Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 HJÆÆÆLP, MIN HEST ER SUR!!
Forfatter: 
Dato:  17-01-2015 12:36

Hej;)

Jeg har en unghest på 3 (han er en valak), og han er hele tiden sur, bare ikke når vi rider, men når jeg står og stigler ham lægger han ørene tilbage og napper efter mig, eller presser mig om mod væggen når jeg vil sadle ham op. Jeg har søgt rigtig meget på nettet, men har ikke rigtig fundet noget. Og det er så træls at man aldrig kan stole på om at lige pludselig sparker eller bider!

Jeg håber virkelig at der er nogle der vil hjælpe mig:)

Tak på forhånd!

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-01-2015 13:50

Det er en smart lille hest du har der, han har da fundet ud af hvordan han kan styre dig som han vil når DU står på jorden. Noget af hans adfærd kan måske også skyldes hingsteadfærd, det skal jeg ikke gøre mig klog på.

 

Du mangler at have kontrol over ham fra jorden, det er alligevel over halvdelen af arbejdet med heste og ofte bliver det forsømt og vi springer glad i sadlen. Så jeg anbefaler at du enten starter med Parellis "7 games" eller Ute Lehmanns fundament klasse. Der er forskel på de to retninger så du kan finde det der passer dig bedst. Ute har små videoklip på hendes hjemmeside der viser øvelserne.

Nu tænker du måske hvad du skal med disse øvelser, men de vil hjælpe dig og din hest til at få et partnerskab i stedet for at han bare styrer det hele, også er det godt at forberede ungheste (og andre heste)fra jorden inden man sætter sig op.

 

Med sadlen kan du f.eks se om din hest kan stå med forbenene i et cykeldæk og stå stille mens han får sadel på. Det er godtnok en øvelse for de mere øvede men den kan måske inspirere dig?

 

Held og lykke :)


Underviser i Natural Horsemanship.

Se mere på http://www.hestepaedagogen.dk

1
4
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-01-2015 18:00

Du skal få noget hjælp. Hurtigt.

 

Hvis ikke man kan tackle sådan en hest meget korrekt, ender det galt!!

 

Jeg har selv haft en hest som pga hormoner, men også en dårlig fortid, som både sparkede, maste, stejlede, bed og diverse. Det var meget vigtigt for ham at der var HELT faste rutiner, at man gjorde ting på PRÆCIST samme måde hver dag, at man var meget klar i ens kropsporg og beskeder til ham hele tiden. At man var alarmeret og klar med gode reflekser hvis nu at vanerne kom frem lige pludselig i forskellige situationer.

 

Udover det at han bestemt ikke havde ondt. Han blev tjekket på alle leder og kanter, dyrlæge med røntgen og kiropraktor. Sadelmager, tænder. Ja alt.

 

Det blev meget bedre, men aldrig godt - han lærte aldrig at kunne blive hånderet af andre end mig.

 

Så få noget hjælp hvis du er usikker på hvad du skal gøre.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilken hjælp?
Forfatter: 
Dato:  17-01-2015 20:25

Tusind tak for svaret!

Men hvilken hjælp ville du fortrække?:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjælp udefra
Forfatter: 
Dato:  18-01-2015 10:46

Jeg er enig med Sandra!

Jeg kan anbefale Maj-Britt Carter fra Hippologisk træning. Hun er vildt dygtig! Nu ved jeg ikke hvor du hører til i landet, men Maj-Britt er fra Viborg området, men kører også ud..


- Louise med dressurmussen Lo'moone!

2
1
Svar på denne tråd
 
 sssssss
Forfatter: 
Dato:  18-01-2015 13:49

Tina MJ skulle være dygtig, så hende ville jeg prøve at kontakte hvis jeg var dig :)

 

http://hesteforstand.dk/


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

3
1
Svar på denne tråd
 
 Helt sikkert
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 23:46

jeg brugte selv "de 7 lege" da mine to var i den alder. De kunne tage livet af en død mand, pænt sagt.

et at have en i den alder, men at have to i den alder på samme tid, ja det er hårdt.

men jeg fandt en westernrytter privat som skulle hjælpe mig med tilridningen, og hun viste mig "de 7 lege".

det var virkelig noget som hjalp



2
2
Svar på denne tråd
 
 Måske du
Forfatter: 
Dato:  08-02-2015 12:15

Det kan være mange grunde, at den ikke ved du er leder, er kastereret sent, osv men det kan også være tegn på fx mavesår, hvis jeg var dig, ville jeg 1 arbejde med den fra jorden og skabe dit og mit rum, og opbygge tillid 2 holde øje med om den set ud til at trives / stresser ( kunne det være tegn på mavesår ) 3 få en til at hjælpe dig hvis ikke du selv kan "komme igennem" jeg har selv haft en unghest der blev kateteret som 3.5 årig da jeg købte den som lige blevet 4 års havde den bare stået hos avler og ikke rigtig været i hænder den var jo meget sød der, indtil jeg købte dem og den blev opstaldet hold nu op den blev voldsom og hingstet, historien er lang, men vigtigst er at du får opbygget tillid og respekt, og at den ved hvem der er lederen det skulle jo gerne være et fællesskab i har og hyggeligt ;)

1
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-02-2015 13:28

Selvfølgelig kan det være et opdragelsesproblem, men det kan altså også være så mange andre ting.

Selv havde jeg en meget sur og gal hest, der sparkede og bed, ganske enkelt pga smerte. Hun havde skæv rygsøjle som havde givet spændinger i nakke og skuldre.

Min startede ud med at være træls under ridning, men efter behandling var hun egentlig fin, men begyndte herefter at være træls at håndtere fra jorden af, hvor det endte med også at blive et problem igen under ridning.

Heste viser smerte forskelligt. Jeg fik også bare at vide at min var "dum", men det lå trods alt noget bag alle hendes anstregelser.


Vh

Jannie

 

*Uddannet D-dommer i spring*

2
1
Svar på denne tråd
 
 Fodringsrelateret
Forfatter: 
Dato:  08-02-2015 20:33

Adfærdsproblemer som du beskriver er ofte fodringsbetingede, med komplicerede årsagssammenhænge. Din hest er hverken "smart eller ond". Måske har du observeret det i perioder er værre end andre?

 

Få kigget foderplanen efter i sømmene, tjek om der er rimelig tilførsel af Calcium Magnesium of Natrium i foderplanen. Hold hesten fra kløver samt kraftigt gødet græs. Kløveren indeholder planteøstrogener som kan forstyrre hormonbalancen, samt en del uønskede mineraler for en uafstemt foderplan. Det gælder også i grovfoder..

 

Suppler evt med en B vitaminkur af god kvalitet. Det kan indvirke på humøret hvis hesten ikke selv danner tilstrækkelige mængder.

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-02-2015 12:07

Bare en undren, hvorfor i al verden er der tommel ned på de fleste indlæg i den her tråd ???

 

Kom dog ud af busken og skriv hvad du/ i er uenige i og kom med jeres egne råd, det andet er da så barnligt som noget kan være !

6
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider