Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Rotunde og knust asfalt-hjælp
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 08:26

Hej alle på HN Jeg kunne godt bruge hjælp til erfaringer,viden, evt.gode link til for og imod i forhold til knust asfalt som underlag i en rotunde. Jeg har søgt lidt her på HN og på nettet, men kan primært finde søgninger vedr. Knust asfalt på fold.... Umiddelbart er de eneste ulemper ved en rotunde kontra en ridebane,som jeg lige kan se det er at hesten vil belaste sit indvendige benpar mere, da man ikke kan tage nogle perioder med "lidt lige ud" en gang i mellem. Men i forhold til underlaget (lagt direkte på en græsmark) er der delte meninger, sådan som jeg kan læse,om det er for hårdt for hestens ben eller ok? Jeg longerer ca. En til to gange om ugen. Håber at nogle der ude kan oplyse mig lidt :-) på forhånd tak!

0
0
Svar på denne tråd

Ikke helt sikker, men ...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2015 04:37

Som skrevet er jeg ikke helt sikker. Men jeg mener bestemt at have hørt/læst at det ikke er tilladt at bruge knust beton mere.

Never drive faster, then your angel can fly...

0
0
Svar på denne tråd

Knust asfalt
Forfatter: 
Dato:  22-10-2015 17:56

Jeg har også hørt at det ikke længere er tilladt at bruge knust asfalt pga det tjære der er der i.

udover det vil jeg nu også mene det er for hårdt at longere på uden toplag. Der er knust asfalt på parkeringspladsen der hvor jeg har hest, og det er et ret fast underlag. Med tiden pakker det sig og bliver helt hårdt...

*** Hilsen her fra ***

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

0
0
Svar på denne tråd

knust asfalt
Forfatter: 
Dato:  22-10-2015 20:25

Som flere skriver er det ikke længere tilladt at benytte knust asfalt på stier, i parker, på marker og lignende grundet forureningsrisikoen, så medmindre din rotunde placeres et sted der ikke klassificeres som ovenstående kan du blive pålagt at fjerne det hele, samt formentlig en bøde og betaling til oprensning til stedet hvis det opdages.

derudover pakker knust asfalt sig enorm meget og bliver derved meget hårdt som underlag, næsten som asfalt. Pakningen kan undgåes ved regelmæssig harvning men dette giver så istedet en meget stor risiko for rigtig meget støvdannelse, hvilket heller ikke er optimalt.

mvh

Mie

Life is what we make it.

0
0
Svar på denne tråd

Alternativt
Forfatter: 
Dato:  23-10-2015 13:33
Jeg tænker at grunden til du overvejer knust asfalt,er at holde den fri for mudder, kunne ligges direkte ovenpå marken, og relativt lidt vedligeholdelse.
Hvis jeg har ret kan du overveje plastriste som alternativ. Hvis grunden er rimelig plan, kan du smide dem direkte på jorden, og fylde 2-3 cm grus på. Så får du en mudderfri rotunde, hvor hestene ikke kan træde igennem underlaget. Den kan stadig bruges i frost vejr, og der er stort set ingen vedligeholdelse. (bare fjernelse af hestepærer og evt ukrudt)
Ulempen er at der ikke er drænet, så rotundens evne til at dræne vand væk, er den samme som marken du etablerer den på, så hvis der ofte står vand på området, skal. Dette løses først.

It is better to aim for the stars and hit the moon, than to aim for the trees, and hit the ground

Walking faster will not get you there quicker,

if you are heading in the wrong direction.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider