Min erfaring med både ungheste og alm voksne rideheste er, at laver de "ballade", stejler, bukker, løber løbsk, tvære rytteren af, løber folk ned når de skal trækkes med ect KUN skyldes to muligheder.
Enten har hesten ondt, eller også håndteres den forkert af mennesker.
Nogle heste er så mere eller mindre sensitive - dvs nogle heste finder sig i megen smerte og ubehag uden at gøre noget. Mere sensitive heste siger fra, selv ved små fejl og lille ubehag.
De mindst sensitive heste er gode til alm amatørryttere og på rideskoler. Nogle rigtige gode "koneheste", tilgivende for fejl og mangler ved mennesket og menneskets håndtering af dem. Vi kender dem alle - der hvor vi siger, "hvor er det en sød hest, selvom rytteren hverken kan finde ud af at ride, flæsker den i munden, bumper den i ryggen - og alligevel går musse pænt videre".
De sensitive heste skal du "behandle ordentligt" fra første øjeblik - en fejl fra rytterens/menneskets side, og hesten mister tillid og har "lært fejlen" eller "lært at undgå ubehagelig opslidning ved at bukke e.l.". Det er ikke dårlige heste, tværtimod, er de intelligente og lærenemme, men du skal vide præcist hvad du gør med dem, hvad du vil på kort- og på langt sigt.
Det tager generelt 2-3 gange at lærer en hest "en ting", og er det så en fejl man har lært den, så tager det 10-1000 gange at aflærer hesten fejlen og lærer den det korrekte svar.
En fejl kan være banal, og ikke involvere ubehag for hesten, så er den "forholdvis" nem at aflærer og lære det korrekt. Men putter du smerte og/eller psykisk ubehag oven i en sensitiv hests læring, så får du store problemer, og det tager lang tid at aflærer og overbevise hesten om, at det er altså ikke ubehageligt.
Og så er der syge/skadede heste - hesten som rent faktisk er "søde rare heste" i al almindelig omgang, som man kan fornemme rent faktisk forsøger, men så kommer der et jag, eller ved voltebøjning niver det i nakken eller...
Summasummarum - man kan kigge på sig selv, kigge på hestens udstyr og mangement i hverdagen og så på hestens fysik, når hesten reagerer forkert.
Og jeg ville aldrig bruge mit helbred på at forsøge mig med en hest som har fået problemer. Det har jeg mit liv for kært til.
Og når hesten ikke en gang er ens egen kæreste eje, så ville jeg da slet ikke gøre det/poste penge i det.
mvh Charlotte