Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Neue Schule, erfaringer.
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 13:15
Jeg har en unghest (hoppe), som generelt er ked af at have bid i munden.Hun trækker tungen op, men ikke over heldigvis. Hun går bedst med et 2 delt muffe. Har prøvet tredelte, bid med og uden muffe, et specialbid modtungerækken,hs dynamic. Oplever momentvist sug på tøjlen, men ved overgange eller ændret retning går hun ud i tøjlen. Hun har fået ordnet tænder.Da man kan hurtigt kan købe sig fattig i bid, der alle lover accept og sug,vil jeg høre her om nogen har erfaring med Neue Schule bid, som jo er nye på markedet... eller andre bidtyper for den sags skyld.

De bedste hilsner Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

NS erfaringer
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 14:31

Jeg har en vallak, der har mange af de samme problemer som din hoppe. Han fungerer nogenlunde,men langt fra godt på et myler uden tungefrihed.

Jeg har prøvet et NS verbinden og det var i hvert fald ikke nogen god løsning, umiddelbart gav det mere ro i munden, men kontakt ved overgange og vendinger gav mere modstand end jeg har på myler biddet.

Jeg har tænkt mig at prøve et NS Turtle Top her i weekenden, så jeg kan lige give dig en opdatering på hvordan det fungerer i næste uge.

* Be poor, be happy, own a horse *

WrapKONGEN - kvalitet til din hest

0
0
Svar på denne tråd

turtle top
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 15:45
Tak for svar. Har også læst om dette bid. Er spændt på at høre om dine erfaringer.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 19:31

Først og fremmest, ville jeg få hestens mund målt og dermed sikre mig at hesten ikke går med for langt bid - det kan gøre de går og trækker biddet op, fordi det bliver for uroligt når det er for langt.

Der efter ville jeg prøve et ganske alm. udelt bid fra Horze eller Hooks - IKKE et med stangeffekt, bare et ganske alm. udelt.

Mange heste har brug for den ro, et helt udelt giver.

Ellers skal du hen og afprøve, om tungefrihed er vejen frem.

Hvis du ikke kender hestemund.dk er der gode videoer der, ligesom der er det på youtube hvis du søger på hestemund

Nu med eget ponydyr

1
1
Svar på denne tråd

Erfaringer
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 20:59

jeg er ved at prøve ns verbinden på min 5 års hoppe. Og allerede efter to gange føler jeg at jeg sidder på en helt anden hest.

hun suger bedre og står pænere fortil, hvor hun før havde en tendens til at gå for dybt.

Hun er blevet nemmere at dreje, især til venstre hvor jeg før kunne få helt ondt i armen..

Så for mig virker det altså - men der er jo også forskel på vors heste og hvilke rideproblemer vi har :)

jeg kan fortælle, at min hoppe er meget følsom i munden og ofte slår kraftig fra, hvis jeg får holdt for meget tilbage.

Verbinden biddet lægger tryk på laderne i stedet for tungen ved stop og drej og det virker altså til at have gjort forskellen for min hest.

1
1
Svar på denne tråd

Et lille håb er tændt :-)
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 17:42

Det er mit håb, at starte dressurstævner med hende, hvor det jo ikke er tilladt med stangbid, så derfor tænker jeg at det må være tilladte bid, jeg må prøve. Hun er målt til 169 og har et alm stort hovede og mund/mule.Hun går med et bid på 12,5, som efter min vurdering passer i bredden.Det ligger stabilt i munden og flytter sig ikke til siderne eller falder ned, så hun af den grund er urolig. Så jeg håber, at et af de tilladte bid vil kunne fungere inden jeg evt prøver et stangbid.

Det lyder meget positivt,at NS verbinden har positiv effekt på din hest Fiothiel.. det giver håb for mig, at der er en løsning enten med dette bid eller måske turtle top. Ved nogen, om NS bidene kan prøves og tilbageleveres, hvis de ikke fungerer, ligesom Sprenger test center, hvilket er en super løsning?

0
1
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 18:38

Et udelt bid er nu tilladt og starte med, her snakker jeg et ganske alm. udelt uden stangeffekt i siden - men bare selve mundstykket der er udelt.

Men ja, Neue Schuele har vist også testcentre rundt omkring.

Nu med eget ponydyr

2
0
Svar på denne tråd

stangbid.
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 19:53

Ok,jeg troede at tilladte bid skulle være delte.Må se at få opdateret reglementet...forstår ikke det der med "uden stangeffekt i siden"..Har kun brugt kandarstang + bridon ifb med de klasser, hvortil det er påkrævet/tilladt, MB og lignende og har ikke erfaring med det i La klasserne

0
1
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  26-03-2015 20:27

Derfor kalder jeg det udelt, fordi mange hvis man kalder det stangbid tænker kandar - men det er netop ikke kandar, pelham e.l med stangeffekt. Men bare selve mundstykket der er udelt.

www.horze.dk/trensebid/horze- stangbid/13000.html

Som du kan se, er mundstykket bare udelt - der er ikke stangeffekt i siden, som kandar og peham mm. har.

Nu med eget ponydyr

0
1
Svar på denne tråd

Så faldt 10 øren
Forfatter: 
Dato:  27-03-2015 09:42
Ok, har fattet det. :-)..Fordi der ikke er en kæde under hagen med udveksling via tøjlen.

0
1
Svar på denne tråd

NS Turtle Top
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 21:56

Jeg har nu prøvet at ride med Turtle Top i 3 dage og må konstatere at det i hvert fald ikke er løsningen til min hest. Der er rigtig meget gumlen og tyggen og han virker slet ikke tilpas med det. Jeg tænker at mit næste forsøg bliver et baucher.

* Be poor, be happy, own a horse *

WrapKONGEN - kvalitet til din hest

0
0
Svar på denne tråd

braucher
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 10:27

Ærgerligt, at det ikke gik med tutle top. Har også beærket, at flere bruger braucher. Synes det er en jungle med alle de typer og muligheder. Synes dog at nogle af dem er skarpe, og ikke blide, som forhandlerne påstår. F.eks mange myler modeller.. Også baucher har jo en udvekslings effekt over nakken på hesten. Men igen, hvis hesten fungerer bedre med det i stedet for at kæmpe med pres på tungen, så er det jo nok at foretrække. Vil gerne høre om din oplevelse med braucher bidet også. Selv har jeg tænkt at få prøvet nogle fra NS og herefter et udelt, hvis ns heller ikke fungerer. Fiothiel, du har jo oplevet lidt af den virkning, jeg også vil håbe på. Er der nogen, der ved om der er forhandlere i midtjylland, som har testcenter med NS i lighed med Sprenger ?

0
0
Svar på denne tråd

Valg af bid
Forfatter: 
Dato:  31-03-2015 21:47

Der er lidt forskellige misforståelser i denne tråd.

Jeg ved godt, det til dels er forklaret, men jeg gentager lige: Et stangbid er et bid med udveksling. Det har intet med mundstykket at gøre, dvs. et todelt pelham er også et stangbid, men et udelt trensebid er IKKE et stangbid. Derudover: Et bid har kun udveksling, hvis tøjlen fæstnes UNDER mundstykket. Du kan altså godt ride med et pelham med tøjlen i øverste ring, så har biddet ikke udveksling - heller ikke selvom der er kæde på. Ligeledes har et Baucher IKKE udveksling og lægger intet pres over nakken. Ophænget gør blot, at biddet ikke hviler på laderne, men bliver holdt oppe i mundvigen i stedet. Det kan mange heste godt lide, da laderne ofte er skarpe og følsomme, især hvis hesten har en smal tunge og/eller tynde læber, så der ikke er meget, der dækker og tager pres fra laderne.

Et NS Verbindend lægger lige præcis pres på tungen. Det er designet til at lægge et koncentreret pres på midten af tungen, da vinklen på armene trykker midterleddet ned i tungen. Det er ikke et bid med tungefrihed.

Husk på, at jo flere led, jo mere uroligt ligger biddet i munden. Løse ringe gør også biddet levende, hvorimod jo færre led giver et mere stabilt bid. Faste ringe gør også biddet roligt, og skal det ligge helt stabilt, så kan man vælge ophæng.

Har man en hest, der er sensitiv og urolig på biddet, som ikke vil søge kontakten og som virker irriteret over det, er et meget roligt bid oftest vejen frem. Et todelt baucher er et godt bud, eller et Myler med hooks. Et udelt bid kan også være et hit.

Er hesten mere stærk og passiv og lægger sig for hårdt frem på biddet, kan et levende bid være en god løsning, eksempelvis et tredelt med løse ringe.

Har hesten en smal tunge, vil den sjældent trives med et tredelt, da leddene nemt kommer ud på laderne og generer. Har hesten en lav gane, har den nok ikke plads til et tykt bid, og et lige, todelt mundstykke kan lave nøddeknækkereffekt, især hvis biddet er en smule for langt.

Derudover er det forskelligt, hvor hesten foretrækker presset - på tungen, på laderne eller i mundvigen. Kan den ikke lide pres på tungen, kan man prøve et bid med tungefrihed. Kan den ikke lide presset på laderne, er et udelt bid ellet et bid med ophæng ofte godt, kan den ikke lide presset i mundvigen, skal man ikke vælge et bid med ophæng, men gå efter et bid med løse, runde ringe, så mundstykket kan hvile på lader og tunge.

Trådstarter: Det lyder som om, din hest foretrækker et roligt bid, da du oplever, at mufferinge og todelt fungerer bedre end tredelt og løse ringe. Hvis det var mig, ville jeg kigge videre efter et endnu roligere bid - prøv evt. et udelt bid og/eller et baucher. Myler laver også baucher med et meget stabilt mundstykke, hvis en kombination af begge er aller bedst. Er dette ikke nok, så kan Micklem-trensen være læsningen - her fæstnes biddet i den rem, der også holder næsebåndet, og derved holdes biddet endnu mere stabilt. Man kan desuden benytte de dér små remme, der løfter biddet op til næsebåndet, og så er der godt nok ikke meget pres tilbage på laderne.

Jeg vil også anbefale mærket JP Korsteel, som kan bestilles fra England. Det specielle ved disse bid er, at mundstykket er buet og lægger et jævnt, stabilt pres over tungen og laderne. Det fås også med baucherophæng, hvis presset skal mere op i mundvigen. De er meget billige og fås i mange forskellige typer, to- og tredelte og i stål, sweet iron og en kobberlegering, som jeg ikke kan huske, hvad de kalder ("guldfarvet"). Mundstykkerne er forholdsvis tynde.

Sidst: Husk, at det ikke er mærket, der afgør, om hesten kan lide biddet - det er udformningen!!! Når man så har fundet den rette udformning, så kan man begynde at kigge på materialer og mærker. Alle producenter lover jo guld og grønne skove, og det er helt fjollet af dem at love, at "dette her bid får hesten til at suge!" - for det er jo helt individuelt fra hest til hest!

Jeg har selv både haft Neue Schule (model starter), HS-bid, Mylerbid og alverdens andre bid, og alle er jo gode til hver sin type hest. Mit Neue Schule var genialt til den hest, jeg havde dengang, men han var mere passiv og "tung" fortil og virkede super på det mere levende bid. Nu har jeg en sensitiv dame, der aldrig ville bryde sig om det, hun går pt. på et Myler med tungefrihed og ophæng. Helt i den anden boldgade!

Beklager det blev en halv roman - håber du kunne bruge bare lidt af det!

Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

3
2
Svar på denne tråd

Tak for alle input.
Forfatter: 
Dato:  03-04-2015 00:41
Stor tak til alle, der har taget sig tid til at give råd og vejledning på mine spørgsmål. Og Ditte, din "roman" var ikke spor for lang. Det er svært, at beskrive alle detaljer kortfattet.Dejligt at du vil dele din viden og bruge tid på at forklare det detaljeret.
Nu vil jeg vente lidt med evt at købe NS, men i stedet prøve et udelt bid. Man håber jo selvfølgelig,når man spørger i et forum ryttere, at en lige kender BIDET til lige akkurat mit problem ;-)
Det undrer mig dog, at der er en enkelt, der ser grund til at vende tomlen nedad ved et par af mine kommentarer og sidste meget informative indlæg. Der er jo ikke nogen negativ stemning eller personer, der omtales negativt. Hele tråden består af neutrale spørgsmål og svar ..Men vi kan jo alle have en dårlig hår-dag :-(
Med forventning af mindst endnu en tommel nedad.

0
0
Svar på denne tråd

Mit vidunderbid
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 09:39

jeg har en vallak der gør selv det samme han trækker tungen op allerede inden kotakt til munden opstår, han trækker dog tungen over til tider også

jeg rider med et myler med meget tungefirhed og dette er den eneste løsning der har fungeret for os efter utallige af triks og bid (udelt,tredelt, todelt... osv.)

dette må man gerne starte stævner med også i dressur

www.contact-saddle.com/shop/myler- bid-mb33-903p.html
det kan også fået uden hooks
:)

Linton F og Maiken H. O.
Så længe du selv tror på at det kan lade sig gøre. Så pyt med hvad alle andre siger!!
drømme går i opfyldelse.

0
1
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider