Hej Anne
Min konditionstræning består i at få hesten til at arbejde så hårdt at den puster og lidt til (omkring en omgang), så sænke tempoet til den igen har fået pusten og så op i tempo igen efter samme fremgangs metode som første gang. Dette gør jeg to gange og så får hesten fri.
Starter jeg med en hest som ikke har været redet længe så gør jeg det først i skridt. Når det så ikke er nok går jeg over til traven for til sidst at tage galoppen med.
Hvordan ser dine skovture ud?
Skridter du meget eller hvordan ligger tempoet?
Hvis du rider skovturene som i dressuren med at få den op at puste så vil det være godt, men det kan jo godt være lidt svært, da ikke alle skove er lige ridevenlige i den henseende.
Det er også muligt at din hest ikke har nok muskulatur i bagparten til at bære sig og derfor falder på forparten hvor det er mere besværligt for den at gå og det kan så være grunden til den kører så hurtigt træt.
For mig tager det ca. 3 måneder at bygge så meget bagpart og kondition på en hest at den kan klare at blive redet i det tempo som jeg gerne vil have og med god bæring og indundergriben.
Hilsen
Britta
PS: rider dressur 5 dage om ugen og skridter kun på turene som ca. tager en time.
Heste er flokdyr og rytteren er lederen
Strategos CornerPivgrillen