Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 jer med dressur konkurrence heste?
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 06:56

Jer med konkurrence heste giver i jeres heste en træningspause engang imellem?

 

Jeg plejede at give min dressurhoppe fri i hele juli mdr men nu har jeg en klodsmajor til en hest som af og til har haft pause pga så har den lavet en forvridning af et ben,fået en lammer/trælår pga en anden hest på fold osv osv..

 

Man er jo ik unghest og en klodsmajor for ingenting..hehe

 

Nu er den ved at blive klogere(i hope) og er i fuld ridning og vi skal igang med at øve changementer til efteråret/vinter..

 

Når vi har nået det mål (forhåbentlig uden uheld)så overvejer jeg at give ham en lille ferie på ca 14 dage til 1 mdr.

 

Er det fornuftigt eller hvordan plejer i at gøre?

0
0
Svar på denne tråd
 
 ferie..
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 07:21

Min plejer ikke at få ferie/fri i flere dage i træk.

 

Jeg har den hjemme og vi har ikke ridehus, så om sommeren er det bare med at få redet .

Om vinteren hvor der er flere trælse dage, får den så måse lidt oftere en skridttur eller en longedag.

Jeg forsøger faktisk at den er lidt igang hver dag, det er det der fungrer bedst for min.

Selvfølgelig får den en fri dag i ny og næ men der kan godt gå 3-4 uger imellem.

Det skal så også siges at den går på fold fra 8-10 timer dagligt året rundt.


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

4
0
Svar på denne tråd
 
 Mine får.....
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 07:53

Mine får sjældent en hel måned af gangen, da jeg så oplever man skal i gang med let genoptræning.

 

Så de får maks en uge-10 dage hist og pist, når det passer. Ofte har jeg perioder hvor jeg rejser med mit arbejde, hvor de så får fri i 3-5 dage. Og lige nu har vi holdt varmefri i 10 dage :-)

 

Friperioderne passes in i stævneplanlægningen, hvor jeg ofte rider stævner "i klumper". Her til denne her sommer havde jeg som plan at deltage i Jysk rideuge, så i måneden op til der gik han stævne hver anden weekend.

Så passede det os begge med varmefri efterfølgende :-)

Nu skal vi så til kursus i Talentsamling D12, så nu skal han lige tunes igen. Så får han nogle fridage i slut august pga arbejdsrelaterede rejser, og så skal han gøres klar til århusmesterskaberne i september.

 

Jeg giver ikke fri efter at have indlært øvelser, men kan fint give "slap af perioder", hvor de ikke rides så intensiv, så det bliver skovture i en uges tid e.l. Men det er mere, hvis jeg mærker de trænger til lidt breaks i træningen, fordi den har været lidt for intensiv, og ikke en "belønning" for at have lært en ny øvelse. Det kan også bruges i perioder hvor jeg fx har ligget syg, og ikke har energi til at ride intensivt.

 

Så nej de får ikke dissideret fri måneder, da jeg foretrækker at holde dem jævnt i gang.

 

mvh Charlotte

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 svar....
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 10:47

Min hest er 9 år og vi er ved at forberede os på de sidste LA-klasser pt. Den får som udgangspunkt ikke en længere pause. Mine erfaringer med at lade dem stå helt stille over længere tid, er at der ofte kommer småskader a la spark på fold, lille forvridning, tabte sko osv. Det er min holdning, at heste (ligesom mennesker) har godt af at blive holdt i gang, men hverken de eller os kan tåle højintensitetstræning hele tiden.

 

Jeg er ikke helt så struktureret som Morgan om træning/tuning op mod bestemte stævner, men jeg kigger og føler meget i det daglige på, hvordan hesten præsterer. Derudover har jeg løbende en dialog med min dyrlæge om, hvordan vi træner og hvordan jeg synes at det virker. Hvis hesten har brug for at komme lidt ned i arbejde, så går jeg ofte med den - skridt motion uden rytter - gerne i kuperet terræn og over stammer i skoven, er rigtig god træning til de lange muskelfibre - sådan set både for hest og rytter. Så når min har nogle rolige dage, så er det ud at gå, mindst 30 minutter over 3-4 dage ad gangen.

 

Andre former for pause er longearbejde over cavalettis i korte intervaller - det er fantastisk godt til at styrke ryggen.

 

For tiden har vi trænet vi meget samlet arbejde ved undervisning (2 gange ugentligt) - så noget af det næste vi skal til, er mere konditionstræning med mindre samling. Dvs. rask trav og galop ud af stierne i skoven. Her holder jeg øje med tidsintervallerne, så jeg har en idé om, hvor meget den arbejder.

 

I reglen er der en enkelt dag i ugen, hvor den ikke arbejder - blot går på folden.

 

En anden ting, jeg gør flere gange ugentligt er, at skridte til/fra med gåture - igen uden rytter. Det er en fin måde, jeg selv bliver varmet op på, og alt andet lige belaster skridtarbejde med rytter mere end man regner med.

 

MVH Mette

2
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 10:56

Min går dressur på M niveau. Bliver redet rimelig intensivt et par gange om ugen. Bliver dog også redet i skoven (både galop og skridtture) samt sprunget og forskellige vekslinger (longering, løsspring osv) Går normalt stævne hver-hveranden weekend.

 

Hun har som sådan ikke helt pause. For hun får sjældent helt fri. Hun har kissing spine i let grad så hun har ikke godt af at stå og miste muskler og blive slap og stiv i kroppen.

 

Men her i Juli måned har vi redet to stævner og i mellem de to stævneweekender har vi ikke lavet andet end at hyggeride med let løsgørende, skovture og en masse spring og hygge i naturen. Hygge uden sadel og i grime osv. Samt hun har måske fået to fridage i løbet af ugen hvor vi bare at striglet og gået en tur.

 

Nu har hun en uges "pause" mere med hygge og let ridning før jeg begynder at forlange noget af hende igen og vi intensit går i gang med dressuren igen.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Pause ...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 19:31

Jeg har en hingstemand på 6 år som er på vej til slut LAklasser. Han har altid 1-2 fridage og ugen og går på fold hver dag .. Lige pt er de på sommerfoldene, men er altid inde om natten, da den gamle jeg har er natteblind, så den kan ikke gå ude .. Så er alle tre inde og sove. Om vinteren er de ude fra ca. 7-16 også kører jeg i ridehuset med de to rideheste.

 

Som en anden skriver så er det med at få redet om sommeren, når banen er lige uden for huset .. :) :)

 

Plet holder nogle gange 2-3 dages fri i træk men det er meget sjældent. Han bliver ofte redet seriøst 4 gange om ugen også hygge 1-2 gange om ugen ...

 


Mette Stelmach


med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow


*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

0
0
Svar på denne tråd
 
 godt nok springheste
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 23:54

men som de fleste andre har svaret.

Mine kan godt efter en hård stævneperiode få en uge op til to uger fri - men normalt ikke mere end maks en uges tid, da jeg som de fleste andre gerne vil undgå at skulle foksuere på en genoptræning, andet end at de får et par lette dage inden det hårdere arbejde starter igen. Hvis jeg synes de skal have mere fri end en uge, så bliver det i stedet let ridning på bane, mere turridning og generelt afslapning under ridning, og som springrytter undlader jeg at springe dem i pausen.

Når de har fri, går de så meget som muligt på fold - men det gør de nu alligevel :-) Pt. går de alle sammen på døgnfold, også dem der ikke har fri og som går stævner :-) Dog kommer de et par timer ind i stalden om dagen for at få mad plus blive redet og være lidt væk fra varmen. De nyder deres pause fra varmen, hvor de bare står og sover når der ikke spises :-)


Skrevet af Charlotte

charlottekondrup.dk

 

Klipning, undervisning mv. tilbydes!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Træningsfri
Forfatter: 
Dato:  02-08-2014 03:19

Jeg har aldrig helt forstået ideen i at give hesten helt fri i længere tid, når det ikke skyldes skader e.l.

 

Hvis man selv har løbet eller dyrket anden lidt krævende motion, vil man vide hvor hårdt det er at komme igang efter en pause.

 

For mig giver det meget mere mening at holde hesten igang -ved behov kan man jo nedsætte intensisteten en periode, måske give den en tid udelukkende med lidt hyggeture i skoven e.l.

Men helt fri vil jo betyde tab af konditon, tab af muskler osv, og dermed at man skal igang med en eller anden grad af genoptræning.

 

Jeg har arbejdet i springstald for en del år siden, og der havde vores heste spring-fri det meste af vinteren. De blev fortsat redet, men knapt så intensivt og for de flestes vedkommende helt uden springning. Enkelte gik stadig cavaletti-timer en gang om ugen -altså mere gymnastik-arbejde end springning



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

4
0
Svar på denne tråd
 
 ang træning
Forfatter: 
Dato:  03-08-2014 00:49

dejligt med svar og forskellige forslag og erfaringer mht pauser ik pauser..

 

Ja nu har jeg noget at tænke over mht hvad jeg vil gøre fremadrettet..nok noget jeg også lige vil vende med min underviser for at høre hans mening..

 

Men min hest som er 7 år går på fold hver dag(i øjeblikket døgnfold) og har ridefri 2 dage ugentlig hvor den bare går og hygger sig..

 

Ja jeg vil som sagt tænke over det og så finde frem til en måde der kommer til at passe mig og min hest..meget af det jeg brugte til min nu afdøde hoppe er ik noget af det jeg kan bruge til min nuværende har jeg opdaget.så megen nytænkning skal igang med ham her og jeg må hele tiden tænke nyt men det lærer man jo også en masse af..

 

men vil meget gerne høre flere oplevelser mht dette med at give fri i en lidt længere perode eller hvordan man evt gir ens hest fri eller om man i det hele taget gir dem fri efter en periode med pålægning af øvelser..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-08-2014 13:57

Jeg vil mene der er flere ting at tage hensyn til, uanset niveau og stil.

 

Faktisk mener jeg det der med sommerferie er noget fanden har skabt, hestene har brug for masser af motion mens de er på græs, så det ikke går i hovene. Og som en anden skriver er en måned lang tid, at stoppe træning i.

 

Og så mener jeg også man skal skelne mellem fysiske anstrengelser og psykiske. Er man ved at lære nye øvelser i dressur, som kræver ekstra af hestens hjerne og måske også krop - kan det godt være næsten fri at skridte en lang tur.

 

Variation tror jeg er langt vigtigere end fri, og med pletvise fridage ind imellem f.eks når man skal noget, er syg, eller lign.

 


Venligst Maluna


***


 

2
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  05-08-2014 14:42

Dertil skal jeg lige sige at mit konkurrencedyr ikke går på græs. Hun går i løsdrift og får hø.

 

Hun kan ikke tåle græsset.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min hest
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 04:01

5 års hest som har haft mange pauser undervejs - dog ingen pga skader - jo der var lige en mus som skulle opereres ud som ikke var der.

 

Ville jeg undvære den glæde det var at se ham tosse rundt da han kom på døgnfold med gode venner ?

 

Tak, men nej tak


 

 

Mvh Janni

1
1
Svar på denne tråd
 
 min M dressurhest
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 14:22

Min M-dressur hest får trænings fri her i løbet af sommeren, jeg kan mærke på ham når han er ved at være træt, evt. efter en lang sæson, også får han tit en uge fri på græs, derudover går han på fold så længe som muligt her om sommeren, han skal også have lov til at være hest, desuden køre træningen på lavere blus, dvs. skridt ture, løsgørende træning her de første måneder i sommeren, også trapper vi op mod stævne sæson start igen. :-)


Jeg syntes man skal mærke efter på sin hest, det er jo forskelligt hvad de har brug for og hvordan de reagere på at have fri længere perioder, nogle får fornyet energi, andre stive osv.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 06:43

Min søster har springheste på M-niveau.

2 stk.

 

Den ene har en kapacitet udover det sædvanlige, den anden er "bare" speedhest. Begge 2 er fine heste.

 

De har altså begge 2 perioder hvor de har fri.

HELT fri. Bare går på fold. Hygger og bliver redet let i skoven - måske skridter de en tur uden sadel (dog kun den ene - den anden er liiige hurtig nok når den bliver forskrækket til det ;))

 

 

Da min søster var i Italien med kæresten i forbindelse med EM nu her der fik den ene faktisk 10 dages fri.

 

De har perioder hvor de går mange stævner - og jeg ved også min søsters kærestes tophest, der har gået mange mesterskaber henover sommeren lige nu har en let periode.

 

 

Min egen dressurhest på et solidt LA-niveau har også haft lidt fri henover sommeren. Det skyldes nu mest, at jeg flyttede og så stak jeg af til udlandet bagefter - lige nu "genoptræner" vi.

Han kan heldigvis stadigvæk godt den gamle (17 år - but still going strong).

 

Sportsfolk kan også have perioder hvor de har brug for at restituere efter store præstationer så jeg finder det ikke så mærkeligt, at hestene også ind i mellem har det.

De er jo atleter.



 

1
0
Svar på denne tråd
 
 men fri eller HELT fri
Forfatter: 
Dato:  13-08-2014 00:46

Jeg mener da bestemt osse heste skal have lidt træningsfri af og til -altefter hest måske osse mere end bare en håndfuld dage.

 

Men for mig er der altså forskel på at få fri = tøffe rundt på sommerfold og lave ingenting, og så på fri = ingen hård træning, men f.eks. skridtture i skoven, let løsgørende arbejde o.l.

 

At give HELT fri mener jeg ikke er specielt gavnligt. Det andet mener jeg er fremragende osse at have på programmet i perioder.

 

I forhold til menneske-atleter, så er det nu heller ikke normen at de bare sætter sig på sofaen en måneds tid. De holder måske nok fri -men lur mig om ikke der stadig er en eller anden grad af motion i dagligdagen (det er der i hvert fald hos samtlige jeg kender til)



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider