Min veninde har en avlshoppe på 15 år, som er tilreddet som ung, men kun har været reddet meget lidt on/off pga føl. Hun er ikke reddet fra 2012 og til slutningen af 2014. Min veninde vil gerne træne hende op igen til let ridehest, da hun ikke skal have flere føl. De sidste 2 mdr. er hoppen blevet gået skovture med og har lavet lettere skridtarbejde inkl. lidt bomme osv i ridehus, sådan en 2-3 gange om ugen. Men der er ikke rigtig nogen struktur på det, og NU vil min veninde gerne RIGTIGT i gang med genoptræningen af hoppen og ligesom have en plan at gå efter. Hoppen er naturligt ret så stiv i det p.t. og mangler også naturligt fremdrift.
Har I et træningsprogram/plan/ideer som I vil anbefale? - eller har I selv erfaringer med en sådan form for genoptræning? Jeg ved godt, at der ligger genoptræningsprogrammer rundt omkring, men synes alle de er i forbindelse med skade - og det er jo ikke tilfældet her - hoppen har aldrig været skadet.
Det må gerne både være i ridehus og på vej, da vi jo har en del ustadig vejr - så træningen ikke går i stå. Og er der noget I tænker, min veninde skal være ekstra opmærksom på? Hvad tænker I tidshorisonten er, før hun kan gå let dressur i alle tre gangarter? Planen er, at hun blot skal være hyggehest (skovture, let dressur, jordtræning m.m.) - kom gerne med alle jeres råd