Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Longering -frem og ned
Forfatter: 
Dato:  03-03-2015 17:24

Hej

Når jeg longerer, vil jeg gerne have min hest til at søge frem og ned, så han bruger ryggen. Jeg bruger longegjord og alm. Trense. Jeg har prøvet med indspændinger og med chambon, men jeg synes der går lang tid inden han slapper af og sænker hovedet. Han vil helst gå med lidt høj nakke, (lidt a la kronhjort ) og trækker bare chambonen op og ud. -altså modsat effekt af hvad jeg gerne vil have.

Det der fungerer bedst er en indspænding på udvendig side og chambon sat fast mellem forbenede. Begge dele er selvfølgelig ikke spændt ind, da det jo ville forhindre ham i at stikke næsen frem.

Spørgsmålet er nu hvad I vil anbefale. Det er en 6 års hest der ikke er arbejdet meget i longen. Jeg ved ikke om jeg skal fortsætte som jeg gør og håbe han med tiden bliver hurtigere til at lægge sig ned på plads. Det kan også være en anden form for udstyr der skal på eller måske er longering ikke vejen frem med denne type hest.

Hvad siger I?

Hilsen Tenna

-med verdens bedste Vera

0
1
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  03-03-2015 17:56

En kapsun istedet for trense. Hvor hesten har lært at pres i den = tage hovedet ned.

Der udover en FAST/gammeldags chambon, ikke en elastik. Denne har jeg haft brugt på min hoppe med kæmpe underhals, der havde haft ondt i kroppen og dermed "lært" sig den holdning.

Hun blev tjekket igennem kropsmæssigt først da dette blandt andet var grunden til hendes "stivhed" og spænde op, så hvis din ikke er det, kan jeg anbefale dig og gøre det.

Efter hun havde gået med chambonen nogle gange, kunne vi gå over til en kapsun. Når jeg ind imellem bruger chambonen, så har jeg en kapsun på også, så longen sidder i kapsunen og ikke i biddet.

fynshestefys.dk/pdf/fynshestefys- gamchambon.pdf#zoom=90

Her er den dog spændt meget løst, en hest der gerne vil gå og spænde imod, kan man være nød til at spænde noget mere, for at begrænse hvor meget hesten kan spænde op.
Men vær opmærksom på, om hesten kan forstå det pres der kommer i nakken og munden/ved hvordan den kan komme af med det.

Nu med eget ponydyr

2
4
Svar på denne tråd

Tryghed
Forfatter: 
Dato:  03-03-2015 19:15

Hej Tenna,

Jeg ville droppe alle indspændingsredskaber. Ikke fordi jeg er imod det, men blot fordi jeg har fået meget bedre resultater uden.

Problemet med din dreng er at han skal lære noget nyt, at gå afslappet med hovedet korrekt nede og bruge resten af sin krop ordenligt - hvilket er hårdt for hans krop og muskler. Han spænder op fordi det er nyt og han ikke er tryg ved det, eller fordi han ikke ved hvad skal gøre.

Hvad jeg gør med mine 2 firårs(og en tredje 10¨årig der er på samme stadie) er at jeg putter et normalt hovedtøj på dem, tager fat helt oppe ved bidet, hvorefter jeg lægger et let tryk på tøjlen indad og nedad. Sådan bøjes hesten indad og nedad mod dig. Før ham rundt på en lille volte(du følger med) hvor han holder bøjningen nedad. Til at starte med gør han måske en smule modstand, men bare vær tålmodig og mild ved ham. Når han forstår at han skal gå sådan vil han begynde at slappe af, fortsæt lidt og ryk så lidt længere ud, så han går på en lille volte omkring dig. Hold dig hele tiden en smule bag ham i position så du har en drivende kraft. Det kan godt være en god ide at have en dressurpisk med til starten, og en longepisk til når han er ude på longen. :)

Herunder er der en video hvor jeg er igang med 1-2 stadie :) Fortæl endeligt hvordan det går hvis du forsøger! :)

www.youtube.com/watch?v=Bgr0ZY0Egi4

Vallakken jeg træner her ente op med at gå sådan her, naturligt, afslappet og tillidsfuldt(og det her er endda under træning). Han gik også før med hovedet i vejret. :)

www.youtube.com/watch?v=_5gZc5ww5nI

Jeg vil tro at dette er den rareste og mest tillidsvækkende og båndene metode for ham og dig, specielt hvis han er lidt følsom.

Held og lykke!

1
4
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  03-03-2015 19:49

MRJN: Det kan godt være at det er en god idé med en gammeldags chambon. Hvor kan man købe dem? Jeg har aldrig været fan af elastikchambonen, så det er nok et meget godt bud.

Pi Levin: Det er ikke et generelt problem at han løfter hovedet op. Når jeg rider, kan jeg godt ride ham lang og dyb. Han et en ret stor varmblod, så jeg tror også det vil være svært at bruge din metode lige her, men tak for dit meget fine og velillustrerede indlæg.

0
0
Svar på denne tråd

blot i longe
Forfatter: 
Dato:  03-03-2015 20:07

Det kan også blot benyttes hvis det kun er et problem i longen. :)
En af mine firårs er en stor hoppe på 176+ cm i stang, så det er ikke noget problem med store heste. :) Ebony(min hoppe) er heller ikke alti lige nem, men når du har fat inde ved bidet har du meget af kontrollen. :)
Det var så lidt :)

1
2
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 07:27

Min erfaring er også, at du på længere sigt får en hest der arbejder meget bedre og mere naturligt i longen, hvis du lærer at longere den uden hjælpetøjler.

På denne måde kan den selv finde sin naturlige balance og slappe af med nakke og hoved i den rette position, uden at der bliver "hevet" i den af diverse, mere eller mindre stramme, hjælpetøjler.

Et godt trick, som jeg har stor succes med, er at køre longen igennem den ene bidring øverst, hen over hestens nakke, hvorefter karabinhagen fæstnes øverst i den modsatte bidring. På denne måde har du meget bedre kontakt og kan korrigere mere præcist, plus at udvendige bidring ikke bliver hevet ind mod dig, når der er kontakt fra bid til longe.

Herfra hjælper du hesten rundt på volten og beder den om en let runding indad gennem en let lirken fra longen, akkurat som hvis du sad på ryggen, samtidig med at du beder om aktivitet bagfra gennem "frem-signal" med enten kropsprog eller pisk.

Alle heste jeg har arbejdet med i longe på denne måde, vil lynhurtigt, gennem det lette pres fra longen, den lette runding ind i volten samt aktiviteten bagfra, lære at gå i en afslappet og naturlig position, hvor ryggen bruges korrekt.

En ekstra hjælp hertil kan være at lægge bomme (måske små cavalettis senere) ud på det buede spor, hvor longeringen foregå. Jeg har gode erfaringer med både trav- og galopbomme under longering, hvor mine heste virkelig får aktiveret overlinien. Desuden er det både god styrke- og konditionstræning, og de er altid vældig trætte efterfølgende

5
2
Svar på denne tråd

bomme i longe
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 09:40

Som Antonia skriver, så har bomme oftest også en god indvirken, da det gør hestene opmærksomme og aktivere deres ryg og bagpart. :)

1
1
Svar på denne tråd

At få ryggen med
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 13:11

Gøres jo ikke blot ved at få hesten ned med hovedet, drop helt alt indspænding og brug grimen eller det bedste er nok en round pen ... Jeg tænker lidt, hvordan den går når du rider den? Men mit bud vil være at få den aktiveret bagfra og ned. Bom træning og løsspringning med små spring er en god måde. Jeg bruger aldrig trense på mine heste når jeg longerer, men sørger istedet for at de går rigtig godt frem.

3
1
Svar på denne tråd

1241241
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 13:38

Sørg for at han træder ordenligt ind under sig (inderste bagben skal op i yderste forbens spor) og yderste baghov skal pege fremad/indad, ikke udad.
Når han træder ordenligt ind under sig, bruger han hele sin krop korrekt.

0
2
Svar på denne tråd

Hkkggokv
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 14:00

Jeg løsspringer ham ca. en gang i ugen, men bomarbejde har jeg ikke gjort så meget i endnu. I vil lægge bomme ud på cirkelvolten når i longerer, ikke? Hvor mange og med hvilken afstand? Det er jeg nemlig ikke sikker på og derfor har jeg ikke brugt bomme til longearbejde.

Han er fint fremadsøgende.

1
1
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 20:01

Bomme ville jeg ikke begynde og ligge ind, før hesten kan finde ud af at slappe af. Det er ud fra min egen erfaring. Min vil ikke særligt gerne slappe af over bomme, men går over spænder op = pointen går af.

Jeg har købt min her:

www.hooks.dk/produktsida/chambon/ 44857/44858/

Men har dog erstattet den nederste del ( den der sidder fast i gjorden ) med 2-3 næsebånd, da den ellers var alt for lang.

Nu med eget ponydyr

3
1
Svar på denne tråd

kapsun + godbidder
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 21:35

Da jeg købte min hest sidste år, kunne han slet ikke rigtig longeres. Jeg ved ikke, om han ikke havde lært det, eller det bare var meget lang tid siden. Jeg var i hvert fald nødt til at starte helt forfra med det.

På trods af, at han havde en fin facon i ridning, gik han også og kiggede op og ud, når jeg longerede ham. Især i trav.

Jeg valgte den helt simple løsning, som fungerede så fint:

Jeg longerede i kapsun, så det er nemt at lokke/stille hans hoved lidt indad pga. longetovets placering på næseryggen. Lige så snart han momentvis (og i starten var det bare et splitsekund af gangen) slappede af og sænkede hovedet, skyndte jeg mig ud med en godbid til ham. Det må have set helt tosset ud - mig, der kom sprintende ud med en godbid til en lettere forvirret hest i longe. Men han fangede den lynhurtigt og begyndte hurtigt at søge ned, når jeg satte ham i trav. Efterhånden "forlangte" jeg flere og flere sekunder med hovedet nede, før han fik godbidden. Det forstyrrede selvfølgelig "flowet" i longeringen lidt, men der gik ikke mere end nogle uger, før han fangede den, og den nye afslappede hovedposition blev naturligt for ham i longen. Det blev ligesom "indlært", at det var det gode sted at have hovedet, og jeg kunne droppe godbidderne igen. Nu over et år senere fungerer det stadig fint.

Ingen hjælpetøjler eller noget - bare at "omkode" bevægemønsteret i longen.

Hilsen Malene

2
2
Svar på denne tråd

Longering
Forfatter: 
Dato:  09-03-2015 19:58

Jeg har rigtige gode erfaringer med at longere i grime og så lære hesten at sænke hovedet ved brug af klikkertræning. Jeg bruger tungen til at slå klik med, så jeg har begge hænder fri. Klikkersignalet skal du selvfølgelig indlære inden du begynder i longen. Når først hesten forstår at klik = jeg gør noget rigtigt = godbid, så bed hesten sænke hovedet ved at tage en let anholdning i longen - ved den mindste reaktion klikkes og belønnes med godbid. Og så sætter man gradvist kravene op. Selv heste der vender helt forkert plejer at gå med mulen i sandet efter et par lektioner på denne måde. De finder simpelthen ud af, at der er rarere for dem selv - både pga. holdningen og godbidderne.

Det er vigtigt at hesten er afslappet og den må meget gerne luntetrave. Et langsomt tempo animerer den til at slappe af og sænke hovedet. Så kan du drive på igen, når den har fået hovedet ned og ryggen op.

Det er selvfølgelig en lidt kunstig måde at lære hesten det på, men det er i mine øjne at foretrække frem for indspændinger eller lang tids træning hvor hesten løber med hovedet i vejret.

1
1
Svar på denne tråd

123455
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 11:52

Når jeg longere min dressur hest bruger jeg en såkaldt "gammel-dags" chamnbon, den gør nemlig at hesten søger ned og frem uden at få ryk i munden, denne er også anbefalet af diverse heste-"fysser" - når jeg skal have mere bæringen er det med bomme, ellers kan en alm. elatisk bandage om numsen også være en ide :-)

Simpelt og nemt :-)

Et lille billede her som illustration :

Billede

1
1
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider