Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Sadel til 3års med tætsiddende torntappe
Forfatter: 
Dato:  12-09-2015 07:31

Kloge folk, mon I har nogle gode erfaringer ift. sadel/træning af unghest med tætsiddende torntappe?

Jeg skal til at træne min nye, skønne 3års vallak der har noget tætsiddende torntappe i ryggen.

Jeg vil lige indledningsvist nævne, at jeg er ikke interesseret i nagative indlæg vedr. udfordringen ved torntappe, (for de tanker har jeg jo taget stilling til i forbindelse med købet). Jeg ønsker blot indput til køb af dressursadel såvel som træning, tak

Han er ryttervant, men jeg vil naturligvis gøre alt jeg kan for at styrke hans overlinje så meget som muligt, inden han skal rigtig igang, og så selvfølgelig fremadrettet.

Min plan er at anskaffe mig en rigtig god sadel der ligger bedst muligt og som samtidig yder god støtte til piloten. Prisen på sadlen er ikke af så afgørende betydning, da det allervæsentligste er at han får optimale vilkår for at opbygge en stærk og sund ryg. Han er en varmblodsvallak på 3år som pt. måler 169cm, (men han tager nu nok nogle cm. endnu), med en relativ kort ryg. Han har endnu ikke så meget skulder eller muskelsætning i overlinjen (dette tænker jeg nok også skyldes den manglende træning) Han er vældig stort gående i alle gangarter og planen er at han ud over at blive min bedste ven, også engang skal bruges som stævnehest og derfor trænes på en ordentlig, hensigtsmæssig og seriøs måde.

Dette er jeg bevidst om kræver stor tålmodighed og indsigt, og jeg vil derfor dele mine tanker ift. træning med jer og ønsker at høre jeres tanker/få jeres besyv med

I forhold til træning tænker jeg noget i stil med:

Longering omkring 3 gange ugentligt.

Opvarmning: 10-15 min træktur i skridt - det samme efter endt træning.

Selve longeringen foregår med enten chambon, indspændingstøjler eller pessoasele. (Med henblik på at få ham til at søge frem og ned og bruge ryggen). Max 15-20 min arbejde i trav/galop. + en del overgange, volteskift og muligvis temposkift.

Derudover: let ridning omkring 2 gange ugentligt - (først om nogle uger når han er styrket). Opvarming skridt 10-15min. Heraf størstedelen ved træktur.

Derudover: afveksling med henholdsvis trækture i skov, mark, bane og ridehus samt på skridtmaskinen når han er tryg ved dette.

Derudover tænker jeg at løsspringning og/eller longering over bomme for at skabe styrke i ryg, overlinje og bagpart kune være en mulighed? Har I erfaringer med dette? Jeg tænker at det vil øge styrken i hans ryg.

Foruden dette er der jo også mulighed for at tage ham med til vandtræning i ny og næ, men det bliver jo ikke den primære træning

Det bør i øvrigt nævnes at han er gjort ryttervant i februar i år. Jeg er selvfølgelig super opmærsom på at han skal igang i et stille og roligt tempo nu her (Han er fin ridelig, og jeg har naturligvis redet ham i forbindelse med køb).

Jeg håber I har nogle kloge tanker at dele med mig.

Rigtig god weekend herfra

Jamen er det ikke skønt det hele?

1
2
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-09-2015 20:59

Jeg ville nok kigge mig om efter en Passier, men de er også i den dyreste ende.

Hvis hesten kan gå med formen der er på Passier sadlerne så er det et godt bud syntes jeg. Jeg havde en vallak med temmelig lige ryg, markeret manke & sadelleje, kort ryg og tætsiddende torntappe. Han var ofte ret øm i sadelleje og lænd, men gik rigtig godt med en Passier Grand Gilbert Extra i 16,5 tommer.

Det jeg godt kan lide ved Passiers sadler er at jeg føler der er meget god kontakt til hestens ryg, samtidig med at de er fleksible i bommen. Jeg har ikke i andre sadler fået samme fornemmelse af at komme i kontakt med hesten på den måde, og jeg har efterhånden prøvet mange, da han var meget sart med de sadler.

Nu har jeg "desværre" fået en hoppe der overhovedet ikke kan gå med Passiersadlerne, da opbygningen er forkert til hende, ellers havde hun også haft sådan en ;)

Mvh Mie

1
0
Svar på denne tråd

jjjjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  12-09-2015 21:46

Mht sadel, ville jeg finde en dygtig sadelmager og få ud for at finde den sadel som netop lige passer præcist in hest og dig som rytter :)

Min egen har også kissing spine. Tre sammenvokset hvirler, både i lænden og længere fremme. Hun går med en KenTaur Penelopa og går ALTID med ægte lammeskindspad under sadlen (sadlen er TILPASSET efter at lammeskindet er på)

Med henblik på dressurtræning. Jeg ville vælge at longerer i lange liner eller kapsun. Jeg er slet ikke til passoa overhovedet. I min verden giver det ingen mening at snøre bagparten sammen med munden. Jeg ville evt vælge en gammeldags chambon uden elastik hvis jeg skulle vælge noget. Men lange liner er klart bedste valg :)

Frem og ned når du rider med næsen foran lod er det absolut bedste du kan gøre - især under opvarmning - for en ks hest. Det skiller torntappene af. Det er også sådan man bedst muligt opbygger en stærk ryg.

Det var præcist sådan jeg startede for 4 år siden med min hest som den gang kunne gå en LC. I dag er hun B hest i dressur, går M, skal ud og debuttere i MA i oktober og jeg regner også med at vi når at ride en Prix st. George inden foråret.

Så ks er som regel ingen hindring, med god fra dyrlægen og ordenlig træning. Jeg vil også anbefale dig at få en kiropraktor på, jeg har brugt Rikke Andersen i 8 år nu og uden hende ville hverken min tidligere hest - eller nuværende, være så godt gående. Jeg skylder hende rigtig meget.

Billede

Frem og ned - sådan opvarmer jeg altid de første 10 min i både trav og galop

Billede

Piaffe - jeg vil lige vise dig - at blot fordi de har ks, kan de sagtens sætte sig bag til og hæve ryggen :)

Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

4
0
Svar på denne tråd

Sadel...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 09:35

Prøv at kigge på Amerigo-sadlerne. Absolut en kvalitetssadel der giver hesten den bedste mulighed for at bruge ryggen. Desværre meget dyr fra ny, men der er mange fine brugte til salg til overkommelig pris.

1
0
Svar på denne tråd

Butterfly
Forfatter: 
Dato:  13-09-2015 20:04

Jeg vil anbefale en Butterfly sadel. Den har en meget kort anlægsflade. Den har et helt specielt sadelbomssystem, som er så fleksibelt, at sadlen kan passe næsten alle heste.

Jeg har selv en til min 3 års hoppe og det gode ved den, er at den kan bruges hele året rundt, hele hestens rideliv. Den tilpasser sig, om hesten er tyk eller tynd eller midt imellem. Samtidig bruger jeg den til hendes mor som er 12 år og både større og bredere.

Du kan låne en hos http://www.nethesten.dk. Jeg fik lov at låne 2 modeller i en uge.

Held og lykke med din hest.

Hilsen

Anita

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2015 01:13

Min tidligere fuldblod havde tætsiddende torntappe og gik med en Passier PSL dressursadel, desværre blev han aflivet i juni, så sadlen er tilsalg.

/Line

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-09-2015 09:22

Køb den sadel, der passer bedst til hesten og dig. Så enkelt er det i virkeligheden.

Tætsiddende torntappe behøver langtfra at være et problem - jeg talte for nylig med en dyrlæge, som fortalte, at efter hans vurdering havde op mod 50 % af alle varmblodsheste "tætsiddende torntappe". Et fåtal af dem får decideret kissing spine (han skelner mellem tæsiddende torntappe = uden kliniske symptomer og kissing spine = kliniske symptomer). Det vigtigste for at undgå kliniske symptomer er korrekt træning og management - og forhåbentlig rider man lige korrekt uanset om hesten har tætsiddende torntappe eller ej, så det bør i praksis ikke gøre nogen forskel.

2
0
Svar på denne tråd

Sadel og træning
Forfatter: 
Dato:  14-09-2015 13:01

Hej,

Jeg ville nok vælge at vente med at kigge sadel, til hesten har fået bygget en god overlinie gennem andet arbejde. Ved rigtigt arbejde vil hesten nemlig ændre facon - nogle gange ret meget, og så kan et bud på en sadel om et halvt år være helt anderledes end lige nu og give dig helt andre muligheder. Og så vil det være surt at købe en sadel nu og skifte den ud så hurtigt...

M.h.t. træning i longe, så burde du unde dig selv og din hest at tage på kursus i Anatomisk Rigtig Ridning. Det er en træningsmetode baseret på longearbejde, som er virkelig god til at bygge muskler op og lære hesten at bruge sig korrekt. Jeg har kendt en hest med store smerter p.g.a. KS, som blev til en glad ridehest igen efter dette arbejde. Jeg er nemlig heller ikke tilhænger af indspændinger og andet snoretræk - jeg kan dog godt gå med til en såkaldt "gammeldags" chambon.

Bomarbejde er næsten altid godt. Husk at lægge afstandene, så hesten kan gå/trave/galoppere over dem i et roligt, afbalanceret tempo. Ellers får du ikke den ønskede effekt af træningen. Hvis du har mulighed for det, er træning med bløde plastikbomme og træning på presenninger og madrasser rigtigt gode for hestens kropsfornemmelse og balance.

God fornøjelse med optræningen!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Erehdkdmdb
Forfatter: 
Dato:  20-09-2015 11:32

jeg er ved at skifte til en contact sadel, som er udviklet netop til en KS hest (eller på baggrund af)

jeg ved det er lidt alternativt, men nu har jeg prøvet den og det er fantastisk hvordan min 18 årige m-vallak bevæger sig i den, efter 15 år i bomsadler.

send trygt bud efter Zoe (det er gratis) og prøv.

omvendt har jeg da osse en super fed Amerigo til salg,- hvis det skulle friste ?

Helle Nielsen

Carpe diem

0
0
Svar på denne tråd

OS Dynamic
Forfatter: 
Dato:  25-09-2015 11:25

hejsa

Jeg vil lige slå et slag for Os Dynamic Sadlerne.

jeg har selv sådan en og er vildt glad for den.

Fra ny koster den 22.000, men kan nemt erhverves brugt til omkring en 8000-9000 kr.

Det der kendetegner dem er at de har en kort anlægsflade, brede puger og ekstremt god plads i kammeret så rygsøjlen er fri, og så er den designet så hesten skulder får optimal plads til skulderen.

Derudover er det virkelig en kvalitets sadel lavet i virkelig god kvalitet og som bare holder.

Mvh. Jeanett og Zaba Vilsbæk

- hvis du har lyst til at følge os, er du velkommen til at gå ind og trykke "synes godt om" vores facebook side " Jeanett og Zaba Vilsbæk - fra drøm til virkelighed! "

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider