Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Bid junglen for dummies
Forfatter: 
Dato:  12-01-2015 13:44

Nogen der kan hjælpe mig til hvilket bid jeg skal gå efter til min ene hest. Har de sidste par uger undersøgt alt hvad jeg kunne for at finde et bid der kunne hjælpe min hest. Min hest er ved at blive godt og grundig irreteret i starten af ridningen (slår med hovedet og åbner munden)og tænker at det kunne være bidet. Har redet hende på et 3-delt og var i hendes ophold hos beridder ´13 redet med et kobber muffe 2 deltbid som hun hun gik okay med. Damen er ved at være træt af jeg roder i hendes mund konstant men har fundet ud af at hun har :

- En blød gane (som smør) uden runding som går helt ned til tungen (eller hvad man nu siger)

- Spidse lader

- 12 cm er hun blevet målt til i munden.

- Hun er utrolig følsom i munden

- Tjekket tænder

 

Havde egetlig tænkt på at sætte et baucher bid med ophæng eller et ganske alm 2 delt muffebid for at give stabilitet. Men er nu kommet i tanke om det er bedre med et af de bid som er med stag for at det ikke skal bevæge sig for meget f.eks. gummibid Nova (tror jeg det hedder) men er det et der må bruges til stævner? (har jo kun stål i ringene) og ligeså meget for at der ikke er plads mellem tunge og gane.

Findes der evt et. bid med en kombi af disse ting eller skal jeg vælge et helt andet?

Damen er sent uddannet og er kun på nuværende tidspunkt på LC niveau.

 

Har læst bogen "bag om bidet" men blev ikke meget klogere

 

Nogen der har et forslag, så tager jeg meget gerne i mod.

 

Mvh.

Sandra C

 


Rideveninde søges & FULDopstaldning tilbydes

8 års allround Trakhner hoppe sælges, byd evt. byt med trailer

- Forsvunden pony efterlyses-

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  12-01-2015 16:27

Har du overvejet at få den tjekket i kroppen? Min egen hest virkede også meget irriteret på biddet, slog med hovedet, åbnede munden, tyggede helt vildt, puttede sig selvom jeg ikke rørte tøjlerne. Problemerne viste sig så at ligge i ryggen, som var skæv, hvilket har havde givet nogle forplantninger i nakken og åbenbart også til problemer ved munden. Efter hun er blevet rettet har jeg fået en hest som kun sjældent åbner munden eller tygger på biddet, ikke ryster på hovedet og som er begyndt at møde tøjlen ærligt.


0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-01-2015 20:17

 

Et ganske almindeligt udelt - uden det er med gummibelægning på.
Og ja, det kan også være ridningen eller kroppen der giver udslag.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv et Myler
Forfatter: 
Dato:  12-01-2015 23:25

Jeg ville helt klart gå efter et Myler uden tungefrihed. Vælg et med hooks eller baucherophæng, og som ikke et for bevægeligt i mundstykket.

 

Din hest kan sikkert bedre håndtere pres på tungen frem for laderne, når nu disse er skarpe, så et lige, stabilt mundstykke er nok at foretrække. Ophænget hjælper ligeledes med at fjerne presset fra laderne og fordele det på tunge og mundvig/læber. Hun er nok ikke glad for for mange led, der kan trykke op i den lave gane, og denne gør nok også, at hun ikke har plads til et tykt bid. Har hun en bred tunge, kan hun gå med et lidt bredere midterled, er tungen smal, så gå efter et kort midterled.

 

Jeg ville gå efter et stabilt, tyndt bid, der ligger jævnt og fladt hen over tungen, som ikke trykker op i ganen eller generer på de skarpe lader. Eksempelvis et mb02 eller måske et mb32, hvis mundstykket skal være helt ubøjeligt og stabilt.

 

Hööks laver et bid, der på mange måder ligner et Myler mb32, og som kunne være et godt bud til din hest. Det har dog ikke ophæng, men kun D-ringe, til gengæld er det billigt, og hvis det virker som om, det er den rigtige vej til din hest, så kan du jo overveje et "rigtigt" Myler med ophæng senere hen.

 

Novabiddet må du ikke starte dressurstævner med.


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tænker også
Forfatter: 
Dato:  13-01-2015 07:42

Du skal kigge myler bid

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider