Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Genoptræning af avlshoppe
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 12:31

Min veninde har en avlshoppe på 15 år, som er tilreddet som ung, men kun har været reddet meget lidt on/off pga føl. Hun er ikke reddet fra 2012 og til slutningen af 2014. Min veninde vil gerne træne hende op igen til let ridehest, da hun ikke skal have flere føl. De sidste 2 mdr. er hoppen blevet gået skovture med og har lavet lettere skridtarbejde inkl. lidt bomme osv i ridehus, sådan en 2-3 gange om ugen. Men der er ikke rigtig nogen struktur på det, og NU vil min veninde gerne RIGTIGT i gang med genoptræningen af hoppen og ligesom have en plan at gå efter. Hoppen er naturligt ret så stiv i det p.t. og mangler også naturligt fremdrift.

Har I et træningsprogram/plan/ideer som I vil anbefale? - eller har I selv erfaringer med en sådan form for genoptræning? Jeg ved godt, at der ligger genoptræningsprogrammer rundt omkring, men synes alle de er i forbindelse med skade - og det er jo ikke tilfældet her - hoppen har aldrig været skadet.

Det må gerne både være i ridehus og på vej, da vi jo har en del ustadig vejr - så træningen ikke går i stå. Og er der noget I tænker, min veninde skal være ekstra opmærksom på? Hvad tænker I tidshorisonten er, før hun kan gå let dressur i alle tre gangarter? Planen er, at hun blot skal være hyggehest (skovture, let dressur, jordtræning m.m.) - kom gerne med alle jeres råd

0
0
Svar på denne tråd

ingen forskel
Forfatter: 
Dato:  16-07-2015 09:07

jeg vil mene der ikke er den store forskel på om en hest skal genoptrænes efter en skade eller bare startes op.. den er 15 år = betyder lang tid da sener og led er langsommere til at styrkes end på en ung hest.

Det bedste hedder jo skridt og frisk tempo.. og let trav og tag da gerne en galop. skridt styrker sener og led uden at de belastes hårdt.. en god skridttur på en time til 1½ i frisk tempo er guld værd.

Jeg vil mene en unghest hurtigere kan rides op end en gammel....

Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd

skadet eller ej
Forfatter: 
Dato:  18-07-2015 20:30

Jeg er enig med Lene, der er egentlig ikke den store forskel på genoptræningen om hesten har stået skadet eller bare har stået over en lang periode, de gneoptræningsprogrammer som er til skadet heste er også super gode til at få bygget en hest op, som har stået stille i flere år eller som blot har været redet sporadisk i perioder, men nu skal igang for alvor.

Fordelen ved at benytte et sådan program er at man får strukturen i træningen over perioden og samtidig får et stille og roligt forløb hvor man ikke lige kommer til at gå for stærkt frem og dermed risikere at skade hesten, ulemper, tja der kan jeg kun se evt. manglende tålmodighed :)

En ældre hest tager længere tid i genoptræningen end en ung ville, men med rette tålmodighed og indsats kan man få den arbejdet op til at holde i rigtig mange år endnu :)

mvh

Mie

Life is what we make it.

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 og ox hoppe fra februar 2012 sælges, se min profil for flere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider