ved små fejl og lille ubehag.

De mindst sensitive heste er gode til alm amatørryttere og på rideskoler. Nogle rigtige gode "koneheste", tilgivende for fejl og mangler ved mennesket og menneskets håndtering af dem. Vi kender dem alle - der hvor vi siger, "hvor er det en sød hest, selvom rytteren hverken kan finde ud af at ride, flæsker den i munden, bumper den i ryggen - og alligevel går musse pænt videre".

De sensitive heste skal du "behandle ordentligt" fra første øjeblik - en fejl fra rytterens/menneskets side, og hesten mister tillid og har "lært fejlen" eller "lært at undgå ubehagelig opslidning ved at bukke e.l.". Det er ikke dårlige heste, tværtimod, er de intelligente og lærenemme, men du skal vide præcist hvad du gør med dem, hvad du vil på kort- og på langt sigt.

Det tager generelt 2-3 gange at lærer en hest "en ting", og er det så en fejl man har lært den, så tager det 10-1000 gange at aflærer hesten fejlen og lærer den det korrekte svar.

En fejl kan være banal, og ikke involvere ubehag for hesten, så er den "forholdvis" nem at aflærer og lære det korrekt. Men putter du smerte og/eller psykisk ubehag oven i en sensitiv hests læring, så får du store problemer, og det tager lang tid at aflærer og overbevise hesten om, at det er altså ikke ubehageligt.

Og så er der syge/skadede heste - hesten som rent faktisk er "søde rare heste" i al almindelig omgang, som man kan fornemme rent faktisk forsøger, men så kommer der et jag, eller ved voltebøjning niver det i nakken eller...

Summasummarum - man kan kigge på sig selv, kigge på hestens udstyr og mangement i hverdagen og så på hestens fysik, når hesten reagerer forkert.

Og jeg ville aldrig bruge mit helbred på at forsøge mig med en hest som har fået problemer. Det har jeg mit liv for kært til.

Og når hesten ikke en gang er ens egen kæreste eje, så ville jeg da slet ikke gøre det/poste penge i det.

mvh Charlotte

9
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-10-2015 20:33

Der kan være flere årsager til at hesten stejler: eks

Smerte

Forkert/manglende forberedelsestræning

Dårlige oplevelser

Forkert tilpasset udstyr

Forkert brug af udstyr

Forkert brug af pres

Har fundet ud af at presset på den forsvinder ved at den stejler

Hesten ser stadig mennesker som rovdyr der ikke har noget at gøre på dens ryg.

Men uanset årsagen så burde det håndteres af en hestekyndig som kan se om det er det ene eller det andet eller det tredje der gør at den rejser sig. Hvis den vælter bagover kan du i værste fald blive invalideret eller slået ihjel.

Medminder du var tilstæde under tilridningen af hesten kan du i realiteten ikke vide om den overhovedet er tilredet.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

Mine egne erfaringer..
Forfatter: 
Dato:  30-10-2015 12:35

Min egen hoppe (fra 2010) er en sensitiv dame, hvor det hele skal foregå i faste rammer. Hun har også tendens til at gå på bagben (eller bukke) når hun føler sig presset eller er uforstående.

- Et godt eksempel på det er at i sommers ville jeg for første gang ride uden sadel på hende. Normalt plejer hun have et meget koldt hoved, og hurtig lærende (som er meget typisk sensitive heste), men da jeg satte mig stille op på hendes ryg gik hun fuldstænding i baglås. Hun kunne simpelthen ikke forstå hvordan jeg kunne finde på at sætte mig op på hende uden sadel. Det var som om hun prøvede at sige til mig "Hov hov du har glemt sadlen!"

Men hun stoppede op, spændte i hele ryggen og halsen og nægtede at gå frem. Og hvis jeg så prøvede at presse hende forsigtig frem var hendes svar så at stejle. Det endte også galt, ved at hun væltede bagover. Der skete dog intet med hverken mig eller hesten :).

Set i bakspejlet kan jeg da godt se at jeg skulle have slappet mere af i lænden og presset mere frem med skambenet og mindre med mine ben. Men det kan man jo sagtens sige nu her efterfølgende.

Men min hoppe vil altså gerne have det hele foregår i nogle faste rammer (Feks at altid ride med sadel, da det er jo det jeg plejer at gøre). Hun kan også blive helt forvirret hvis vi har redet alene i lang tid, og så pludselig skal ride sammen med en eller flere andre heste. Der bliver hun også helt anspændt og kan slet ikke forstå hvorfor de andre heste nu skal ride samme tid som hende.

Mine tip til dig: læs din hest, hvad prøver han at fortælle dig, prøver han overhovedet at fortælle dig noget?

Og så vil jeg kun ride på ham i maks 2-3 min af gangen indtil han er klar til længere ridt.

Måske skulle du holde en helt pause fra at komme op på ryggen af ham, men så kunn fokusere på longearbejdet, indtil han har det på plads :)

- Sarah

Følg stald Foldager på facebook: www.facebook.com/staldfoldager

Eller følg mig på instagram: Arrogancecx

0
0
Svar på denne tråd

Svar der kan hjælpe
Forfatter: 
Dato:  21-11-2015 07:26

Hejsa

Når hesten stejler kan det nogen gange hjælpe at give den et lille dask med en pisk mellem ørene. Mine ponyer har også stejlet men det har ikke været noget problem.

Slå mig jeg

kommer over det.

Knus mit hjerte

det heller.

Men rør du min pony

er du færdig.

0
4
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider