Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

p'sse irriterende plag
Forfatter: 
Dato:  17-06-2015 19:15

hej kloge hn

jeg har haft en hingste plag i ca 2 måneder nu og så har jeg en 7 årig vallak, og åh my God plagen er da bare en pistilens over for den "gamle"

Vallak vil gerne lege det er ikke det men bare ikke hele tiden.. Hver gang fx vallakken går for at kommer i den anden ende af folden, så er plagen der med det samme og bider i ham og stejler op af ham og han er bare virkelig irriterende og det er mange mange mange mange gange i løbet af en dag at han bare er rigtig træls og ikke forstår et nej, vallak er rigtig sød for han siger nej 50 gange ved at bide efter ham, så løfter han rumpen et par gange, så hviner han men intet hjælper og ja til sidst ender det tit med at han sparker ud for at sige at nu mener han det sku, plagen er blevet ramt et utal af gange og har haaft hævet steder på kroppen mange gange fordi han bliver sparket, og jeg synes faktisk han lidt fortjener det når nu vallak advare så mange gange.

jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre.

jeg synes det er træls for vallakken at han ikke kan gå "en tur på folden" uden han har en plag hængene

jeg synes det er træls plagen bliver sparket så han har hævelser ( og stadig ikke bliver klogere.

jeg kan ikke kasterere ham fordi ja det synes jeg er dumt at gøre om sommeren.

jeg synes det er synd at lukke dem hver for sig.

Jeg har søgt efter en anden plag som kunne få næsten gratis sommergræs plus fodring, så han kunne få en legekammerat der gider at lege mere en den gamle, men der er ikke en eneste henvendelse.

og jeg kan ikke sende ham væk da min vallak så går alene og det er også træls..

Åhh kan i se hvad jeg mener øv situation

og jeg kan ikke rigtig vurdere HVOR træls vallakken synes det er altså forstår i hvad jeg mener ? men nr jeg står og kigger på dem på folden så tænker jeg godt nok arg jeg ville bliver idiot af det hvis jeg var vallakken

hvad tænker i ?

Venlig Hilsen Leandra :)

0
1
Svar på denne tråd

dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-06-2015 20:03

nu skal det selvfølgelig siges at jeg ER meget glad for ham og han er jo også sød nogengange heheh

Billede

Billede

1
0
Svar på denne tråd

Kastrer den
Forfatter: 
Dato:  17-06-2015 21:36

Der er ingen sommer i øjeblikket og heller ingen tegn på sommer de næste par uger, så der er ingen problemer dér. Både plagen og vallakken vil få det bedre af den løsning, da der vil blive mere ro på dem begge.

Som det er risikerer du at plagen kommer til skade og det ønsker du vel ikke? Så få fat i dyrlægen eller luk dem ud hver for sig, hvis du absolut mener at den skal være hingst.

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

6
0
Svar på denne tråd

kastration
Forfatter: 
Dato:  20-06-2015 00:44

Jeg giver DJensen fuldstændig ret. Så længe sommeren har valgt, at være så kølig og vi ikke er midt i juli/august, ville jeg også skynde mig at kasterere ham.

Har man en dygtig dyrlæge til at kasterere og plagen kun er 1-2 år gammel, synes jeg oftest, at plagen er kvik og næsten ophelet allerede en uge efter kasteration.

De fleste hingsteplage fungerer langt mest harmoniske i flokke med jævnaldrende hingsteplage. Sådan er det bare. Så din lille fyr er bare "helt normalt død-irriterende" for en MEGET voksen vallak

MVH Britt

med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

0
0
Svar på denne tråd

rrrrrrrrrrrrrrrr
Forfatter: 
Dato:  20-06-2015 10:09

Tak for svar :)

tanken er jo somsagt også at han skal kastereres men jeg tør bare ikke nu, jeg stoler ikke en meter på metrologerne her i DK, der kan sagtens komme sommer, og her hvor jeg bor er det hel sindsygt med fluer osv. så snart solen og varmen titter frem :/

jeg skal selvfølgelig nok overveje det :)

Jeg ville ønske der var nogen der søgte sommergræs så han kunne få en jævnaldrende at give den gas med. jeg synes faktisk den "gamle"

er sød til at lege med ham, men ikke helt så meget som plagen ønske

0
1
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 08:34

Du kan jo bare få ham ind på klinikken til en liggende-lukket kastration, så er du ude over det med fluer og minimerer risikoen for sædstrengsadherance

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

4
0
Svar på denne tråd

min vallak
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 10:31

min vallak var lige nøjagtig som du beskriver da han var to år... den gamle vallak var virkelig hårdt plaget af den unge lømmel, selvom han havde to yngre vallaker at lege med.. en dag måtte den gamle nærmest "opgive" og fik hjælp af en af de andre vallakker..

den eneste løsning var at kræet blev kastreret... og vupti så blev leget istedet til løb og leg med de andre og ikke magtkamp ..

Så mit bud er han vil blive ved så længe han er hingst.. og vejrudsigten siger ikke det er slemt med fluer.. og skulle det gå lidt galt så kan man jo spraye benene for at holde fluer fra såret..

Du kan jo risikere at han bliver sparket og skadet..

alternativt kan være at sende ham i børnehave til han kan kastreres..

Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-06-2015 20:25

Af med kuglerne. som de andre skriver, bliver det værre/voldsommere indtil han er blevet vallak.

Jeg ville til en hver tid vælge en lukket kastration på klinik. Få ikke din skønne hest kastreret stående uanset årstid. En kastration er et kirurgisk indgreb og bør behandles sådan. Det andet giver risiko for sen gener år ude i fremtiden.

Held og lykke med ham.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider