Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Skift galop
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 09:31

Hej

 

Min rigtig røde hoppe og jeg øver på lidt skift i galoppen. Når jeg skriver rigtigt røde hoppe er det fordi hun godt kan være lidt varm og blive hidsig når hun skal lære nyt.

 

Det blev hun også ved indledningen til at skulle lære skift - jo mere jeg forsøgte at forberede skiftet - jo mere stresset blev hun og begyndte til sidst både at løbe ind i skiftet og ud af skiftet. Det er jo selvfølgelig ikke særligt behageligt, så jeg gjorde det at jeg tog hende i trav først og lavede nyt anspring - indtil jeg kunne koble det mere og mere sammen uden stress. En dag tog jeg så og flyttede min ene hofte frem og sandelig ikke om hun skiftede lige så pænt. Hun blev taget ned i skridt og fik super meget ros.

 

"Problemet" er at nu har hun fanget øvelsen og så skifter hun selvstændigt og hele tiden hvis jeg ændre retning, skråt igennem ( der er der jeg øvede dem ) - ned af midter linjen - henover midten hvis jeg ikke meget tydeligt fortæller vi skal rundt på volten. Jeg ved ikke om jeg skal korrigere hende, hun skal jo vente på signal, men jeg er også nervøs for at hun nu bliver forvirret hvis jeg siger for kraftigt nej - det skal du ikke, så jeg tager hende ned i trav, og rider videre. Hun er jo ikke usamarbejsvillig, men tænker selv frem i øvelsen og på det hun tror hun skal - "det gjorde vi jo før". Jeg tænker jeg skal være et skridt foran hende hele tiden så hun tvinges til at lytte, men hvordan gør jeg det bedst og uden at hun blive hidsig?

 

Jeg har hun øvet højre til venstre skift, og det er kun her hun gør det.

( faktisk er problematikken med at hun tænker selv nok gældende generelt for træningen, men lige nu er det problem med skift )

 

Er der nogen der har erfaring med at træne sådan en "tænkende" hest som kan give et godt råd som virkede for dem? Er det noget med kun at gøre øvlsen én gang for den trænings session?

 

Hun er generelt ikke en hoppe du kan presse særligt meget uden hun bliver stresset. Tager jeg eksempelvis hende i skridt efter en øvelse, så går hun nærmest ikke lige men vender hovedet mod mig til højre og venstre, drejer og vender ørerne - fordi hun venter på at hun skal gøre et eller andet. Det siger mig at hun er stresset, men sådan har hun været under hele tidridningen og træning af nye øvelser. Hvis jeg bare sadler hende op og skridter derud af er hun ikke stresset, så det er ved indlæring.

 

H/ Susanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hest tænker selv
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 11:10

Hej,

 

Dejligt, at din hest så gerne vil lege med, at den gør tingene selv, men også et problem

 

Jeg ville nok sørge for at træne tingene forskellige steder hele tiden og ændre sted hver eneste gang. F.eks. skift af galop eller overgang til trav på diagonalen - først lige før sidste hjørne, derefter lige efter første hjørne, derefter ramme hovslaget et stykke før hjørnet og ride lidt lige ud i kontragalop før overgang, dernæst skifte på midterlinien o.s.v. Det samme gælder mange andre øvelser. På sådan en hest må du for alt i verden ikke øve ind- og udridningsparader til dressurprogrammer ret tit og helst senere end i "den virkelige verden", for ellers havner du sikkert en dag ude mellem ørerne på hesten, fordi den da udmærket godt ved hvor I, X eller andre bogstaver befinder sig, selv om den i virkeligheden skulle fortsætte nogle meter længere (har selv prøvet ).

 

Det kræver en del kreativitet, men det er da skønt at have en hest, der tvinger én til at tænke, så man ikke falder i grøften med at gøre tingene for ens fra gang til gang.

 

God arbejdslyst!

 

MVH

Jette

 


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan en....
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 13:22

Sådan en pleaser er min den sorte Pinot også, og det har gjort indlæring af ch'er "interessant" :-)

 

For det er nemlig lige præcis en balancegang mellem, "hvor er du dygtig" og "nej du skal ikke gører hvad du selv mener/tror".

 

For Pinot blev løsningen at øve det det samme sted i starten, og så rose ham til skyerne, når han udførte det ønskede.

Så begyndt han "at ville selv", og så gjaldt det om at stoppe legen. Her efter blev han bedt om alle mulige andre øvelser, kontra, anspring fra skridt ect.

 

Så begyndte vi at springe an fra skridt af både retvendt og kontra, samt at stille ham ind og ud, versadeagtigt ect, så han hele tiden ikke vidste hvad der skulle ske. Hvis han så lå godt til et Ch, så blev han bedt om et enkelt. Men hvis han forsøgte af sig selv, så blev øvelsen afbrudt, og han blev rost for den nye øvelse.

 

Pinot kan nemt blive stresset ved indlæring af nyt, så jeg arbejder meget med at rose ham for "alm velkendt ridning". Og al nyt bliver listet ind i ham, små delelementer trin af gangen.

Til gengæld er han fornøjelig, når ti-øren falder. Det tog fx forholdvis lang tid at lærer ham rene velredne ch'er, men da de først sad i skabet så begyndte han ustresset og nemt at gå 3'ere og 2'ere.

 

Så giv tid, men husk endelig i al din ridning, at hesten skal vente på hvad du vil. Og bliver den stresset, så sæt kravene ned, så den kan falde til ro.

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg tænkte
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 15:20

nok at afveksling er vejen frem.

 

Jette: Ved skråt igennem har jeg højst indtil midten til at lave afveksling - for nuværende i hvert fald - ellers så har hun skiftet af sig selv. Så jeg kan ikke rigtigt få hende rundt i kontra og benytte hjørnerne. Men ellers tror jeg du har ret i at lave andre steder hvis muligt. Det jeg dog gerne vil undgå er at træne det ind over midten ved cirkel skift. Hun er reiner, og her bliver et hurtigt en vane for næste dem alle sammen, og i særdeleshed hende. Jeg skal love for at hun holder en vågen:)

 

Charlotte: Godt at høre hun ikke er den eneste. Det kan godt være jeg skal begynde at øve anspring i kontra så jeg har den mulighed også, der kan skiftet komme lidt mere "uventet" da jeg har fire hjørner at gøre brug af. Det var så tydeligt, at da hun først havde fanget konceptet, faktisk stoppede vi træningen for den dag efter rosen, så står det som brændt ind i hendes hjerne, at skift til højre, det er en god ting.

Som jeg skrev ovenfor, så er hun reiner, og rider jeg eks. ned i gennem midten - det vi kalder er run down - så vil hun automatisk sætte farten op hvis bare vi har gjort det én gang, også selvom jeg ikke har bedt hende om det. Det arbejder vi også på, men her forstår hun så bedre at lytte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske signal forvirret
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 09:47

Da jeg lige læste dit indlæg tænkte jeg at hun måske er lidt signalforvirret og derfor stresser op og selv tager styringen, men stadig er en pleaser.

Når jeg siger signalforvirret, mener jeg ikke at du ikke giver det rigtige signal, men måske giver for meget signal og sidder for uroligt på hende (ikke konstankt i 100 % balance). Hun er måske en meget finfølene type og derved skal have fine signaler uden støj.

 

Så prøv at bruge fine signaler og undgå "støj" fra din krop (bevægelser/balance). Håber det giver menig.

 

Bare en tanke herfra, for jeg kender hverken dig eller din hest.


- Hilsen Micro -

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift tilbydes til heste

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan tro det giver mening
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 12:49

og det er faktisk det der gør hende så svær at ride, når det er så små ting der tæller. Jeg kan også vende den om og sige - at det er det der gør hende så nem at ride.

 

Hun er utrolig sensitiv og fintfølende, og derfor kom det også som lidt af en overraskelse at jeg kun skulle flytte hoften frem, så kom skiftet. Jeg behøvede ikke at flytte benet tilbage - stille hende en anelse osv osv - jeg skulle bare flytte hoften -bum så sad den der.

 

Min tanke var at jeg ville se hvor langt jeg kunne komme ved alene at flytte hoften på en skrå diagonal, og det var altså nok.

 

Men det stiller STORE kvav til mig og min kropsbevisthed at ride en sådan hest når selv den mindste bevægelse afføder en reaktion - jeg ville gerne at hun kunne blive mere afventende - men det er ikke sikkert det kan komme til at ske. Det var derfor jeg søgte lidt råd fra andre der havde prøvet det samme og rider samme type hest.

 

Men du har helt sikkert ret i, at med hende skal der langt mindre til en nogen anden hest jeg har redet før.

Pyha - hun er en god læremester til at blive opmærksom på hvor du selv er som rytter - kontant afregning ved kasse et hvis vægten kommer lidt for meget over på det modsatte sædeben - men for d... det kan nogen dage være sværere en andre.

 

H/Susanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stressen skal ned
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 13:06

Men det er jo netop det. Hvis hun stresser meget, vil hun måske ikke vente - eller ikke ved hvornår hun skal, og giver selv et bud på tidspunktet.

Hun skal jo afstresse; så tror jeg hun vil vente på dig. Jeg tror bare at hun bliver mindre stresset ved mindre "signalforvirring" når hun netop opfanger det hele.

Jeg tror centreret ridning vil være rigtig godt for jer, da det har meget fokus på ikke at påvirke hesten med sit sæde, på de forkerte tidspunkter.

Men ja, det er ufattelig svært. Jeg har heller ikke styr på min krop/balance og rode rundt oven på hesten. Så min hest skal også lære hvornår jeg beder om noget og hvornår jeg "bare roder rundt" :-). Det gør han nu i øvrigt ret fint.


- Hilsen Micro -

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift tilbydes til heste

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider