Kloge folk, mon I har nogle gode erfaringer ift. sadel/træning af unghest med tætsiddende torntappe?
Jeg skal til at træne min nye, skønne 3års vallak der har noget tætsiddende torntappe i ryggen.
Jeg vil lige indledningsvist nævne, at jeg er ikke interesseret i nagative indlæg vedr. udfordringen ved torntappe, (for de tanker har jeg jo taget stilling til i forbindelse med købet). Jeg ønsker blot indput til køb af dressursadel såvel som træning, tak 
Han er ryttervant, men jeg vil naturligvis gøre alt jeg kan for at styrke hans overlinje så meget som muligt, inden han skal rigtig igang, og så selvfølgelig fremadrettet.
Min plan er at anskaffe mig en rigtig god sadel der ligger bedst muligt og som samtidig yder god støtte til piloten. Prisen på sadlen er ikke af så afgørende betydning, da det allervæsentligste er at han får optimale vilkår for at opbygge en stærk og sund ryg. Han er en varmblodsvallak på 3år som pt. måler 169cm, (men han tager nu nok nogle cm. endnu), med en relativ kort ryg. Han har endnu ikke så meget skulder eller muskelsætning i overlinjen (dette tænker jeg nok også skyldes den manglende træning)
Han er vældig stort gående i alle gangarter og planen er at han ud over at blive min bedste ven, også engang skal bruges som stævnehest og derfor trænes på en ordentlig, hensigtsmæssig og seriøs måde.
Dette er jeg bevidst om kræver stor tålmodighed og indsigt, og jeg vil derfor dele mine tanker ift. træning med jer og ønsker at høre jeres tanker/få jeres besyv med 
I forhold til træning tænker jeg noget i stil med:
Longering omkring 3 gange ugentligt.
Opvarmning: 10-15 min træktur i skridt - det samme efter endt træning.
Selve longeringen foregår med enten chambon, indspændingstøjler eller pessoasele. (Med henblik på at få ham til at søge frem og ned og bruge ryggen). Max 15-20 min arbejde i trav/galop. + en del overgange, volteskift og muligvis temposkift.
Derudover: let ridning omkring 2 gange ugentligt - (først om nogle uger når han er styrket). Opvarming skridt 10-15min. Heraf størstedelen ved træktur.
Derudover: afveksling med henholdsvis trækture i skov, mark, bane og ridehus samt på skridtmaskinen når han er tryg ved dette.
Derudover tænker jeg at løsspringning og/eller longering over bomme for at skabe styrke i ryg, overlinje og bagpart kune være en mulighed? Har I erfaringer med dette? Jeg tænker at det vil øge styrken i hans ryg.
Foruden dette er der jo også mulighed for at tage ham med til vandtræning i ny og næ, men det bliver jo ikke den primære træning 
Det bør i øvrigt nævnes at han er gjort ryttervant i februar i år. Jeg er selvfølgelig super opmærsom på at han skal igang i et stille og roligt tempo nu her
(Han er fin ridelig, og jeg har naturligvis redet ham i forbindelse med køb).
Jeg håber I har nogle kloge tanker at dele med mig.
Rigtig god weekend herfra