Hej! Citerer lige mig selv:
...>>Jeg kunne godt tænke mig at anbefale video´en "The real Horse Whisperer med Michael Peace", som kan lånes på biblioteket. Her vises det meget illustrativt, hvordan man ret hurtigt får en angst/nervøs hest til ting, som den ellers ikke ville gøre, og det på en måde så hesten selv ønsker at gøre tingene for éen.
Han løfter hov på en hoppe, der absolut ikke kan eller vil løfte det ene bagben, og det andet sparker den med, og en lækker lille skimmel pony som ikke tør springe, den springer.
Da jeg så de to heste, så jeg i ånden for mig, alle de råbende og frustrede mennesker, der med andre metoder, sikkert havde forsøgt at lokke og tvinge.
Jeg blev (igen!) dybt imponeret over, hvor roligt man kan ændre hestens adfærd i positiv retninng med Horsemanship/hestehvisker-metoder! En særdeles instruktiv video- anbefales!>>....
Gitte Naldals bog er udmærket, men jeg vil slet ikke anbefale Klaus Hempfling! Hans system er en filosofi, en åndelig overbygning på nogle ikke videre definerede metoder, som er meget vanskelige at gentage for os andre, da der stort set ingen brugbare anvisninger er i hverken bogen- eller hans meget lyriske video.
Måske virker Hempfling bedst, hvis man har set ham i virkeligheden, jeg har intet kunne bruge af det, jeg har læst/set på video'en. Min mening er, at dét ikke duer til begyndere!
Nu er det rimeligt kostbart at tage på kurser, jeg var så heldig at min ridelærer bruger Parellis metoder, og jeg har ved selvsyn kunne se, hvad hun har kunnet opnå med sin unge hingst, det er bare så flot. Så jeg vil også anbefale, at din kæreste undersøger mulighederne for, at finde éen underviser eller lign. der kunne give en indføring i metoderne.