Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hest stopper på tur
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 17:02

Min 7 års hoppe af racen irish cob har desværre fået en vane med at stoppe op, når vi rider tur. Hun går ellers frisk hjemmefra, men efter et par km stopper hun op, og jeg kan ikke formå at få hende frem igen. Altså må jeg af og trække. Hun lider ikke af seperationsangst, ogsaa ikke mere tempo på hjemad, men det er så træls, at hun stopper op.

Nogen som har en god ide?

 


fjordhest Lotus 2001

shetlænder Uschi Pippilotta 2000

irish cob Romanys Agata 2008

irish cob Pedersmindes Monique 2012

fra Stald Pedersminde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gjksojkkjb
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 21:08

tror du ikke bare den er kommet i tanke om at den gerne vil hjem, og den ikke rigtigt har forstået at det ikke er noget den selv kan bestemme? I så fald, ville jeg tage en pisk med og forstærke fremad-signalet med den indtil den går frem igen. Det kan hurtigt udvikle sig til en dårlig vane.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-08-2015 17:47

Hej.

 

Hvis hun bare fortsætter, når du trækker hende - så har du da noget at arbejde videre med! :)

Lad pisken blive hjemme - den forværrer situtationen. Man kan blive så vred på en hest, der bliver stædig og følelserne risikerer at løbe afsted med én. Er din hest rigtig stædig - hvilket det lyder til! - lader hun sig ikke overbevise med "vold", og hvis du så bruger pisk, risikerer du bare en hest, der bakker og begynder at stejle.

 

Har du prøvet bare at vente tålmodigt og se om hun går frem af sig selv? Det er begrænset, hvor længe heste gider stå stille. Nogle gange kan de da godt finde på at stille sig til at hvile, men over 10 minutter - det sker sjældent. Hvis hun så bakker eller vil dreje rundt, så bare læg schenklerne godt til hende, så hun føler et pres. Lige så snart hun så meget som virker til at ville bevæge sig frem, så slipper du fuldstændig med schenklerne, så presset forsvinder.

Denne teknik får ofte heste til at gå frem - måske først efter 10 gange, men det plejer at virke. Den er samtidig meget rolig og du slipper derfor for at udsætte din hest for stress. Det er jo allerede hårdt for en hest i forvejen at være væk fra flokken - så man skal altid være et roligt forbillede som rytter.

 

En anden løsning, hvis ovenstående ikke virker eller du allerede har prøvet det, det er blot at stige af og trække. Når du mærker, at hun vil stoppe, stå stiger du bare af og fortsætter med at gå. Lige så snart, du mærker, at hun går fint igen, stiger du op - måske stopper hun igen. Så er det forfra. Eventuelt kan du vente med at sidde op, til du ved, det går hjemad. :)


Disse teknikker har i hvert fald altid virket for mig - og de er så rolige, så man ikke stresser hesten yderligere og den faktisk føler, at du er en person, den har lyst til at følge ud i verden! :)

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider