Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Longering
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 16:43

Jeg har en hest som jeg gerne vil longere som foreberedelse til ridning. Men han kan IKKE lide piske. Han er ikke længere rigtigt bange for pisken, men det var han i starten jeg havde ham. Virkelig angst så han rystede hvis man havde en pisk i hånden.

Sådan er det heldigvis ikke længere, men han gider mig ikke hvis jeg har en pisk med.

Normalt har han aldrig hverken grime eller snor på (undtaget i trafikken) og han følger mig overalt. Men ligeså snart jeg samler en pind op er han den som er skredet. Ikke i panik eller noget, han gider bare ikke være med og går sin vej.

Jeg prøvede blot at give ham grime og longetov på, men så kan jeg ikke få ham til at slappe af og så er der jo ikke meget pointe i longeringen.. (jeg vil gerne longere for at træne frem og ned, ikke for motionens skyld)

Samtidig er det meget svært at signalere til ham uden pisken som armforlænger.

Hvordan kan jeg dog gøre det sjovt så Pony ønsker at være med på trods af pisken?

Eller evt. hvordan kan jeg longere uden pisken?

Alle løsningsforslag modtages med kyshånd.

Rikke

lykkeligt ejet af den lækre Tykke, aka Ponytauros Rex

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-07-2014 16:12

Hvis han går stille og roligt ved siden af dig med/uden snor, så start der. Sæt longesnoren i grimen, og lad ham gå ved siden af dig som om det var et træktov. Efterhånden som i går rundt, så giver du ham mere og mere line. Hvis han bare kommer tæt på dig, når du prøver at give line, så kan du enten bruge enden af tovet til at "kaste" ud mod ham så han forstår at du vil have afstand, eller udnytte at han ikke bryder sig om at du har en pisk i hånden og trykke ham med den. I starten kan det jo bare være en kort pind/springpisk. For hver gang du øger afstanden skal du sikre dig at han går afslappet.

Jeg bruger sjældent pisk når jeg longerer, men nøjes med en meters penge af longetovets ende, som jeg kan "kaste" efter bagparten, hvis hesten skal accelerere, og ikke lige er lydhør/forstår mine signaler. Når så hesten er fortrolig med longering og går afslappet, kan jeg evt. tage en pisk med, men ofte er det ikke nødvendigt, fordi de lærer signaler fra stemme og kropssprog.

0
0
Svar på denne tråd

rebender
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 15:55

Pony går desværre i panik hvis man kaster en rebende efter ham.. (osse selvom man gør det meget forsigtigt)

Men jeg vil prøve om jeg kan "trænge igennem" hvis jeg øger afstanden langsomt, i stedetfor som jeg plejer bare at bede ham gå ud på volten..

Rikke

lykkeligt ejet af den lækre Tykke, aka Ponytauros Rex

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider